Techniek > Honda Transalp

startprobleem transalp 600 PD06 1987

(1/3) > >>

jeroenh:
Vandaag mijn Transalp startprobleem aangepakt, maar ben er nog steeds niet helemaal uit waarom de motor in eerste instantie niet aansloeg.
Probleem was een week of twee geleden begonnen, motor na een trip R'dam-Leiden voor het stilgezet.
Toen ik 'm enige tijd later de garage in wilde rijden startte 'ie niet, startmotor ging wel rond.
Nog met een booster geprobeerd, 1 bougie losgetrokken maar dacht dat het aan de killswitch lag omdat ik geen vonk zag.
Motor tot vanochtend weggezet, killswitch uit elkaar, niets geks te zien, benzinetoevoer was ok, en startmotor ging rond, verder nog naar die stekker met 30A zekering gekeken naast de accu, ook goed. 
Starten ho maar!
Daarna opnieuw de ene (makkelijk bereikbare) bougie van de achterste cilinder losgemaakt en vervangen door een andere, even gestart (met de schroefdraad op het blok) en zag toen wel een vonk (blok plofte een beetje en ik rook benzine).   
Die andere bougie er in gezet, en weer gepoogd te starten.
Nu sloeg de Transalp wel aan! ???

Vraag aan de experts:  hoe zou dit kunnen?  Zijn die bougies vuil geslagen door de startpogingen, was het vervangen van 1 bougie genoeg om weer een ontsteking te krijgen, of was er iets anders aan de hand?
Kan het liggen aan de bobine, of moet ik de tank een keer losmaken om de massa kabel na te lopen?
Groeten,

Jeroen




Waffie:
hallo jeroen,

ik zou beginnen met 4 nieuwe bougie's te  steken voor zover dit  nog niet binnen het reguliere onderhoud is gebeurd

jeroenh:
Ja, dat ga ik maar eens doen.  Alhoewel die bougies er nog maar een paar duizend km in zitten.
Groeten,

Jeroen

Oldtimer:
Ik heb meer het gevoel dat je met een wat zwakke accu aan het starten bent.
Lijkt me sterk dat die bougies binnen zo'n korte tijd  ( paar duizend km ) al naar de galemiezen zijn.
Hoogst onwaarschijnlijk dus.
Massa is goed, anders zou hij ook niet rond starten.
Kijk ook eens naar de vacuüm aansluiting van je benzinekraan.
CDI zou ook nog kunnen, en ook de bobines kunnen defect zijn geraakt.
In elk geval mogelijkheden genoeg om te checken.

jeroenh:
CDI ook nakijken? 
Maar ik merk geen vermogensverlies bij deze Transalp.  Hij loopt nog op beide cilinders.  Of moet ik even het trucje met het omwisselen van de stekkers uitvoeren om te kijken of de toerenteller het dan nog doet?  (CDI's liggen al in de gemodificeerde rubberen houder).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View