Techniek > Honda Transalp

Alp met versnelling / schakel kuren (model 600 uit 1994)

(1/4) > >>

F.b.:
Beste alpers,

Allereerst ik ben nieuw hier. Nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat mijn classic niet voor allerdaags gebruik of voor grote afstanden geschikt is, ben ik op zoek gegaan naar iets kwalitatiefs en comfortabels. Mijn oog is hierbij gevallen op de transalp. Na enige zoeken heb ik vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een alp uit 1994 met iets minder dan 60k op de teller aangeschaft. Dit weekend heb ik haar de Vuurdoop gegeven met een tour van ongeveer 600km.  Ze rijdt heerlijk comfortabel en ligt zeer goed op de weg als het wat hobbeliger wordt op de buitenwegenn, ik heb haar hier en daar dan ook even lekker doorgetrokken. Echter na ongeveer 400 km kwam ik er achter dat ze niet zo lekker remt op de motor bij terugschakelen. Vooral het terug schakelen van 5 naar 4  boven de 4000 a 4500 rpm vindt ze lastig. Ze geeft dan een paar klikken om al dan tussen twee versnelling in te geraken (neutraal)  Indien ik wat gas bij geef tussen het ontkoppelen en het schakelen heeft ze geen problemen. (Vermoedelijk omdat het verschill tussem de rpm van de motor en de nieuwe versnelling kleiner is. Klopt dat wat ik zeg ?)

Mijn  vraag is dan ook: is dit een normaal verschijnsel, en is het gewoon een te hoog toerental om direct terug te kunnen terug schakelen zonder extra gas te geven of zit ik hier met een groter probleem ?

Wat mij nadien ook zorgen baarde is te zien op de foto. Er is een olielek bij de koppelingskabel ontstaan. Is dit slechts een rubbertje of heeft dit te maken met bovenstaand probleem ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (en ook dat ik geen spreekwoordelijke kat gekocht heb)

Oldtimer:
In de eerste plaats gefeliciteerd met je aankoop.
Het schakelgedrag lijkt me niet normaal, maar er kunnen wat oorzaken voor zijn.

Verkeerde of teveel olie kan er 1 van zijn.
Slijtage van de koppelingsplaten of verkeerde montage er van oorzaak nr 2.

De lekkage die je laat zien is wel van een rubbertje, maar daarvoor moet de hele kap er wel even af.
Meteen een goed moment om de koppelingsplaten te inspecteren.

Misschien is de boel kortgeleden uit elkaar geweest en heeft men de afdichtingsring niet vervangen.
Bekijk de toestand eens van de zijdeksel schroeven, dan weet je meer. Zijn ze pas los geweest of niet ??
Alles bij elkaar lijkt het erop dat het een koppeling probleem is.


robgoesdakar:
Die lekkage is (normaal gesproken) alleen een rubbertje welk wat lekt.
Maar ik zou nog even een aantal zaken controleren:

kettingspanning
oliepeil (Misschien wel eens teveel olie ook)

Dat terugschakelen kan misschien ook iets van gewenning zijn tov je eerdere motor(en). Laat anders gewoon eens iemand met alp ervaring erop rijden, die kan mogelijk wat meer erover zeggen.

PimW:
Pff, jullie typen sneller.

Wat die twee hierboven zeggen.

Diekeerring is: 12x18x3 mm

Oldtimer:
Jij last beter  :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View