Auteur Topic: Bandenreparatie onderweg.  (gelezen 56112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

Bandenreparatie onderweg.
« Gepost op: 12 maart 2015, 14:07 »
Ik ga binnenkort een weekje touren in de Alpen (geen offroad) en wil enige vorm van bandenreparatiespul meenemen. Aangezien ik niet ga leuren met bandenlichters e.d. neem ik geen losse binnenband, plakspul en minicompressor mee. Is er bijv. een spuitbus met dichtingsmiddel die er voor zorgt dat ik in elk geval tot de volgende stad kan rijden? Alternatieven/

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2015, 14:27 »
Verkrijgbaar bij veel benzinestations. Echter de bandenboer ziet je niet graag komen voor reparatie of vervanging van de band als dit spul erin zit maar je komt wel thuis. Op lange tochten heb ik het altijd bij.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline frankie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2015, 14:33 »
ik heb ook begrepen dat dit inderdaad een thuiskomertje is.
MAAR.....dat het spul het rubber aan de binnenkant zou aanvreten.
En dus je band niet meer betrouwbaar is en je er een nieuwe op moet zetten.

Maar ik denk dat hier wel specialisten zijn die dat haarfijn kunnen uitleggen of het klopt  ;)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2015, 18:15 »
Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 18:19 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2015, 21:48 »
het gaat niet werken

en waarom niet

simpel .. je hebt een binnenband !!!!!!!
iedere penetratie in een binnenband is eigenlijk een scheur ..en die gaat op termijn  verder scheuren als je er niets aan doet

daarom moet je juist ieder gat in een binnenband rond maken vooraf aan het plakken ervan
een lege binnenband gaat opkrullen en zeker als er nog een spijker of iets anders in zit   vernield dit de binnenband totaal
bijv door een afgescheurd ventiel

over de spuitbussen met slime of ander latex achtige substanties

ja het is troep maar als je niets anders hebt moet je iets om thuis te komen
echter in een tube type combinatie komt het spul zowel in de binnenband als tussen de binnenband en de buiten band
en uiteindelijk verlies je alsnog  bandendruk

ander punt

sommige buitenbanden krijg je er gewoonweg heel moeilijk af waardoor  onderweg herstellen lastig kan worden.
de oplossing .. niet lek rijden
of goed gereedschap meenemen

de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil

de meeste lekke banden krijg je in de laatste 20 % van de levensduur van een band


en heb je een spijker.. ja dan heb je gewoon weg pech
oh ja.. door rijden op een lekke band geeft zoveel wrijving dat de motorband  grootte kans afgeschreven kan worden.


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2015, 23:00 »
Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.

Kijk, advies van ervaren lekrijders  :)

[die desondanks altijd maar zeer beperkt stilstaan  ;D ]


Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben. In NL kost een band wisselen, als je hem er zelf uit sleutelt, 10-15 euro! Zelfs op die manier, zul je niet heel lang staan. Omarm ook wat avontuur..


Brom
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 23:04 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2015, 00:26 »
In 1985, dus alweer 30 geleden, had ik in Luxemburg een lekke band met mijn Goldwing met duopassagier. Mijn maat had toen een bus Finilek bij (dat bestond toen nog) en ik ben zonder problemen terug naar huis gereden. Uiteraard gaat er dan een nieuwe band op maar als er een spijker of een schroef in je band zit en je doet een noodreparatie met een plug dan gooi je er natuurlijk ook een nieuwe band op. De koordlagen kunnen beschadigd zijn en dat is aan de buitenkant niet te zien, onverantwoord om zo met een motor verder te rijden en in Duitsland zelfs verboden, en niet zonder reden. Zowel een spuitbus als een plug zijn thuiskomertjes.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2015, 01:21 »
ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2015, 01:33 »
Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben.
Idd dat was ik vergeten, zondag en maandag zijn probleemdagen!!!! Heb al eens een mooie poos van mijn vakantie verkloot doordat ik geen goeie biba kon vinden (en maar 3 dagen blijven zoeken). De honda dealer in Maastricht keek mij verwonderd aan en zei: "Wie heeft er nog binnenbanden tegenwoordig?" en de ANWB keek meewarig naar mijn doormidden gescheurde biba en zei: "Ja, en nu?" Een medereiziger kreeg op zaterdagavond een kapotte buitenband, pas dinsdag konden we verder..... Kortom ervan uitgaan dat overal goede motorzaken zijn die 24/7 je kunnen helpen en voor noodgevallen een spuitbusje meeslepen maar een kilo (bandenlepels ed) meer en het scheelt frustratie.

En um scheit aan TUV en regels band plakken/wissellen een uurtje (max) bandenzaak zoeken, dicht ivm lunch of maandag ed kan dus 2 dagen kosten. Tel uit je winst. Maar ja hoe vaak rij je lek? De eerste keer zal een les zijn voor de volgende trip
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2015, 01:47 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Jan4AN

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2015, 07:59 »


de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil



Tuinslang?
XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2015, 08:15 »
(open gesneden)tuinslang werkt perfect als velg rand beschermer ;D

als je voldoende plakkers bij hebt  kun je iedere scheur wel repareren als nood

ja plakkers heb ik altijd bij want die nemen geen ruimte in.
 en om te troosten  sinds 29 jaar motorrijden heb ik 2 keer een lekke band gehad en beiden  dichtbij  huis zodat ik gewoon thuis ben gekomen

oh ja.. ook een gebroken ketting en zonder brandstof

en dat was zoals brombeer al zei geen pech maar avontuur wat je altijd bij blijft

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bikkel

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2015, 02:10 »
ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland

Mag hier alleen als het in het loopvlak zit, anders wordt hij niet gerepareerd en dus afgekeurd
(heeft de ervaring geleerd)
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2015, 15:48 »
setje bandenlepels, fietspompje en wat plakkers ies kleiner dan zo'n spuitbus, en je kunt alles plakken wat je lief is.
Natuurlijk, het is een klusje om die band eraf te wurmen - maar lopend naar een tankstation om benzine te halen is dat ook.

Mijn binnenbanden van een lange reis hebben heel veel plakkers erop - er is er nog nooit eentje af gekomen.

Dus ja, het is een klusje om de boel te plakken - maar dan ben je wel klaar! Al die tijdelijke fixen resulteren in een bezoekje aan de motorzaak en nemen dus later ook weer tijd in beslag.
... was ooit lid ...

Offline Mr_D

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2016, 13:58 »
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2016, 14:08 »
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.
Jawel dat kan als je de juiste verloopnippel hebt en je moet een extra overnachting doen want je bent een dag later op de plaats van bestemming.
Je kunt beter co2 patronen gebruiken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2016, 14:23 »
Ik heb voor nood ook een handpompje, maar voor een mountainbike. Inderdaad voor het grotere volume. Gebruik hem ook voor de fietsen trouwens.
Gaat wel, het beste als je de tijd hebt en het zonnetje schijnt maar er toch een koel briesje staat :) .

Echter heb ik besloten volgende reis met een klein electrisch compressortje te doen, iets met zelfredzaamheid als er een keer geen compressor in de buurt is ;D

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2016, 14:32 »
electrisch compressortje
Pompt tot 16 bar en dat ding maakt een teringherrie ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2016, 14:42 »
Het compressortje heb ik nooit bij, deze wel!
Alleen als je dan bij Ad komt voor een nieuwe band kun je het beste de oordoppen gewoon in je oren laten zitten :angel:
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2016, 16:13 »
 >:D >:D >:D >:D >:D >:D

Ik reken een toeslag (schoonmaakkosten en afvoerkosten chemisch afval) als ik die troep tegenkom bij demontage
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mr_D

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2016, 16:45 »
Bedankt voor de reacties!
Hoe ver kom je ongeveer met 1 gaspatroon?
En zo een elektrisch compressortje, werkt dat op 12V, of heeft dat een accu o.i.d.?

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2016, 17:27 »
Bedankt voor de reacties!
Hoe ver kom je ongeveer met 1 gaspatroon?
En zo een elektrisch compressortje, werkt dat op 12V, of heeft dat een accu o.i.d.?
Het compressortje kost 3 keer niks dus daar kun je je nooit een bult aan vallen, ik heb de goedkoopste voor je opgezocht.
http://www.hmk.nl/auto-accessoires/mini-compressor-12-volt/?herkomst=koopkeus

Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Ik hou het bij mijn spuitbus, hoop alleen dat ik hem nooit nodig heb. Mijn Dero is flink verlaagd dus de middenbok kan ik niet gebruiken en de jif is dus feitelijk te lang. Als nu ook de achterband nog plat is kan ik de motor dus niet wegzetten dus moet ik een plek opzoeken waar ik hem tegenaan kan zetten en dan moet ook het ventiel nog bovenin staan :o

Maar goed, schuim erin, naar huis rijden, achterwiel eruit en achterin de auto gooien, naar Waffie rijden, achterwiel wegzetten en zeggen dat je over 2 weken het wiel weer komt ophalen, snel maken dat je wegkomt en de komende dagen niet de telefoon opnemen ;D ;D

Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline scrambler

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2016, 19:00 »
Ik neem ook een mini-compressor (10v) mee :altijd handig,neemt (bijna) geen plaats in, kostte slechts  15 euro en doet zijn werk.
Gaat tot 10 bar / 27 liter per minuut. Al is het maar om een band met een klein lek op peil te houden of voor een rit even de bandendruk te inspecteren. TA is ook  toe aan nieuwe banden  (Heidenau KS60scout), dus maar van de gelegenheid profiteren om ze zelf op te leggen onder het toeziend oog van een ervaren maat.... . Al doen de leert men  zeggen ze.

