Techniek > Honda Transalp

Voltmeter en spanningsregelaar....

(1/2) > >>

Robin66:
Goeiemorgen mensen,

Gisteren bij het rijden bleek mijn voltmeter (analoge, met dank aan oldtimer's actie een jaartje geleden) ineens rond de 15 volt aan te geven. Thuis, een paar uur later nogmaals gestart  (niet gereden) en toen kwam het voltage maximaal op 14 volt.

Wat denken jullie, een aankondiging dat de spannings-regelaar vervangen moet worden??

Natuurlijk wisselt de spanning een beetje afhankelijk van de toeren die je maakt etc.
Maar waar moet ik nou precies op letten, wanneer is het voltage nou echt te hoog en... kan ik er nou standaard vanuit gaan dat de spannings reglaar kapot is of kan het ook bijvoorbeeld een cdi probleem zijn?

Stel dat die spannings regelaar kapot is... Kan je dan net zo goed een oude installeren? Slijt zo'n ding nou eigenlijk...?

Dank voor het mee denken.

Oldtimer:
Zolang de spanning niet oploopt tot ruim boven de 15 volt is er nog weinig aan de hand.
Dropken had hetzelfde probleem, maar na meting bleek de boel stabiel.

Een iets oplopende spanning kan het gevolg zijn van een accu die wat zwaarder belast is geweest of vocht invloeden.
Soms is ook oxidatie van een aansluiting het gevolg.
Rij je met of zonder verlichting geeft spanningsvariatie.

Ik zou me nog niet zo druk maken Robin.

Brombeer:
Aan de andere kant, die onzekerheid.


Met een multimeter kun je op simpele wijze de daadwerkelijke laadspanning(en) te weten komen. Dat geeft zekerheid.

Robin66:
Dank voor de antwoorden!
Dan maak ik me niet gelijk zorgen maar ik zal eens opzoeken hoe je dat nameten precies moet doen.

Altijd fijn zo even advies te kunnen vragen.


Brombeer:
No worries. Over spanningsregelingen en laadspanning en hoe ermee om te gaan, is enorm veel te vinden hier op het forum.


Maar gewoon met de deur in huis, vragen, staat vrij. Schroom niet!  ;)


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View