Auteur Topic: Coleman Feather 442  (gelezen 7307 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Adventure

Coleman Feather 442
« Gepost op: 21 april 2015, 00:37 »
hoi,

Benzine branders zijn veruit favoriet bij het verwarmen en gaar krijgen van je warme prak na een dag motoravontuur. Ik zie zowel voorstanders van gewoon benzine- euro95 dus- erin gooien als tegenstander. De voorstanders zeggen kan prima je moet 'm alleen elke keer goed heet stoken, dan geen enkel probleem De tegenstanders hebben roetproblemen door de extra rotzooi die benzineboeren bij de peut ingooien. Het roet verstopt het ingenieuze apparaatje en je kunt 'm helemaal slopen en nieuwe onderdelen gaan bestellen zo wordt er geroepen. Zij zweren bij de originele Colemanvloestof Ik ben geen ervaringsdeskundige, wat roepen jullie????? 8)

Offline frankie

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2015, 09:33 »
Coleman originele brandstof brandt inderdaad het schoonst.
Maar dan moet je wel dus een literfles meesleuren en dat is dan denk ik weer tegen het principe van Coleman brander
Het voordeel is dat je altijd wel benzine hebt en rechtstreeks uit je tank kan bijvullen
(op de motor dan he....niet met mijn dieselauto  ;))

Op zich krijg je soms wel wat roet met normale 95 benzine...maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ook nooit wat schoongemaakt

Groet
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline voorstad

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2015, 11:19 »
Coleman heeft inderdaad als enige een speciaal systeem waarbij de benzine vergast zonder voor te hoeven warmen. Erg handig, maar hierdoor inderdaad wat storingsgevoeliger voor niet-Coleman fuel. En niet schoon te maken (je moet een onderdeel verwisselen wanneer het verstopt). Maaaaarrr, er zijn meer benzinebranders.... zoals van Optimus en MSR. Deze branders moet je heel even voorverwarmen (met benzine of spiritus) waarna je ze kunt aansteken. Deze branders hebben een simpelere constructie en meestal ook een losse of ingebouwde doorpriknaald. Ook kunnen sommige modellen (soms na wisselen van sproeier) branden op diesel of petroleum  :))



Mijn ervaring is dat gewone benzine prima werkt, alleen komen er gassen vrij waar je niet continu met je neus in moet hangen. Een broodje roosteren in de vlam zou ik ook niet doen. Maar zolang er een pan tussen het eten en de vlammen zit, werkt het prima. En als tip: verwarm je voor met benzine en wil je een zwarte pan? Prima manier ;-)

"Er zijn meer hondjes die Fikkie heten"
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline len_tour

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2015, 12:10 »
Ik heb zo'n 442 en die fikt gewoon dezelfde peut als de Alp. Wanneer je hem net aansteekt rookt het ding behoorlijk maar eenmaal opgewarmd heb je er geen last meer van. Hij is nu een week of 10 gebruikt in 3 jaar en heeft het nodige gerammel overleefd.

Het nadeel van zo'n brander is wel dat je een speciaal plekje uit de buurt van je eten moet vinden om hem mee te nemen. De benzine hecht zich aan de vetten in eten en evt koffie ed en dat is slecht voor je.

Ik kies voor sommige korte tripjes (in mijn eentje) voor een gasbrander omdat die makkelijker in te pakken is.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline voorstad

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2015, 12:21 »
Als we het dan toch over alternatieve branders hebben.... wat te denken van houtstoves of de ondergewaardeerde Trangia spiritus branders? Of nog leuker... zelf branders maken? Eerst twee biertjes leeg drinken, en met een spijker, mesje, schaar en eventueel wat staalwol een erg leuk en budgetvriendelijke brander...

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=F9j02XyU9Yc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=F9j02XyU9Yc</a>

Let wel: dit zijn spritus (alcohol) branders! Met benzine, of het nu Coleman od Loodvrij 95 is blijf ik ver uit de buurt...
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Joxer

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2015, 19:45 »
Als we het dan toch over alternatieve branders hebben.... wat te denken van houtstoves of de ondergewaardeerde Trangia spiritus branders?
Wat nu ondergewaardeerd?
Ik heb nog steeds mijn eerste setje, inmiddels bijna 25 jaar oud en niet kapot te krijgen.
Heeft de halve wereld al gezien en doet het altijd.
Ik zou niets anders willen (en indien niets anders voorhanden, doet ie het zelfs op benzine!)

Offline Sandor

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2015, 21:00 »
Coleman branders staan bekend alles (bijna) allesbranders.
Bij defensie gebruiken we kookpuntbenzine. (Nafta). Brand super schoon waardoor er nauwelijks veroeting plaats vind.
Voor transport zie je veelal zelf gefabriceerde constructies. Gemaakt van pvc met schroefdop. Werkt super en mocht het lekken, blijft de brandstof in de pvc behuizing. Uitdampen is wel slim bij lekkage.
Xl600 PD10 '98

Offline len_tour

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2015, 22:27 »
Bedenk me eigenlijk dat het nut van een benzinebrander op een motortocht een beetje knullig wordt wanneer je speciale brandstof voor het ding moet meezeulen. Gebruik dan een goede gasbrander. Maar ja dat denk ik... ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline frankie

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2015, 23:14 »
Bedenk me eigenlijk dat het nut van een benzinebrander op een motortocht een beetje knullig wordt wanneer je speciale brandstof voor het ding moet meezeulen. Gebruik dan een goede gasbrander. Maar ja dat denk ik... ;)
Rijdt jou motor op gas dan ??  ;)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline len_tour

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2015, 23:45 »
Rijdt jou motor op gas dan ??  ;)
Uh, nee? Ik vul mijn brander via de aangepaste benzinekraan en neem dus geen extra flesjes brandstof mee. Zou dat wel nodig zijn zou ik over gaan op gas omdat die tankjes met ventieltjes niet lekken of stinken in je bagage, snappie?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline dropken

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2015, 09:34 »
snap dat moeilijke gedoe niet hoor met branders etc. zelf gaan we meestal ergens zitten om te eten of ik heb zo'n brandertje met een los gasflesje erin werkt prima en ook geen geknoei met benzine en mogelijke lekkage etc. maar snap de binding met jullie brandertjes wel, is ook nostalgie voor jullie denk ik dan, maar heeft dat in deze moderne tijd nog zin ??? Ja misschien wel want ik rijd ook op een oude alp en hou daar aan vast terwijl mijn vrouw zegt als je alles weg doet en dan een goede nieuwe motorfiets koop........t maar dan is de fun factor minder denk ik en zo zal het jullie ook gaan met de brandertjes. Dus ga er lekker mee door.

Offline len_tour

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2015, 12:35 »
snap dat moeilijke gedoe niet hoor met branders etc. zelf gaan we meestal ergens zitten om te eten
Tja waarom een tent enzo meeslepen als je ook een hotel kan pakken, waarom op de motor wanneer je in de auto meer spullen mee kan nemen of nog beter met een vliegtuig kom je verder.... Waarom uberhaubt op vakantie wanneer je het lekkerst poept op eigen plee?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline frankie

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2015, 14:15 »
Uh, nee? Ik vul mijn brander via de aangepaste benzinekraan en neem dus geen extra flesjes brandstof mee. Zou dat wel nodig zijn zou ik over gaan op gas omdat die tankjes met ventieltjes niet lekken of stinken in je bagage, snappie?
Snap ik !.
Ik liep je een beetje te dollen  ;)
Je neemt geen extra flesjes brandstof mee maar wel een gasbrander.
Dus dan zou je die vullen uit de tank va je motor want je neemt geen flesjes mee ;D
Gewoon een grapje...meer niet  ;D
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Arjen

Re: Coleman Feather 442
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2015, 21:35 »
Om even terug te komen op de vraag: euro loodvrij is inderdaad niet bepaald schoon. Dat je je hele brander uit elkaar moet slopen is ook wel weer erg overdreven. Wat in de meeste gevallen vervuild en verstopt raakt is de sproeier.

Ik heb zelf een MSR dragonfly (allesbrander) en Trangia spiritusbrander.



Het voordeel van de dragonfly is dat hij een zogenaamde "shaker jet" heeft, een schudbare sproeier, waarmee je het spulletje redelijk open kan houden. Veel belangrijker is echter om de brander na gebruik op de fles dicht te draaien, zodat de benzine uit de toevoerslang netjes opbrandt. Ik heb de dragonfly nu ruim 10 jaar. Nog nooit iets aan hoeven schoonmaken en brandt altijd perfect en zonder roet. Geen aanslag op de pannen. Gebruik wel meestal colemanfuel.



De spiritusbrander is ook een mooi apparaat, vooral omdat hij erg klein is om mee te nemen en onder vrijwel alle omstandigheden goed brandt, zelfs met veel wind. Daarnaast past zo'n pannenset met brander helemaal in elkaar, zonder moeilijkdoenerij. Ik denk dat in zulke gevallen de gasbrander méér ruimte in beslag neemt.

Over het meenemen van brandstof als spiritus of coleman fuel: als je gewoon een nette brandstoffles (speciaal ervoor gemaakt) meeneemt, is er niets aan de hand. Ik heb nog nooit lekkende flessen ofzo gehad.

“Never Stop Exploring”