Auteur Topic: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie  (gelezen 10809 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ralpie

Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Gepost op: 08 april 2015, 22:32 »
Hallo forumleden  :D

Het is officieel! De postbode bracht vandaag mijn lidmaatschapspas en de laatste twee versies van de Transalper.
Hoog tijd dus om mij via deze weg aan jullie voor te stellen.

Mijn naam is Rolf en ik ben geboren en getogen in motorcity Assen. Ik woon samen met mijn vriendin. Als huisdier hebben we een rode kater.
In vroegere tijden ging ik met mijn vader graag naar het circuit om mannen als Randy Mamola, Kevin Schwantz en natuurlijk Hans Spaan en de Drent Egbert Streuer samen met bakkenist Bernard Schnieders hun kunsten te zien vertonen. Het geluid van motoren en de geur van verbrand rubber was al op vroege leeftijd bij mij bekend. Later is hier de smaak van bier nog bijgekomen  ;)

Het heeft echter tot 2006 geduurd, voordat ik officieel op een motor mocht rijden. Om uiteenlopende redenen is het er tot de dag van vandaag niet van gekomen om een eigen motor te hebben. Enige tijd terug begon het echter dusdanig te kriebelen, dat ik me serieus ben gaan verdiepen in motorrijden.

Het was voor mij vrij snel duidelijk wat voor soort motor ik graag zou willen rijden. Graag wil ik met de motor woon- werkverkeer gaan rijden en daarnaast de optie hebben om ook offroad te kunnen gaan. In de toekomst moet de motor ook dienst gaan doen als vervoermiddel voor vakantietrips.
Onderhoud hou je altijd, maar moet wel binnen redelijk intervallen zitten. Ook budget technisch gezien, moet het allemaal  leuk blijven. Tweedehands goed verkrijgbaar, zowel qua motor als onderdelen en uiteraard betrouwbaar. Het zal jullie dan ook niet verbazen, dat ik bij dit forum ben uitgekomen. Mijn voorkeur gaat dan ook echt uit naar een Transalp.

Naast deze machine van Honda sprak ook het enthousiasme, kennisniveau, activiteiten, behulpzaamheid (aantal mensen heb ik achter de schermen reeds contact mee gehad) en de creativiteit van een aantal mij erg aan in deze club/op het forum, dat ik me zo snel mogelijk als lid heb opgegeven.

Er is nog één klein detail dat opgelost moet worden alvorens ik ook mooie verhalen kan vertellen over gemaakte reizen, een beroep doe op jullie bij een mankement of iets anders: Ik heb 'mijn' Transalp nog niet gevonden :(.

Dat maakt mij Wibi zonder vleugel, Leontien zonder rad, shoarma zonder saus en ga zo maar door.

Om een indruk te geven van wat ik zoek, volgt hieronder een eisen/wensenlijst:
Mocht ik sommige dingen onrealistisch ingeschat te hebben dan hoor ik dat graag.

Bouwjaar: 1997 tot en met 1999 (paar jaar eerder mag ook)
Kilometerstand: rond de 60.000 of minder. meer mag, mits onderhoudshistorie aantoonbaar is
Staat (van onderhoud): Goed (kuipwerk moet heel zijn, geen tot weinig roest, geen valschade, geen pekelfiets)
Kleur: Geen dealbreaker (zwart heeft de voorkeur)
Accesoires: hoe meer, hoe beter (valbeugels, top- en zijkoffers, handvatverwarming, middenbok, etc), maar geen dealbreakers.
Budget: 1500 - 1700 euro

Belangrijkste is dat het een nette fiets is, waar in eerste instantie geen 'groot' onderhoud aanzit. (nieuwe cdi's, koppeling vervangen, balhoofd, remmen + schijven vervangen, ketting en tandwielen vervangen, banden vervangen). Sleutelen ansich ga ik niet uit de weg.

Waarom dat jaartal? Dubbele voorrem en betere velgen (niet die 'gouden'). Ik wil geen risico lopen op bloemkoolvelgen.

Uiteraard sta ik open voor suggesties. Ondanks het nodige leeswerk, zal ik ongetwijfeld iets over het hoofd zien of er niet goed tegen aan kijken.

Daarnaast heb ik totaal geen ervaring met hoe een Transalp zou moeten rijden. Vergelijkingsmateriaal bij een proefrit heb ik dan ook niet.   In mijn kennissenkring is helaas niemand die ik mee kan nemen als kenner/expert. Dat maakt het voor mij best lastig om een goede keuze te maken.

Misschien dat een van jullie, afhankelijk van waar de motor te koop wordt aangeboden, mee wil gaan als ervaringsdeskundige? Gemaakte onkosten worden uiteraard vergoed.

Ik hou de diverse verkoopsites in de gaten, maar suggesties zijn altijd welkom. Hopelijk kan ik binnenkort meedoen met mijn eerste clubrit of een rit met een (aantal) noordelijke clubleden op mijn eigen Alpie...

Offline Mirko

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2015, 08:33 »
Welkom en ben benieuwd naar je toekomstige Alp
Yamaha XJR 1300

Offline Arjen

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2015, 09:32 »
Welkom, welkom!

De velgen blijven altijd een punt van aandacht, óók voor de PD10. Altijd goed opletten dus.

Ondanks dat je geen motor hebt, kan je denk ik veel leren bij één van de sleuteldagen. Daar wandelen veel kenners rond en kan je ook meemaken waar je op moet letten (feitelijk is zo'n inspectie exact hetzelfde als je bij aankoop zou moeten doen).

Houd het forum goed in de gaten, vooral waar de motoren worden aangeboden. Komt regelmatig interessant spul voorbij voor jou ;)
“Never Stop Exploring”

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2015, 16:27 »
@mirko zodra er iets is gevonden dan laat ik het hier wel weten  ;)

@Arjen bedankt voor de tips. Dacht dat de aluminium velgen stuk beter waren dan de 'gouden' variant.

Ik zou graag willen komen, maar helaas komt dat aankomend weekend niet uit.

Bij voldoende animo (meer dan 6 personen) wilde Ad wel afreizen naar het hoge noorden, misschien dat dat nog een optie gaat zijn.
En er is er ook nog een bij Ad in de achtertuin zelf. Misschien dat ik daar ook nog wat mee kan.

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2015, 20:04 »
Welkom hier, ik wist ook niet hoe een alp hoorde te rijde  maar heb toen der tijd wel besloten om 1 aan
te schaffen en nog geen moment spijt van gehad.
Heb er nou zelfs twee.

En een sleutel dag mag hier bij mij achter huis ook wel eens gehouden worden hoor. :)

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2015, 22:28 »
Bedankt Eerde Jan.

Is het zo besmettelijk? Haha. Ik ga het eerst maar eens met een proberen.
Wil je er niet een kwijt? ;)

Maar jij stelt de achtertuin beschikbaar voor een motorinspectiedag? Haha, mooi begin.


Offline The Headless Horseman

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2015, 11:20 »
Welkom hier Ralpie  :)

Er staat ergens hier op het forum, waar Arjen meldde, nog een mooie blauwe Alp te koop. Bijzondere kleurstelling, die je niet vaak ziet en voor een nette vraagprijs.
Ziet er op de foto's prima uit  8). Misschien is het wat voor je.

Succes met de zoektocht!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2015, 16:21 »
Haha ja het is besmettelijk.
Maar nee wil er niet een verkopen, heb de ene voor de cross en de ander voor de weg.
En als er verder geen plaats is hier in de buurt voor een inspectiedag dan mag het
gerust hier in de tuin. Heb ook een brug dus dat zal dan allemaal wel goed komen
lijkt me wel gezellig. ;D

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2015, 21:06 »
Bedankt Headless. Die advertentie heb ik gezien inderdaad. Misschien dat ik contact zoek, maar heb eerst wat anders in mijn gedachten.

Zie de advertentie: http://link.marktplaats.nl/m917697620 Is een geïmporteerde fiets (2006). Onderhoudshistorie zal wel onbekend zijn. En is sinds 2006 alweer 8 eigenaren verder.

Helaas dit weekend geen tijd om te bekijken. Misschien volgend weekend. Maar dan kan ie ook alweer verkocht zijn.

Is een ex-overheid fiets positief (afgezien van de kleur)?

@eerde jan; Heb je een grote brug waar je de motor helemaal op kunt rijden? Dat is dan wel erg fijn sleutelen.
Ik ga er ook zeker een kopen, maar kwa ruimte kan ik zo'n grote niet goed kwijt ben ik bang.

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2015, 21:25 »
Yep, de motor past er helemaal op.
Zie mijn post "transalp loopt weer na 9 jaar"
Ben er aan gekomen via een collega en ook dat was een hele goeie investering. ;)

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2015, 22:34 »
Heb het gelezen. Tof project zeg. Ook dat spuiten ziet er goed uit. Beste klus.

Zoals gezegd ben ik niet bang voor sleutelwerk, maar (goed) gereedschap ontbreekt nog.
Zeker specifiek motorgereedschap, maar dat zal stap voor stap wel komen.


Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2015, 21:19 »
Sinds afgelopen zaterdag ben ook ik eigenaar van een Honda Transalp.

The story:
Geheel onervaren met het kopen van een motor, heb ik de hulp ingeroepen van forumlid eerde jan http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=profile;u=2521.

Eerde jan wilde wel samen met mij de motor bekijken die ik op het oog had. We hebben allebei een proefrit gemaakt. Zowel qua rijden als qua uiterlijk konden 'we' weinig bijzonderheden aan de fiets ontdekken. De banden zijn allebei erg droog die gaan dus vervangen worden.  (Heb van Hans al een offerte.) Zelfde geldt voor de remleidingen (nog origineel?!). Ook de klauwen voor lopen iets aan, dus daar moet ook naar worden gekeken.

Vandaag mijn eerste kilometers gemaakt na zeer lange tijd niet gereden te hebben. Waarom heb ik niet eerder een motor gekocht, vroeg ik me af. Heerlijk gereden. Het weer hielp daar ook goed bij. En zoals al gezegd is de Transalp een heerlijke motor om mee te rijden. Stuurt prima.

Eerde Jan bedankt voor je hulp en tijd!

Ook Ad en Marien bedankt voor de info en behulpzaamheid achter de schermen.

The specs:
Honda Transalp PD10
Bouwjaar: 1998
Kmstand: 36k

The Pics:






Whishlist:

op korte termijn:

  • Valbeugels
    Topkoffer

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2015, 21:35 »
Zozo mooi motortje hoor. ;)

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2015, 09:41 »
Bijna net zo mooi als de mijne  >:D

Maar leuk fietsje en waarom had ik je al verteld.
Veel plezier ermee en we zien mekaar wel.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2015, 16:39 »
Mooi hoor! Veel plezier en veilig km's!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2015, 16:04 »
Kleine update nadat inmiddels de eerste kilometers zijn gemaakt.

Via MOM nieuwe banden laten monteren inclusief binnenbanden. Het zijn de Michelin Anakee III geworden. Prima geholpen door Wiebe.
Op de oude banden heb ik erg weinig gereden, dus kan niet echt goed vergelijk maken. Wat me opvalt is dat de band niet meer "wegloopt" als ik over bijv. een lasnaad rijdt. Verder stuurt het prima. Geen rare trillingen oid.

Daarnaast ook mijn eerste 'avontuur' meegemaakt. Vrijdag op de motor naar het werk geweest. Hierbij vergeten de schakelaar van het licht uit te zetten. Blijkbaar 'lekt' er dan toch ergens stroom, zonder dat de lamp daadwerkelijk brandt. De ANWB heeft me een starthulp gegeven en toen kon ik weer verder. Accu vannacht aan de Optimate 4 gehangen met een groen lampje als testresultaat. Les geleerd: niet vergeten lichtschakelaar uit te zetten :)

Vanochtend via Marktplaats een topkoffer (Givi Maxia) gescoord. Was best even pittig rijden met die wind (voor de middag was code geel afgegeven). Maar we zijn veilig weer thuis gekomen (voor de regen en hagel aan).

Bij het demonteren van de zijkap, om bij de accu te komen, ontdekt dat een bevestigingspunt is afgebroken. Moet nog op zoek naar een goede lijm om dit weer te fixen. Denk dat dat wel gaat lukken.

Verder erg tevreden over de fiets. Binnenkort de motor verwennen met het onderhoudspakket van Ad: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12461.0
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 16:20 door Ralpie »

Offline PimW

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2015, 16:08 »
Dat de accu leegloopt is niet goed, heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zou die schakelaar eens open maken en reinigen (als het goed is staat daar een verhaaltje over op het forum). Maar dan nog vind ik het een beetje vreemd, weet je zeker dat dit de oorzaak is geweest? Geen andere add-ons op de motor?

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2015, 16:27 »
Ja, ik vond het ook een typisch gebeuren. Maar dat is het enige waaraan ik het kan toe schrijven.

Andere stroomverbruikers dan hetgeen standaard is gemonteerd, zit er niet op. Geen navigatie of iets dergelijks.

Misschien dat de accu niet wordt bijgeladen en juist toen leeg was, maar dan zou ik volgens mij ook andere signalen van de motor moeten krijgen. Misschien toch de boel maar eens doormeten.

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2015, 18:44 »
Zou natuurlijk ook kunnen dat je accu naar de eeuwige accuhemel is vertrokken.
of de lichtschakelaar wel of niet aanstaat als hij van contact af is speelt helemaal geen rol.
Uit = uit en de accu hoort niet leeg te lopen.

Vraag is nu dus:
Laad de boel wel goed bij
of
Is de accu defect.

Het gemakkelijkst te controleren is om de accuklem er af te halen als je hem stalt en de volgende dag kijken of hij nog start.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2015, 20:46 »
Zal dit gaan testen. Bedankt voor het meedenken.


Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2015, 09:15 »
En, het komt natuurlijk ook door de kop van het topic
Ralpie zonder alpie  ????
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #21 Gepost op: 09 mei 2015, 15:45 »
Gisteravond de motor met lichtschakelaar aan weg gezet.
Vanochtend zonder problemen kunnen starten.

Kleine stukjes gereden. Van huis naar supermarkt. Starten bij supermarkt ging prima. Van supermarkt even langs mijn ouders. Kwartiertje geweest. Bij weggaan wilde hij niet starten. Nu geen ratelend geluid, maar meer alleen een klik.

Motor in zijn twee aangeduwd, dat ging prima. Naar huis gereden. Motor uitgezet en weer proberen te starten. Ging prima  ???
Nog paar keer motor uit en aangedaan. Geen probleem.

Heb nu de + pool eraf gehaald, morgen weer starten. Zou het ook een relais kunnen zijn wat het de ene keer wel doet en de andere keer niet?

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2015, 16:17 »
beide zijn mogelijk,
Maar om een en ander uit te sluiten is het voldoende om 1 accuklem los te halen als je hem wegzet.
Dit is bedoeld om zgn lekstromen uit te sluiten.
Als de accu dan 's morgens ook leeg is, kun je voor 99,9 % vaststellen dat hij stuk is.
Is de accu dan wel vol, ( tja, hoe weet je dat ) en start hij gewoon, dan heb je waarschijnlijk ergens een lekstroom.

Maar het kan heel goed dat je gewoon een defecte spanningsregelaar hebt.
Je accu laad dan gewoon niet bij.

Heb je een universeel of voltmeter, hang die eens aan de accu terwijl de motor loopt.
Bij stationair = ???? volt
Bij 5ooo toeren is  ????? volt.
Dit geeft een beter indicatie.

Het is dat je een beetje uit de buurt woont , maar anders hadden we samen even gekeken.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #23 Gepost op: 09 mei 2015, 19:58 »
Anders moet je hier ff langs komen volgende week op een avond ofzo.
Misschien kan ik je verder helpen.

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #24 Gepost op: 09 mei 2015, 21:04 »
Ik heb wat data verzameld:

Stationair (900 toeren) licht uit: 11.95
Stationair (900 toeren) licht aan: 11.51
5000 toeren licht uit: 13.67
5000 toeren licht aan: 12.28


Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2015, 08:21 »
Spanningen lijken niet verkeerd.

Wat zijn de resultaten na het loskoppelen ???
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2015, 16:28 »
+ accupool nachtje van stroom gehad.
Accu gemeten, motor uit: 12.03

Stationair licht uit: 12.4
Stationair licht aan: 11.84

5000 toeren licht uit: 13.10
5000 toeren licht aan: 12.14

Deze keren was starten geen probleem.

Offline eerde jan

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2015, 21:26 »
Lijkt inderdaad niet zo raar.
Dan verdenk ik toch echt je accu.
Want je meet dan wel 12 volt maar ampere's zijn er dan waarschijnlijk niet meer.
Maak anders alle verbindingen ff goed schoon.
En kijk ff na je massa kabel.

Offline Ralpie

Re: Groeten uit Drenthe: Ralpie zonder Alpie
« Reactie #28 Gepost op: 02 juni 2015, 21:02 »
We zijn inmiddels een paar dagen verder  ;)

Een nieuwe accu van Motobatt (type MB12U) gekocht bij http://www.mlmparts.com/ lijkt het probleem te hebben opgelost. Iedere dag tot nu toe weer starten :)

Leuke aan de Motobatt accu is dat ze twee keer zoveel polen hebben dan een normaal accu, handig om andere stroomvreters op aan te sluiten.