Auteur Topic: Oeps! Wie helpt...  (gelezen 20697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #30 Gepost op: 07 april 2015, 22:55 »
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik zet ook alles vast met een momentsleutel, maar dat helpt hier dus geen zier....
'99 TA

Offline Gustlock

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2015, 22:14 »
Belangrijk is om het niet droog te monteren. Schroefdraadvet en ook de O-ring niet vergeten in te smeren!

Offline daandus

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2015, 22:45 »
ik smeer echt bijna overal vet op - eigenlijk alleen de remschijven en slijtvlak van de remblokken niet.
natuurlijk, ik weet dat de meningen hierover verschillen..... maar lees toch echt veel meer ellende voor het niet smeren van onderdelen dan problemen veroorzaakt hierdoor!

Gewoon een oud medicijnpotje onder 't zadel vol met het goedkoopste lagervet wat je kunt vinden - en smeren maar. Zelfs bij 't plakken van 'n bandje langs de weg smeer ik netjes vet op alles.
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2015, 23:13 »
Volledig eens met Daan, ik smeer op de gekste plekken nog vet!


De discussie waar Daan op doelt kan ontstaan, omdat aanhaalmoment verandert als de draad gesmeerd is. Bijvoorbeeld, 8Nm wordt na invetten van de draad, feitelijk 12Nm. Of zoiets. Je kunt dan de draad beschadigen.

Maar, ouwe rotten zoals Daan en ik, doen het gemiddeld aanhaalmoment op gevoel, en dan maakt dat vetten niet zoveel meer uit. Ik gebruik de momentsleutel eigenlijk alleen bij bouten en moeren IN het motorblok. Niet zo heel vaak dus..

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #34 Gepost op: 09 april 2015, 01:12 »

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Bromz

Eensch! En bij dopjes als waar het nu over gaat zie je al snel wanneer ze te los zitten dus liever te los dan te vast (beginnend grijzende rot ervaring)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Gustlock

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #35 Gepost op: 09 april 2015, 20:59 »
Momentsleutels zijn voornamelijk bedoeld om te voorkomen dat dingen te vast worden gedraaid. Niet om ze vast genoeg te draaien :angel: Dat is in ieder geval mijn visie.

Offline PimW

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #36 Gepost op: 09 april 2015, 21:46 »
Een wielmoer wil je vast genoeg zetten (boekje zegt 90nm!), een boutje die de nokkenas in zijn passingen houd wil je weer niet te vast zetten (die gaan soms maar op 10-20nm)...

Werkt twee kanten op!

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D


Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #37 Gepost op: 09 april 2015, 21:51 »

Alweer mee eensch!  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #38 Gepost op: 09 april 2015, 22:30 »
Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D
Of je neemt forse steek/ringsleutels mee
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #39 Gepost op: 09 april 2015, 22:40 »
Nee! ;D

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #40 Gepost op: 09 april 2015, 23:54 »
Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat.

Ik spreek mezelf zelfs een beetje tegen. 90 Nm voor de achterasmoer heeft misschien meer te maken met fabrikant-aansprakelijkheid. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vast ik hem zet. Ik luister naar mijn gevoel. Net als Pim, wil ik veilig rijden, maar hem ook makkelijk los krijgen. Dus ik smeer, en luister naar mijn gevoel. Maar ik sleutel ook al een poosje.

Aanhaalmoment echter, is altijd goed. En veilig. En beschermd de draad. Want gare draad geeft weer heeel andere problemen. Ik denk dat momentsleutels je goed kunnen leren waar dat gevoel ongeveer ligt. En wanneer het er echt toe doet. Daarna kun je ermee leren spelen.

Ook de monteur bij je dealer sleutelt op gevoel. En bij momenten pakt hij de momentsleutel erbij. Omdat je niet voor elke bout een momentsleutel kunt grijpen.

Kwestie ook, net als rijden, van veel doen!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #41 Gepost op: 10 april 2015, 00:09 »
Heb een keer een bout uit een draaiende machine horen lopen. Dan hoor je in een paar seconde (zolang als de monteur nodig heeft naar de noodstop te rennen) de euro's voorbij vliegen. ;D

Zo zullen ze bij Honda ook wel denken, dat is een kritisch moertje :)


Offline Mirko

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #42 Gepost op: 10 april 2015, 08:28 »
Ik sleutel net als velen van jullie al jaren aan auto's en motoren.

Toch heb ik nog steeds de neiging om bouten en moeren te vast te zetten. Weet niet waarom, maar als ik denk dat zit goed moet ik altijd nog een klein tikje extra geven  :)

Dus bij kritische plekken, gebruik ik meestal wel een momentsleutel 
Yamaha XJR 1300

Offline thuntech

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #43 Gepost op: 10 april 2015, 16:07 »
wat voor momentsleutel is handig om te hebben? Welk bereik?

Offline Mirko

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #44 Gepost op: 10 april 2015, 17:48 »
Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm


Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #45 Gepost op: 10 april 2015, 20:20 »
Ik heb een Facom (= een of ander merk) van 0.8 tot 50Nm.

Daar kun je het meeste mee doen. Dingen als de achterasmoer, of de moer op het koppelingshuis, vliegwielmoer, die niet. Die zitten vaster.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #46 Gepost op: 10 april 2015, 21:15 »
Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm
Ik heb exact hetzelfde en gebruik ze zoveel mogelijk. Ook bij de auto, bij zomerbanden+siervelgen vervangen door winterbanden+stalen velgen.
Ik smeer meestal wat moly vet op de bouten, kopervet wil nog wel eens problemen geven heb ik ergens opgevangen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat het licht invetten van bouten niet goed is omdat je ze daardoor te makkelijk te vast zet. Ik weet het allemaal niet, maar omdat ik een hekel heb aan de droge tik waarmee een bout of loskomt of afbreekt blijf ik ze invetten.
'99 TA

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #47 Gepost op: 10 april 2015, 22:40 »
Aanhaalmomenten worden altijd gegeven voor droge draad. Tenzij anders aangegeven.

De discussie gaat dan eigenlijk specifiek dan over aanhaalmoment bij toepassing van draadborgmiddelen. Het borgmiddel fungeert dan als smeermiddel. Naast dat de bout daardoor te vast word gezet, zorgt het borgmiddel nog eens voor een versterkend effect.

Bij gebruik van borgmiddel, hoort een aangepast aanhaalmoment.


De draad smeren met vet is niet toegestaan. Maar in praktijk echter, voorkomt het veel problemen op de langere termijn.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #48 Gepost op: 11 april 2015, 23:10 »
tja, ik ben schuldig.

Gebruik de momentsleutel best vaak (ook om mijzelf een beetje scherp te houden..... zet een bougie maar eens op 14Nm.... en schrik hoe losjes dat eigenlijk is!) maar smeer ook eigenlijk overal vet aan (die bougie dus niet ;-)

NOG NOOIT heb ik iets rotgedraaid door het op voorgeschreven moment aan te draaien - regelmatig heb ik zooi afgedraaid omdat het vastgerot zat.

ook 'n leuke: ik heb een keer een carterdrain bij een auto dolgedraaid - sindsdien gebruik ik alleen maar vers uitgegloeide koperen carterringetjes zodat het echt maar losjes vast hoeft!....  8) ik pas wel op!


Eens met Brombeer - brogmiddel is best eng spul. Als je je imbussies van je remschijven lekker vast draait met groene loctite - en je probeert ze dan weer een keer los te halen zonder warm stoken - dan draai je heel snel die imbusjes dol. Ik ben er altijd een beetje bang voor - zeker de groene varianten enzo. Een druppie blauwe 243 kan weinig kwaad...
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #49 Gepost op: 11 april 2015, 23:53 »
Klopt Daan, sommige borgmiddelen worden weer zacht bij verwarmen, andere typen vullen de draad permanent op. Ook met gebruik van borgmiddelen dus opgepast, er zijn vele verschillende typen, voor verschillende toepassingsgebieden!

Ik smeer trouwens keramisch vet (die witte rommel) op o.a. bougiedraad. Of op de uitlaat-tap-einden, daar ook..


Guilty as hell..   ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #50 Gepost op: 12 april 2015, 14:25 »
niet alle RD07A's hebben 't .... de mijne had 't niet. (1996-er)
... was ooit lid ...

Offline EelkoL

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2015, 22:55 »
Het is alweer een tijdje geleden, maar de dop zat er nog steeds vast op.

Vanavond met moed beleid en trouw (en een beitel, hamer, schoevedraaier en later een pijpsleutel) de dop er uit weten te tikken, net toen ik het op wou geven....





De pijpsleutel deed de truc, de schroevendraaier gaf de tik niet fel genoeg door vond ik, met de kunststof grip.
Ik ben er blij mee!

Dank voor alle tips, de nieuwe dop zet ik er met motorolie of vet in... En met minder moment dan aangegeven in het wphb...
'99 TA

Offline Brombeer

Re: Oeps! Wie helpt...
« Reactie #52 Gepost op: 01 oktober 2015, 00:04 »
Dag EelkoL,


Leuk dat je terugkomt en gefeliciteerd met je resultaat. Want, dit is toch wel sleutelen voor gevorderden!

Punt met deze 'bout' is dat hij van alu is, en je hem tot overmaat van ramp in een alu onderdeel vastzet. Alu in alu vreet zich letterlijk vast omdat beide van zeer zacht materiaal zijn en de draden zich gemakkelijk 'verstrengelen'. De draad van een stalen bout in alu vervormd niet. Hooguit vervormd de draad van het alu waar die in gaat. Dus 50% minder kans op te vast zetten.

Je hebt de oude bout er uit, nieuwe moet er in. Smeer hem met een vetje. Draai erin met één vinger tot die zachtjes niet verder wil. Draai weer los. En voel hoeveel meer kracht er nodig is om hem dan weer los te draaien! En speel daarmee. Dus daarna, vingervast plus een heel klein beetje. En daarna, hoeveel meer er nodig was om hem daarna weer los te draaien.

Neem daar in mee, dat als de motor steeds warm en koud word, dat de bout altijd vaster gaat zitten. Je motor doet dus nog een schepje op het aanhaalmoment...

Leer om zelf een momentsleutel te zijn  :)


Bromster  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin