Auteur Topic: Kabelschoentjes vastmaken / Welke electriciteitsdraad ?  (gelezen 2395 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline martsky

Mijn kabels die ik heb aangelegd voor m'n dubbele stebel-hoorn toetert, en de kabel voor mn 12 volt stopcontact heb ik doorverbonden met kabelschoentjes, waarin ik de aansluiting heb vast gesoldeerd in het krimp deel.

Nu, na 1,5 jaar breken deze af als ik ze vastpak, of mannetje vrouwtje uit elkaar probeer te halen. Ze breken vlak achter de soldeer verbinding, dus waar de draad niet meer vertind is, en overgaat in 'gewoon' koper.

Weet iemand een goede how to kabelschoentjes vast maken? Is solderen niet slim, want zo nee, dan kan ik beter al deze verbindingen maar preventief ruimen.... Dat lijkt me beter dan dat ze onderweg lostrillen.

Of zou het aan de draad die ik gebruik liggen : Gebruiken jullie ook speciale draad?
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline jbm

Re: Kabelschoentjes vastmaken / Welke electriciteitsdraad ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2015, 21:04 »
Martsky,
ik soldeer nooit in combinatie met kabelschoentjes en nog nooit problemen gehad. Gebruik schoentje wat passend is bij de draaddikte, dus niet te ruim en vervolgens met kabelschoentjes tang aan knijpen.
Heb je een foto waar je de Stebel toeter hebt gemonteerd? Heb er ook nog n al jaren in het magazijn liggen maar die moet er nog op.

gr Jan

Offline dropken

Re: Kabelschoentjes vastmaken / Welke electriciteitsdraad ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2015, 21:05 »
kan ook liggen aan de manier van solderen, als je er buiten tin en warmte nog ander spul voor hebt gebruikt kan dat de boosdoener wel zijn. Niet al die beter solderen smeerseltjes en spul zijn even goed voor het metaal, en als je ze al gebruikt moet je na het solderen goed schoonwassen en dat zal wel niet gebeurd zijn.
opnieuw solderen en dan wel goed kan een goede zaak zijn, of in ieder geval controleren of ze nog goed zijn.

Offline Brombeer

Re: Kabelschoentjes vastmaken / Welke electriciteitsdraad ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2015, 22:44 »
Eens met Rik.

Ik soldeer ook wel 'ns aan de kabelboom, en dan kan het later afbreken net achter de las. Het heeft ook erg te maken met het type kabel. Er zijn verschillende typen koper om kabel harder dan wel flexibeler te maken, en de afzonderlijke aderdikte speelt daarin een rol. Ik meen dat de gebruikte kabel 'hard' is, zoals grondkabel. Je hebt ook soepelere kabel, zoals die in groepenkasten wordt gebruikt. Ja, dat heb je al vanaf 0,8mm2. Flexibele kabel is duurder dan harde. Zo simpel is het.

Ik leg minimaal 2, soms 3 laagjes krimpkous er over, in oplopende lengte, dat geeft een dempend effect. Stekkers trouwens altijd aan de stekker lostrekken en de kabel ongemoeid laten.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Hans Schaap

Re: Kabelschoentjes vastmaken / Welke electriciteitsdraad ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2015, 23:36 »
Kabelschoentjes en stekers van het krimptype moeten met een tang worden gekrompen.
1 keer knijpen.
Hierdoor blijven de uiteinden open staan en zorgen voor een geleidelijke overgang.


Solderen kan met het juiste soldeer.Er wordt altijd gebruik gemaakt van een vloeimiddel.
Soldeer wat geschikt is voor elektronica heeft het vloeimiddel in de vorm van hars in zich en hoeft niet schoongewassen te worden.


Ik kan mij dit alleen voorstellen wanneer er gebruikt word gemaakt van ( voor elektronica) ongeschikte vloeimiddelen zoals b.v. S-39 of andere pasta's.


Wanneer je soldeert is de overgang van massief naar litze ( losse draadjes) heel direct.
En vaak zijn er door onzorgvuldig strippen al meerdere dunne draadjes beschadigd of doorsneden, daardoor heb je al een potentiele storing ingebouwd.
Zoals Brom al aangeeft helpt het om met laagjes krimpkous de overgang te ondersteunen.
Ook moet je bij het vertinnen van de draad erop letten dat je de tin niet helemaal tot in de draad laat vloeien.


Het komt erop neer dat solderen niet altijd de meest geschikte verbinding is.


Wanneer je de verbinding toch waterdicht wilt hebben kun je ook kiezen voor soldeerhulzen met was.
Dit is een huls van een stijve krimpkous met erin een soldeermiddel met een laag smeltpunt en was.
Je steek van beide zijden de draad erin en verwarmt met een fhn, de draad wordt gesoldeerd en mechanisch geborgd door de huls.


Zo zijn er nog tal van andere oplossingen om een paar draden te verbinden of van connectoren te voorzien.


Wat zeker op de lijst te vermijden dient te staan zijn de z.g.n. scotch-blokken, deze klem je om de bestaande draad om een aftakking te maken.
Je snijd hiermee de bestaande draad in soms tot meer dan de helft.
Dit geeft een snel resultaat maar leidt op den duur altijd tot problemen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl