Auteur Topic: De perikelen 2  (gelezen 37331 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #60 Gepost op: 20 mei 2015, 21:58 »
Citaat
Dud ketting er af , starten en doorschakelen van 1e t/m 6e versnelling

Yep, maar doet het alleen als je rijd. Het lijkt erop dat het toch in de versnellingsbak zit.
Startmotor komt vrij als hij geen werk hoeft te doen. Maar zal ook nog even checken.
Andere kant er dus ook nog even af.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De perikelen 2
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2015, 22:32 »
Dus onbelast hoor je niets, maar het komt wel uit het blok en alleen als de uitgaande as wordt belast

Dan lijkt het toch ergens uit de versnellingsbak te komen.

Ik heb even je filmpje gekeken / geluisterd. De tik zit er zeg maar om de 1 a 2 seconden in. Daarmee kan je de meeste sneldraaiende delen uitsluiten. Lijkt alsof er iets in het schakelmechanisme steeds even wordt geraakt. Ergens een veer of schakelvork? Ketting van de oliepomp?

Ben benieuwd wat je aan de andere zijde gaat aantreffen.
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2015, 23:52 »
Het is altijd moeilijk om in woorden iets uit te drukken.

Vanaf post 1 begrijp ik jouw woordkeuze 'tractie' niet. Tractie betekent 'grip' (van bijv. een band, of snaar).

Bedoel je met tractie, de aandrijflijn is belast? Als in, als je snelheid maakt? Betekent 'geen tractie' dan, uitrollend (al dan niet met de koppeling ingetrokken?).

Ik begrijp dat het geluid zicht rechts het duidelijkst uit.

Heb je al geprobeerd, onder het rijden de koppeling intrekken en de motor uitzetten? Dan al freewheelend op- of terugschakelen, hoor je het dan? En in de vrijstand?


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #63 Gepost op: 21 mei 2015, 09:08 »
Citaat
Heb je al geprobeerd, onder het rijden de koppeling intrekken en de motor uitzetten?

Ja, hoor je ook in het filmpje.
Koppeling ingetrokken en motor laten uitlopen.
Op een of andere manier kon ik met uitgeschakelde motor niet schakelen.
De andere kant is open geweest bij het vervangen van de nokkenasketting en daar zit alles goed.

Het enige wat nu overblijft is toch een inspectie van het schakelgedeelte, waarvoor het blok in 2en moet.
.
Had verwacht wat aan te treffen bij de koppeling, maar dus niet.
Voor zover ik kan controleren is er niks mis met de schakeldelen die achter de koppeling zitten.
Maar hier houd het voor mij even op. Blok moet helemaal open voor de oorzaak. En wat je zegt Harm.
Je kunt moeilijk duidelijk maken wat je hoort, maar ik weet in elk geval dat het uit het binnenste  van het blok komt. 

Met een kostenpost van dik 1000 euro gaat het blok er weer onderuit.
Behalve dat het me teveel gaat kosten ben ik het eigenlijk ook helemaal zat.
Ik hang een ander blokje onder de PD10 en gebruik de onderdelen van dit blok wel voor revisiedoeleinden.
Een aantal zaken zijn gewoon nieuw, zoals koppen, koppeling, en cilinders.

Allemaal bedankt voor de suggesties en het meedenken.
Mocht iemand zich aan dit blok willen vergrijpen, hoor ik dat wel.
Voorlopig gaat hij in de gouden standaard, maar daarmee niet op de vensterbank.






PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De perikelen 2
« Reactie #64 Gepost op: 21 mei 2015, 09:24 »
Ik snap best dat je het zat bent met dat blok. Wel jammer als we nooit zullen weten wat nu de oorzaak was.
Yamaha XJR 1300

Offline dropken

Re: De perikelen 2
« Reactie #65 Gepost op: 21 mei 2015, 09:51 »
zeg nooit nooit we zullen hem in oost wel blijven pushen want met deze kostenpost moet het gewoon goed komen met dit blok want dan komt het op de laatste loodjes ook niet meer opaan. Dit Raadsel moet worden opgelost al is het maar om het verhaal ten einde te kunnen lezen! Wie weet als hij het blok los heeft wat hij ontdekt.

Offline Mirko

Re: De perikelen 2
« Reactie #66 Gepost op: 21 mei 2015, 11:07 »
zeg nooit nooit we zullen hem in oost wel blijven pushen want met deze kostenpost moet het gewoon goed komen met dit blok want dan komt het op de laatste loodjes ook niet meer opaan. Dit Raadsel moet worden opgelost al is het maar om het verhaal ten einde te kunnen lezen! Wie weet als hij het blok los heeft wat hij ontdekt.

Mee eens haha
Yamaha XJR 1300

Offline Cas

Re: De perikelen 2
« Reactie #67 Gepost op: 21 mei 2015, 11:07 »
Als je er een ander blok onder hangt en het geluid is dan weg, dan weet iedereen die eraan twijfelt of het geluid uit het blok komt 1 ding zeker..................het geluid komt uit het blok :))
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #68 Gepost op: 21 mei 2015, 15:00 »
Zo is het maar net.
 ;D

Enne

Citaat
Voorlopig gaat hij in de gouden standaard, maar daarmee niet op de vensterbank
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Swijgerde

Re: De perikelen 2
« Reactie #69 Gepost op: 21 mei 2015, 17:09 »
ah  :-\  ik was zeer benieuwd at het nou was... Nou mocht je hem ooit plunderen voor onderdelen en
toch de tik tegenkomen moet je het wel laten weten  :P




Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #70 Gepost op: 21 mei 2015, 20:07 »
Citaat
toch de tik tegenkomen moet je het wel laten weten  :P

Uiteraard heeft dit allemaal nog een staartje.
Misschien dat ik zelfs wel technisch onderzoek laat doen door onze super techneuten.
Maar tot nu toe heeft de technische commissie het behoorlijk laten afweten.  :P :P

Men fluistert zelfs al dat ik zelf die tik heb............
Weet nu ook waar ik hem van heb gekregen. >:D

Maar geen zorg

Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2015, 20:09 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Zo, dat was hem dan.
« Reactie #71 Gepost op: 22 mei 2015, 16:36 »
Een illusie armer en een ervaring rijker.


De boel op de brug en het blokje er maar eens onderuit getrokken.
Nog even gekeken of er ergens iets los in ligt, of dat er iets niet vast zat, maar nope. Geen enkele aanleiding achter beide deksels die een gerammel kunnen veroorzaken.
Ook de startmotor nog even onder de loep en ook de tandwieltjes van de overbrenging.




De volgende stap laat voorlopig op zich wachten.
Zoals beloofd heb ik hem op het gouden bokje gemonteerd en iemand die hem op de vensterbank wil hebben mag een bod uitbrengen.



Ook de nieuwe nokkenas ketting zit prima en heeft geen inloop sporen.
Er is ook maar 20 km mee gereden sinds de algehele vervanging.



Nou ja,

Het demonteren van de boel gaat in elk geval steeds sneller.
Er zit nog geen enkele bout vastgeroest en alles komt er gemakkelijk uit.
Vandaag zelfs gewoon weer alleen het blokje eronderuit gehaald.
Een ander blok eronder wordt ook weer spannend. Misschien wel foto's deze keer.






« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 16:47 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: De perikelen 2
« Reactie #72 Gepost op: 22 mei 2015, 16:58 »
[random aan]Bougies goed vast ook?[/random uit]

Wel mooi bokje in ieder geval :)

Offline dropken

Re: De perikelen 2
« Reactie #73 Gepost op: 22 mei 2015, 17:13 »
bied ik een enkele euro voor alles

Offline Waffie

Re: De perikelen 2
« Reactie #74 Gepost op: 22 mei 2015, 20:31 »

Deze is flauw  :o

leden van de technische commissie hebben je vooraf een uitstekend advies gegeven  over wat je kreeg voor 400 euri en hoe je dit het beste zou kunnen op pakken.
jammer dat je je eigen keuzes nu afveegt op leden van de technische commissie alsof de kennis van Herbert en vrienden ondergeschikt zouden zijn aan die van de technische commissie:-[

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #75 Gepost op: 22 mei 2015, 22:10 »
Citaat
Maar tot nu toe heeft de technische commissie het behoorlijk laten afweten.

Daarmee wordt bedoeld dat ook zij het niet weten.

Citaat
leden van de technische commissie hebben je vooraf een uitstekend advies gegeven  over wat je kreeg voor 400 eur

Onzin Ad. en dat weet je zelf ook goed. En welke leden  bedoel je dan ??
Het gaat hier niet om een welles nietes spel, maar doodgewoon om een stuk techniek, waarvan jij zelf niet wist wat er aan mankeerde.

Maar dit bespreken we wel op een ander manier en zeker niet hier.

Met name Herbert en Jeroen hebben alles dichtbij meegemaakt en weten ook hoe ik in deze film zit.
Ze hebben beide prima werk verricht, en hebben van dit laatste tik euvel helemaal niets meegekregen.

We hebben met z'n 3en behalve veel lol ook veel van elkaar geleerd.
Ook de mede posters op dit topic worden gewaardeerd om hun inbreng en we hebben samen alle mogelijkheden 1 voor 1 afgetikt.
Het feit dat ik niet nog eens zo veel geld wil uitgeven is mijn keuze en van niemand anders.

Ik heb een risico genomen en dat accepteer ik voor 100 %.  Ik neem mijn verlies.

Voor de rest communiceren we wel IRL en F2F.



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: De perikelen 2
« Reactie #76 Gepost op: 22 mei 2015, 23:23 »
Curiosity killed the cat..?


Jaaa jammer Oldie! Beetje vervelend ook dat mijn scepsis uit topique #1 bewaarheid is gebleken. Ik begrijp je prima, want om dezelfde reden heb ik onlangs 2 motoren weggedaan en daarmee een leuk aankomend event de nek omgedraaid: sommige dingen heb ik van geleerd. Ik wil ze niet meer weten.

Je kunt het blok met flink verlies voor een appel en een ei verkopen. Een nieuw blok met een rammel is evenveel niks waard. Je kunt misschien onderdelen verkopen, opper je. Splits hem. Kijk. Misschien vind je het. Een pakkingset? En anders heb je de onderdelen al voor verkoop bij elkaar.

Een kat heeft negen levens, dus zal de nieuwsgierigheid op een goeie zondagmorgen vanzelf weer toeslaan  :)


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #77 Gepost op: 23 mei 2015, 09:56 »
Zo is het maar net Harm.

Splitsen is een optie, maar ik ben bang dat ik hem dan nooit meer in elkaar krijg,   :'( :'(

En het is nog geen winter, dus wie weet.
In elk geval bedankt voor je bijdragen. Ook dat hoort bij het leerproces.

Groeten

Oldie




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: De perikelen 2
« Reactie #78 Gepost op: 23 mei 2015, 15:39 »
ik wil je graag helpen om het restant open te trekken en het probleem te ontdekken want problemen  moeten opgelost worden

ik ben er van overtuigd dat het relatief niet groot kan zijn

zo ben ik ook wel weer 8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #79 Gepost op: 23 mei 2015, 16:36 »
Ook dat wordt gewaardeerd Ad.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: De perikelen 2
« Reactie #80 Gepost op: 23 mei 2015, 18:02 »
Splitsen is een optie, maar ik ben bang dat ik hem dan nooit meer in elkaar krijg,   :'( :'(
Foto's maken en alles in sluitzakjes proppen met evt numers er opgeschreven en omschrijving van wat het is. Dat lukt jou vast wel. Ennnnnn zoals ik altijd denk wanneer iets stuk is... Ik heb een kans dat ik het kan maken en anders leer ik weer iets nieuws, wanneer ik niets doe vreet het alleen ruimte. Wat heb je te verliezen?
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2015, 19:17 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Cas

Re: De perikelen 2
« Reactie #81 Gepost op: 23 mei 2015, 19:28 »
Malmedy staat op de rol en ook de mergelroute moeten we nog maar eens doen.

Morgen mooi weer dus ik ga morgen de Mergellandroute rijden, veel dank voor de tip Marien.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2015, 20:30 »
Je mag hem hebben van me Cas.

Stuur maar pm dan krijg je de trip als gdb
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: De perikelen 2
« Reactie #83 Gepost op: 23 mei 2015, 20:56 »
De route heb ik al van internet geplukt Marien, eerst 165 saaie km over de snelweg naar Oensel en dan de route starten. En dan hopelijk binnendoor weer terug naar Roosendaal, afhankelijk van de tijd die ik over heb.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #84 Gepost op: 25 mei 2015, 10:25 »
Citaat
Mijn tip. Leg het blok even terzijde

Is ook de bedoeling hoor. Eerst maar eens de zomer door toeren en ik heb al genoeg werk te doen voor de TCN.
Veel te druk met organiseren met van alles. 8) 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #85 Gepost op: 10 juni 2015, 21:22 »
Vandaag even een donorblokje onder de PD10 gesleuteld.

Stond wel voor het probleem voor de zoveelste keer dat ik het alleen wilde doen.
Het inlepelen van het blokje dus.
Zoals beloofd deze keer met foto's



Ik heb dus een takeltje gebruikt, maar wanneer je een vast punt boven de motor hebt en een spanband gaat het ook.
Zaak is wel om de motor op de juiste hoogte te hangen, zodat je de handen vrij hebt om te manoeuvreren.


Vanuit deze positie kun je het blok er in kantelen. Zoals je ziet is het ophangpunt buiten het frame.




Wanneer het blok even op het frame steunt ( dwars gelegen ) kun je de strop tussen het frame hangen en kun je door manoeuvreren in de juiste positie  draaien.



Op deze manier heb ik geen pijn in mijn rug, geen beschadigde frame delen en maar 10 minuten nodig gehad.
Het verwijderen van de deksel aan de koppelingskant heeft erg veel voordelen, omdat je gewoon meer ruimte hebt.
Als ook de andere deksel eraf is, gaat het nog gemakkelijker.



Kortom.
De PD10 wordt herboren, maar wel met een ander hart.

Wat opviel trouwens is dat de ketting van de oliepomp van het "nieuwe blokje" wat ik er onder vandaan heb gehaald heel erg strak stond.
Of het terug te voeren is naar de oorzaak van het tikken moet nog blijken.
Met brommie even contact gehad en ook hij geeft aan dat het heel raar is dat deze ketting zo strak staat.
Heb al geprobeerd om contact te krijgen met Honda Nederland of en wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Wordt dus vervolgt.








« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 21:28 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: De perikelen 2
« Reactie #86 Gepost op: 10 juni 2015, 21:27 »
Mooi in beeld gebracht zo  8). Hoop dat dit blokje straks beter loopt Marien  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Mirko

Re: De perikelen 2
« Reactie #87 Gepost op: 10 juni 2015, 21:41 »
Mooie fotos Marien. Wat betreft de ketting van de oliepomp: Bij mijn blok, wat natuurlijk geen PD10, maar een PD06 is stond die ketting juist redelijk slap. En te strakke kettng heeft ook vaak een punt waar hij een tikje kan geven. Daar zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Hoop voor je dat anderen hier wat meer over kunnen vertellen.
Yamaha XJR 1300

Offline jbm

Re: De perikelen 2
« Reactie #88 Gepost op: 10 juni 2015, 21:50 »
Marien,

Mooie foto's , duidelijk zo.
Wat betreft ketting oliepomp, kun je het aantal schakels tellen? Verkeerde / te korte ketting gemonteerd?

Gr, Jan

Offline Oldtimer

Re: De perikelen 2
« Reactie #89 Gepost op: 10 juni 2015, 21:50 »
Citaat
Hoop dat dit blokje straks beter loopt

Dat hoop ik niet alleen, maar weet het ook.
Heb blokje lopend gehoord. ( was de Alp van Paul S )
Dat ding wat helemaal verbouwd was.
Dus als je nog meuk wilt, heb ik nog wat sloopwerk liggen.

Trouwens, deze ketting hoort gewoon erg slap te liggen.
Er is al heel veel over gezegd op het forum. Zo slap dat je denkt dat het niet hoort.
1,5 tot 2 cm is normale speling.

Het verwonderde mij dus dat die andere zo strak zat. Maar een schakel te weinig lijkt me niet kunnen. Daarvoor is de ruimte onvoldoende.
Maar tel alles bij elkaar eens op.
Nokkenasketting misschien ook te strak geweest ??

Wie zal het zeggen.



« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 21:54 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.