Auteur Topic: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden  (gelezen 4916 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tangopeter

continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Gepost op: 27 september 2015, 15:36 »
Ooit reed ik op met een Canadees op een BMW R75/6 die bij filerijden (file inhalen dus eigenlijk) met een stuurschakelaar zijn verlichting zo schakelde dat de koplamp afwisselend groot- en dimlicht gaf, in een continue knipperlichthartslag. Hij had het al jaren en was er erg tevreden over. Het zag er in elk geval veel effectiever uit dan alarmknipperlichten!

Iemand enig idee hoe je dit zonder rokende relais zou kunnen verwezenlijken?

Peter
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Offline Oldtimer

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2015, 17:13 »
Citaat
zonder rokende relais zou kunnen verwezenlijken?

Een relais nemen wat zwaar genoeg is. ;D
Schakelen tussen dim en grootlicht met 2 relais, waarvan 1 een knipperlicht relais voor de aansturing.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tangopeter

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2015, 17:37 »
oke, das nogal wiedes :P maar heb je wat meer info, bvk een schema-idee en wat waarden?
 (kan wel aansluiten en solderen en zo, maar niet bedenken, helaas )
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Offline Oldtimer

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2015, 17:39 »
Laat maar weten welke motor je hebt en van welk bouwjaar.
Ga er dan even voor zitten.

Maar realiseer je dat dit in Nederland verboden is om op deze manier te gaan rijden.
Alarm knipperlichten worden zelfs niet gewaardeerd.
Besef dat het tussen de file doorrijden wordt getolereerd en er regels voor zijn.
dat willen we graag zo houden.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2015, 17:41 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tangopeter

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2015, 17:43 »
Okay, dat is ook weer waar. Zorgvuldig mee omgaan dus, sowieso alleen overdag...

De motor: standaard TA XL600V 1999
« Laatst bewerkt op: 27 september 2015, 17:48 door tangopeter »
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Offline xrvtuur

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2015, 20:07 »
helemaal niet mee gaan rijden met dat geknipper, roept alleen maar irritatie op. je verpest het voor de rest. gewoon zelf uit je doppen kijken.
Varadero SD02  2004

Offline tangopeter

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2015, 10:10 »
Oké oké, hold your horses: boodschap begrepen.

Maar ben toch wel benieuwd hoe je zoiets zou opbouwen, gewoon uit technische interesse.

Groeten,
Peter
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2015, 11:39 »
Volgens mij is file rijden sinds vorig jaar in de regels opgenomen. Dit mag maar alleen tussen de meest linkse rijstrook en die rechts ervan. Je alarmlichten gebruiken mag echter niet, deze zijn zoals de naam al zegt voor gevaar en niet voor extra zichtbaarheid in de file.

Gewoon netjes je snelheid aanpassen en goed voor je kijken :)
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline tangopeter

Re: schakelaar voor bv. getakt wisselen tussen dim/grootlicht
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2015, 12:09 »
Sorry als dat niet duidelijk was: het was niet mijn bedoeling een topic over de do's en don'ts van filerijden en verlichting te starten, dus nogmaals: de boodschap is begrepen. (Om verdere misverstanden te voorkomen, is het onderwerp inmiddels aangepast.)

Het ging me louter om de technische kant van zo'n soort schakeling, bruikbaar voor van alles en nog wat. Wat OT suggereerde, met gebruik van twee relais waarvan één een knipperrelais voor de aansturing, klinkt interessant.

Groeten,
Peter
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Offline PimW

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2015, 12:15 »
Ik zat ook aan dat dubbel relais te denken, misschien niet de kleinste oplossing maar moet werken toch?

Hoe jij door de file rijd zal me een worst wezen overigens. ;D Zal wel goed werken want de politie rijd er volgens mij ook mee (ook de reden om er niet teveel mee te spelen ;D ).

Offline tangopeter

Re: continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2015, 19:11 »
Die zullen hun ei van Columbus misschien niet zomaar prijsgeven :o

Voorlopig meer vertrouwen in opzet van Oldtimer. Klonk goed en dan bovendien misschien nog Alpspecifiek!

Hoop dat je er nog aan toekomt, OT! :P

Groeten,
Peter
TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)