Auteur Topic: Nieuw hier  (gelezen 14308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline malp

Nieuw hier
« Gepost op: 22 mei 2015, 13:57 »
Hoi!
Leuk forum, veel info op te vinden, dus ik heb mij geregistreerd.
Mijn naam is Marius, en ik heb sinds enkele weken een Transalp xl600 uit 1998 (PD10)
Vorig jaar eindelijk eens mijn rijbewijs gehaald. Wil graag Europa door met de transalp.
Dit is m:



Zoals je ziet, meteen uit elkaar.
De motor 'hikt' tussen de 4000 en 5000 toeren, of als ik ineens wat meer gas geef in de wat hogere versnellingen.
Veel harder dan 110 a 120 is lastig, dan houdt de motor in.
De bougies zijn vervangen, en de carbs los gehaald om te reinigen, er is geen  vuil te bekennen!
Ook met lopende motor met remmenreiniger naar valse lucht bij de spruitstukken gezocht, maar de motor reageert niet op de reiniger.
Starten gaat na weken gewoon met één druk op de knop (zonder choke) en dan loopt ie netjes regelmatig en laag stationair.

Nu dacht ik dat t misschien het luchtfilter zou kunnen zijn. Ik vervang sowieso altijd de olie en filters bij een nieuw voertuig dus misschien dat dat verbetering brengt. Ik verdenk ook het vacuüm brandstofkraantje of het slangetje van het spruitstuk naar het kraantje, maar dat moet maar even wachten tot na de grote beurt.
De membranen van de gasschuiven zagen er ok. uit.
Tot zover.
Waarschijnlijk heb ik nog wat vragen en zal die in de daarvoor bestemde topics stellen. Maar vooral nog het forum afstruinen naar info.
Groeten!




Offline dropken

Re: Nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2015, 14:51 »
mooi blauw is niet lelijk zolang het geen politiepet is,
maar welkom hier en hopelijk zien we je nog een keer op een van onze evenementen
voor vragen over de alp ben je hier op de juiste plek maar dat had je zelf ook al uitgevogeld.

Offline Robin66

Re: Nieuw hier
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2015, 15:05 »
Hoi Malp,

Welkom, hopelijk vind je snel uit waarom de motor inhoudt. Zonder probleem trekt hij bij mij op tot 140/150 daarna merk je dat er het wat meer moeite kost om te versnellen. Nou ja succes,

Enne waar gaat de reis (plannen) heen?? Noordkaap/ Balkan/ Turkije??? of toch naar de UK?

(PS, ik weet niet of het er bij zat maar er zijn ook zadels verkrijgbaar, zit toch echt beter)

Veel plezier,
Robin
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 15:08 door Robin66 »

Offline Yank

Re: Nieuw hier
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2015, 15:56 »
Neem het slangetje van de vacuumkraan aan de cilinder los en zuig hier met de mond aan als de tong niet blijft plakken is ofwel het slangetje lek of het membraam in de kraan waardoor de motor te weinig benzine krijgt. Succes ermee.

Offline Cas

Re: Nieuw hier
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2015, 16:09 »
Wel uitkijken als je daarna een sigaret aansteekt :)
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Nieuw hier
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2015, 16:17 »
Zitten er geen 25kW inlaat rubbers op toevallig?
Dan wil de motor boven de 110-120 ook weinig meer. Kan me niet herinneren dat het gepaard gaat met hikken.

Er zit dan een stalen ring in het rubber gevlcaniseerd, als je de carbs eraf haalt zie je dat zo. Of even door de carbs koekeloeren?

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2015, 16:27 »
Dank voor jullie reacties!
Altijd fijn, dan weet je dat t forum leeft...
De motor is gewoon vol vermogen, er is duidelijk iets aan de hand. Zojuist zijn nieuwe olie en filters besteld. Ik gooi er Castrol RS half synthetisch in. Wel duur, maar in ieder geval goed. Wil er goed voor zorgen ivm reis plannen.
Ik heb niet heel concrete plannen. Zullen eens beginnen met een reisje naar de Ardennen.
En een keer de Rijn af richting de alpen. Maar zeker ook Scandinavië, het Oostblok of Ierland/Schotland (even het weer in de gaten houden) trekken mij heel erg. Zadel zit er igg ook nog bij, dus dat komt wel goed!
Geen politie motor, al heeft de vorige eigenaar wel flits lichten en alarm lichten (laten?) aanbrengen.
Heb wel eens gehoord dat in de loop van tijd het knipper-relais om zeep kan helpen?
Miss haal ik het er wel af...
Gebruiken ervan is toch verboden, of wordt afgeraden in file's...

Bedankt voor de tip mbt vacuum slangetje, ga het zo meteen even bekijken. De motor reageert inderdaad alsof er als er wat meer vermogen gevraagd wordt een brandstof te kort is.

Groeten!

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2015, 17:48 »
Volgens mij werkt de kraan prima. Als ik er aan zuig dan trek ik vacuüm en is er geen lekkage.
Heb m even uit elkaar gehaald, zag er goed uit.

Dat is het dus niet...
Miss toch gewoon het luchtfilter... Zonder luchtfilter rijdt de motor trouwens helemaal beroerd.
De motor gaat rottig doen en komt niet op toeren.
Is de afstelling zo kritisch dat een oud luchtfilter het mengsel te arm maakt en de symptomen die ik eerder beschreef optreden?
Kan het me haast niet voorstellen...



Offline TransAlpGhost

Re: Nieuw hier
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2015, 18:34 »
Die van mij wilde ooit niet meer dan 3000 toeren lopen omdat dan het bandje van mijn tanktas de lucht inlaat werd ingezogen
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2015, 19:18 »
Die is bij mij helemaal vrij. Heb gereden zonder zadel, en heb de inlaat met de hand wat bedekt. Dan kakt de motor al snel in

Offline Yank

Re: Nieuw hier
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2015, 20:03 »
Vuile luchtfilter dan is het mengsel juist te rijk en zouden je bougies zwart moeten zijn. Laat trouwens de carburateur eens even leeglopen er zit misschien water of vuil in. Simpel even een slangetje op de aftap en in een kopje hangen en met een schroevendraaier de schroef even een beetje oplossen.

Offline Yank

Re: Nieuw hier
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2015, 20:06 »
Kan ook zijn dat je valse lucht trekt langs de aanzuigrubbers, ik haal altijd de busjes tussen de klemmen weg om zo de klemmen strakker aan te trekken heeft al vaak dit probleem opgelost.

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2015, 20:25 »
Bovenstaande heb ik allebei gedaan.
De sluitringen om de inlaat rubbers zaten inderdaad los, en heb die vervangen en zitten nu goed vast. Op de remmenreiniger reageert de motor ook niet.
Carbs zijn los geweest en waren helemaal schoon, evenals de benzine kraan.

Ben net nog even wezen rijden.
- De motor houdt in vanaf de derde versnelling rond 3 a 4 duizend toeren
- geef ik meer gas (volgas) dan hikt de motor maar accelereert (een beetje hikkend) door naar 10000 RPM+
-Schakel ik door naar 4  of 5 dan heeft de motor er meer moeite mee, maar geef ik vol gas dan klimt t toerental uiteindelijk wel op, ondanks 'hikken'.

Een tweede puntje,
Ik hoor een licht geratel inde buurt van de voorste cilinder als ik rij. Hou ik de koppeling in, dan is het weg... Stationair is er niets te horen, dan loopt de motor heel netjes en constant.
Het kan ook iets anders zijn wat trilt, het is alleen hoorbaar als ik mn hoofd er een beetje bij hou en in zn 1 of 2 lage toeren rij.

Iemand een idee?



 
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 15:36 door malp »

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2015, 15:35 »
De spulletjes zijn binnen:

-Luchtfilter. Heb een klein beetje hoop dat de motor daarmee van zn 'hik' af is.
-Castrol 10W40 RS 3L
-Oliefilter
-Extra in-line benzine filter in de leiding van tank naar carb. Zo zit dat ook bij mn NTV 650. Voor die 3,- kan dat geen kwaad dacht ik zo.
-Koppelingskabel. Er zitten wat breukjes in de oude waar de kabel schavielt bij de mantel.
-Voorvork olie en keringen (geen lekkage, maar preventief)
-Dot4 rem olie. De blokken zijn nog prima.
Ketting, tandwielen en banden kunnen nog wel een seizoen.
Bougies zijn net vervangen door de vorige eigenaar (vanwege de hik).

Morgen aan de slag ermee!

Groetjes.

Offline Oldtimer

Re: Nieuw hier
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2015, 16:02 »
Citaat
Iemand een idee?

nokkenas kettingspanner
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Swijgerde

Re: Nieuw hier
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2015, 19:31 »
hoi welkom,

mijne hikte ook veel in het begin,, waarschijlijk lang stil gestaan.
Heb er 3 maal moto power 1 & 2 van forté ingeknikkerd en loopt nu als een trein! ;D

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2015, 10:01 »

Citaat
hoi welkom,

mijne hikte ook veel in het begin,, waarschijlijk lang stil gestaan.
Heb er 3 maal moto power 1 & 2 van forté ingeknikkerd en loopt nu als een trein


Dank! Het zou kunnen, maar de carbs waren erg schoon... Miss vervuiling in de cilinders? Nadat ik de beurt heb gegeven ga ik idd even lekker rijden.

Citaat
nokkenas kettingspanner

Ik denk ook een beetje in die buurt. Al moet ik er nog even achteraan, want die zou je ook moeten horen als de motor stationair loopt nietwaar?

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2015, 16:29 »
Het luchtfilter was de boosdoener. Motor rijdt nu echt goed!
Bedankt voor de reacties.

Groeten.


Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #18 Gepost op: 02 juni 2015, 09:43 »
De ketting is trouwens hoofdverdachte als het gaat om het geratel.
Mijn honda NTV (zelfde motorbok) heeft dat geratel niet (cardan as) dus het kettinggeluid bij de transalp is even wennen.
Loopt wel veel soepeler dan de ntv met cardan.

Kortom, de motor rijdt als nieuw!

Offline Ralpie

Re: Nieuw hier
« Reactie #19 Gepost op: 02 juni 2015, 21:07 »
Welkom, mooi kleurtje hoor ;)  8)

Fijn dat je probleem is opgelost.


Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #20 Gepost op: 04 juni 2015, 17:03 »
Motor rijdt veel fijner  dan mn FZR 600 of NTV 600. 
Gisteravond een tripje gemaakt van Almere naar Medemblik, over de dijken.
En van Medemblik door de polders in noordholland naar Rotterdam. Ruim 200km
Comfortabel rechtopzitten, en minder windvang dan de NTV.

Op de foto lijkt de motor blauw, maar is meer paars helaas. Zal tzt een representatiever foto plaatsen.

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2015, 15:25 »
Ik had nog niet echt fatsoenlijke plaatsjes geplaatst. Bij deze het bewijs dat er ook een zadel en kappen bij zitten:




Offline Cas

Re: Nieuw hier
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2015, 18:32 »
Loopt wel veel soepeler dan de ntv met cardan.

Tja, meningen verschillen, bij een cardanas merk je bij gas geven en gas loslaten de reactie van het in elkaar grijpen van de overbrenging. Als ik onder mijn Varadero een cardanas kon leggen dan ging ie er morgen onder, ik zie geen enkel nadeel in een cardanas, maar helaas, ik denk niet dat het mogelijk is. Ik mag me in ieder geval gelukkig prijzen dat ik de trotse bezitter ben van een Varadero, de mooiste motorfiets met kettingaandrijving ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2015, 08:55 »
Het rijden met de cardan as is ook het probleem niet. Daar wen je snel aan. Alleen het schakelen gaat iets minder soepel. Vooral als de motor nog koud is. De transalp vind ik toch iets soepeler rijden vanwege de ketting.

Offline PimW

Re: Nieuw hier
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2015, 12:33 »
Tja, meningen verschillen, bij een cardanas merk je bij gas geven en gas loslaten de reactie van het in elkaar grijpen van de overbrenging. Als ik onder mijn Varadero een cardanas kon leggen dan ging ie er morgen onder, ik zie geen enkel nadeel in een cardanas, maar helaas, ik denk niet dat het mogelijk is. Ik mag me in ieder geval gelukkig prijzen dat ik de trotse bezitter ben van een Varadero, de mooiste motorfiets met kettingaandrijving ;D

Alles kan Cas  ;D Er rijden ook KTM 990's rond met twee-wiel aandrijving  :)

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2015, 16:59 »
Hoi,

Inmiddels ca 4000 km gereden. Wat een fijne motor!

Helaas is de spanningsregelaar defect geraakt dit weekend. De motor begon naar rotte eieren te stinken bij het stoplicht. Echter, ik heb wel ca 30km doorgereden. Thuis viel het kwartje (vanwege nog steeds die geur) en de accu stond voor 90% leeg. Meteen de laadspanning gecontroleerd welke bij stationair al naar 17 volt schoot.
Nu heb ik een nieuwe regelaar besteld.
De motor startte prima, en er is nog geen defect te bespeuren dus ik hoop dat de schade wat dat betreft meevalt.

Nu vraag ik mij af of ik de accu nog kan gebruiken? Deze heb ik weer gevuld met demi water. De spanning is 13,2 volt en blijft dat ook na een dag. Of is het echt einde verhaal?

Tevens vind ik het het olie verbruik een beetje tegenvallen. Ca 1L  op 2000 km schat ik zo... Is dit normaal? Mijn ntv verbruikt niets...

Offline dropken

Re: Nieuw hier
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2015, 17:16 »
Het advies dat ik van een ouder lid hier kreeg is om als je regelaar naar de mallemiezen is meteen ook maar een nieuwe accu te nemen want anders gaat een van beide toch weer naar zijn grootje.

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2015, 18:56 »
Dan heb ik deze raad ook maar opgevolgd en een nieuwe accu besteld.
Doet toch een beetje pijn, want de vorige was nog geen jaar oud.

Het zal even duren voor de TA weer rijdt, de regelaar moet uit Griekenland komen. Nieuw 60,- euro. In NL geen onder de 100,- gevonden. Dus een deel van accu kosten uitgespaard om de pijn te verzachten.

Offline Arjen

Re: Nieuw hier
« Reactie #28 Gepost op: 08 oktober 2015, 23:56 »
Tevens vind ik het het olie verbruik een beetje tegenvallen. Ca 1L  op 2000 km schat ik zo... Is dit normaal? Mijn ntv verbruikt niets...

Wat is de kilometerstand?
“Never Stop Exploring”

Offline malp

Re: Nieuw hier
« Reactie #29 Gepost op: 27 oktober 2015, 21:37 »
Hoi Arjen,
 
Km stand is nu 10.000 km. Volgens de vorige eigenaar is er bj ca 40.000 een nieuwe teller op gekomen.
Geen idee of dat klopt of dat de klok rond is gegaan.
Aan de motor is dat igg op het olie verbuik na niet te zien.

De nieuwe regelaar en accu zitter er igg weer in. Ik zie dat er leuke tochten op dit forum georganiseerd worden. Vooral de offroad/allroad lijken me wat. Zou me er graag bij een willen aansluiten zodra de motor en ik daarvoor klaar zijn.