Techniek > Honda Transalp

Aanschaf Transalp 650 of 700?

(1/3) > >>

Jan4AN:
Hallo.

Mijn pa heeft zonet zijn motor verkocht. Een Yamaha FJR1300. Motor werd te zwaar en tja hij wordt ook een dagje ouder ;)

Nu is hij aan het kijken naar een andere motor en op dit moment zit een Transalp in zijn hoofd. Op de motorbeurs geweest en zo wat kunnen proeven van het uiterlijk van een Transalp 650 en een 700.

Ik zelf rijd een Twin en ja wat is er nou mooier als je pa op een alp komt :D Honda rules!

Maar welke alp is de beste keus? Ik zelf vindt de 650 aantrekkelijk. Zelfde techniek als mijn twin en geen poeha qua injectie en ABS enzo. Maarja die ouwe wil een jonge fiets met weinig kilometers. Ook wat van te zeggen.

Zaterdag gaan we kijken naar 2 alpen. Een 700 bj 2009 met 28.000km op de teller en een 650 bj 2006 met 1600km!

Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden doen en ook waarom?

Brand maar los ;)

The Headless Horseman:
Leuk dat je pa een Alp wil  :)

Persoonlijk zou ik liever een 600 nemen, maar dan met name omdat die wat sleutelvriendelijker zijn dan de latere modellen.
Als dat niet zo'n rol speelt en de keuze beperkt word tussen 650 en 700, dan zou ik liever voor een 700 gaan!

650:
+ punten: wat goedkoper te vinden, '21 voorwiel, volgens de kenners hier oer-betrouwbaar
- punten: inhammen van de tank (je moet niet te groot zijn), kuipwerk verwijderen is een crime

700:
+ punten: moderner, ABS verkrijgbaar (dikke + wmb)
- punten: sleutelwerkzaamheden zijn arbeidsrovend dus duur, '19 voorwiel dus minder off-road geschikt

Er zullen nog wel meer opmerkingen over beide fietsen volgen hier.

Grtz,
René

Goobi:
De 650 die ik drie jaar gehad heb was idd superbetrouwbaar, reed heerlijk en je kon er lekker aan sleutelen (wat dus nauwelijks nodig was). Ik ben wel een tijd bezig geweest met het verminderen van de turbulentie bij het verhoogde windscherm. Omdat ik (net als je pa  ;) ) graag een jongere en modernere motor wilde ben ik overgestapt op een 700  :P .
 
-  punten 700: veel stugger afgeveerd, de 650 is op hobbelige wegen veel comfortabeler
+ punten 700: meer power, ABS, stuurt een stuk strakker
 
Overigens: een 650 uit 2006 met maar 1600 km op de teller? Even goed uitkijken!
 
Succes!
Geert-Jan

Hans Schaap:
Ja voors en tegens......


De 700 is moderner en weggeorienteerd.


Maak een uitgebreide proefrit waarbij je met name bij de 700 moet letten op het pendelen.
700's zijn er gevoelig voor en veel hebben er daadwerkelijk last van.


Verder zijn het beiden goede motoren.


Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de 650.
Makkelijker te onderhouden ( plaatwerk van een 700 is nog meer werk dan een 650  ;) )
Iets meer all-road uitstraling ( verliest het overigens nog van de AT op dit onderdeel)
Stuurt makkelijk en strak.
Betrouwbaar
Geen bekende mankementen die regelmatig voorkomen.



Belangrijk is hoe de motor erbij staat en hoe hij behandeld is.
En waar zit je lekker op, en wat vind je de mooiste.


Je kunt er ook altijd mee langs Rob, Ad of mij rijden voor een onafhankelijke keuring.


Succes met de zoektocht en de aankoop.


Groet Hans

The Headless Horseman:

--- Citaat van: Hans Schaap op 02 april 2015, 08:53 ---( plaatwerk van een 700 is nog meer werk dan een 650  ;) )

--- Einde van citaat ---

 :D. Dus ze wisten het bij Honda nóg moeilijker te maken Hans  ;D
Ik heb geen ervaring met de 700, maar ooit eens aan een 650 gesleuteld en dat vond ik in vergelijk met mijn 600's al een behoorlijk gepruts  :-\
Nét als met de Dominator die we ooit eens hadden, was ook zo'n drama om het kuipwerk er af te krijgen  ::)

Grtz,
René

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View