Techniek > Honda Transalp

Gierend/huilend geluid bij terugschakelen [video]

(1/3) > >>

Anwar:
Hey Alpino's,

Ik zit al een tijdje met dit probleem en wil het snel oplossen. Voordat ik naar de garage ga wil ik wat extra info inwinnen, zodat ik duidelijk kan pinpointen waar en wanneer het probleem zich voordoet en wat de ervaringen van andere Alp owners zijn.

De video:


https://www.youtube.com/watch?v=TeVeGD85OFM

Wanneer doet het gierende/huilende geluid zich voor:


* Bij het afremmen op de motor in z'n 1.
* Bij het ingedrukt houden van de koppelingshendel in z'n 1.
* Bij het rijden van 60 in z'n 3
* Bij het rijden van 120-130 in z'n 5.
Ik heb hem op de bok gezet, in z'n een lopen gassen en uit laten rollen en met m'n buurman (ex alp owner) geconstateerd dat het geluid uit de behuizing van de koppeling komt.

Volgens hem en een aantal anderen is het een lager ergens voor de koppeling.

Er waren zelfs wat motorrijders die claimden dat het gierende geluid bij de Honda koppeling hoorde, maar aangezien m'n buurjongen een
Alp uit 2002 heeft aangeschaft kon ik constateren dat die van hem absoluut niet giert.

Heeft een van jullie ervaring met dit geluid of weet iemand wat dit precies kan zijn?

Cas:
Volgens mij is het je ketting, volgens anderen is het je achterband en volgens weer anderen je koppeling. Wat het ook is, een mooi geluidje, lekker zo laten, niks mis mee.
Ik heb me een paar jaar geleden ook druk gemaakt om een hoog gierend geluid, volgens mij de ketting, maar de Dero loopt nog steeds en ik maak me er niet meer druk om.

Timy:
Binnenkort is er weer een stammtisch Groene Hart. Als je het aandurft kan je naar Alphen aan den Rijn komen, zijn vast een aantal lui die kunnen luisteren.
Uit m'n hoofd is dat op 7 mei weer. (herstel is de 14e  ;))

Klinkt op het filmpje inderdaad als een slechte ketting/versleten rubber waarover de ketting glijdt maar aangezien je dat al 'uitgesloten' hebt..
Het komt dus 100% van de linkerkant van het blok/achter de koppelingsdeksel?
Het is in ieder geval geen standaard Transalp 650 geluid hoor  ;D Ik zou ook gaan zoeken als ik het zo hoor!

robgoesdakar:
Stammtisch Groene Hart is 2e donderdag van de maand, dus dat wordt de 14e

Je kunt ook even inschrijven voor de motor inspectie dag op 9 mei in Sprundel.

Ik kan het geluid ook niet direct thuis brengen. Als je het ook hebt als je op de bok het blokje laat draaien, dan zijn de banden in ieder geval uitgesloten.
Als het inderdaad uit je koppelingshuis komt, dan kan het natuurlijk het lager aldaar zijn, maar misschien is het wel heel iets anders.

Je Oliepeil e.d. ok ?
Welke olie gebruik je ? En is deze ook recent ververst ?
De koppeling e.d. draait in de olie, dus vandaar ook even deze vragen.

Misschien ook al last van een (beginnende) slippende koppeling ?

En uiteraard mag je ook eerst even vrijblijvend even bij mij in Alphen langs komen ipv wachten op de stammtisch, misschien zien of horen we iets over het hoofd.....

Anwar:
Bedankt voor jullie reacties heren.

De ketting, tandwielen voor en achter zijn twee maanden geleden voor de garage vervangen.
Het geluid deed zich ook voor met de auto ketting.

De olie, koel- en remvloeistof zijn tegelijkertijd met de ketting door de garage ververst.

Als het niet zo'n ongelofelijk irritant geluid was kon ik me er ook bij neer leggen. Probleem is dat
het vooral bij 120 in zn 5 zo'n gierend geluid maakt dat ik automatisch 100 of 140 ga rijden.

De koppeling is wel wat shabby. Ik weet niet hoe common dit is voor een 650, maar hij gaat geregeld in
z'n neutraal ipv z'n 2 en tussen 2 en 3 gaat ie wel vaker niet goed in de versnelling, waardoor ik me weer
een rotschaam en de mensen op straat denken dat ik loop te showen door hard te gassen  :(

De reden dat ik het eerst hier vraag is omdat er hier natuurlijk wat kennis over Transalp motoren aanwezig is,
maar ook omdat de garage al aangaf dat het probleem vaststellen al aardig is de euro's kan lopen, laat staan
de reparatie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View