Auteur Topic: Bandenreparatie onderweg.  (gelezen 56105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zenfox

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #90 Gepost op: 23 februari 2016, 19:25 »
Zeker een zeer interessant topic, ik ben een stuk wijzer geworden ;D

Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?
Welke ik bv absolute wel/niet moet kopen..

Zelf zat ik er aan te denken om dit compressortje te kopen;
https://www.conrad.nl/nl/airman-compressor-tour-compressor-12-v-6-bar-842333.html
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CZbNU7gCofQ
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #91 Gepost op: 23 februari 2016, 20:59 »
Ik heb een stukje van het filmpje gezien, wat een lul is dat en een zelfredzaamheid van 0 zelfs in zijn eigen garage ;D ;D ;D ;D ;D ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #92 Gepost op: 23 februari 2016, 21:56 »
Goed topic hoor.

(..opsomming..)

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?

Jazekers. Als je dan toch wat gaat halen, haal dan meteen 'de bom' in huis.

- plakkers en solutie van Rema TipTop. Bij de betere automaterialen zaak. Waffie kan jullie er ook aan helpen.
- geen schuurpapier maar schuurlinnen. Dat werkt ook als het nat is.




Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?

Brommerbanden repareren geen probleem, die van de AT is me nog niet gelukt. Ik krijg de band er niet af.

Ik heb platte lepels, die bergen makkelijk op. Maarrr, de AT en Alp hebben achter (en Vara's vanwege tubeless, vóór en achter) een randje in de velg die de hiel van de band tegen de velgrand aangedrukt houdt. Het zorgt ervoor dat de band, ook al is hij zacht of leeg, op de velg blijft zitten. Dat betekent ook dat zo'n band er lastig af wil. Je moet hem over dat randje heen naar binnen drukken. Met een rechte lepel gaat dat moeilijker.

Er zlijn ook lepels met een boggel eraan. Daarmee kun je makkelijker de wang van de band dieper indrukken zodat hij los komt van de velgrand. Andersom, als je de band oppompt, dan hoor je die luide 'plop'. Dat is de hiel van de band die over dat randje word gedrukt en tegen de velgrand aanknalt. De band er af drukken, lukt alleen met 2 of meer lepels tegelijk, overigens.






Wat ook HEUL handig is voor binnenbanden, een ventieltrekker. Dit is een kabeltje met een handvatje en een nepventieltje. Dat prik je door het ventielgat en draai dat in het ventiel. Je kunt zo doodeenvoudig het ventiel door het ventielgat naar buiten trekken, in plaats van eindeloos op gevoel zitten wurmen  :)

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 22:09 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #93 Gepost op: 23 februari 2016, 22:19 »
Oh ja regelmatig push ups doen kan ook schelen bij bandentrammeland
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Freutel

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #94 Gepost op: 23 februari 2016, 22:37 »
Kijk eens aan. Top reactie brombeer. Perfect hoeft het niet te zijn, wel doeltreffend.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #95 Gepost op: 23 februari 2016, 22:39 »
en push ups zijn nergens voor nodig,

ik doe het met 1 vinger in mijn neus

de truk is echt de juiste tools en oh ja mogelijk bandenzeep en talkpoeder gebruiken

we zullen er op de eerste inspectiedag wel eens aandacht aan gaan geven

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 22:44 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #96 Gepost op: 23 februari 2016, 22:55 »
Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje. Best wel handig om je ventieltrekker te kunnen gebruiken  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline robgoesdakar

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #98 Gepost op: 24 februari 2016, 09:33 »
Uhmm de reiziger wil zo min mogelijk meenemen, dus voor je ventielsleutel pak je een ventieldopje.... oke, wel een speciale...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline ChristianG

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #99 Gepost op: 24 februari 2016, 10:05 »
Als men dan een keer jaloers is, dan kunnen ze de banden leeg laten lopen met je eigen ventieldop? >:D
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #100 Gepost op: 24 februari 2016, 10:52 »
Als men dan een keer jaloers is, dan kunnen ze de banden leeg laten lopen met je eigen ventieldop? >:D
Ja dat kan, maar ze kunnen ook je binnenventiel meenemen, je banden leksteken, je benzineleiding of remleidingen doorsnijden of je bougiekabels doorsnijden.
Bij mijn Goldwing hadden ze vroeger eens een prop papier in een bougiekap gestopt maar dat had Cassie heel snel door want als de motor plots op 3 pitten loopt ga ik eerst de bougies controleren.
Ik had vroeger ook zo'n stofkapje met ventielsleuteltje erop, is inderdaad handig.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #101 Gepost op: 24 februari 2016, 16:21 »
Kijk, mooie tips in dit topic!

Here my two cents.

Rema Tip-Top: ik heb zo'n setje van Ad en vul dat steeds aan - werkt als een speer inderdaad!
Ik gebruik nooit het schuurlinnen - enkel het metalen raspje.
(op ebay kun je dit soort spul ook kopen voor 'n grijpstuiver - raspjes enzo - vanuit China)
Ik heb stapels Rema plakkers liggen - maar ook wel 'goedkope zooi' en het werkt eigenlijk ook gewoon goed - komt niet los en houdt de lucht erin - wat wil je nog meer? Maar ik gebruik liever die Rema plakkers, voor 't idee.
- Gooi in je bandenplaksetje wat oude ventieltjes en doppies en ringen voor als je d'r eentje ooit laat vallen in een zanderige berm of een grasveld...

Ventiel-tooltje om 'm door de velg te trekken: sinds een half jaar duw ik het ventiel door de velg, en frommel dan de binnenband een beetje tussen de spaken. Dan de band er overheen laten zakken aan die kant en monteren maar. Dan zit je nooit meer te rommelen met 't ventiel (kijk ook op youtube naar instructies van NoMar). Werkt als een speer - en mijn ventiel-tooltje gebruik ik nooit meer.

Ventiel-gereedschapje om hem eruitte draaien: ik heb die ventieldopjes zoals gepost -werkt prima. De wereld rond gereden met die dingen erop en nog nooit heeft iemand de ventielen los gedraaid.

Bandenlepels: Ik had altijd enkel 25cm lange, en dat ging prima. Nu heb ik die (rete dure) fancy Motionpro lepels (zowel van motion pro als KTM) en die zijn echt heerlijk! Het geld absoluut waard, en 't weegt niets. Langere lepels is echt niet nodig, 't is enkel techniek.


Ik lees 'ik krijg de band er niet af':
- is dat om de 'bead te breken', dus de band los van de velg te duwen? Dat kan inderdaad een drama zijn - ik rijd er soms gewoon overheen met de auto als ik alleen ben (alleen het rubber, niet de velg). Als samen, dan een motor met de zijstandaard erop.
- De band van de velg halen met lepels: de truuk is om de band in het center van de velg te krijgen 180 graden vanaf waar je begint te lepelen. Desnoods lekker insoppen zodat de band glijdt. Druk zetten met de lepels en 'm dan verder naar 't midden masseren zeg maar.
- Bij monteren, NoMar (jaja, ik heb zo'n bandenapparaat :-D) adviseert om het centre van de velg in te vetten zodat de band gemakkelijk naar 't midden glijdt - werkt eigenlijk wel goed!

... was ooit lid ...

Offline greenbike

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #102 Gepost op: 24 februari 2016, 17:33 »
Hier met greenbike

Ik heb gehoord dat  als je een goede verzekering heb de ADAC in Duitsland de motor naar een garage brengt waar deze goed gerepareerd wordt
Ik heb ook klachten gehoord betreffende deze spuitbus
Of je gaat met een oude motor met bijwagen deze hebben een extra reservewiel
 
Toch een goede reis gewenst

Offline Cas

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #103 Gepost op: 24 februari 2016, 18:06 »
Hier met greenbike

Ik heb gehoord dat  als je een goede verzekering heb de ADAC in Duitsland de motor naar een garage brengt waar deze goed gerepareerd wordt
Ik heb ook klachten gehoord betreffende deze spuitbus
Of je gaat met een oude motor met bijwagen deze hebben een extra reservewiel
 
Toch een goede reis gewenst
Als het een snelle reparatie is en je kunt weer snel doorrijden, prima.
Maar ik laat de motor daar niet staan, die wil ik zo snel mogelijk thuis hebben en dan los ik het zelf wel op.
Wat het schuim betreft ben ik vroeger toch van Luxemburg terug naar huis gereden maar de ervaringen hier op het forum zijn inderdaad niet best. Ik gooi die bus schuim wel in de auto want wij controleren wel op tijd de bandenspanning van de wielen maar vergeten altijd het reservewiel ;D
Verder scheelt het ook weer een scheldpartij als Waffie na het verwijderen van een schuimband is veranderd in de marshmallow man :o
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline luwe

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #104 Gepost op: 24 februari 2016, 18:54 »
word maar weer tijd voor een cursus banden plakken
als die er komt ben ik van de partij  8)

Offline Waffie

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #105 Gepost op: 24 februari 2016, 22:25 »
Dat randje heeft een naam... de HUB vaak aan beide zijde maar minimaal aan 1 zijde en het houdt de band op de velg bij het doorrijden bij een lekke band.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #106 Gepost op: 25 februari 2016, 01:35 »
..bandentrammeland

 :)


Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje. Best wel handig om je ventieltrekker te kunnen gebruiken ;)

Horse slaapt nooit  :)


Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje

(..mooi plaatje..)

Uhmm de reiziger wil zo min mogelijk meenemen, dus voor je ventielsleutel pak je een ventieldopje.... oke, wel een speciale...



Ja. En raad 'ns van wie de ventieldopjes wel vaker zijn meegenomen..  ???

Dus nee, beter zo'n profi draaiertje van Headless in de repa-rol. Daarnaast vind ik die dopjes dan weer een beetje klooispul naast mijn Hazet lichters en Rema-plakspul. Ik gebruik bijvoorbeeld ook geen Dreft als glijmiddel maar gewoon een potje bandenzeep, netjes gevraagd en gekregen van de lokale bandenspecialist.


Ik gebruik nooit het schuurlinnen - enkel het metalen raspje.

Je kunt vanalles gebruiken. Ook een scherpe steen. In Africa doen ze het veel met een stukje afbraamschijf. Vlijmscherp, verslijt nooit. Het ging mij meer om het feit dat schuurpapier nat, niet meer werkt. Schuurlinnen, dat van de loodgieter [nat] werkt altijd. Daarnaast, schuurlinnen heeft buiten bandentrammeland, meer nevenfuncties dan het raspje.


Ventiel-tooltje om 'm door de velg te trekken: sinds een half jaar duw ik het ventiel door de velg, en frommel dan de binnenband een beetje tussen de spaken.

Vandaar dat ik het tooltje gebruik. Om niet meer te hoeven frommelen. Als het koud is, krijg je functieverlies in je vingers en frommel je een stuk minder makkelijk. Daarnaast, als dan koud is, is het rubber van de band stug en hard en verminderd de frommelcpaciteit van de band met ongeveer 90%.

Geloof me, dat tooltje wil je bij je hebben. En de ventielschroevendraaier van Horse, of course  :P

Bandenlepels: Nu heb ik die (rete dure) fancy Motionpro lepels (zowel van motion pro als KTM) en die zijn echt heerlijk! Het geld absoluut waard, en 't weegt niets.


Daan, heb je die lichtersleutels ook in maten voor de voor- en achterassen van onze clubmotoren? Met name die #24 sleutel voor de achterasmoer vind ik zo'n waste of weight en nergens anders voor te gebruiken!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #107 Gepost op: 25 februari 2016, 05:36 »
Varadero SD02  2004

Offline len_tour

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #108 Gepost op: 25 februari 2016, 12:44 »
Dreft als glijmiddel maar gewoon een potje bandenzeep, netjes gevraagd en gekregen van de lokale bandenspecialist.
Onderweg heb ik een tube montage-gel (relatief duur, motozoom). Voor thuis een serieuze pot (automaterialen zaak).




Citaat
frommelcapaciteit
:)

Citaat
Geloof me, dat tooltje wil je bij je hebben. En de ventielschroevendraaier van Horse, of course  :P
Ok, ik heb zo'n doppie maar het ventieltrekkertje moet er ook maar komen. Ook al is mijn frommelcapaciteit goed, zorgt het gepruts regelmatig voor een agressieve uitbarsting van frustratie die in de buurt komt van de Hulk op oorlogspad. (Ik wisselde nog al eens wegbanden voor nopjes en weer terug, gelukkig heb ik nu een noppenfiets naast de Ransalp)

En uh zit er niet een vertielverwijdergleufthingy op die ventieltrekker? Lees maar es:
http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2016, 13:00 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline daandus

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #109 Gepost op: 25 februari 2016, 17:52 »

Daan, heb je die lichtersleutels ook in maten voor de voor- en achterassen van onze clubmotoren? Met name die #24 sleutel voor de achterasmoer vind ik zo'n waste of weight en nergens anders voor te gebruiken!

Volgens mij heb je ze in verschillende maten - wij hebben d'r ook eentje voor de DRZ400 - 24mm geloof ik.
Ze zijn echt geweldig! (en beresterk)

Laatst een spike-crossachterbandjebandje geplakt op 'n bevroren ondergrond - geloof me, dan krijgt je bandenlepel flink wat te voorduren....
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #110 Gepost op: 02 maart 2016, 21:20 »
En uh zit er niet een vertielverwijdergleufthingy op die ventieltrekker? Lees maar es:
http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/

Klopt Lennert  :)

Heb deze uit jouw link ook besteld, want een trekkertje had ik nog niet  :)
En hij heeft idd ook de functie van ventieluitdraaier  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #111 Gepost op: 02 maart 2016, 21:29 »
Ik zal es kieken. Kon m ff niet zo gauw vinden.

Kan best dat dat gleufie erin zit maar het me nooit opgevallen is.


Brommies  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #112 Gepost op: 03 maart 2016, 10:26 »
Yep, zit er gewoon in...
(Bij de mijne althans)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #113 Gepost op: 03 maart 2016, 23:53 »

Nee klopt. Ik herinnerde me, bij dat 24MX-ding van mij is dat ook. Zie dat fotootje dat ik eerder postte. Maar ik had al geen zin meer om te reageren. Al die ideeen en meningen soms.

Messing breekt zo fucking snel af, ik ga voor hufterproof dingen. Het gaat erom dat IK wegkom.


Een ventielschroevendraaier dus  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #114 Gepost op: 04 maart 2016, 17:17 »
Met je eensch Brom! Die heb ik er voor de zekerheid dus maar gelijk bijbesteld. 2 zelfs  :) 1 voor in de toolbag achterop en 1 voor thuis in de garage  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #115 Gepost op: 04 maart 2016, 18:40 »

Mooie dingetjes, Horse! 

Ik heb nog zo'n ouwe met een echt handvat. Die kleintjes gebruikt de bandenspecialist ook. Kun je ze ook niet echt te vast meer mee zetten :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline scrambler

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #116 Gepost op: 04 maart 2016, 21:23 »
Niet onderweg maar net  thuis voor de eerste keer de banden van mijn TA  gewisseld. Wel een uurtje of twee over gedaan maar het viel beter mee dan ik dacht. Hulp gehad van dit forum en You Tube.  Lekke band repareren onderweg moet zeker
lukken. Aanrader voor iedereen om dit eens te proberen.

Offline Mr_D

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #117 Gepost op: 07 maart 2016, 11:16 »
38cm gebogen bandenwipper voor niet te veel geld volgens mij:
http://www.tenkateshop.com/bandenlichter-booster-380mm-gebogen-180-7080-808?&gclid=CKqpv6OerssCFdS7Gwod7yQJ3Q

Is me niet geheel duidelijk of hij een gladde steel heeft of dat hier 2 ribbels overheen lopen.

Oja en ik heb het kleinste compressortje tot nu toe gevonden maar mag wat kosten  :o
http://www.tenkateshop.com/dynaplug-mini-pro-inflator-pomp-dmpi-1331


edit:
Deze is niet duur, plat en 37cm lang, maar dan weer niet gebogen:
https://www.gereedschapland.nl/product/1453/bandenlichter,-370-mm-motorfiets?gclid=CKX6zoierssCFckV0wodLgAJ_Q

Offline Hans Schaap

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #118 Gepost op: 07 maart 2016, 13:02 »
Tijdens de inspectiedagen zal er een workshop banden repareren worden verzorgd.


Dus nog een reden om bij een van de inspectiedagen langs te komen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline scrambler

Re: Bandenreparatie onderweg.
« Reactie #119 Gepost op: 07 maart 2016, 13:45 »
Ik vind de bandenlichters van TMV heel goed  : 35 mm , door de dubbele lip ook goed grip en geen kans om de binnenband lek te nijpen.