Auteur Topic: Ketting zelf klinken. Zo goed?  (gelezen 5998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DoppieTien

Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Gepost op: 26 april 2015, 15:19 »
Ik heb zelf mijn ketting geklonken met een tool van Louis. Alleen is dat ding zo gammel dat bij veel kracht erop uitoefenen, de pond scheef trekt.

Wie kan me zeggen of de pennen zo voldoende geklonken zijn.

Offline The Headless Horseman

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2015, 15:23 »
Als ik het goed zie staan de uiteinden van de pennen van de klinkschakel al een tikkie 'uit' dus dat moet goed zijn René  :)
Mocht je het nog niet vertrouwen dan nog een keer een vuistje er achter houden om te dragen en met een gewone bankhamer nog een x een flinke tik er op, dan komt 'ie echt niet meer los  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline eerde jan

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2015, 15:25 »
Lijkt mij goed.
Ik heb het bij mijn vorige motor (vf750f interceptor) zelf gedaan met twee hamers.
Zag er minder mooi uit maar werkte ook.

Offline DoppieTien

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2015, 15:30 »
Het is heel moeilijk te zien, maar de uiteinden gaan idd een heel klein stukje naar buiten. Aan de binnenkant is wel een grote schuine kant gedrukt. De pons die ik gebruikt heb is voor DID kettingen maar dit is een ander merk ketting. wel met holle klinkpennen.

Ik heb maximale kracht uitgeoefend op de kettingpons, maar zoals ik al zei, het ding breekt los/scheef. Beter dan dit krijg ik het met deze pons niet voor elkaar.

Offline DoppieTien

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2015, 18:43 »

Maar ik moet nog wel op zoek naar een ander/beter kettingponsje. Wat is een goeie?

Iemand ervaring met deze? Ziet er wel een beetje magertjes uit vind ik.




javascript:popupWindow('http://www.japparts.nl/index.php?main_page=popup_image&pID=13002')



Offline Waffie

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2015, 19:45 »
beste rene
 ik heb al bijna10 jaar een pons in gebruik van polo(tegenwoordig  onder de naam van kellerman) en nog nooit het probleem onder vonden van wat jij beschrijft

de maximale kracht  voor het uiteen persen (lees klinken)van de holle niet is hooguit 20-25 NM dus maximale kracht lijkt me echt overdreven
neemty niet weg dat
de betere ponsen voor massieve nieten van whale maar daar betaal je dan  ca 200 euri voor


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline DoppieTien

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2015, 20:34 »
Oké, dan heb ik wel genoeg kracht gezet in ieder geval. Misschien dat het deze keer moeilijker ging omdat de pons specifiek voor DID ketting is.
Maar deze ketting heeft wel een holle verbindingsschakel dus ik dacht dat dan verder niks uitmaakte.

Morgen ga ik een testrit maken.

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2015, 20:45 »
De eerste ketting die ik toen op me alp geklonken heb met 2 hamers heeft het knap 700 km volgehouden.. Resultaat.... Sluitschakel geknapt onder het rijden...


Niet te strak klinken..

Zet daarna de geklonken schakel ff in midden tussen de tandwielen zodat je de schakels kan bewegen..

Voelt hij het zelfde als de andere schakels is goed goed.

Voelt hij strakker aan.... Te hard geklonken
Voelt hik te slapjed aan.. Te weinig geklonken..

Succes!!
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline darthraider

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2015, 10:12 »
Maar ik moet nog wel op zoek naar een ander/beter kettingponsje. Wat is een goeie?

Iemand ervaring met deze? Ziet er wel een beetje magertjes uit vind ik.

javascript:popupWindow('http://www.japparts.nl/index.php?main_page=popup_image&pID=13002')

Ik heb recent op mn alp een nieuwe kettingset gebouwd. Ook ik had eenvoudig kettingbreek/pons-gereedschap. Dat ding was ronduit klote. Daarna heb ik een DID KM500R gekocht en serieus, dat ding is oersterk, makkelijk in gebruik en het breken en klinken ging prima.

Offline Hans Schaap

Re: Ketting zelf klinken. Zo goed?
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2015, 21:36 »
Het oppersen van het plaatje is belangrijk, daarmee bepaal je hoe zwaar of hoe licht de schakel draait.

Het klinken is slechts een klein stuikrandje om het plaatje te borgen en veranderd niets aan hoe zwaar de schakel loopt.

Holle nietschakels moet je met beleid uit elkaar drijven zoals Ad aangeeft.
Wanneer de koper kleurige rand scheurt omdat je m te ver hebt gespreid moet je m vervangen.

Ik gebruik het klinktool van Kellerman met een extra hulpstuk voor massieve klinkschakels.
Dus is geschikt voor zowel holle als massieve schakels.

Nogmaals, het belangrijkste is de schakel op de juiste manier in elkaar persen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl