Auteur Topic: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?  (gelezen 5888 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bochtenkoning

Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Gepost op: 07 april 2015, 19:13 »
Hallo mede-liefhebbers,

Ik ben (nog steeds) bezig met de bloktransplantatie van mijn Transalp uit '88. Ander blok zit er nu in, de onsteking is nu weer aangesloten en lijkt nu goed te zitten. Kom nu echter een ander probleem tegen; de waterleidingen.

Op het nieuwere blok zijn de aansluitingen voor de waterkoeling blijkbaar anders geworden. Op het oude blok komen er chroomkleurige leidingen uit de voet van de cylinder waarop de rubberen slangen werden aangeloten (zie foto hieronder).



Op het nieuwere blok zijn die leidingen verdwenen. De aansluitingen ervoor zijn er echter nog wel maar zijn volgens mij afgeblind:



Ik hen zo dus een aantal rubberen slangen over. De aansluitingen voor de waterslangen bovenin bij de kop (staande pijpjes) zijn bij het oude en nieuwere blok wel hetzelfde, dat pastte gewoon  1 op 1.

Maar ook de pomp is anders geworden. Was het eerst een pomp waar op beide aansluitingen een slang geschoven moest worden (zie bovenste foto) is dat met de nieuwe pomp anders. Het lijk alsof er een extra aansluiting op geschroefd moet worden waardoor de slang in de pomp geschoven moet worden.



Ik heb alle microfiches die ik kon vinden doorgespit maar kan nergens vinden wat erop hoort. Die microfiches beschrijven allemaal de situatie zoals met het oude zwarte blok.

Weet iemand wat ik op de pomp mis? Kan ik het deksel gewoon overzetten en zou dat dan passen? Heeft iemand een idee hoe het met de koelwaterleidingen zit aan de voet van de cylinders?  Misschien heeft iemand een completen rubber leidingset liggen voor een nieuwer type blok, dan wil ik die graag overnemen. Ik heb namelijk geen idee hoe ik die oude leidingset kan aanpassen.

Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 19:22 door Bochtenkoning »
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline len_tour

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2015, 19:21 »
De chromen pijpjes kun je gewoon overzetten. Bij de pomp moet je ff kijken of je de kap van de pomp kan overzetten (weet niet of dat kan maar dat zou ik proberen) misschien kom je bij het demonteren van de oude pomp op ideeen

Succes
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bochtenkoning

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2015, 19:55 »
De chromen pijpjes kun je gewoon overzetten. Bij de pomp moet je ff kijken of je de kap van de pomp kan overzetten (weet niet of dat kan maar dat zou ik proberen) misschien kom je bij het demonteren van de oude pomp op ideeen

Succes

Is dat alles wat ik zou moeten doen? Want het lijkt nu net of die aansluitingen bij de voet van de cylinder dichtgegoten zijn...
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline len_tour

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2015, 20:00 »
Dat lijkt me stug. Haal de oude maar eens los en kijk hoe dat er uitziet of giet er alvast wat koelvloeistof in en kijk of het wegloopt
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Mirko

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2015, 21:31 »

Deze link had ik bewaard. Misschien heb je er wat aan.


http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=39170&page=504

Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2015, 21:39 »

Die pomp lijkt op die ook op een AT zit. Daar hoort dan ook zo'n chromen pijp met afdichting in gepropt te worden. En daarop dan weer de slang.


http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1995-northern-europe_model7089/partslist/E__1000.html#results

item nr. 10

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1995-northern-europe_model7089/partslist/E__1700.html#results

item nr. 2 en 12


Maar misschien is het i.d.d. zo simpel als de oude deksel overzetten.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2015, 12:49 »
Als je weet wat je hebben wilt heb ik nog alles compleet liggen voor je.
Pomp compleet en de slangen.
Van welk bouwjaar is het blokje ???

De uitloop van deze pomp ken ik niet, maar past de oude pomp dan niet op dit blok.
Heel vreemd dat de pomp op het nieuwe blok maar 1 aansluiting heeft.
Dat zou verklaren waarom de onderste uitloop dicht zit.
Er is dan een ander circulatie systeem toegepast.

Maar zo te zien is alleen de pompdeksel gemodificeerd met een dikkere uitloop.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 12:54 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2015, 18:23 »
Als je weet wat je hebben wilt heb ik nog alles compleet liggen voor je.
Pomp compleet en de slangen.
Van welk bouwjaar is het blokje ???

De uitloop van deze pomp ken ik niet, maar past de oude pomp dan niet op dit blok.
Heel vreemd dat de pomp op het nieuwe blok maar 1 aansluiting heeft.
Dat zou verklaren waarom de onderste uitloop dicht zit.
Er is dan een ander circulatie systeem toegepast.

Maar zo te zien is alleen de pompdeksel gemodificeerd met een dikkere uitloop.

Heel vreemd. Een pomt heeft altijd een in en een uitgang, anders valt er weinig te pompen. Ben benieuwd. Detail foto?
Yamaha XJR 1300

Offline Oldtimer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2015, 19:24 »
Het is niet goed te zien op de foto, maar zoals ik al zei, het lijkt op een andere pompdeksel.
Dus wel in en uitloop.

Ander circulatie systeem is een beetje cynisch bedoeld  :-* ;)

Ik vermoed dat in de voorste flens een verloopstuk hoort te zitten wat geschroefd wordt,
Aan de onderkant zie ik een boutgat met draad.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2015, 21:58 »
Kennelijk las niemand mijn voorlaatste post. Geeft niet  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bochtenkoning

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2015, 23:52 »
Dank allereerst voor alle reacties. Wat me nu steeds duidelijker wordt door de reacties is dat ook op het nieuwe type blok die leidingen aan de voet van de cylinders aanwezig zijn. Omdat mij bij aanschaf van het andere blok verteld was dat de waterhuishouding gewijzigd is en die chroomkleurige leidingen daar ontbraken dacht ik dat het zo hoorde. Heb wel meer loze draadeinden in blokken gezien waar iets in of op geschroefd kan worden. Door voortschrijdend inzicht komt er wel eens iets te vervallen.  'Assumption is the mother of all fuck-ups'.... Maar goed,waarschijnlijk is dan dus de pomp bedoeld.
Ik heb echter nog steeds geen idee hoe ik de oude pomp eraf kan krijgen. Heb alle bouten al losgedraaid maar weet niet of ik de pomp er zo uit kan trekken. Zou alleen het deksel omwisselen niet kunnen? Ben ik ook meteen van die 'rare' aansluiting af (die inderdaad erop geschroefd moet worden).
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline Lepano202262

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2015, 00:59 »
Dank allereerst voor alle reacties. Wat me nu steeds duidelijker wordt door de reacties is dat ook op het nieuwe type blok die leidingen aan de voet van de cylinders aanwezig zijn. Omdat mij bij aanschaf van het andere blok verteld was dat de waterhuishouding gewijzigd is en die chroomkleurige leidingen daar ontbraken dacht ik dat het zo hoorde. Heb wel meer loze draadeinden in blokken gezien waar iets in of op geschroefd kan worden. Door voortschrijdend inzicht komt er wel eens iets te vervallen.  'Assumption is the mother of all fuck-ups'.... Maar goed,waarschijnlijk is dan dus de pomp bedoeld.
Ik heb echter nog steeds geen idee hoe ik de oude pomp eraf kan krijgen. Heb alle bouten al losgedraaid maar weet niet of ik de pomp er zo uit kan trekken. Zou alleen het deksel omwisselen niet kunnen? Ben ik ook meteen van die 'rare' aansluiting af (die inderdaad erop geschroefd moet worden).

ik zal as zaterdag wel ff me handboek kopieeren en dat hier posten mbt je waterpomp
Honda: XL600V   - 1989 -Suzuki: GSX600F - 2003-Suzuki: LS650      - 1989

"Legio Patria Nostra"

What you don't know, you can learn - What you can learn, you can do - What you can do, must be done

Offline len_tour

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2015, 01:07 »
Volgens mij is het gewoon een kapje op je waterpomp (heb hem ooit losgehaald, alu 600blok) en dan zie je de schoepjes van de pomp. Het kan zijn dat het kapje zit vastgeplakt en dat er een technisch tikje nodig is om het los te krijgen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2015, 09:10 »
Sorry Harm,
Zal niet meer gebeuren.
 :-* :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2015, 21:57 »

Haha nee geeft niet hoor, ik opperde maar wat. Ik weet sowieso niet zoveel van Alpjes.


Da's jouw territorium  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bochtenkoning

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2015, 16:33 »
Dank aan allen voor de reacties, weer wat wijzer geworden.  :D

@Oldtimer: de Transalp en het oude zwarte blok zijn uit '88. De leeftijd van het nieuwere blok weet ik niet. Ik heb het gekocht van een Transalp-kenner uit Beuningen (zou bekende zijn hier op het forum??)  en blokje zou iets van 36000 km gelopen hebben.

Ik ga dit weekend proberen om ermee verder te gaan. Heb wel die openingen onderaan de cylinders goed bekeken maar dacht dus dat dat dichtgegoten was. De TA staat nu inmiddels bijna een jaar in de schuur, het wordt nu toch echt tijd om 'm weer rijdend te maken  :)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2015, 16:54 door Bochtenkoning »
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline Oldtimer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2015, 17:35 »
Mocht je nog wat nodig hebben voor het blokje, heb ik nog veel liggen.
Ook een complete pomp die van een dergelijk blok af is gekomen.
Ligt al 2 jaar op de plank  ;)

En inderdaad, Piet uit Beuningen levert alleen goed spul.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Waterleiding probleem - loodgieter gezocht?
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2015, 20:15 »
Ik heb het gekocht van een Transalp-kenner uit Beuningen (zou bekende zijn hier op het forum??) 

Yow!


En inderdaad, Piet uit Beuningen levert alleen goed spul.

Nauw, die Piet, met zijn keurige doorzonwoning en dito vrouw, verkocht mij 2 jaar terug een AT-blok, dat nog meer versleten bleek dan mijn eigen. En de carbs die ik erbij overnam, daar zaten beide gaskleppen van vast. Ik heb ze nooit werkend gekregen.

700 euro zo de kliko in. Steen door z'n ruit kan die krijgen!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin