Auteur Topic: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?  (gelezen 4113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline martsky

Hallo,
Ik heb voor de Ardennen challenge niet goed op de dikte van m'n rem blokken gelet en bij thuiskomst niet meteen de motor schoongemaakt. (Eerst droog worden :-) was ff belangrijker ) En nu twee weken later, na het soppen zie ik dat de voor remschijf links, staal op staal geremd heeft. Dikke krassen en strepen erop.

Ik denk dat die schijf naar z'n grootje is.

Wat is normaal, altijd beide schijven tegelijk vervangen? De rechter schijf ziet er nog wel goed uit. (Die blokken waren trouwens ook hééé'l dunnetjes  :-[ )


AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Doxa

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2015, 21:32 »
Op mijn TA is bij 35K één schijf voor vervangen, en bij 100k zijn beide schijven vervangen. Ik weet niet of hier goed over nagedacht werd maar het heeft in ieder geval geen problemen opgeleverd.
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline Brombeer

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2015, 21:45 »
Formeel hoor je ze als set te vervangen. Ook bij het vervangen van remvoering, per hele set, beide klauwen.

Verschil in dikte in remschijven en/of voeringen onderling levert verschillend remgedrag per schijf op.


Kun je misschien een foto posten? Ik heb het ook eens gehad, achter. Ik heb de remschijf daarna diagonaal en kruislings opgeruwd met grof schuurpapier en na verloop van tijd ziet dat vlak er weer prima uit. Die schijf zit er nog steeds op.

Als het niet te erg is, zou je dit kunnen proberen, maar wel beide schijven 'als set' opruwen om gelijkheid te benaderen.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hans Schaap

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2015, 22:34 »
Eerst de schijfdikte van beiden schijven meten.


Als ze nog binnen de norm van 3,5mm vallen is het afhankelijk van de diepte van de groeven of je ze toch nog moet vervangen.


Je kunt ervoor kiezen om 1 schijf te vervangen.
Het is niet gebruikelijk maar dit heeft meer te maken met de gelijkmatige slijtage waardoor beide schijven ongeveer gelijktijdig aan vervanging toe zijn.


Als de andere schijf ook al een eind op weg is, en het feit dat je beide sets remblokken moet vervangen, zou ik zeggen pak je hele remmerij voor aan.
Eventueel de remklauwen voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe remblokken, nieuwe remvloeistof en nieuwe schijven.
En.... als je de originele remleidingen nog gemonteerd hebt deze vervangen door een set staalomvlochten remleidingen.


Deze laatste wordt vaak "vergeten"
Rubber remslangen hebben een gegarandeerde levensduur van 4 jaar.


Kijk ook gelijk naar  de achterem ( blokken, schijf en vloeistof) 


Dan hoef je je voorlopig geen zorgen over je remmen te maken.


Het is ook altijd mogelijk om bij een motorinspectiedag aan te haken om de complete status van je motor te laten bepalen.
Dan kun je het onderhoud inplannen op momenten dat het jou uitkomt.


Groet Hans



« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 22:40 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2015, 22:48 »
soms is het slim om te denken: hoe lang ga ik nog met die motorfiets doen? Als dat nog een tijdje is, lekker vervangen - want waarschijnlijk moet je ze toch ooit vervangen (over 20.000km ofzo) en niet 2 keer dus nu en over 70.000 weer.... want de meeste mensen rijden niet zoveel) In 'the long run' kost het je dan dus niets extra om ze beiden te vervangen nu. Of ben ik te creatief in het goedpraten van onderhoudskosten?
;-)
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2015, 09:11 »
vanuit functioneel oogpunt bekeken:
zijn ze recht en nog voldoende dik  ........dus een paar krassen hoeft zeker nog niet het einde te zijn

vandaar dat vervanging van alleen de beschadigde schijf geen enkele probleem is.

alles is afhankelijk van hoeveel centjes je uit wilt geven

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline martsky

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2015, 20:46 »
Ok, ik ga eerst eens de dikte meten.
Ik weet niet of dit nog de eerste originele set is...

Mn motor heeft nu 97000 op de teller staan, en heeft behoorlijke gebruikssporen  :P
Dus nieuwe schijven, die ga ik waarschijnlijk niet meer oprijden.

Een maatje hier in de buurt heeft nog een paar tweede handsen liggen, dus die ga ik ook maar eens bekijken.
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline martsky

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2015, 12:10 »
Dit is de schijf en het remblokje wat er van af kwam.
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Mirko

Re: Remschijven TWIN vervangen: altijd per twee tegelijk ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2015, 17:49 »
Dat remblokje is niet echt nieuw meer  :)
Yamaha XJR 1300