Auteur Topic: Bandenreparatie onderweg.  (gelezen 56108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ron overkleeft

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #60 Gepost op: 21 februari 2016, 18:36 »
Zag woensdag dat er een schroef in m,n achterband zat ,heb deze eruit getrokken en toen de was de
band zo leeg, toch is het me met moeite gelukt om de veter in het gat te drukken, heb flink met het
handboortje te keer gegaan om het gat op maat te krijgen, na een uur de band met de fietspomp op 
druk gebracht. Nu 200 km verder band nog  oke.
Het is dus mogelijk een band te plakken die geheel leeg is en op het asfalt staat(heb geen middenbok) 

Dit gaat me ergens onderweg ook wel lukken denk , en onder m,n zadel heb ik een klein hand pompje
met zo,n slangetje, daar krijg je er echt wel genoeg lucht mee in.    (en ik zelf te kort) :))

Offline ron overkleeft

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2016, 19:18 »
Heb het gelijk geprobeerd, heb m,n band leeg laten lopen en heb met het handpompje 10 minuten
gepompt en 0,9 bar in de band weten te krijgen.  (en 2 vermoeide armen)

Het pompje is maar 23 cm lang en het lijkt of alleen bij het laatste stukje van de slag er een beetje
lucht in de band wil, elke slag kost veel kracht en de tegendruk is groot .

Denk dat het bijna niet te doen is de band met deze pomp volledig op spanning te krijgen.
De vraag is dan: is het mogelijk met 0,9 bar bijvoorbeeld 20 km te rijden zonder de band te slopen?



Offline Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2016, 21:15 »
@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2016, 21:59 »
Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2016, 22:07 »
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)

@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Offline varaderohuibje

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #66 Gepost op: 21 februari 2016, 22:28 »
Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Klinkt als een leuk TCN evenement  >:D
waar kan ik me aanmelden  ;D

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2016, 22:32 »
@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

 :)


Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)

Precies dat Horse! Het slagvolume van zo'n Cubaanse sigaar is klein. Dat kleine volume moet gecomprimeerd worden om over de drempel te kunnen van de spanning reeds aanwezig in de band. Dus het bruikbaar (gecompimeerd) volume wordt steeds kleiner naarmate de spanning in de band stijgt.

Op 1 bar met een max snelheid van 40/50 haal je wel een pomp. Niet speciaal een benzinepomp, maar ook een fatsoenlijke fietspomp doet het ook al. Bij het eerstvolgende woonhuis op je pad  ;)


Ja Brombeer, sommige mensen zijn in staat om de grootste problemen op te lossen met de meest simpele hulpmiddelen maar daarvoor is veel kennis van zaken nodig. Helaas behoor ik niet tot die groep mensen en het enige dat ik kan doen is zorgen dat mijn motor altijd tiptop in orde is om vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen.

Je moet ALTIJD proberen vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen, door bijvoorbeeld je motor in conditie te houden. Het is ook geen vingerwijzing, maar ik heb het idee dat jij die gedachte van bandenpanne wat griezelig vind en je vervolgens verlaat op dingen die een 'easy way-out' lijken, zonder dat je dat uit praktijk weet. En waarvan meer ervarenen laten weten dat je je er beter niet op kan verlaten (neem slime). Neem goed advies ter harte. Wees onvervaard, en trek de stoute schoenen aan!

Laat V-twin je band lek prikken in je achtertuin, en plak hem dan. Elke skill, kent een eerste stap  :)


edit: wacht, dit kan binnenkort ook op een TCN-evenement  ;D



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2016, 22:43 »
jeetje wat een lekrijders hier, ik heb in 300000km  1x lek gereden met mijn dominator destijds, was 300 meter van een motorzaak, dus dat was ook geen probleem. Ik heb nu wel een vetersetje met 6 co patronen onder mijn zadel liggen. maar als mijn achterband versleten is ga ik er thuis eens een gat in prikken en kijken of ik met die spullen weer weg kan komen.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #69 Gepost op: 21 februari 2016, 23:29 »
Ik voel me helemaal thuis in de gedachte en praktijk van brom

De mooiste ervaringen en verhalen komen voort uit overwinningen op je zelf

gereedschap vindt je overal en locals weten meestal wel waar abraham de mosterd moet halen,
neem dan nog  de moderne communicatie middelen erbij  en voilá..
en om jullie op te vrolijken

mijn lijstje van pech

gebroken ketting.....
verlichting valt uit en altijd s'nachts
koppelingskabel die breekt
hydrauliek slangetje dat barst
zonder brandstof
wiellager kapot
spanningsregelaar kapot
motorkoeling valt weg= overhitte motor
lekke band
kapotte bobinnes

en ik weet zeker dat andere ook wel hun eigen lijstje
je kunt niet op alles voorbereid zijn hooguit zo goed mogelijk en voor al dat andere heb ik een gold card ;D


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ron overkleeft

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #70 Gepost op: 21 februari 2016, 23:38 »
@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.
M,n pompje is van Lezyne en van aluminium dacht dat tie iets van 30 euro kosten bij de zwerfkei.
Denk dat het probleem bij het slagvolume legt ,het lijkt dat er maar een klein beetje van de inhoud van elke
slag in de band komt,en dat het teveel kracht kost om die 500 slagen te maken die nodig zijn om een beetje
te vullen.Had nu iets van 200 slagen en dan heb je maar 0,9 bar en geen kracht meer over.
Ben benieuwd naar de bevindingen van Rene over dat voetpompje.

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #71 Gepost op: 21 februari 2016, 23:56 »
Toch wel een leuk topique, hoor!

Met de AT heb ik 7 achter en 2 vóór lek gehad in pakweg 240.000km. De meeste ervan in hokkie-landjes. Allemaal geplakt. Max. op 1 achterband, 5 plakkers  :)

Op verschillende offroad motoren, werkelijk tientallen. Maar dat hoort daarbij. Net als vallen. Op wegmotoren is vallen een no-go, bij offroaden a-fact-of-life.

Er gaan feitelijk twee verhaallijnen hier, de gespaakwielden en Varadero's (tubeless). Een spaakwiel (GS daargelaten) heeft altijd een binnenband. Een binnenband loopt leeg na penetratie. De enige 'cleane' oplossing is de binnenband uitnemen en plakken, zoals een fietsbandje. Of de binnenband vervangen. Met deze oplossing kun je even later weer doorrijden, als was het niet gebeurd. Er is ook geen nadere vervolgactie nodig.

Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.

Maar, als het prikkend object niet in de band blijft zitten, loopt die even hard leeg als ging het om een binnenband. En daar gaat het hier om: ik sta nu echt stil! En wat dan..? Binnen een bepaalde marge, volstaat als reparatie een prop die het gat afdicht. Daar zijn setjes voor op de markt. Maar, tegenwoordig wordt naast een prop in het gat, óók een plakker aan de binnenkant van de band over het gat geplakt. Dezelfde plakker als die op een binnenband gaat.

Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.

Is meer gedoe, maar je haalt de bandenman uit de vergelijking en daarmee beperk je je ongemak tot het 'daar en dan'. Daarnaast, je boost je gevoel van zelfredzaamheid en wijs je een lange vinger naar de gewone man  ;D


Dus ja Tuur, goed plan! Superleuk toch, leren...  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #72 Gepost op: 22 februari 2016, 01:10 »
Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.
Een gerepareerde tubelesband moet worden vervangen, vrijwel altijd is er sprake van een diagonale doorboring waarbij dus meerdere koordlagen geraakt worden en dus ook beschadigd/doorgesneden kunnen zijn.
Dat is van buitenaf vrijwel niet te beoordelen.
Mede gelet op het feit dat motorbanden anders belast worden dan bijvoorbeeld autobanden (motorbanden kennen meer zijdelingse belasting en moeten vermogenswisselingen sneller verwerken) zit daar dus een zeker risico aan vast op alsnog een verder doorgaande koordlaagbreuk, met alle gevolgen van dien.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 01:14 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #73 Gepost op: 22 februari 2016, 01:50 »
beste

De pleister en stem  die we voor een buitenband gebruiken is van zwaardere kwaliteit waarbij we zelfs de keus hebben om een model te nemen met koordlagen.
De herstelling is hiermee sterker dan de eigenlijke band.
en zoals Cas beweerd dat iedere tubeless band meestal is afgeschreven is omdat het om een schuine penetratie gaat zit wel een beetje waarheid in maard at weet je pas na inspectie.
Het is wel een feit dat iedere band die reeds een veter heeft gehad beslist is afgeschreven omdat het gat  vaak al groter is dan 8 mm
( handje vol rvs parkers in div afmetingen misschien nog wel de betere nood afdichting)
 al deze wijsheid geeft mij de indruk om eens een workshopie te doen over ... banden reparatie want ik hoor veel zaken waarvan ik denk dat jullie die maar aan de specialisten over moeten laten.
het is niet dom om iets niet te weten maar wel erg dom om het niet te vragen

beste oplossing.. niet lek rijden en als het dan toch gebeurt.. neem een drankje uit je gekoelde topkoffer, aanschouw het probleem, bedenk een oplossing , breng deze ten uitvoer en vertel later het verhaal  aan het thuisfront
geweldig toch ;D
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 02:01 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ron overkleeft

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #74 Gepost op: 22 februari 2016, 10:48 »
En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D

Offline PimW

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #75 Gepost op: 22 februari 2016, 12:18 »
Ik heb zon cubaanse sigaar van lezyne, doet zn ding maar inderdaad het gaat niet rap. Meer voor het barretje om in ieder geval te blijven bewegen/opzoek te gaan naar een echte pomp prima.

Maar in Kazachstan kreeg ik toch zweethandjes met alleen dat dingetje bij me.

Toen ik zag hoevaak die gasten daar lekrijden en dan bij mij kwamen voor plakspullen, ze tape kwamen lenen om lattenbodems aan het dak van de bus te plakken en een buitentemperatuur van 50 graden ga je toch nadenken.

De locals daar kondeen het ook nooit eens worden over afstanden, staat van de weg etc. Serieus daar had ik echt geen klote aan.

Zelfredzaamheid :)





Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2016, 13:39 »
En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D
Een prop in je band is een stuk vulcaniserend kauwgom dat je band luchtdicht maakt zodat je ermee thuis kunt komen, is niet bedoeld om er mee door te blijven rijden.

Ik heb verschillende forums die een discussie hadden over dit onderwerp doorgespit en de meesten staan aan jouw kant Ron!
Op deze forums lopen de gemoederen tussen voor en tegenstanders vaak zo hoog op dat ze ontaarden in stevige scheldpartijen :o

Als je tussen de regels doorleest kun je er dan wel wat informatie uithalen en het zijn vooral professionele bandenmensen die waarschuwen voor de mogelijke gevaren en veel dealers repareren geen motorbanden met een prop ivm aansprakelijkheid.

Het gebeurd maar zelden dat het fout gaat maar er zijn dodelijke ongevallen bekend waarbij zeer waarschijnlijk de gerepareerde band de oorzaak was. Al deze ongevallen waren op hoge snelheid waarbij de prop uit de band schoot.

Een motorfiets heeft maar 2 banden, 2 kleine stukjes rubber die contact hebben met het wegdek, waarom zou je daar onnodig
risico mee nemen?

Ik ben ook eigenwijs, veel eigenwijzer dan jij :angel: maar bij mij gaat er gewoon een nieuwe band op.

Maar ik wens jou heel veel veilige motorkilometers met prop (in de band) en niet te snel rijden op de snelweg ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline robgoesdakar

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2016, 14:29 »
Citaat
Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.
Of je neemt toch een binnenband mee..... Als je dan onverhoopt lek mocht rijden, haal je gewoon je ventiel eruit (wordt toch vervangen bij een nieuwe band plaatsen) en plaats je de binnenband.

Er wordt ook gesproken over de slijtage van de koordlagen bij een penetratie. Maar dit wordt altijd in combinatie met tubeless banden besproken !!!! Noem mij misschien gek, maar datzelfde probleem heb je OOK met binnenband banden en toch vervangt 'men' over het algemeen alleen de binnenband en rijdt rustig nog honderden kilometers rond op deze, mogelijk, defecte buitenband. Wat Ad al aan geeft, pas bij een echte inspectie kun je bepalen of koorden gebroken zijn. Ik betwijfel ten zeerste dat koorden vaak stuk gaan bij een 'eenvoudige' penetratie van schroef of spijker.

Het koordje als reparatie werkt op zichzelf prima, en je kunt er best mee doorrijden, als je jezelf er maar bewust van bent, en geen 240 over de snelweg wilt gaan.... Dus zodra je met een koordje in je band rijdt, gewoon voorzichtiger zijn en je bandenspanning zeer regelmatig (lees bij elke stop) controleren !! Daar kun je dan gewoon nog even mee doorrijden tot de vervangende band beschikbaar is.... (hij is binnen Ron ;) )

-- een paar maanden geleden iemand gehad die het stukje kauwgum van zijn 2e hands aangeschafte sport-tourer aftrok... en toen liep zijn band leeg !!!!!!!!!!!  --  Dus misschien deze toevoegen aan het lijstje 'wat te controleren bij aanschaf 2e hands motor !'.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2016, 15:04 »
ik ga mee met Cas, gewoon omdat ik niet hele dagen aan die prop zou willen denken en me in moet moet houden als ik eens gas wil geven, leuk om thuis/bandenboer  te komen maar dan een nieuwe band erop.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2016, 20:36 »
Ik ga mee met Rob  ;D

Het zijn allemaal radiaal-constructies van ingevulcaniseerd koord en staal. Die zijn zo ubersterk, met name op het loopvlak. En dan zou je met een biba wel door kunnen rijden met die ongerepareerde beschadiging aan de band, maar op een tubeless velg zou dat ineens gevaarlijk zijn. Echnie.

Bovendien, die beschadigingen worden tegenwoordig, naast een prop, aan de binnenkant afgedekt met met een plakker. Om een voor de hand liggende reden.

Ik denk dat voor de tubelessrijder de oplossing van Rob de beste is. Prop er een binnenband in, ga naar de bandenspecialist en die beslist of de band veilig te repareren is.

Of, als je met die binnenband erin feitelijk een spaakrijder word, rij er lekker mee door  :))
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2016, 21:58 »
@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)
Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)

Voorbandje had ik met 150x pompen op druk, achterbandje met 300x. Beide op ruim 2 bar en dat vind ik wel prima.
Toegegeven, als oude god zoals ik  ;) word je er nog steeds wel moe van, maar het kost niet overdreven veel tijd, moeite of kracht.
Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)

Het pompje past bovendien nét in mijn tool-bag (Kriega US-5 tasje) dus ik ben er wel blij mee geloof ik  8)
Hoop 'm uitsluitend en alleen voor mijn medereizigers nodig te hebben  ;D

Grtz,
René


TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2016, 22:21 »


Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)

Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is. Die meterjes zijn vaak knudde idd. Heb twee pompjes en een compressortje allemaal een bar afwijking.
In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen ;)

Veel lekvrije km's toegewenst

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline V-Twin

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2016, 22:42 »
Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)

Je hebt wel ballen René. Eerst je eigenbanden (voor en achter) lekprikken, dan plakken en daarna je helemaal de schompes pompen! Mooi man en bedankt voor de tip, heb zo een beetje een referentie voor m'n eigen pompje. Mocht je de Alp ook nog willen testen, geen probleme suur me ff een SMS ben regelmatig in de buurt.  8)

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2016, 23:10 »
Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen

Handschoen er onder. Of lap. Werkt ook als je jiffy weg zakt.


Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar.

Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is.

Ik ga op de velg staan, dan kun je ZIEN wat er gebeurt. Bij mijn AT op 2.4 geeft de wang maar een pietsie mee. Is hij wat flexie, dan bijpompen. Bij mijn off-roaders op 0.8 mag het dan juist lekker rollen, maar niet bijna plat  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jaspersFZR

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #84 Gepost op: 23 februari 2016, 08:37 »
Ach het topic gaat toch ook een beetje over leuke verhalen over bandenplakken onderweg  8) dus ik doe er maar een verhaaltje bovenop! Het nut van bandenplakken enzo ben ik het helemaal eens met de geleerden hier  8)

Vorig jaar was ik in Thailand op vakantie, op iedere plek waar ik kom zoek ik altijd het liefst een motor of scooterverhuur. Voor een schamele 3 euro per dag had ik een 125cc hondaatje op de kop getikt, konden we lekker cruisen! Op naar een nationaal park ergens midden in de rimboe....

Je raad het al, halverwege ergens komen we al wat apen tegen op de weg, glibbert er zo'n felgroene slang over maar we tuffen vrolijk door.

Totdat ineens de achterkant begint weg te driften... eerst denk je, ach beetje slappe band... dan realiseer je je ineens dat een band niet zomaar slap wordt...


Wat nu? staan we daar op een weg midden in de jungle, in ons vakantiekloffie zonder gereedschap, zonder telefoonbereik... Achja, Avontuur  8)

Gek genoeg staan we er nog geen 10 minuten als er een  grote kale amerikaan op een grote chopper langs komt (heel bizar, dat verwacht je daar niet). Hij stopte meteen en bleek graag te willen helpen. Maarja ook hij had geen gereedschap of niks, dus ik priscilla daar achtergelaten in de jungle (op het hart gedrukt dat ze toch echt op de weg in de buurt van de scooter moest blijven), en ik bij die vent achterop mee, die als een achterlijke mongool over die weggetjes denderde opzoek naar een reparatieshopje. Na een halfuur vonden we een dorpje, en toevallig zat daar iets waar een hoop scooteronderdelen buiten lagen!

Met handen en voeten uitgelegt wat het probleem was, en hij tovert zo een mooie toyota pickup uit zijn schuurtje. Weer een halfuur dollemans rit verder een angstige priscilla met scooter gevonden..

 scootertje ingeladen, ik in de bak erbij om dat ding vast te houden.

En in no time was in dat dorpje de boel weer gerepareerd. Bleek een nagel in te zitten, en door het slap worden van de band was het ventiel afgescheurd.


Die beste man rekende echt een belachelijke hoge prijs van omgerekend 20 euro (wat daar echt heel veel is, maar wij waren megablij!) Hij blij, wij blij. en weer een groot avontuur verder konden wij weer door tuffen!!!



En wat ik met dit hele verhaal wil vertellen, het is niet fijn om een lekke band te krijgen, het kan zelfs knap gevaarlijk zijn. Maar ongetwijfeld levert het een mooi avontuur op, waar je achteraf een mooi verhaal over kan vertellen!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Freutel

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #85 Gepost op: 23 februari 2016, 10:24 »
Goed topic hoor.
Voor mezelf vraag ik me af of ik met de volgende set een lekke band thuis of onderweg mezelf weer op weg kan krijgen:
3 bandenlepels van zeg 30 cm, ik geloof 6 euro 't stuk en een paar stukjes tuinslang, opengesneden.
een 12 volts compressortje van 10 a 15 euro.
een lik bandenvet of groene zeep, praktisch voor nop.
een paar passende sleutels om de wielen te demonteren. Heb ik in de garage.
een paar plakkers, schuurpapiertje en wat solutieplak
Dan zijn we er toch?

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?

ik check de locale bandenspecialist voor wat plakkers en solutie, al weer een en ander gevonden/gelezen op 't forum!  8)
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 19:01 door Freutel »
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #86 Gepost op: 23 februari 2016, 13:54 »
Ja, leuk en vooral leerzaam, nu hoeft echt niemand nog een probleem te hebben met een lekke band onderweg.

Iedereen meteen aan de slag met pompjes en minicompressors, banden leeg laten lopen en kijken hoeveel moeite het kost om deze weer op te pompen ;D

Ik ga binnenkort een gat prikken in mijn, inmiddels versleten, achterband en ga er een prop in zetten, ff thuis oefenen.

Zie ik dat er onderweg een spijker in mijn band zit dan laat ik die lekker zitten en kan ik onderweg af en toe een beetje bijpompen, daarom kies ik voor het minicompressortje.

Wat ik echter niet lees hier in het topic is dat zo'n plug wel eerst een poosje moet uitharden en dat je er eigenlijk niet meteen mee moet gaan rijden. Dan doen we natuurlijk wel!

Ik zal toch blij zijn als ik thuis ben met zo'n plug in de band en dan meteen het wiel eruit en naar Waffie voor een nieuwe band.
Ik ben het dan weer eens met Arthur, ik wil zo'n ding niet in mijn band hebben. Maar ieder zijn eigen ding.

Zelfredzaamheid is leuk voor avonturiers als Pim, begeleiders van avonturentochten en geluksvogels die lange tochten maken door onbewoond gebied. Voor toerrijders zoals ik die alleen op het verharde rijden betekend zelfredzaamheid het telefoonnummer van de ANWB in de telefoon zetten, ik ga met Huib mee.

https://www.dunlop.eu/dunlop_nlnl/mc/tyres/tyre_care.jsp
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #87 Gepost op: 23 februari 2016, 14:29 »
 de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #88 Gepost op: 23 februari 2016, 14:34 »
de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad

Ok, weer goed om te weten.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2016, 15:29 »
de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad


Mee eens, het is voornamelijk glijmiddel..... echter, omdat je het gaatje in de band 'uitvijlt' voordat je de plug erin prakt is het prachtig schoon rubber! Of dat vulkaniseert met de plug weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad als dat schone ruwe rubber een beetje soppig wordt :-D

... was ooit lid ...