Auteur Topic: wrappen varadero  (gelezen 33700 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #30 Gepost op: 22 april 2015, 13:06 »
Bij de beschrijving van jouw folie staat dat deze air bubble free is dus dan zou je deze luchtbelletjes eruit moeten kunnen drukken.

Ik zit ook op mijn folie te wachten van Stickerland maar die wil maar niet komen. Maandag een bericht "bezorging morgen", gisteren een bericht "bezorging morgen" en vandaag weer een bericht "bezorging morgen". Telefoontje naar Stickerland wat er aan de hand is, de fout ligt bij PostNL volgens hun. Telefoontje naar PostNL en daar was het pakket digitaal aangemeld maar het pakket zelf was nog niet aangeleverd. Weer een telefoontje naar Stickerland en ik denk dat het nu morgen wel zal komen ;D.

Ik heb de 2 zijpanelen al klaarliggen. De oude folie eraf trekken was een hele klus, spul zit muurvast en wat achterbleef was de lijmlaag op de panelen. Deze heb ik verwijderd met wasbenzine en dat lost tevens de siliconen op. Daarna nog Avery Surface cleaner en Dasty erover, alles nog eens goed nagespoeld met een sopje en kunststof primer op mogelijke probleemgebieden gespoten. Daar zit geen siliconen en vettigheid meer op!
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 13:13 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #31 Gepost op: 22 april 2015, 14:57 »
Zorg er voor dat de ondergrond goed vetvrij is op plaatsen waar veel spanning is.
Hetzelfde voor de schroefgaten en smeer een beetje vettigheid aan de onderzijde van de bout om te voorkomen dat de folie opstroopt.
Probeer lelijke rimpels aan de randen te voorkomen, lukt dat op moeilijke plaatsen niet zet er dan een los stukje folie op, als je dat netjes doet zie je er niets van.
De holtes waar de boutjes ingaan aan de zijkant eerst bekleden met een stripje folie, grote kans dat de folie hier loskomt.
De randen mooi gladschuren met een licht korreltje.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 15:26 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #32 Gepost op: 22 april 2015, 18:12 »
Dat opstropen van de folie onder een bout kun je makkelijk oplossen. Plaats een ringetje onder de bout.

De oplossing kan soms zo simpel zijn :D bedankt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2015, 22:16 »
bij gebruik van een goede wrapfolie kun je de verdiepte delen  (holtes waar boutjes zitten) uit 1 doen. Folie op die plaats goed warm fohnen en dan dmv van een natte ( water) stoffen handschoen de folie in de verdiepte delen drukken, Na wat oefenen gat dit probleemloos zonder plooien. Succes mannen !!! ik ben benieuwd naar het resultaat. ben vooral niet bang om de fohn en rakel te gebruiken, over het algemeen kan een goede wrap veel meer dan jezelf zult verwachten.....

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2015, 22:38 »
Ik hoop dat je gelijk hebt. Voor plooien ben ik niet bang.
Waarom moet ik de folie met een natte handschoen in dat gat gedrukt houden?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2015, 23:20 »
als je de stoffen handschoen goed nat maakt, dan glijd deze beter over de folie en voorkomt plooien., ditzelfde geld ook voor evt dieper gelegen geulen.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #36 Gepost op: 22 april 2015, 23:22 »
Ok doen we, moet dat warm of koud water zijn? ;D
Er moet geen water onder de folie komen want dan plakt die niet meer.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 23:24 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #37 Gepost op: 22 april 2015, 23:36 »
gewoon koud water... je vinger ( in de handschoen) goed natspuiten met plantenspuit, er komt zo geen water onder de folie.
Wij gebruiken er een katoenen handschoen voor, maar een katoenen doek werk uiteraard ook goed.   
Het natte stof zorgt er voor dat je goed over de folie glijd, let wel op dat de folie niet te warm is, anders is ie zo kapot.
Ik zou vooral eerst eens een stukje testen, zodat je weet wat de folie doet bij bepaalde temperaturen.


Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #38 Gepost op: 22 april 2015, 23:44 »
Goed, ik heb vorig jaar de hele boel al gewrapt, dus dat moet goedkomen. Als de natte handschoen begint te roken dan is het oppassen geblazen. Ik verwacht morgen in ieder geval een zijpaneel klaar te hebben en een filmpje online te hebben.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: wrappen varadero
« Reactie #39 Gepost op: 23 april 2015, 09:28 »
Heren,
Zouden jullie het geheel willen voorzien van foto's en een beschrijving en ter beschikking stellen.
We kunnen het dan een centraal plekje geven als een how to in onze nieuw te starten wiki.




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #40 Gepost op: 23 april 2015, 18:55 »
Vandaag de 2 zijpanelen in de nieuwe folie gezet (3m scotchprint 1080).
De folie is veel zwaarder, dikker, glanzender en heeft een veel dieper reliëf dan de Chinese folie.
Als je de stugge folie gaat verwarmen wordt het net kauwgom en moet je inderdaad erg oppassen dat je hem niet teveel oprekt.
Chinese folie is plakplastik met deze folie vergeleken. Dit is geweldig spul, een kind kan de was doen.
Ik heb een filmpje gemaakt maar dat moet ik nog knippen en op YouTube zetten, is nog een paar uurtjes werk.
Een paar foto's gemaakt van de 2 zijpanelen, geen rimpels en geen luchtbelletje dus 100% resultaat.
Van een afvalstukje heb ik een testje gedaan op dat moeilijke diepe dal van het bovenpaneel van de Varadero, ging gewoon uit 1 stuk, zonder dat er lucht in bleef zitten, ongelooflijk. Topspul!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #41 Gepost op: 23 april 2015, 18:57 »
Zo goed Marien?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline dropken

Re: wrappen varadero
« Reactie #42 Gepost op: 23 april 2015, 20:16 »
ziet er erg gelikt uit zo.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #43 Gepost op: 23 april 2015, 23:11 »
ziet er strak uit Cas,
zoals je ziet, doet een goede folie wonderen, en is wrappen echt niet zo mega moeilijk, als je maar geduld, en goed materiaal hebt.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #44 Gepost op: 23 april 2015, 23:16 »
Heb je de folie ook voldoende om de kap heengetrokken, zodat ie goed vast zit aan de achterzijde? en goed gefohnt, dat is erg belangrijk, zeker op kunststof, omdat dat de warmte minder goed geleid, dan metaal.....

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #45 Gepost op: 23 april 2015, 23:36 »
Dit is inderdaad geweldig spul Mickey, ongelooflijk. Die folie komt niet meer los, die zit muurvast en is goed gefohnt, mijn handen ook.
Ik heb al een paar uur aan mijn film gespendeerd op de pc en was bijna klaar toen de pc vastliep, moet dus weer opnieuw beginnen ;D. Gaat dus morgen worden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #46 Gepost op: 24 april 2015, 21:02 »
Begint er weer netjes uit te zien.
2 filmpjes over het wrappen van mijn zijpaneel, verkorte versie, maar toch samen meer dan een half uur.

https://www.youtube.com/watch?v=VdW2dV36mYQ
https://www.youtube.com/watch?v=h88OLQ2B5yg

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Mirko

Re: wrappen varadero
« Reactie #47 Gepost op: 25 april 2015, 18:30 »
Ik vind het super knap. Zou het ook wel een keer willen proberen. De filmpjes zijn een welkome ondersteuning. Bedankt daarvoor.
Yamaha XJR 1300

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #48 Gepost op: 25 april 2015, 21:10 »
Het is niet moeilijk Mirko, het is alleen een kloteklus, enige oefening is welkom.
Ik ben donderdag aan de slag gegaan met de 3M folie en inmiddels weer een hoop wijzer geworden. Zo ben ik erachter dat de Chinese folie net zo goed plakt als de 3M folie. Deze is tweemaal zo dik en heeft dus ook een hoger vermogen om terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm (geheugen).
Op foto 1 kun je zien hoe deze ellende begint. Nu kun je dit geheugen eruit halen door de folie dood te föhnen en dat heb ik dus nu gedaan. Ik heb de folie zo heet gestookt dat de kap nog net niet smolt ;D. De Chinese folie heeft een half jaar strak gezeten omdat deze dunner is.
Inmiddels heb ik de voorkap klaar om in de folie te zetten en die heeft ook een aantal probleempunten.
Op foto 2 een hoek waar de folie onder hoge spanning komt te staan dus dood föhnen en anders insnijden en er een los stuk folie inzetten. En verder heuvels en dalen die erg lastig zijn maar omdat die buiten het zicht zitten kan ik die er gewoon uitsnijden.
Op foto 3 een lastige hoek om zonder rimpels te maken, lukt dat niet dan uitsnijden en een los stuk erin.


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #49 Gepost op: 26 april 2015, 16:54 »
Je moet materiaal weghalen uit het hart van het gat anders kom je de bocht niet om en gaat de folie scheuren, en dat gebeurd soms toch wel eens. Met een spijker haal je geen materiaal weg.

De voorste kap is ook klaar, 5 uur aan bezig geweest en aan de zijkanten weer wat rimpeltjes (was ook zo met de Chinese folie).
De gehele voorzijde was een makkie en heb ik er in een keer op kunnen leggen, fohn erop en klaar.
Maar die zijkanten zijn erg lastig. Op foto 2 zie je die ronding en als je die hebt gedaan hou je in het midden folie over en dat is erg lastig voor een amateur om strak te krijgen. Je moet vaak de folie fohnen en lostrekken en dat is niet goed voor de folie en de glans.
Aan de voorzijde alles mooi strak, aan de zijkanten helaas minder. Morgen de bak, hopelijk heb ik nog genoeg folie.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: wrappen varadero
« Reactie #50 Gepost op: 26 april 2015, 20:18 »
Och, een rimpeltje meer of minder  ;)

Ziet er donders gaaf uit Cas  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #51 Gepost op: 26 april 2015, 23:08 »
Ze is nog maar 13 jaar Rene, en dan al rimpels?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #52 Gepost op: 28 april 2015, 15:06 »
Weer bijna (gelukkig) klaar met wrappen, nog een klaar kleine dingetjes en dan staat de Dero weer strak (op een enkel rimpeltje na) in de folie. Die bak was de lastigste klus en heb ik er in 6 stukken op gezet. De folie laten overlappen, beide lagen insnijden, eerst de bovenste overlapping eraf trekken. Daarna iets oplichten en de onderste overlapping eruit trekken. De fohn erop en het sluit naadloos aan. Het strepen motief sluit natuurlijk niet naadloos aan maar als je de overlapping op de randen maakt dan valt dit nauwelijks op.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #53 Gepost op: 28 april 2015, 20:41 »
Vandaag het laatste onderdeel gewrapt, het rubberen afdekkapje van de ruit. Om te laten zien hoe goed de Chinese folie hecht op rubber heb ik een filmpje gemaakt en daarna nog een filmpje van het wrappen met 3M folie. Helaas is niet alles goed in beeld en was mijn mesje bot.

https://www.youtube.com/watch?v=W68fQURxij4
https://www.youtube.com/watch?v=GDoh0Z4HJnA
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #54 Gepost op: 29 april 2015, 14:57 »
De Dero is klaar, foto van de andere zijde en van de kettingkast. Daar heb ik een jaar geleden een stukje Chinese folie opgeplakt om te kijken of het blijft zitten in de olie, vettigheid en andere smurrie. Het zit nog steeds muurvast.
Een paar rimpeltjes op de zijkanten van de voorkuip, voor de rest volledig strak. Probleem met folie is dat deze wel groter kan worden maar niet kleiner. Zodra de folie ook maar iets oprekt, en dat gebeurd met het lostrekken, dan hou je folie over en het is erg lastig om dat weer strak te krijgen. Zo ben ik met die bobbel op de bak (linksonder op de foto) een uur bezig geweest om die mooi strak te krijgen.
Ik heb nu de Dero in de Chinese folie gezet en in de 3M folie en heb nu een aardig idee van de verschillen tussen beide.

-3M folie is dikker en de toplaag is zachter. Overlappen is daardoor niet mooi en de toplaag is gevoeliger voor beschadigingen.
-3M folie is bijzonder rekbaar en kan zonder moeite de diepte in.
-3M folie is niet lucht insluitend en luchtbelletjes kun je er zo uitdrukken, dit vind ik het grootste voordeel van deze folie t.o.v. de
 Chinese folie.
-Rimpelen is bij beide folies hetzelfde hoewel de 3M folie prettiger werkt en iets meer vergevingsgezind is.
-3M folie heeft een hoge glans maar dat vind ik zelf geen voordeel, als de zon er vol opstaat vind ik de Chinese folie mooier.
-3M folie is duur, Chinese folie spotgoedkoop.

« Laatst bewerkt op: 29 april 2015, 15:03 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #55 Gepost op: 29 april 2015, 21:06 »
he cas,
ik heb toevallig net effe snel het filmpje van het rubberen afdekplaatje bekeken. Maar ik ben bang dat je niet voldoende hechting krijgt op dat materiaal..... of heb je vooraf hechtprimer gebruikt.....  onbehandelde kunststoffen en vooral flexible kunstoffen zijn niet geschikt om te wrappen!!!! daarom worden stootstrips etc zelden gewrapt. Hiervoor is evt een speciale hightack folie te verkrijgen, maar die is aanzienlijk duurder en zeer moelijk te verwerken omdat deze veel beter hecht. Ook zag ik dat je het op de rand afsnijd en niet om de rand heen plakt. Door het om de rand te plakken verkrijg je meer hechting. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Maar het ziet er wel goed uit....

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #56 Gepost op: 29 april 2015, 21:32 »
Ik heb het ook gelezen van folie op rubber, daarom heb ik dit filmpje gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=W68fQURxij4

Je moet heel hard trekken om de folie los te krijgen, zonder primer of andere hechtmiddelen, komt niet los.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #57 Gepost op: 29 april 2015, 21:39 »
ik ga over enkele weer verder met wrappen van mijn voorspatbord, en misschien mijn helm.
maar eerst nog effe mijn zijkoffers wrappen of poedercoaten. ik denk ddat het poedercoaten gaat worden, omdat de zijkoffers nogal wat te lijden hebben. maar voorlopig ziet mijn varadero er nog zo uit...

Offline Cas

Re: wrappen varadero
« Reactie #58 Gepost op: 29 april 2015, 21:46 »
Hoe heb je die tank toch zo strak gekregen, snap ik niks van.
Als je zijkoffers veel te lijden hebben zou ik ze juist wrappen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline mickey

Re: wrappen varadero
« Reactie #59 Gepost op: 29 april 2015, 21:57 »
de tsnk met veel fohnen, oprekken van folie en terug laten krimpen, goed kijken welke kant je op moet met je folie en heel veel geduld en een paar extra handen.... en niet te vergeten hulp van mijne moat..... de eerste keer ging ook nie goed hoor...... maar aldoende leert men...

 ik denk dat poedercoat sterker is als folie...,als het prijstechnisch meevalt worden de zijkoffers denk ik toch gecoat....