Auteur Topic: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?  (gelezen 6412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ceetje

Beste mensen,

Ik ben de transalp een grote beurt aan het geven. Daar hoort het vervangen van de koelvloeistof ook bij. Nu lees ik in het Haynes handboek dat, wanneer de oude vloeistof is afgetapt, het systeem moet worden gereinigd/gespoeld met leidingwater. Ik wil daar sowieso gedemineraliseerd water voor gaan gebruiken. Mijn vraag is: Is dit een goed idee, ja of nee ?

Groetsel, Ceetje

Offline PimW

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2015, 12:59 »
Ik zou dat persoonlijk af laten hangen van de vloeistof die eruit komt.

Ziet deze er erg verontreinigd uit dan spoelen, anders gewoon nieuwe vloeistof erin. In principe gaat het om spoelen dus zou het kraanwater geen direct nadelig effect op de metalen moeten hebben. DEMI kan nooit kwaad.


Offline Ceetje

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2015, 13:45 »
Een duidelijk verhaal, Pim. De vloeistof die eruit kwam, zag er nog mooi blauw uit. Dan laat ik het spoelen maar zitten en vul ik het systeem meteen met nieuwe vloeistof, die overigens roze/rood is.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 14:56 door Ceetje »

Offline Ralpie

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2015, 22:27 »
Volgens mij is het niet verstandig om verschillende kleuren te mengen.

Ook al is het meeste eruit, zou ik proberen dezelfde kleur aan te houden. Maar ben geen expert op dit gebied. Misschien dat iemand anders hier zijn/haar licht nog over kan laten schijnen.

Offline Yank


Offline Brombeer

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2015, 10:03 »
Gek genoeg postte ik dit gisteravond in een verkeer topique. Inmiddels is alles wel gezegd.

Er is inderdaad veel over te vinden op het web. Vuistregel voor koelvloeistoffen: niet mengen!

Koelvloeistof is tegenwoordig net zoiets als olie, elk merk heeft zijn eigen specificaties en toepassingsgebied. Bijna wetenschap.

Het meest voorkomende middel, en al gebruikt sinds de jaren 20 vorige eeuw, is een mengsel van gedestilleerd water en ethyleen-glycol, met antivries toevoeging. Maar, hedendaagse ontwerpen van motoren hebben veelal ook een eigen koelmiddel-recept meegekregen.

Als je een motor gebruikt overneemt, weet je meestal niet wat erin zit. Het veiligste wat je kan doen, is zoals Pim oppert, ruim spoelen met gedestilleerd water. Daarna afvullen met koelmiddel zoals voorgeschreven door de fabrikant.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ceetje

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2015, 11:06 »
Bedankt voor alle tips & tricks. Ik denk dat ik zo wel genoeg informatie heb, voor wat betreft de koelvloeistof wissel.  ;)

Offline Ralpie

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2015, 20:23 »
Graag gedaan, succes ermee :)

Offline Waffie

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2015, 22:06 »
De rode /roze is zonder meer een goed product en kan na het spoelen gewoon gebruikt worden,
 vergeet ook het expansievatje niet

ps. leuk al die verschillende soorten echter Honda spreekt nog steeds over een mix van 50 %antivries en 50 % water en meestal wordt er een kant en klaar product gebruikt
als het maar nitraat vrij is
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2015, 16:03 »
En dat rode spul moet toch niet gemengd worden met water ? Dat is toch gebruiksklaar ?

Offline Hotel 317

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2015, 17:30 »
En dat rode spul moet toch niet gemengd worden met water ? Dat is toch gebruiksklaar ?

Hangt er vanaf:  Wat staat er op de fles?


Betreffende je vraag over het flushen:  Ik heb het een keer gedaan met een speciaal additief (gehaald bij de autohandel) omdat de binnenkant van m'n radiator vol zat met een groene aanslag Het oude koelmiddel zat er zo lang in dat de thermostaat was weggeroest (ja, dat kan!). Na het flushen zag dit er weer superfris uit!

Als jouw koelmiddel echter gewoon nog beschermde tegen corrosie, en er geen drab aan de binnenkant zit, dan is er niets aan de hand. Ik heb redelijk wat willen "verbeteren" aan m'n twin en ben er vele experimenten later achter dat men toch echt over het originele spul heeft nagedacht.

Offline Brombeer

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2015, 14:25 »
Niet te verwarren met kukident  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ceetje

Re: Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2015, 19:57 »
Dat met die Steradent tabletten ga ik zeker onthouden.  ;) Gelukkig kwam de vloeistof uit mijn blokkie er erg schoon uit. Maar een goede tip !! Thanx Mike.  :D