Auteur Topic: De perikelen 2  (gelezen 37287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

De perikelen 2
« Gepost op: 01 mei 2015, 19:05 »
Ondanks alle inspanningen heb ik toch nog een raar probleem.
Het blokje loopt gewoon perfect, alleen wanneer je rijd dan rammelt er iets.
In eerste instantie dacht ik aan de aandrijfketting en/of tandwielen, maar die heb ik vandaag vervangen en het geluid blijft.
Alles  al nagelopen of er ergens iets tegen iets aanloopt, maar nope.
Het geluid komt uit het blok. Vraag is alleen waar vandaan.  Je hoort het vooral als er geen tractie is en je de koppeling intrekt.
Klinkt een beetje als een te strak gespannen ketting, maar die is het dus niet.

Vandaag Ad maar weer eens gebeld en die gaat er ook over nadenken.
Koppelingsplaten zou ook nog kunnen dus dan de boel maar weer los.

Raar probleem in elk geval en de motor is nog niet klaar voor de echte kilometers.
Uiteraard is het moeilijk om uit te leggen wat je hoort en opnemen met een telefoon gaat wat ongemakkelijk.
Misschien Harm Brommie maar eens een keertje uitnodigen. Die schijnt er ook veel verstand van te hebben zegt men  :P :P

Wordt dus vervolgt.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 19:08 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 19:48 »
Blokje is vrij nieuw, maar inderdaad. zou kunnen.
Was niet vastgelopen ( distributie was kapot ) maar dat wordt ook de eerste stap. Onderzoeken of het daar vandaan komt.
Maar we wachten even op het ADvies van Ad Mies voordat de boel weer open gaat.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline roland65

Re: De perikelen 2
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2015, 13:20 »
En de nokkenas kettingspanner?

Offline Waffie

Re: De perikelen 2
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2015, 22:45 »
 de andere spanner ketting zou natuurlijk ook nog kunnen

 maar  dan zou het er ook zijn als het blokje onbelast draait want de spanning op deze ketting verandert niet
en marien geeft aan dat de herrie er alleen is als het blokje fysiek vermogen moet geven

maar denk mee.. het wordt gewaardeerd
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2015, 16:18 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline roland65

Re: De perikelen 2
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2015, 23:08 »
Maar als Marien dit zegt: "Je hoort het vooral als er geen tractie is en je de koppeling intrekt."dan is er toch juist sprake van geen fysiek vermogen?

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2015, 23:38 »
Hoi Marien,


Ja da's jammer dat er toch nog iets aan scheelt. Kleinigheidje heb je altijd  ;D. Maar, als er geen enigma's meer zouden zijn om te ontrafelen zouden mensen als wij zich stierlijk gaan vervelen haha.

Ik lees alleen even mee nu, kijken wat voor info / veronderstellingen er nog meer komen.

Ik verhuis morgen vanuit de Ardennen weer terug naar Maastricht. Maar da's nog steeds een uithoek.


Maar, road-tripjes zijn altijd leuk!   :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2015, 09:50 »
De fotoreportage is hier te vinden .

http://www.mijnalbum.nl/Album=3ROHJG8F

Maar zoals je kunt zien is aan beide kanten de spanner gecontroleerd. En laat ik duidelijker zijn.
Het blokje loopt verder als een zonnetje.
Wanneer je rijd en er is weinig tractie, dat wil zeggen ook als je de koppeling NIET inknijpt hoor je een soort gerammel.
Als ik het niet had uitgesloten ( ketting vervangen ) zou je denken dat het de ketting is die scheef loopt of ergens tegenaan ratelt.
Dat is het gewoon niet.
Maar nogmaals, laat ik niks uitsluiten maar meedenkers zijn altijd welkom.

En Brommie, ik weet een hele mooie trip door de Peel voor je. Uiteraard noordwaarts.  ;)


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ralpie

Re: De perikelen 2
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2015, 10:58 »
Denk dat de link naar album niet goed is. Er verschijnen bij mij geen foto's...

Of je zet de ad blocker uit ;)

Offline len_tour

Re: De perikelen 2
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2015, 12:22 »
Ik zou eens de ketting  (voorste tandwiel) loshalen en dan luisteren. Je kunt dan de aandrijflijn uitsluiten en dan weer verder zoeken.
Wanneer het geluid er alleen is wanneer je rijdt en niet bij stationair stilstaan zit het dus in de aandrijflijn. Door te checken of je het in neutraal, geen koppeling/wel koppeling en versnelling wel koppeling etc hoort kun je je probleem verder analyseren.

Het gerammel kan natuurlijk ergens in de aandrijfas zitten, tanwielen daar ed
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2015, 12:28 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2015, 13:50 »
Citaat
Je kunt dan de aandrijflijn uitsluiten en dan weer verder zoeken

In elk geval is het er niet als de motor op de bok staat en dan met draaiend achterwiel in welke versnelling dan ook.
Zoals ik al aangaf gebeurt het rijdend en het meest hoorbaar als er geen tractie wordt gezet op het achterwiel. Met of zonder koppeling.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: De perikelen 2
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2015, 14:25 »
Dan verdenk ik toch de ketting. Wanneer er geen tractie is staat de de ketting boven de brug slap en die kan dan natuurlijk gaan klapperen/aanlopen. Er is een kans dat de sluitschakel (mits aanwezig) een beetje strak geponst zit en dat die schakel niet helemaal mee wil. Dit zorgt voor een klapperende ketting. Ik zie bij 1 pitters op lage toeren ook de ketting enorm op en neer bewegen. Dat de ketting gewisseld is hoeft nl niet uit te sluiten dat er geen probleem is (Murphy)

Een gokje, probeer eens met z'n tweeen te rijden. De brug zakt dan verder in en de ketting staat dan anders. Anders zou ik een lager ergens verdenken. Wanneer er kracht op staat trekt de boel recht maar zonder spanning kan alles alle kanten op rammelen.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2015, 14:30 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: De perikelen 2
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2015, 17:33 »
Al aan de transmissiedempers van het achterwiel gedacht Marien? Of wat Lennert zegt, een lager, maar ik vermoed dat jij die allemaal wel gecheckt en/of reeds vervangen hebt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2015, 18:29 »
Je hoort duidelijk dat het geluid uit het blokje komt.
Maar om nou halsbrekende toeren uit te gaan halen om precies te horen waar het vandaan komt zie ik niet zo zitten.
Achterwiel = uitgesloten, komt het geluid niet vandaan.
Ketting en tandwielen = vervangen tot 2 keer toe.
Ketting spanning = alle standjes uitgeprobeerd. Ook belast.

Blijft voorlopig de koppeling lijkt me.
Dat wordt dus de volgende stap.
Weet alleen niet goed wat ik tegen zou moeten komen.
Korf, platen, ringen, veren, lager.
Of toch het versnellingsdeel.

Eerst maar een nachtje over slapen.

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2015, 18:32 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: De perikelen 2
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2015, 18:31 »
alle standjes uitgeprobeerd
en dat op jouw respectabele leeftijd ???

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2015, 18:32 »
Je wilt niet weten Marcel. :P
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: De perikelen 2
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2015, 18:35 »
OH NEE

Offline Bill

Re: De perikelen 2
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2015, 21:32 »
Je hoort duidelijk dat het geluid uit het blokje komt.
Maar om nou halsbrekende toeren uit te gaan halen om precies te horen waar het vandaan komt zie ik niet zo zitten.
Achterwiel = uitgesloten, komt het geluid niet vandaan.
Ketting en tandwielen = vervangen tot 2 keer toe.
Ketting spanning = alle standjes uitgeprobeerd. Ook belast.

Blijft voorlopig de koppeling lijkt me.
Dat wordt dus de volgende stap.
Weet alleen niet goed wat ik tegen zou moeten komen.
Korf, platen, ringen, veren, lager.
Of toch het versnellingsdeel.

Eerst maar een nachtje over slapen.
Ik denk dat de volgorde van je koppelings platen etc. niet op de juiste wijze zit  ;D :P >:D

Offline Arjen

Re: De perikelen 2
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2015, 21:51 »
Ik heb je vorige topic nog eens doorgelezen. In het kort: vastgelopen krukaslager, nokkenasketting en uitlaatklep aan gort.

Hoe zat het met de zuigers en zuigerpennen? Als de eerste een beetje kan kantelen, of de tweede wat speling heeft, zou je theoretisch zulke symptomen kunnen zien (horen) wanneer er geen vermogensafgifte is. Het heeft natuurlijk wel een tikkie gehad...

Ik zou overigens wel beginnen bij de koppeling(s platen), maar het blok is nieuw... geef het op dit moment weinig kans dat het probleem daar zit. Ik ben er bang voor dat het blok opnieuw uit elkaar mag...  :-[ (al is het maar voor een grondige inspectie)
“Never Stop Exploring”

Offline Paul

Re: De perikelen 2
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2015, 21:51 »
laat ik nou nog een koppelingshuis hebben liggen Marien al eens gekocht van iemand ;D  :)) dus als je iets proberen wil

Offline Paul

Re: De perikelen 2
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2015, 21:52 »

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #20 Gepost op: 07 mei 2015, 12:12 »
Hmmz..

Kijk es ff naar de achterwiel- en tandwieldrager lagers..?


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #21 Gepost op: 07 mei 2015, 13:27 »
Citaat
achterwiel- en tandwieldrager lagers

Perfect in orde Harm.
Geluid komt echt uit het blokje zelf.
Ga proberen om er een opname van te maken met de gsm
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: De perikelen 2
« Reactie #22 Gepost op: 07 mei 2015, 16:40 »
Heb je een stethoscoop liggen? je kunt die ook gebruiken op motorblokken/machines om de staat van lagers te controleren.
Dan moet je dat ding dat de dokter op je borst drukt vervangen voor een staafje metaal.

De budget versie is een schroevendraaier tegen het blok zetten en luisteren naar wat die je te vertellen heeft (oor tegen uiteinde houden). Misschien kun je het geluid zo beter lokaliseren.

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #23 Gepost op: 07 mei 2015, 23:27 »
Perfect in orde Harm.
Geluid komt echt uit het blokje zelf.

Just checking  :angel:


Ja op zich zit er niet zo heel veel in zo'n blok. Ik begrijp uit je verhaal dat je het alleen maar hoort onder het berijden, en je zegt dat je het dan vooral hoort bij rollen/gas dicht. En het is luider met de koppeling ingeknepen (kettingaandrijving ontkoppeld).


Dan kan het nog steeds van 3 plekken komen:

- overbrenging krukas-primaire versnellingsbakas (koppelingshuis, d.m.v. tandwielen)
- ergens op de primaire as (waar de koppeling op zit)
- ergens op de secundaire as (waar het kettingtandwiel op zit))

Bij ontkoppelen, ontkoppel je de krukas van de primaire as. De overbrenging van krukas op koppelingshuis blijft gehandhaafd. De aandrijving door de krukas aan de ene kant en de eindoverbrenging via de secundaire as vanaf de andere kant, hebben een dempende werking op elkaar. Andersom, bij ontkoppelen is er minder demping en kan een geluid zich makkelijker uiten. Dat wordt zoeken..

Ik zou als eerste stap dan het rechter motordeksel afnemen en tandwielen overbrenging krukas-primaire as controleren. Eventuele speling op lagers primaire as controleren. Anders koppelingshuis afnemen. Kan zijn dat de transmissiedempers (veren achter op het koppelingshuis) indertijd zo'n oplazer hebben gehad dat het een onschuldig AT-koppelingseffect 3.0 is?

Begin maar bij het begin.. :)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2015, 12:17 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2015, 08:29 »
Ik ga er aan beginnen Harm. Aan dit verhaal heb ik wat aan.
De distributie ketting breuk heeft een klap krom geslagen en het zou inderdaad zo maar kunnen  dat de koppeling ook een tik heeft meegekregen.
Zoals je in het eerste begin al riep, oorzaak en gevolg is moeilijk te achterhalen.
Wat was er eerst , de kip of het ei.
Maar volgende week eerst maar eens een hemelvaartweekendje bij jou in de buurt ( Valkenburg ) en daarna gaat de boel open.
Omdat ik geen zekerheid heb met de PD10, gaat de trouwe blauwe maar weer mee.
De rooie rakker moet nog naar de RDW.

Maar bedankt voor het meedenken.
Mooi weekend.
Marien




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #25 Gepost op: 08 mei 2015, 12:25 »
De distributieketting breuk heeft een klap krom geslagen en het zou inderdaad zo maar kunnen  dat de koppeling ook een tik heeft meegekregen.

Ja het is maar een overpeinzing. Maar je moet rekenen, door die gebroken distributieketting staat de krukas in één klap stil. Alle energie van de nog voortbewegende motor wil dan in een heel kort moment in eerste instantie via de koppeling weg. Maar die staat al met de krukas stil.

Het kan ook dieper zitten (lager beschadigd), maar de aandrijving achter het rechter motordeksel en/of het koppelingshuis afnemen, is vooralsnog de minst ingrijpende controle die je kunt doen.

Geef maar een gil als je in Valkenburg aan de koffie zit  8)

Ben es benieuwd!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: De perikelen 2
« Reactie #26 Gepost op: 08 mei 2015, 14:16 »
Ik ben ook wel benieuwd. Ik dacht Marien hebben horen zeggen, dat het blokje ook nog wat olie verbruikte tijdens de testrit, of heb ik dat mis Marien? Daarom kwam ik eigenlijk bij die zuiger(pennen) uit, maar vind het verhaal van Brom ook wel aannemelijk (en makkelijker te checken).

Als ze met Hemelvaart geen vlaai meer hebben in Valkenburg, mag je altijd even langskomen aan het eind van de Terzieterweg in Epen. Daar is dan taart met 36 kaarsjes erop ;)

Gr,

Arjen
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #27 Gepost op: 08 mei 2015, 14:39 »
Haha, bedankt voor de uitnodigingen.

@ Brom,  Ik ga niet met de PD10 naar Valkenburg, maar met de ouwe blauwe. Dan weet ik zeker dat ik thuis kom.
Maar stuur je 06 maar via pm , dan bel ik je wel als ik op een terrasje zit.

@ Arjen,
Het blokje wat onder de rooie zit blies in het begin wat rare wolkjes uit, maar had ook behoorlijk lang stil gestaan.
Ik moet daar nog wat kilometertjes mee gaan maken, maar zoals het er nu uitziet valt dat olieverbruik wel mee. Komen in elk geval geen blauwe dampen meer uit.

Terzieterweg .......is dat een camping of zo.
Als we op de klep vallen zijn we met 4.

Groeten






PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #28 Gepost op: 13 mei 2015, 10:32 »
Jammer, in verband met allerlei andere voorbereidingen nog niet aan het blok toegekomen.
Eerst maar eens een lang weekendje genieten van de omgeving van zuid limbabwe.
Malmedy staat op de rol en ook de mergelroute moeten we nog maar eens doen.
Het weer lijkt mee te gaan vallen, dus een terrasje in Valkenburg zal er wel inzitten.

Volgende week opnieuw een poging
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Raad het geluid en wordt onsterfelijk populair.
« Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2015, 19:11 »
Vandaag even tijd genomen om alvast wat dingen los te maken om verder te zoeken.
Valbeugels er eerst maar eens af, en de onder bak.


Eureka, gevonden..................  hier rammelt iets wat er op lijkt. Zou ik dan toch ....nee...
Het schildje beneden bij de voetrem hangt los en rammelt tegen de uitlaat. Een beetje onvoordelig vastgezet.
Zou heel goed kunnen dat ik dat over het hoofd heb gezien.
Paar ringetjes ertussen en toch maar weer eens een rondje rijden om te horen of het geluid weg is.

Na 100 meter wist ik het.
Niet dus. Het is er nog gewoon,.
Ik heb met de telefoon een opname gemaakt en rij ongeveer 30 km/u , maar het geluid is heel slecht te horen door het windgeruis.

http://youtu.be/UaVJ70DclLY

Je hoort  het als getik en is het beste te horen tussen 20 en 26 seconden.
Realiseer je dat het met en zonder ontkoppelen is.
Ik heb ook meteen gekeken of de ketting misschien synchroon met het geluid iets deed, maar die loopt gewoon strak.

Je zult echt vaker moeten afspelen om het te herkennen.




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.