Het gebruik van de voetrem komt in dit topic heel vaak voorbij.
Er is momenteel sprake van een enorme toename 50+ motorrijders en een deel daarvan heeft kortgeleden het motorrijbewijs gehaald met alle voordelen van bijzondere verrichtingen.
Er is echter ook een groot gedeelte heropstappers zoals ik.
Toen ik in 1974 mijn motorrijbewijs haalde met 2 of 3 lessen (weet ik niet meer) vertelde mijn instructeur (die helemaal geen instructeur was maar monteur bij de plaatselijke dealer) dat ik op 3 dingen moest letten: op mijn eigen rijstrook blijven, geen voorrangsfouten maken en nergens tegenaan rijden, dan zou ik slagen. En dat klopte ook, want ook de examinatoren wisten in die tijd niet wat ze met die motorrijders aan moesten. En dan mocht je dus gaan rijden, van voetremmen had je nooit gehoord want je haalde in die tijd een oefenvergunning op het politiebureau en dan mocht je een paar straten in je eigen woonomgeving rijden. Ging je rijlessen nemen dan werd minstens verwacht dat je al kon rijden want de "instructeur" zat achterop.
De plaats op de rijbaan was gewoon rechts en over de ideale lijn werd al helemaal niet gesproken. De enige ideale lijn die ik in die tijd kende was die van mijn vriendin dus, strakke lijnen rijden met op het juiste moment een mooie ronde bocht.
Gelukkig is een motorrijder tegenwoordig geen loslopend (rijdend) wild meer maar iemand met een goede opleiding en die de juiste vaardigheden heeft aangeleerd waaronder dus het juiste gebruik van de voetrem.
Nu heb ik het gebruik van die voetrem hier al heel vaak voorbij zien komen, ik heb die voetrem in de praktijk dus nooit gebruikt in die bochten (die ik ook nooit heb genomen) dus dat zit ook helemaal niet tussen mijn oren, is geen automatisme, en niet alleen bij mij maar bij heel veel heropstappers die vroeger hun rijbewijs hebben gehaald.
Kort gezegd: of ik geef te veel gas en vlieg uit de bocht of ik geef te weinig gas en sodemieter naar beneden of ik ga een cursus volgen
Ik betwijfel of alle nuttige theorie hier in dit topic mij straks in het heetst van de strijd met zwetende handjes en parelende druppeltjes op het voorhoofd gaat redden.