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2016, 20:37 »
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.

Het antwoord zit in je vraag! In een motorband hoeft maar 2 bar om veilig een pompstation te bereiken. Of een boerderij. Daar staan ook altijd compressoren  :angel:


Je kunt beter co2 patronen gebruiken.

Hoger dan een barretje kom je daar niet mee. Is eigenlijk voor fietsen bedoeld. Je moet bijpompen.


Echter heb ik besloten volgende reis met een klein electrisch compressortje te doen, iets met zelfredzaamheid als er een keer geen compressor in de buurt is ;D

Heb ik ook op langere reizen mee gehad. Dan heb je toch een hoop zooi bij je en dan maakt dat dingetje ook niks meer uit. Luilekkerland met je lekke band  :)


Het compressortje heb ik nooit bij, deze wel!
Alleen als je dan bij Ad komt voor een nieuwe band kun je het beste de oordoppen gewoon in je oren laten zitten :angel:

Ik reken een toeslag (..) als ik die troep tegenkom bij demontage

En terecht!  :)


Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Een hele tas, inderdaad..


Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[

..dan pomp je gewoon wat langer door  :)


Sjonge da's alweer HEUL lang gelee dat Brommie lek reed  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2016, 21:53 »
Ik hád een mini racefiets pompje van een goed merk (Action ding van 2,95 was écht prut  >:(), maar daarmee viel het best tegen om een lege achterband weer een beetje op druk te krijgen  :( 400x pompen bracht 'm op 1,3 bar en dan sta je idd in een plas zweet  ;)

Heb nu déze op het oog. Schijnt prima te gaan heb ik me door een ervaringsdeskundige laten vertellen. Geeft ook voldoende druk voor de benodigde 'plop'  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2016, 22:22 »
Voor een achterband heb je 4 tot 5 CO2 patronen nodig afhankelijk van het volume van de patronen die je gebruikt.

@ Headless
Wat is het merk en waar te koop??

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2016, 22:25 »

En terecht!  :)
Tuurlijk, maar in de 275.000 motorkilometers die ik tot nog toe heb gereden heb ik nog maar 1x lek gereden, met de Goldwing, vriendin achterop, in Luxemburg op de linkse van de 3 rijstroken. Koppeling ingeknepen en rechterarm uitgestoken en iedereen hield meteen in zodat ik netjes naar de vluchtstrook kon slingeren. Gelukkig had mijn maat een bus finilek bij en konden we snel weer doorrijden (foto);D Met de Dero een keer een schroef in de achterband gehad maar die was niet lek. Hoe dan ook, die spuitbus hoort bij mijn standaarduitrusting, eerst thuiskomen en dan zorgen maken, een paar lekkere broodjes martino meenemen en Ad lacht ook weer.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2016, 22:39 »
Is deze Bram: https://www.lezynestore.nl/lezynefietspomp/lezynevloerpompen/lezynevoetpomphv/lezyne-micro-floor-drive-hvg.html

De Lezyne Micro Floor Drive HVG. Ook in een verzie zónder drukmeter te krijgen, is ook weer wat goedkoper.
In die webshop te koop  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2016, 22:48 »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2016, 22:51 »
Wij hadden op reis altijd een 12V pomp bij ons in de bagage, omdat het gewoon handig en snel is.
In m'n nood-kitje (bij de AT onder 't zadel, bij de KTM op het voorspartbord) heb ik een fietspompje.

Ja, daarmee krijg je een band prima op druk - al is 't best ff pompen.

Die 12V dingen kosten inderdaad niets - en blijven het verrassend lang doen.
Ik neem die 12V pomp vaak mee in m'n rugtas - omdat een paar keer bijpompen vaak sneller is en je op bestemming brengt.

Hier laatst een bandje geplakt: Cross band, met spikes erin en in de kou.... dikke pret dus.

... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2016, 23:34 »
Ik heb deezz. Formaatje Cubaanse sigaar, de Lezyne Alloy Drive CFH.




Slang zit opgeborgen in handvat. Die draai je op het ventiel, en de pomp daarna op de slang.

Je kan ook i.p.v. de pomp, eerst een CO2 patroon op de slang draaien - pssssssttttt  :)


Slim ding!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin