Auteur Topic: Bandenreparatie onderweg.  (gelezen 56117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ChristianG

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2016, 07:31 »
Het compressortje kost 3 keer niks dus daar kun je je nooit een bult aan vallen, ik heb de goedkoopste voor je opgezocht.
http://www.hmk.nl/auto-accessoires/mini-compressor-12-volt/?herkomst=koopkeus

Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Ik hou het bij mijn spuitbus, hoop alleen dat ik hem nooit nodig heb. Mijn Dero is flink verlaagd dus de middenbok kan ik niet gebruiken en de jif is dus feitelijk te lang. Als nu ook de achterband nog plat is kan ik de motor dus niet wegzetten dus moet ik een plek opzoeken waar ik hem tegenaan kan zetten en dan moet ook het ventiel nog bovenin staan :o

Maar goed, schuim erin, naar huis rijden, achterwiel eruit en achterin de auto gooien, naar Waffie rijden, achterwiel wegzetten en zeggen dat je over 2 weken het wiel weer komt ophalen, snel maken dat je wegkomt en de komende dagen niet de telefoon opnemen ;D ;D

Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[

Heb dat compressortje besteld, bedankt voor de link :)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Mr_D

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2016, 09:52 »
Ik heb deezz. Formaatje Cubaanse sigaar, de Lezyne Alloy Drive CFH.




Slang zit opgeborgen in handvat. Die draai je op het ventiel, en de pomp daarna op de slang.

Je kan ook i.p.v. de pomp, eerst een CO2 patroon op de slang draaien - pssssssttttt  :)


Slim ding!

Ik heb bijna exact zo'n zelfde maar dan voor de racefiets. Ik stop hem wel ergens onder mijn zadel.

Dat compressortje ga ik ook bestellen. Voor dat geld kan je geen miskoop doen inderdaad. Bedankt voor de tips!

Offline PimW

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2016, 10:55 »
Op mijn volgende project bouw ik lekker een reservoirtje in het frame en een ieniemienie compressortje aangedreven door de motor.

Leiding naar de wielen en knoppen op het stuur hoppa bandenspanningsregeling vanaf je luie stoel ;D

Offline chaly-dude

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #33 Gepost op: 19 februari 2016, 13:02 »
Ik heb een lekke band gehad in Engeland. Daarna reisverzekering ingeschakeld. Die pikten mijn motor op en brachten 'm naar 2 garages. Alleen het probleem was dat ze voor binnenbanden geen oplossing hadden. Dus de volgende keer dat ik op reis ga, neem ik twee extra binnenbanden mee.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2016, 13:47 »
Ik heb een lekke band gehad in Engeland. Daarna reisverzekering ingeschakeld. Die pikten mijn motor op en brachten 'm naar 2 garages. Alleen het probleem was dat ze voor binnenbanden geen oplossing hadden. Dus de volgende keer dat ik op reis ga, neem ik twee extra binnenbanden mee.
Hadden ze je binnenband niet gewoon kunnen repareren? :o 2 motorzaken en niet de juiste maat binnenband? >:(
Ik denk dat ik dit setje maar eens ga aanschaffen en dat naast mijn spuitbus ga meenemen, maar dat is alleen voor tubes.
https://www.mpartz.nl/motorband-reparatieset-motor-basic-p-26978?language=nl&gclid=CJWC_cztg8sCFZEy0wod04gI1A
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2016, 15:03 »
Hadden ze je binnenband niet gewoon kunnen repareren? :o 2 motorzaken en niet de juiste maat binnenband? >:(
Ik denk dat ik dit setje maar eens ga aanschaffen en dat naast mijn spuitbus ga meenemen, maar dat is alleen voor tubes.
https://www.mpartz.nl/motorband-reparatieset-motor-basic-p-26978?language=nl&gclid=CJWC_cztg8sCFZEy0wod04gI1A

Zoals ik al eerder zei dat ik op een gegeven moment pas bij de 4e zaak  een goede biba kon vinden. Tot die tijd reed ik op een te kleine biba dus ja de juiste band vinden is wel lastig!
 
En uh dat mooie setje is alleen voor tubeless, niet voor tubes, dat weet je he? En dikke kans dat je de band niet vol krijgt met die 2 patroontjes. Gaat ook niet lukken met je busje pur-schuim trouwens
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2016, 15:39 »
Zo'n proppensetje is fantastisch voor de auto en trailer - maar ik vertrouwl niet op die gascylindertjes voor dit gebruik.

Om de prop te zetten, moet er druk in de band zitten - als je een leuke spijker hebt die nog mooi in de band zit gaat dat allemaal wel, maar als de band plat staat zul je hem op moeten pompen voordat je die prop erin knalt. Dan zijn je gascylindertjes dus al mooi leeg...
Na het inzetten van de prop moet je 'm weer bijpompen.....

Dus:
- Zo'n proppensetje met een tube bandenplaksel (soms komen ze zonder lijm, en dan is 't echt een drama om ze erin te krijgen - met lijm werkt prima, lekker kliederen)
- Een 12V luchtpompje

Dan is het echt sneller dan je reservewiel monteren als je het gat/spijker/schroefje snel vindt.
Als niet, dan haal ik het wiel eraf, pak een emmer met warm water, veel afwasmiddel of shampoo erin, en smeren maar. Tot nu toe werkt dit altijd!
Een keer heb ik een tweede prop naast een oude prop moeten steken omdat hij toch nog iets lekte, maar ik heb het zeker al 6 keer effectief gebruikt. Scheelt een hoop gedoe!
Mijn auto heeft een thuiskomertje en AWD - en ik repareer liever de echte band dan dat ik m'n trailer met motoren door de bush sleur met 'n thuiskomertje. (wij rijden nogal veel onverhard...)

Maar inderdaad, dit is alleen voor tubeless banden!
... was ooit lid ...

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2016, 16:45 »
Zoals ik al eerder zei dat ik op een gegeven moment pas bij de 4e zaak  een goede biba kon vinden. Tot die tijd reed ik op een te kleine biba dus ja de juiste band vinden is wel lastig!
 
En uh dat mooie setje is alleen voor tubeless, niet voor tubes, dat weet je he? En dikke kans dat je de band niet vol krijgt met die 2 patroontjes. Gaat ook niet lukken met je busje pur-schuim trouwens
Uiteraard alleen tubeless banden. Met een bus schuim krijg je wel voldoende druk om het volgende benzinestation te bereiken om daar de band op spanning te zetten.
Al met al, beter een lekke band met tubeless dan met biba's, wiel eruit, band eraf, lek opsporen, repareren, band erop, wiel erin en dan met het minipompje de band oppompen bij 30 graden :o
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2016, 09:55 »
Als je naar dit filmpje kijkt dan zou lekrijden van een tubelesband nu toch echt tot het verleden moeten behoren!
Maar zoals met alles, ieder voordeel zal ook wel een nadeel hebben.
Het spul is voor zover ik kan zien ook nog nergens verkrijgbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=GScWPb8qcng
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2016, 11:05 »
das mooi spul, moet wel goed verdeeld zitten over de binnenkant anders krijg je onbalans
Varadero SD02  2004

Offline varaderohuibje

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2016, 11:31 »
Cas vroeg er al naar in PB

Maar had vorig jaar deze ergens op een dijkje rechtstandig in mijn achterband zitten met de brede kant
naar buiten en dus zichtbaar. Ben er niet eens aan begonnen met mijn veter-setje...
net wat Daan zegt ..voor dat ie dicht en opgeblazen is.. dus maar ANWB gebeld en die had vier pogingen nodig
en er gingen dus uiteindelijk 3 veters in.. maar ja wel met compressortje erbij.



Heb idd zo'n veter-setje bij me, op toertocht eens een Alp geholpen met schuim.. was voor mij aanleiding
om geen nieuwe te kopen :)
Alp heeft over een aftsand van 100km 3x moet stopeen om bij lucht bij te laden en uiteindelijk is de Alp de
laatste 40 km op ambulance thuis gekomen

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2016, 14:13 »
Ik ben inmiddels wel overtuigd van het nut van het compressortje, alleen waar laat je zo'n ding?
Je sloopt al het overbodige eraf en dan past ie prima in het kontje van de Varadero, uiteraard wel in een hoesje of iets dergelijks ;D
Ik heb mijn achterband helemaal leeg laten en het duurde 10 min om de band op 3 bar te krijgen (gemeten met een goede meter) dus tijdens het pompen wel de motor laten draaien anders heb je eerst een lege band en een volle accu en daarna een volle band en een lege accu :o
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2016, 15:18 »
@Brombeer: die Lezyne Alloy Drive, pomp je daar een beetje makkelijk/snel de band op acceptabele spanning, of is het ook écht inspanning?  :-\

Mijn ervaring met zo'n minipompje is voor mij de aanleiding om effe vérder te kijken en toen kwam ik bij die mini vloerpomp van Lezyne uit. Ietsje groter kwa formaat, maar verder is een vloerpomp tóch wel wat handiger natuurlijk  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2016, 21:02 »

Horse,


Ik heb hem pas 1x gebruikt. Ik pomp zo lang als nodig. Ik ben niet zo moeilijk  :)

Ik heb nu toevallig deze. Ik heb ook wel een voetpomp meegesleept. En ook zo'n compressortje. Dat werkt echt super lui.

Mijn keuzes zijn altijd multi-functie, klein/light, to-the-point en boven alles, budgettair. Omdat ik het enerzijds offroad gebruik en dan heel weinig bagagecapaciteit heb. Maar ik wil ook geen dubbele set omdat ik toevallig met de AT op vakantie ga en er meer mee kan. Ik heb gewoon één repa-set. Die gaat mee.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2016, 22:19 »
Thanx Harm, duidelijk  :). Het heeft idd altijd met keuzes te maken ja!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #45 Gepost op: 20 februari 2016, 23:28 »
he Cas ik heb op die plek een compressor voor mijn toeter, ik vraag me af of je daar ook een band mee kan op pompen
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #46 Gepost op: 20 februari 2016, 23:45 »
he Cas ik heb op die plek een compressor voor mijn toeter, ik vraag me af of je daar ook een band mee kan op pompen
Of je er een band mee op kunt pompen weet ik niet, maar als je die toeter naar achteren richt ga je in ieder geval sneller dan een AT ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2016, 00:05 »
de toeter zelf zit gewoon op de originele plek van voren, maar die compressor zit dus achterin, maar bij de start even 135 dB los laten schilt misschien wel een paar meter ;)
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2016, 01:41 »
heren , even resumeren

ik zit al ruim 28 jaar in het zadel van mijn stalen ros en  in al die jaren heb ik 4 x een lekke band gehad (2 x tube en 2 x tubeless)
En  in alle gevallen ben ik ermee thuis kunnen komen om daarna  de band te  kunnen herstellen.
zeker een tubeless loopt overigens zelden gelijk leeg.
compressors mee sjouwen voor een life time event heeft eigenlijk geen zin als je het gat niet dicht krijgt en hoeveel veters,pluggen etc ga je dan bij hebben

laat staan hoe lastig het is om je motorfiets met een lekke achterband op een midden bok te wippen.
het blijven keuzes  ik heb een noodsetje met 3 co patronen , dit is in de praktijk genoeg om je uit een benarde situatie te krijgen en daar gaat het in de hoofdzaak toch om wat het blijft een noodherstelling zolang je niet weet waardoor   de band lek is
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2016, 10:44 »
Natuurlijk Ad, de kans dat je lek rijdt is bijzonder klein en dan is het nog 9 op 10 een spijker of een schroef, dus een klein gaatje.

Maar de kans bestaat ook dat je er zo'n stomp voorwerp in krijgt als Huib en daar sta je dan met je co2 patronen, dat ga je dus niet redden.

Ik heb de behuizing van de pomp verwijderd en wat ik overhoud gaat gemakkelijk in het kontje van de dero en blijft daar gewoon zitten, ik heb er geen last van en hoef niets mee te slepen.

Het is gewoon een relaxed gevoel dat je weet dat je het bij je hebt en je hoopt het nooit nodig te hebben.

Overigens, het repareren van een band met beschadigde koordlagen en daarmee door blijven rijden, daar heeft iedereen zijn eigen idee over, bij mij gaat er een nieuwe band op.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2016, 13:30 »
compressors mee sjouwen voor een life time event heeft eigenlijk geen zin als je het gat niet dicht krijgt en hoeveel veters,pluggen etc ga je dan bij hebben

het blijven keuzes  ik heb een noodsetje met 3 co patronen , dit is in de praktijk genoeg om je uit een benarde situatie te krijgen en daar gaat het in de hoofdzaak toch om wat het blijft een noodherstelling zolang je niet weet waardoor   de band lek is

Best, das jouw keus, gebaseerd op jouw ervaring. De topicstarter wil naar de Alpen en bovenop de Col de l'Iseran wordt het een lekke band een ander verhaal! Ik geloof in de wet van Murphy.
Mijn eerste lekke band was onderweg naar Italië. Ik had 3 dagen om in Bardonecchia te komen voor de Stella Alpina. Sta je bij een benzinepomp met je spuitbusje. Dat werkte dus niet, maar gelukkig heeft ieder pompstation wel lucht, toch? NEEEE, het apparaat was buiten gebruik.
Ok, gelukkig had ik zo'n voetpomp bij me. Pompen, rijden, band wordt steeds zachter, stoppen bij een pomp, en wat denk je? Ook hier geen werkende bandenpomp  >:( Dus weer mijn pompje pakken, zweten en door... Ik heb een dag gedaan over 300km en de volgende dag kon ik de band laten wisselen.
Inmiddels gaan bandenlepels, compressor (voor acculoze TTR een normale pomp) en plaksetje mee, alsmede een goeie steek/ringsleutel voor het achterwiel, extra koppeling en remhandle, vloeibare pakking, locktite, tie-wraps, een kroonsteentje, 2 soorten tape en evt 2 Biba's. Overkill? Ja, maar ik sta niet huilie huilie met de ANWB te bellen omdat ik de berg niet meer af kan omdat mijn CO patroontjes leeg zijn en de band blijft leeglopen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline V-Twin

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2016, 14:43 »
.......ik sta niet huilie huilie met de ANWB te bellen omdat ik de berg niet meer af kan omdat mijn CO patroontjes leeg zijn en de band blijft leeglopen.


En zo is het maar net. In de 19 jaar dat ik AT rijd heb ik in de 180.000 km zelf 3x een lekke band gehad. 1x voor en 2 x achter.
Wel minimaal 10 x een motorrijder onderweg kunnen helpen met een lekke band waarvan 4 tijdens een TCN clubrit.

M.a.w. het is net als met zoveel dingen in het leven, je mist het pas op het moment dat je het nodig hebt. Statistisch zal het best 1 op de tig kilometer zijn maar het kan ook zometeen, vanavond of morgen zijn.
Als je het een beetje slim organiseert dan hoeft het niet veel plek in te nemen. BiBa;s onder het zadel en gereedschap in toolbar aan de voorzijde van het motorblok of waar dan ook. Zit mij niet in de weg en ik heb een schurfthekel aan wachten op hulp, ik regel dat zoveel mogelijk zelf wel.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2016, 14:56 »
En zo is het maar net. In de 19 jaar dat ik AT rijd heb ik in de 180.000 km zelf 3x een lekke band gehad. 1x voor en 2 x achter.
Wel minimaal 10 x een motorrijder onderweg kunnen helpen met een lekke band waarvan 4 tijdens een TCN clubrit.
Het is meestal de achterband die lek gaat valt mij op, komt waarschijnlijk omdat de voorband het voorwerp opgooit waarna de achterband het oppikt.
Vorig jaar een motorrijdster geholpen met een lekke achterband bij Willemstad, was zo'n mooie meid dat ik ze niet kon laten staan. weer op weg geholpen met mijn bus schuim. Heb zo'n dikke kus gekregen dat ik er nu nog goed op slaap :P Ik hoop dat ze er mee thuis is gekomen want ik lees hier alleen maar negatieve ervaringen over schuim, vandaar dat ik overga op pluggen.

je mist het pas op het moment dat je het nodig hebt.

 ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Zeegie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2016, 14:59 »
Altijd angst voor lekke band op verre reizen... Daarom neem ik plakspulletjes, bandenijzers en pomp mee. Nooit nodig gehad.... Ritje door Rotterdam zonder spulletjes wwwhhhhaaa lek....
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2016, 15:08 »
Altijd angst voor lekke band op verre reizen... Daarom neem ik plakspulletjes, bandenijzers en pomp mee. Nooit nodig gehad.... Ritje door Rotterdam zonder spulletjes wwwhhhhaaa lek....

Statistisch zal het best 1 op de tig kilometer zijn maar het kan ook zometeen, vanavond of morgen zijn.
>:(
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2016, 16:20 »
https://www.youtube.com/watch?v=9dSrHKXyHJ8
https://www.youtube.com/watch?v=M5_nK8V-nU0

Zo'n plug zetten is eigenlijk een fluitje van een cent maar je moet wel een stuk gereedschap bij hebben om het voorwerp eruit te halen en een mesje om de eindjes af te snijden.
Eigenlijk is het handpompje hier in het voordeel want dan heeft de boel een paar uurtjes de tijd om uit te vulcaniseren terwijl je met een compressortje na 15 min weer weg bent ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ChristianG

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2016, 16:35 »
Ik vind mooi. 8)



« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 16:51 door ChristianG »
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2016, 16:37 »
Ik vind mooi. 8)
Ik krijg er honger van ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2016, 17:05 »

Ach, voor de meesten is lekrijden en jezelf weer op weg helpen, een theoretisch verhaal. Dat blijkt ook wel uit sommige posts hier. Maar, dat is op zich niet erg. Je kunt wel spullen meenemen, maar het ook echt succesvol overwinnen van een tegenslag is een kwestie van jezelf niet verloren of hulpeloos voelen, maar er daar en dan aan beginnen. En dat is pas het begin van je leerweg. Ik heb werkelijk talloze banden van mezelf en medereizigers geplakt. Tot vervelens toe  ???

Maar niet alleen banden laten je stil staan. Kijk es naar de brandstofpomp van een AT. Een microswitch die lastig doet. De cdi van Alp die staat i.p.v. ligt.. Het is vooral, ken je motor. Ik heb wel es langs de kant van de weg mijn achterwiellagers vervangen. Sta je serieus maar 3 kwartier stil  :)

Maar, het doet zóveel voor je gevoel van zelfredzaamheid.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2016, 17:48 »
Ach, voor de meesten is lekrijden en jezelf weer op weg helpen, een theoretisch verhaal. Dat blijkt ook wel uit sommige posts hier. Maar, dat is op zich niet erg. Je kunt wel spullen meenemen, maar het ook echt succesvol overwinnen van een tegenslag is een kwestie van jezelf niet verloren of hulpeloos voelen, maar er daar en dan aan beginnen. En dat is pas het begin van je leerweg. Ik heb werkelijk talloze banden van mezelf en medereizigers geplakt. Tot vervelens toe  ???

Maar niet alleen banden laten je stil staan. Kijk es naar de brandstofpomp van een AT. Een microswitch die lastig doet. De cdi van Alp die staat i.p.v. ligt.. Het is vooral, ken je motor. Ik heb wel es langs de kant van de weg mijn achterwiellagers vervangen. Sta je serieus maar 3 kwartier stil  :)

Maar, het doet zóveel voor je gevoel van zelfredzaamheid.

Ja Brombeer, sommige mensen zijn in staat om de grootste problemen op te lossen met de meest simpele hulpmiddelen maar daarvoor is veel kennis van zaken nodig. Helaas behoor ik niet tot die groep mensen en het enige dat ik kan doen is zorgen dat mijn motor altijd tiptop in orde is om vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.