Auteur Topic: opknappen van een XLV750R  (gelezen 6631 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline peter

opknappen van een XLV750R
« Gepost op: 05 maart 2015, 21:56 »
Hoi, ik heb vorig jaar een XLV750R gekocht en ben deze aan het opknappen. Ik vind het zo'n toffe motor dat ik hem het liefst zou houden als hij klaar is. Ik heb mezelf als doel gesteld om hem eind mei af te hebben. Ik heb alleen echter geen ruimte om hem binnen weg te zetten en vind het zonde om hem buiten onder een hoes te zetten, als hij er dan weer als nieuw uit ziet. Dat wil ik de XLV niet aandoen. Misschien dat ik wel de mogelijkheid heb om hem binnen te zetten rond mei. Je weet maar nooit. Dan wil ik hem ook graag houden.
Alles aan de motorfiets gaat door mij opnieuw gespoten worden. Hij krijgt een beurt en alle oliën zullen vervangen gaan worden. Als ik dan toch bezig ben. Kon pas nog een XLV zonder motorblok kopen, maar iemand was mij net voor. Zonde, want daar zaten originele uitlaten op, die ik graag had willen hebben. Mocht ik daar niet meer tegenaan gaan lopen, laat ik de uitlaat die er nu op zit een stukje inkorten.
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van mijn vorderingen.
Mocht er iemand toevallig nog originele einddempers hebben liggen, hou ik m ij aanbevolen.  Ik heb wel einddempers van Marving op het internet gevonden, maar dan zitten de hitteschilden met de gaten erin er niet bij.

groeten,

Peter

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2015, 21:58 »
...

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2015, 22:01 »
...

Offline Robertehv

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2015, 15:34 »
ga zo door,

plaatjes van een project= altijd leuk!
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Sandor

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2015, 19:45 »
Ziet er echt strak uit!
Alles zelf gespoten of laten spuiten?

Mocht je nog tip and tricks hebben over spuiten, verf type of ervaringen over het gehele project, graag delen.
Kunnen alle andere hobby-isten misschien steun of advies uit putten.

Je hebt al 1 like, haha
Xl600 PD10 '98

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2015, 08:56 »
Hoi, Sandor. Ik heb alles zelf gespoten met de compressor met 2-componentenlak. Dit wordt altijd veel strakker als met een spuitbus. De blanke lak is het moeilijkst, omdat het moment van dat de verf gaat vloeien (daarom bij de eerste keer reeds al heel erg glimmend) en dat er een druiper ontstaat dicht bij elkaar ligt. Dat is het gevoel wat je moet gaan krijgen. Dit is reeds mijn derde motor die ik helemaal aan het opknappen ben. Het is voor mij zo een leuke hobby om ermee bezig te zijn.
Wat het spuiten  betreft ben ik een mierenneuker en ben ik niet snel tevreden. Het moet perfect zijn.

groeten,

Peter

Offline Sandor

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2015, 13:47 »
Peter,

Bedankt voor de info.
Het is dus deels goeie spullen en veel trail and error. Is denk ik dan ook een kwestie van durven en doen.

Maar nogmaals, ziet eruit super uit!
Xl600 PD10 '98

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2016, 14:28 »
Sorry, maar door prive-omstandigheden heeft het opknappen van de XLV750R een lange tijd stil gelegen. Ik ben er nu weer fanatiek aan bezig. Ik zal foto's posten van de voortgang.




Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2016, 14:29 »
.




Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2016, 14:31 »
de tank weer strak in de lak.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2016, 14:34 »
Even gemonteerd om te kijken hoe het staat. Vandaar dat de koplamp te ver naar boven staat. :)

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2016, 14:36 »
Zo en het blok ook weer mooi gespoten.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2016, 14:39 »
Zo, de zadelhoes is ook binnen. Ik heb weer iets te doen.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2016, 14:42 »
De Marving einddempers zijn ook binnen. Tweedehands originele uitlaten zijn niet te betalen en dan heb je er zelfs vaak ook nog laswerk aan. Eens kijken of alles soepel past.
Ik moet alleen door een lasser die ik ken nog 2 hitteschilden laten maken en 2 uitlaatsteunen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 14:58 door peter »

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2016, 14:55 »
Zo, dat was het leuke stuk. Alles gaat natuurlijk niet even soepel met het opbouwen.
Vandaar dat ik de vraag heb, of er iemand een tip heeft om de gashendel soepel in elkaar te krijgen.
Het gaat mij om de plastic geleider die in de gashendel zit. De gaskabel voor open loopt in de bovenste sleuf van de plastic geleider en de gaskabel voor dicht onder in de kleine sleuf. Ik heb 2 nieuwe gaskabels erop gezet.
Ik heb geen weerstand op mijn gaskabels als ik de plastic geleider er nog niet in heb zitten. Zodra deze wel in de gashendel gemonteerd zit, gaat het gas wat stroever en wil ook niet automatisch terug springen naar zijn uitgangspositie.
Ik verwacht zelf dat de gaskabel in de onderste kleine sleuf dit veroorzaakt.

Het lullige is dat de gashendel normaal heeft gefunctioneerd tijdens het rijden. Ik ben nu ongeveer 2 jaar verder met opknappen en nu doet hij niet wat ik wil.

Heeft iemand hier ervaring mee en is er misschien een handigheidje om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn kabels al netjes nagekeken en deze lopen netjes vrij.  Ik heb even een foto bijgevoegd van de geleider.




« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 15:20 door peter »

Offline Oldtimer

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2016, 16:01 »
Ziet er helemaal gelikt uit.
Chapeau
Wordt weer een heel mooi projectje.

Gaskabel is bekend probleempje ook bij een alp.
De kunst is om hem goed in de houder te krijgen. Beetje gepiel, dat wel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2016, 22:05 »
Ben maar eerst weer aan iets anders van de motor begonnen. Misschien dat het de volgende keer wel gaat lukken. :o

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2016, 13:41 »
Gashendel is nog steeds een probleem. Ik heb hem al minimaal 15 keer open en dicht gehad. De geleider niet gemonteerd: schiet gas netjes terug. Geleider erin gemonteerd: doet hij het niet en loopt iets zwaarder. Ik heb al verschillende manieren van monteren uit geprobeerd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hoop toch dat iemand mij iets meer wegwijs kan maken.
Nee, het ligt niet aan mijn vaardigheid :-)

Offline downunder

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2016, 14:21 »
bij mij drukt dat plastic witte dingetje  (op de alp dan) op de onderste kabel. Het blijft gekloot, en als het dan opeens wel lukt, blijf je je afvragen wat je precies anders hebt gedaan dan al die eerdere keren  :))

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #19 Gepost op: 11 november 2016, 14:40 »
Ben er al een paar keer mee gestopt. Vaak lukt het dan wel als  je er vers aa'n begint.  Nu dus niet.

Offline Oldtimer

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2016, 09:34 »
Het zou kunnen dat er een verkeerde binnen geleide ring in zit.
Ik weet niet of ze hetzelfde zijn als die van een alp, anders mag je er een proberen die ik heb liggen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2016, 10:40 »
Hoi, dat is tof dat ik er 1 mag proberen.  Ik weet zelf niet of er een verkeerde in het gashendel zit. Hoe doen we dat dan regelen. Zou de geleider in een envelop opgestuurd kunnen worden? Dan maak ik het geld voor de verzending naar je over. Als hij goed is zien we wel hoe we het verder regelen. Ik heb het met deze al op zoveel verschillende manieren geprobeerd, dat ik niet denk dat het nog gaat lukken.


groeten

Peter

Offline Oldtimer

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2016, 11:04 »
Stuur me je adres maar via PM.
Ik stuur gewoon de hele set.

Rest komt wel.

Grt

M
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2016, 16:01 »
pm gestuurd. ik had hem per ongeluk in het openbaar staan.

groeten,

Peter

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2016, 17:45 »
Ben weer een stukje verder. Tijdens monteren van de Marving uitlaten, bleek ik 5 centimeter tekort te komen bij de pijp naar de voorste cilinder. Ik denk dat de vorige eigenaar hem een stukje in had gekort om er een 2 in 1 van te maken. Ik heb er een stuk van 5 centimeter aan latten lassen en de pijp even opnieuw gespoten. Het ziet er weer strak uit.
Ik heb de hitteschilden ook laten maken en netjes zwart gespoten en gelijk ook maar 2 nette uitlaatbeugels.
Uitlaat is veel mooier dan die torpedo die er eerst op zat.
Het gaat nu ergens op lijken met de XLV.

Ik liep wel tegen een probleem aan met de gashendel. Ik heb van oldtimer een gashendel over gekocht. Bij beide handvaten trekt het tonnetje van de gaskabel scheef en loopt vlg mij daarom aan in de behuizing. Ik heb mij daar even bij neer gelegd, omdat ik hem al zo vaak uit elkaar heb gehad. Ik ga daar aan het einde mee verder.

Ik heb de benzineslang vanaf de branstofpomp en al op zitten. Weet alleen even niet wat er op het andere tuitje aan de binnenkant van de tank aangesloten moet worden. Ik heb geen leiding over.

En nog de vraag wat er op aangesloten moet worden onder aan het frame. Kan er niets over in het werplaatshandboek vinden. Ik kan mij voorstellen om de olietemperatuur in het frame te meten. Klopt dit en moet deze in het dashboard aangesloten worden.

Ik hoor het graag.

groeten

Peter

Offline peter

Re: opknappen van een XLV750R
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2016, 17:46 »
???