Auteur Topic: Oeps! Wie helpt...  (gelezen 20696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EelkoL

Oeps! Wie helpt...
« Gepost op: 03 april 2015, 11:52 »
Kleppen stellen ging even niet lekker vandaag:





Wie heeft tips hoe dit nu wel los te krijgen? En wie heeft nog zo'n dop liggen, krukaseinde?
'99 TA

Offline PimW

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2015, 13:10 »
Ik neem aan dat hij een beetje vast zit, dus voor je wat doet WD40.

Een hele grote torx erin slaan (die bijna past maar dus nét te groot is). Als je geluk hebt heeft die genoeg grip en kun je hem eruit draaien.

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

Als je iets meer tijd hebt kun je het gat volproppen met kneedbaar staal, vervolgens sleutel erin en laten uitharden. Je zou dan weer een mooie 6-kant moeten hebben.

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2015, 13:40 »
Of de brommer op de bok en de zooi op de merkpunten zetten door het achterwiel te draaien (natuurlijk in z'n versnelling)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2015, 14:54 »
Methode die bijna altijd werkt is deze even vast draaien met een tik van de hamer.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2015, 17:22 »

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

[/quote]

Methode van Pim en eerst rondom flink warm stoken. Moet je daarna wel je kap opnieuw spuiten
Yamaha XJR 1300

Offline ErikB

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2015, 17:40 »
Eerst een ferme tik met een hamer midden op de plug en daarna met een niet te scherpe beitel linksom met een paar rake klappen van de hamer losdraaien. Werkte bij mij ooit perfect. Daarna heb je wel een nieuwe plug nodig! Succes en niet meer zo strak vastdraaien! :D

Offline Sandra

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2015, 19:16 »
Hoi, een bekend probleem.
Onlangs van Sandra s alp en de mijne,dus twee keer zijdeksel moeten demonteren,kapotte dop doorboren,bout er doorheen
moer er op vastknallen,luchtsleutel erop en nog niet los. Toen constructie bedacht met onderlegringen daar doorheenboren
pennen erin vastlassen moer en ring  weer vastlassen ,dan luchtsleutel erop en toen kwam die pas los,dat x2.
pfffff.  grrr.
Mocht je het niet meer kunnen volgen,  bel me maar even.
Kan evt wel even foto plaatsen van de oude doppen met vastgelaste prut eraan.
Dit na alle andere opties te hebben geprobeerd,warmstoken,slagschroevendraaier,beitel etc etc.

Gr. Herbert.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2015, 19:22 door Sandra »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2015, 19:51 »
Gewoon laten zitten!!!!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2015, 20:37 »
Ik heb 'm bij mij een x losgekregen door, onder een hoek, met een drevel + hamer te meppen  :). De methode beitel dus!
De drevel ging een flink eind in het alu, maar kwam de dop uiteindelijk wel los.

Daarna idd nieuw doppie er in, en sindsdien ieder keer als 'ie er af is de o-ring met MOs2 vet (oid  :-\) insmeren en weer monteren  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Gustlock

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2015, 20:40 »
Met een linkse tap eruit draaien. Warm stoken en WD40 in laten trekken maakt het makkelijker. Alleen heeft niet iedereen een linkse tap liggen...

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2015, 21:03 »
Ik neem aan dat hij een beetje vast zit,

Klopt... En ik kan niemand de schuld geven, vorige keer heb ik hem zelf te vast gedraaid...

Dank voor alle nuttige tips. Ik ga eerst maar een nieuwe halen.
Kneedbaar staal lijkt me leuk om te proberen...
Dan stoken en met de beitel. Als dat niet lukt, kiezen tussen laten zitten en het betere laswerk... Dan bel ik je Herbert!
« Laatst bewerkt op: 03 april 2015, 21:06 door EelkoL »
'99 TA

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2015, 22:56 »
Nee, niet fucken met dat gegoten aluminium.

Niet ferm op meppen, niet warm stoken. Gewoon, voortaan zachtjes vast zetten.


Met een scherpe beitel, voldoende materiaal weghalen tot je een voldoende opstaand randje hebt. Daarna met een stomper gereedschapje (schroevendraaier?) en lichte hamer met oplopende kracht tegen de klok in tikken tot hij los komt.

Moed, beleid, en trouw. Niet meppen, want is een simpel klusje  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2015, 23:35 »
Klinkt als een goed plan. Ik zou dan op 2 plaatsen materiaal weg halen, recht tegenover elkaar, of is dat onzin? Om en om een klap, 1 omhoog rechts en 1 omlaag links...
'99 TA

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2015, 23:55 »

Ik snap je, maar je kunt maar op één plek tegelijk tikken, tenzij je met twee bent.


Floor hier op t forum had het ook, met haar bijbrommer. Maar zij kreeg 't ook voor mekaar.

Truuk is uitvinden onder welke hoek je moet tikken. Eén ervan in door mij ge-edit plaatje. Dat is de beitelhoek (opstaand randje). De tweede hoek, hou je slaggereedschap zoveel mogelijk in langs-richting van de kijkdop. Andersom, niet naar motorblok toe richten, maar juist erlangs (vandaar, geschikt opstaand randje maken).

Ga maar spelen met die beitel, en lees dit nog 'ns. Komt goed!  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hans Schaap

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2015, 00:21 »
Gewoon een drevel van ongeveer 3 a 4 mm gebruiken en beginnen te tikken haaks op de draairichting zoals Brombeer tekent.


Niet met een beitel die is te scherp en blijft door het materiaal snijden.


