Auteur Topic: Onderhoud Voorvork  (gelezen 4420 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bascy

Onderhoud Voorvork
« Gepost op: 20 april 2015, 20:11 »
Hallo,

Ik ga komende zaterdag zelf (onder begeleiding van een ervaren monteur, maar geen Varadero kenner) mijn voorvork demonteren en tenminste de olie vervangen.

Zijn er nog meer dingen waar ik op voorhand rekening mee moet houden? Moet ik standaard dingen vervangen (behalve de olie uiteraard) die ik alvast kan aanschaffen? Of is het beter eerste te demonteren?

Thanks

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2015, 07:55 »
Voordat je de poten uit je kroonplaten schroeft..

Schroef dan eerst ff die grote dop bovenop los.. Niet helemaal eruit want dan krijg je heb voor je knar😂

Daarna de imbus bout onder die in De poot.. Kan alleen als je het voorwiel met as gedemonteerd heb..

Succes
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Waffie

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2015, 18:28 »
het spijt me maar wat bedoel je met demonteren

de voorvork poten eruit nemen en de olie verwisselen of de voorvorkpoten om wat voor reden dan ook geheel uit elkaar halen.

dan doe je er verstandig aan om inderdaad keerringen en stof kappen te vernieuwen maar i persoonlijk zou dan ook nieuwe glijbussen plaatsen.

ben benieuwd wat je dus wilt doen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mirko

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2015, 18:57 »
Ben het met Waffie eens. Als je toch alles los gaat halen controleer en of vervang dan ook de glijbussen. En als je een betere vering wil, vervang dan de veren voor progressieve veren, maar dat kost wel een paar centen. Vervang ook de koperen ringen 2x onerin de poot en 2x bij de boutjes, waar je de olie er uit laat lopen.
Yamaha XJR 1300

Offline awjnijholt

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2015, 20:48 »
Ik heb van de week ook progresieve veren van Hyperpro laten monteren icm voorvork servicebeurt. Absoluut de moeite waard. Je kent je motor niet meer terug. Ik heb ook de glijbussen en oliekeringen laten vervangen.

Volgende week wordt de achterveer vervangen door een Hyperpro progresieve veer.

 
Honda CB 750 C- '82
Suzuki GSXF 750 '02
Honda Varadero XL 1000 V '04

Offline Bascy

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2015, 20:51 »
Progressieve veer aan de voorkant zitten er al enkele jaren in, komende vrijdag komt er ook een aan de achterkant.

Bedoeling van komende zaterdag is wel om de hele vork uit elkaar te halen, dus zal eens op zoek gaan naar welke vervangingsartikelen allemaal nodig zijn volgens het werkplaatshandboek. bedankt voor de tips

Offline Hans Schaap

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2015, 12:17 »
De achterveer kan ook een lineaire veer zijn.
Door het linksysteem heb je al een mate van progressiviteit in de achtervering.


Een progressieve veer achter is dan dubbelop.
Je kunt dan volstaan met een lineaire veer plaatsen die is afgestemd op het gewicht van de rijder en het gebruik van de motorfiets.


Ook kun je overwegen een schokbreker met meer instelmogelijkheden te monteren, daarmee kun je de wegligging van de motor nog meer aan jouw eigen wensen aanpassen.


In de voorvork gaat dit niet op en zijn progressieve veren een enorme verbetering.
In de voorvork kun je ook nog de mate van demping beïnvloeden door een andere viscositeit van de voorvorkolie te kiezen.


En er is nog veel meer over te vertellen maar dit is het in een notedop.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Bascy

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2015, 12:45 »
Bedankt voor het advies Hans.

Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met een linksysteem op de achterdemper.

Ik ga vrijdagochtend naar HK Suspension in Tiel, en die hebben me telefonisch al ongeveer hetzelfde verteld. Ik heb hen gekozen omdat zij iets verder keken qua advies dan Hyperpro. Zij gaan vrijdag de achterdemper reviseren en afhankelijk van de bevindingen kiezen we dan een veer.

Overigens is mijn budget niet toereikend om een nw achterdemper aan te schaffen  :o
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 14:12 door Bascy »

Offline Bascy

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2015, 20:07 »
Ff de resultaten melden:

- Achterdemper is gister gereviseerd door HK Suspension, en voorzien van een zwaardere (lineaire) veer
- Voorvork vandaag zelf voorzien van nw oliekeering en nw olie

Resultaat: heeeel groot verschil, vooral achter uiteraard. Aanrader!

Offline Cas

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2015, 20:51 »

Zijn er nog meer dingen waar ik op voorhand rekening mee moet houden?

Zorg ervoor dat je de vorkpoten goed uitspoelt voordat je er nieuwe olie ingooit omdat er anders residu achterblijft. Dit residu hoont je aluminium onderpoten uit waardoor je speling krijgt op je voorvork. Je kunt dan wel nieuwe glijbussen monteren maar dat helpt dus niets.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Bascy

Re: Onderhoud Voorvork
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2015, 20:53 »
Zorg ervoor dat je de vorkpoten goed uitspoelt voordat je er nieuwe olie ingooit omdat er anders residu achterblijft. Dit residu hoont je aluminium onderpoten uit waardoor je speling krijgt op je voorvork. Je kunt dan wel nieuwe glijbussen monteren maar dat helpt dus niets.

Oops ... te laat :-)
Nee hoor, hebben we gedaan

Maar toch bedankt voor de tip