Auteur Topic: Poetsen wiel  (gelezen 3381 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Doxa

Poetsen wiel
« Gepost op: 07 april 2015, 12:36 »

De wielen konden wel wat aandacht gebruiken. Nooit offroad geweest maar ze zijn zelden tot nooit schoongemaakt.

Er is erg fanatiek aan het achterwiel gewerkt met onder andere WD40, lampolie, nat schuurpapier, brillo sponsjes en staalborsteltjes. Het vuil en de zoutaanslag moesten verslagen worden. Misschien is er iets te fanatiek gewerkt?

Is polijsten alleen voor esthetische redenen of is een glimmende velg ook beter beschermd tegen vuil? Hoe kan ik het polijsten het beste aanpakken? Ik lees dat ik met fijner nat schuurpapier verder kan en dan misschien een polijstmachine.

Ik zal het ongetwijfeld hulpzame advies opvolgen en foto's plaatsen van de voortgang.
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline dropken

Re: Poetsen wiel
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2015, 14:10 »
een tube belgum alu of dergelijk product laat de boel al snel  nog meer glimmen
werkte bij mij altijd wonderlijk mooi.

Offline PimW

Re: Poetsen wiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2015, 17:45 »
Denk erom dat de geanodiseerde laag nu wel weg is of op zijn minst beschadigd door het schuren. Als je de velg niet opnieuw coat of regelmatig bijhoud gaat deze ongetwijfeld oxideren met alle narigheid die daarbij hoort.

Ik zou ze zelf lakken, maar als je ze polijst en schoonhoud zal dat ook wel goedkomen denk ik?

Offline Brombeer

Re: Poetsen wiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2015, 21:53 »
+1 met Pim.

Ik heb ze ook, die nu kale alu velgen. Bijhouden is, nu je het zo goed hebt aangepakt, het minste werk.

Ik ben wel van de shiny wielen en glimmende spaakjes 8)


Volgende keer dat je een band laat vervangen, controleer dan op corrosie aan de binnenkant, onder het velglint, rond de spaak-butts en het ventielgat. Daar kunnen ongemerkt enorme bloemkolen zitten die de velg onveilig maken op den duur!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Doxa

Re: Poetsen wiel
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2015, 22:07 »
Ik zou ze zelf lakken, maar als je ze polijst en schoonhoud zal dat ook wel goedkomen denk ik?
Lakken wordt denk ik een beetje te duur voor mij, maar dank voor het melden dat de geanodiseerde laag nu weg is. Ben momenteel met de Belgom Alu bezig en boek niet erg veel vooruitgang. Heb trouwens een tijdje terug je postgeschiedenis (deels) doorgespit. Mooi werk allemaal hoor!

Brombeer: heb je ze er precies zo bijliggen of heb je het ook nog gepolijst? Ik overweeg nu om een van deze polijstsetjes te kopen: http://www.polijstweb.nl/metalen-polijsten/aluminium-polijsten.html

Volgende keer dat je een band laat vervangen, controleer dan op corrosie aan de binnenkant
Deze tip is wat mij oorspronkelijk naar dit forum bracht toen ik aan het zoeken was naar informatie over de TA. Gelukkig zijn de bloemkooltjes nergens te bekennen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 22:09 door Doxa »
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline len_tour

Re: Poetsen wiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2015, 22:13 »
Polijsten is zo te zien net zo duur of duurder dan lakken. Oldtimer heeft een ruime ervaring met zelf spuiten en oplappen van velgen. Eerst zinkspray en dan verf/lak geloof ik. Bij de action heb je goedkope spuitbussen verf en spuitlak

Succes!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Poetsen wiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2015, 22:29 »
Brombeer: heb je ze er precies zo bijliggen of heb je het ook nog gepolijst?

Jaaa ik hou het zoveel mogelijk bij, met Scotch-Brite voor metaal (gaat sneller, is wel ruwer). Dan vlug een laagje Pol poetsmiddel erover en dan glimt het ook nog een poosje.


Deze tip is wat mij oorspronkelijk naar dit forum bracht toen ik aan het zoeken was naar informatie over de TA. Gelukkig zijn de bloemkooltjes nergens te bekennen.

Jij hebt vlgs mij de nieuwe type velgen, alu-kleurig en dat is de verbeterde kwaliteit. Honda voerde in het verleden jarenlang goudkleurig-geanodiseerde velgen en sommige series ervan (niet alle) waren onder het velglint erg gevoelig voor corrosie. Vandaar dat ik een 'ouwere' AT heb met alu-kleurige velgen. En, gelijk maar shiny RVS-spaakjes  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Poetsen wiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2015, 23:09 »
Ipv polijsten en/of spuiten, coaten etc zou je ook plasti-dip kunnen overwegen. Zelf geen ervaring mee, maar schijnt een best langdurige bescherming, ook op spaakwielen, te geven  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Doxa

Re: Poetsen wiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2015, 20:46 »
Plastidippen volg ik al een tijdje maar vind ik een beetje eng omdat ik dan niet kan zien wat er zich onder de plastidip laag afspeelt. Ik heb een video gevonden waar iemand het op een gespaakt wiel doet - ziet er goed uit. Zou het zeker overwegen als mijn wiel in goede staat verkeerde.

Het polijsten geeft een mooi resultaat maar is iets te veel werk om met de hand te doen. Ik ga binnenkort mechanisch polijsten en dan zal ik het resultaat hier delen.
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V