De drevel hoopt wat aluminium op voor de punt en daar zet hij zich op af.
Ongeveer net zo als een voorwiel in het mulle zand doet.  :D :D :D

Stelt niets voor en is zeeeer bekend.
Geen kap o.i.d. demonteren, het is secondenwerk.
Oude dop blijft te gebruiken, belangrijk als je even geen andere hebt.
Later kun je m vervangen, als je wilt.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 04 april 2015, 00:24 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2015, 08:55 »
Nou Hans, als ie echt vast zit lukt methode met drevel ook niet, het aluminium stroopt op voor je drevel.
En zoveel werk is het nou ook weer niet om zijdeksel te demonteren.
En zelfs luchtsleutel had zelfs enkele seconden nodig om het dopje er toe te bewegen los te komen.
Of ik heb de pech gehad twee extreem vastzittende exemplaren aan te treffen.
Frustrerende aan de zaak ik had ze er zelf ooit bij eerdere klepstelwerkzaamheden ingedraaid.
Leermomentje dus, niet te vast aandraaien en wat keramisch vet  op schroefdraad.

Herbert.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2015, 09:05 door Sandra »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2015, 09:57 »
Herbert heeft gelijk, die dingen kunnen echt knetter vast zitten.

Maar als je het deksel eraf haalt, moet je dat ook weer ergens vastklemmen om te kunnen werken. Dat gegoten is heel bros en persoonlijk vind ik dat wat griezelig. Die truuk van Pim met de torx kan ook al werken.

Er leiden duidelijk meer wegen naar Rome, het is vooral zaak dat je voorzichtig bent en de tijd ervoor neemt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline eerde jan

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2015, 22:28 »
Die van mij is ook doorgedraaid toen ik hem los wou halen voor het kleppen stellen.
Ik heb hem mooi laten zitten en alleen de bovenste eruit gedraaid en de motor in de vijfde
versnelling gezet en dan aan het wiel draaien. :)

Offline daandus

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2015, 15:36 »
of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.
... was ooit lid ...

Offline robgoesdakar

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2015, 16:41 »
mosterd na de maaltijd tip :

Het komt echt vaak voor dat deze bouten muurvast zitten. Ook al heb je m zelf 'voorzichtig maar vast' hebt aangedraaid.
Toen ik merkte dat ik met de imbus de boel niet los krijg (ook niet met de slagschroevendraaier), pakte ik de imbus-dop en zette deze op een lange (30cm) ratel. En tot mijn stomme verbazing was het toen zo gepiept. Koste zelfs nauwelijks kracht.
Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.

Overigens is het ook gewoon heel belangrijk om te zorgen dat je imbus zo diep mogelijk in het gat zit. Vaak zijn dit soort beschadigingen ook het gevolg van maar ff snel de sleutel erop en draaien.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #20 Gepost op: 06 april 2015, 17:27 »
Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.

Dat komt door een groter moment. Dus niet daarmee weer vastzetten   :angel:


Dat vastvreten, ondanks niet te vast draaien, is typisch voor aluminium op aluminium: het is zo zacht dat de draad zich vastvreet.





« Laatst bewerkt op: 06 april 2015, 17:30 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2015, 21:37 »
of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.
Dan toch 2 bougies denk ik....
Ik twijfel nog, en dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten en inderdaad de kleppen stellen via het achterwiel.
Maar ergens deze week levert cmsnl.com de nieuwe, wellicht dat ik dan met drevel en hamer aan de slag ga. Hij staat in ieder geval al dik in de WD40, maar dat zal wel niet langs de rubber ring komen, dus daar verwacht ik niet te veel van....
'99 TA

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #22 Gepost op: 06 april 2015, 22:46 »

..in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.

..Ik heb hem mooi laten zitten

..dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten

versus

..het is secondenwerk.

..want is een simpel klusje  :)


Take your pick  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2015, 22:50 »
Ik had het al geroepen en tja het seizoen is nu echt los... Gewoon laten zitten en dopje in december er uit frutten.  Ik heb 2x dat gedoe gehad en probeer hem er al niet meer uit te halen. Volgens mij kreeg ik toen de gouden tip ook via Daandus
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2015, 23:04 »

Ik snap het wel en ik ben niet tegen of zo, maar ik leef niet graag om problemen heen. Dingen uitstellen komt feitelijk neer op je agenda in de toekomst vullen terwijl je nu al niet eens tijd denkt te hebben..

Gewoon gelijk even oplossen. Care-free leven  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #25 Gepost op: 06 april 2015, 23:20 »
Zal mijn onderschrift ff vertalen

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Is ook soms een geldkwestie  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #26 Gepost op: 06 april 2015, 23:54 »
Wie weet wat voor klusjes je de komende maanden nog voor je kiezen krijgt (pro-link is ook altijd een leuke). Alles uitstellen is ook gevaarlijk.

Ik zou het nu meteen even doen, je moet toch een hoop sleutelen voor de klepjes te stellen dus als je alles er dan toch bij hebt... Scheelt je relatief gezien nog tijd ook :)

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2015, 00:30 »
..Is ook soms een geldkwestie  ;)

OK, wat betreft aanschaf van die dop dan, eensch.

Maar hij is linksom dol gedraaid. Rechtsom zit er nog genoeg vat op die passing van die inbus om hem na het beitelverhaal weer voldoende vast te zetten en hem zo her te gebruiken, zoals ook eerder geopperd. Die opstaande rand zit er dan reeds in om hem, in betere tijden, op dezelfde manier los te draaien.

Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #28 Gepost op: 07 april 2015, 01:25 »
Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)

Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #29 Gepost op: 07 april 2015, 21:27 »
Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it

Nee joh dat Brabantse zand zit vaak op een heel andere manier dwars  ;D

Maak niet uit hoe los je die dop vastzet, de kaboutertjes draaien hem steeds stiekem weer iets vaster lijkt het wel! Ik vermoed als het een stalen dop was, je het hele probleem niet meer zou hebben. Stomme constructie ie het gewoon  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin