Auteur Topic: ontluchting africa twin  (gelezen 2194 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bikertje

ontluchting africa twin
« Gepost op: 11 april 2015, 11:17 »
hallo twin rijders  ,een vraagje:ik heb met mijn africa twin het probleem met starten als hij een tijdje stil gestaan heeft(week)nu is er een oplossing voor dit soort probleem,kunnen jullie mij verder helpen?

Offline PimW

Re: ontluchting africa twin
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2015, 11:28 »
Ik heb zelf geen twin maar ik geloof dat de latere twins een omgebouwd ontluchtingssysteem hebben. Daardoor dampen de vlotterbakken niet leeg.

Als je heel even het forum doorzoekt zul je het wel vinden, het staat misschien zelfs in de how-to sectie :)

Edit: Ik vond deze! //www.atic.org/faq/ventilation.php
« Laatst bewerkt op: 11 april 2015, 11:30 door PimW »

Offline daandus

Re: ontluchting africa twin
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2015, 23:03 »
de AT op jouw avatar is een RD07, die heeft die nieuwe beluchting niet fabrieks-af.
De meeste RD07A's hebben 't (in het eerste jaar ook niet geloof ik, mijn RD07A is van 1996 en had het ook niet).

Je kunt ze echter allemaal ombouwen. Google maar even rond en je vindt wel iets, ook hier op 't forum.
Wel goed opletten dat de slangen aflopen en dus leeg kunnen lopen!
Stelt heel weinig voor, paar slangen en koppelstukjes en klaar!
Daarna start 'ie meteen omdat de vlotters niet meer leegdampen.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2015, 23:06 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: ontluchting africa twin
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2015, 23:42 »
Toen ik het ombouwde aan de hand van deze tekening, heb ik toch even goed moeten kijken naar hoe de werkelijkheid er uitziet en er uit moet komen te zien. Maar, het werkt perfect! Motor staat 2 maanden, start op de eerste poging  :)

Bij de link die Pim gaf, is een plaatje beschikbaar. Ik heb hem wat ge-edit, omdat ik denk dat het dan beter te begrijpen is.

De issue is, als je het zelf wilt doen, dat je de grote blauwe maat slangen (1 en 2) moet laten aansluiten op de kleine rode vlotterkamer-overloopslangetjes via elk een T-stukje. De zoektocht om dat passend aangesloten te krijgen, is jouw uitdaging. Je kunt het natuurlijk ook gewoon kopen via je dealer, onder de noemer RD07A, het latere type twin die deze oplossing wel al had. De T-stukjes en slangetjes zijn origineel Honda in principe los leverbaar.

Op het plaatje, blauwe slang 1 (die er al zit, maar bij jou kort is en open tussen de carbs naar beneden hangt) vervang je door een langere die met een T-stuk op de rode originele beluchtingsslang gaat. Daarna volgt een 2e T-stuk op de rode beluchtingsslang, die omhoog loopt naar waar de eerste blauwe slang vroeger tussen de carbs naar beneden hing. Hang deze slang tussen de carbs, waar slang 1 eerst omlaag hing. Het rode slangetje vervolgt gewoon zijn normale weg, achter het blok langs naar benee, tot onder de motor.

Print het plaatje. Haal de tank eraf, en kijk hoe het nu zit. En daarna hoe het daarna moet zitten.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Gustlock

Re: ontluchting africa twin
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2015, 19:06 »
De rode slangen hebben een binnendiameter van 3mm en de blauwe 5mm (ook binnen).

Offline Brombeer

Re: ontluchting africa twin
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2015, 22:29 »
Waarbij die rode een buitendia hebben van 5. Ik heb 3-3-3 T-stukken toen geregeld en de eerste kleine slang een end in de blauwe slang 1 geduwd. Ik heb die originele korte blauwe dus niet vervangen, maar een kwartslag gedraaid. Waar je een nieuwe 2e blauwe slang terug omhoog moet plaatsten tussen de carbs, heb ik een kleine 'rode' gezet.

Ik kocht dus enkel twee 3-3-3 T-stukjes en een halve meter 3mm slang  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin