Auteur Topic: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren  (gelezen 4392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PietFolkertsma

Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Gepost op: 10 maart 2015, 22:15 »
Hallo,

Ik wil graag mijn voorvork wat stugger maken, maar dan wel graag op de goedkope manier (student)
Niet dat ik er mee op de crossbaan ga, maar iet stugger zou mooi zijn.

Zijn er hier ook mensen die de olie hebben vervangen voor dikkere olie?   Of meer olie in de vork te stoppen?
Of is dat een foute gedachte? en help dat niet?

En als ik nou een busje op bovenkant van de veer leg, en dan weer de dop erop draai.
Zodat er meer spanning op de veer komt te staan.
Iemand dit geprobeerd?  en kan dit wel? word er dan niks geraakt als de vork helemaal in veert?

Groeten


Offline Brombeer

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2015, 22:49 »
Dag PietF,

Wat je zegt kan allemaal. Maar, elk van je overpeinzingen heeft een ander, eigen effect. Zonder direct heel diep op de materie in te gaan, hier wat feitjes.

Neem als leidraad,
- de veren dragen enkel jouw gewicht (vertaald in lichaamsgewicht, rijstijl en rijgedrag).
- de olie beinvloedt het veergedrag.

Helaas valt er aan de voorvorken van onze clubmotoren niks af te stellen qua in- of uitgaande dempingsgraad. Maar, er valt wel winst te behalen.

Zorg allereerst dat je veren hebt, die jouw gewicht en rijstijl kunnen dragen. Daarnaast,

- dikkere olie: stroevere demping .
- dunnere olie: soepelere demping
- meer olie: voorvork wordt bij dieper inveren steeds progressiever (harder)
- minder olie: voorvork blijft bij dieper inveren even soepel.
- ringen op de veren: werkt (valselijk) als stuggere veren plaatsen (beinvloed nu in-en uitgaande demping. Beter een zwaardere veer monteren).

Het n valt wel met het ander op te vangen (bijv. te zachte veer met dikkere of meer olie) maar dat is feitelijk een lapmiddel.

Er zijn aftermarketveren te koop, daarover is op het forum via de zoekfunctie veel te vinden. De rest doe je met viscositeit en hoeveelheid olie.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Mirko

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2015, 16:32 »
Ben ik helemaal eens met Brom.

De enige goede oplossing is andere (progressieven veren) kopen.

Maar die zijn niet goedkoop voor een student.

Als alternatief zou ik dan kiezen voor dikkere olie en misschien iets meer olie.
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline eerde jan

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2015, 18:25 »
Ik heb gewoon wat meer olie in de voorvork.
Bij de crosser heb ik er 600ml in gedaan en dat bevalt mij wel geloof ik.

Online Sandra

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2015, 18:32 »
Heb ooit (als jonge meid haha...) bussen op de veren gemonteerd bij een Suzuki DR400, werkte goed en het was erg goedkoop.
Deze low budget oplossing is allicht uit te proberen, kost geen drol en wie weet is het voor jou voldoende ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2015, 19:31 »
Bedankt voor de reacties!   hier heb ik wat aan.


Ik denk dat meer olie dus een goed idee is. en dan eerst even testen.
Kan dan altijd nog een busje maken en die erop plaatsen.

Ik ben met 70kg niet zwaar, maar wil gewoon dat hij minder duikt. en wat sportiever is.

Iemand een idee hoeveel olie er in moet standaart? en welke olie?
Mijn motor is uit 1992

Offline eerde jan

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2015, 15:02 »
Origineel 5w fork olie.
En 549 cc per kant.

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2015, 18:54 »
Oke, En is dat aan te bevelen?
Of is 10w ook goed? zodat hij wat stuger word.
En dan 600 er in gooien. net zoals jij dat hebt.

Groeten

Offline Brombeer

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2015, 19:33 »
Oke, En is dat aan te bevelen?
Of is 10w ook goed? zodat hij wat stuger word.
En dan 600 er in gooien. net zoals jij dat hebt.

PietF, als gezegd, het is allemaal te proberen, en heeft telkens een eigen effect.

Vaak wil men snel naar huis - vlot resultaat. Maar, neem de tijd om n stap per keer te nemen, en te ervaren welk effect het heeft. In mijn eerste post heb ik je meest algemene feitjes meegegeven.

Dus, gooi er eerst 10W in en ga ermee rijden. Ervaar wat enkel die aanpassing doet.

Hou ook bij WAT je hebt veranderd, zodat je altijd terug kunt naar een eerdere, beter bevallende situatie.


Aanvullend weetje: als je vr wat veranderd, veranderd de achterkant, verhoudingsgewijs, mee. Ik bedoel ermee, als de voorkant harder word dan zal daarna de achterkant, t.o.v. van de voorgaande situatie, zachter zijn.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2015, 20:21 »
Klopt Brom, dat zal ik zeker doen.
Eerst de standaart hoeveelheid, maar dan wel 10w.
Als dat nog te soepel is doe ik 50 bij.

Ik snap je aandachts punt wel, en ga ook niet voor een super stuge veer. want dan is de juiste verhouding zoek.
Dus eerst maar even 10w olie proberen.

Veren set is het vast waard, maar heb ik er nu niet voor over.

Offline Brombeer

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2015, 21:11 »
Ok mooi.

Tsja mijn eerste motorjack was een afdankertje van de rijschool  ;)


Succes!





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline HotelMike

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2015, 17:30 »
En vergeet niet ook de achterveer/demping mee aan te passen. Anders raakt de geometrie volledig zoek.

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2015, 19:52 »
Kan dat Dan?
Daar ook meet olie in?

Offline GK

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2015, 20:14 »
Je kunt deze strakker of losser zetten (de motor hoogte zakt of stijgt dan trouwens ook mee)

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2015, 20:49 »
Ja dat wist ik, daarmee zet je de sag
Dat weet ik nog van mijn crossers.
maar qua demping kun je niks dacht ik.

Offline Brombeer

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2015, 21:08 »
Nee klopt. Maar, een pietsie voorspanning erbij achter, kan al compenseren dat hij voor wat harder werd.

Soms is het echt maar kleine beetjes, een halve slag wartel achter kun je al merken..

Maar ook dat, een lapmiddeltje omdat de demping verder niet in te stellen is.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline HotelMike

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2015, 17:24 »
Weet niet wat voor een Alp je hebt. Op mijn 650 zat onder aan de schokbreker een stelschroef. Daar kon je de demping mee stellen.

Offline PietFolkertsma

Re: Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2015, 19:54 »
Een 600 uit 1992.
Heb de schokdemper nog los gehad met het vervangen van de prolink, en er zat niks te stellen aan.