Auteur Topic: Blok Splitsen  (gelezen 7579 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Blok Splitsen
« Gepost op: 31 mei 2015, 23:41 »
Vrij kort nadat ik mijn Alp gekocht had heb ik mijn blok stukgereden. De zuiger was deels gesmolten en de cilinder had een mooie greppel in de wand. Ik heb toen een ander blok gekocht (voor weinig) en dat bleek een olieboot. Inmiddels vele kilometrs verder begint de 5e versnelling steeds harder te gillen dus gaat het blok open.

Allereerst trek ik het oude blok open. Ik heb geen luxe werkplaats of mooi luchtgereedschap dus ik moet improviseren. Ik zal hier delen wat ik tegenkom voor de rest van de prutsers onder ons.

Alleereerst de belangrijkste tip. Wanneer je weet dat je het blok gaat splitsen zorg dan dat je de koppeling en het vliegwiel losdraait wanneer je compressie en een overbrenging naar het wiel hebt, ofwel draai ze los met het blok in het frame, dat scheelt bloed, zweet en tranen! In dit topic bloed, zweet en tranen  :-[

Ik maak veel foto's zoals van de eerste bouten en dan van de hele rij op volgorde zodat ik weet waar ze zaten qua lengte. De bouten gaan in een zip-diepvrieszakje waar ik opschrijf waar ze vandaan komen en van welk blok het is.




De koppeling en het tandwiel wat de overbrenging naar het tandwiel (die op de krukas) op de koppelingskorf moeten los. Het vliegwiel moet eigenlijk ook los maar het blok is volgens mij ook te splitsen zonder deze los te maken, je krukas kan dan alleen niet los. NB wanneer je het vliegwiel los wil halen hou de as dan niet tegen door de bout aan de andere kant vd krukas tegen te houden, andersom kan wel ivm het aandraaimoment.


De koppeling was een hel om los te krijgen. Ik heb het eerder gedaan met het blok in het frame en toen was de truc de borging goed los te maken. Er is een gek bij Honda geweest die het een goed idee vond de bout te borgen door een randje op de bout te maken en die in een kuiltje in de as te tikken. Gvgrmbl dat kreeg ik dus niet goed weg. Ongeduld deed mij naar een dremel grijpen en dat was niet de oplossing. Kortom ga netjes en rustig te werk om de borging los te halen! Haynes heeft het over een speciaal stukje gereedschap wat je zelf kunt maken met een stalen strip, wat boutjes, een oud tandwiel en een boor. Dat heb ik gedaan maar die ging krom (5e versnelling). Ik heb het ontwerp aangepast en een dikke strip genomen en dat lukte wel.





Ik zag dat de koppeling eigenlijk even vast zit (aanhaalmoment) als het vliegwiel dus besloot ik die dan ook maar los te halen door gebruik te maken van hetzelfde tooltje als voor de koppeling. Ik heb toen de moer van de koppeling ietwat los was de veren weer op de koppeling gedraaid en de strip de andere kant opgezet omdat de bout van het vliegwiel een linkse draad heeft en begon te draaien. Helaas slipte de koppeling dus dat was no go. Gevloek, teleurstelling en even denken. Ik voelde dat ik er bijna was maar had iets meer weerstand nodig. De oplossing was een sleutel NONO, maar wanneer je het geprobeerd hebt is het een Yes. Een doekje tussen het tandwiel op de krukas en de koppeling. Met weinig moeite kwam de bout los.






« Laatst bewerkt op: 01 juni 2015, 00:15 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline robgoesdakar

Re: Blok Splitsen
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2015, 08:28 »
Leuk ......

Tip voor de boutjes op de juiste plek... een stukje karton met een tekening hoe het zit (boven, benden, links rechts), en daar de boutjes in volgorde doorheen prikken.

Tool voor koppelingshuis vast te houden kan ook op de boutjes van je koppelingshuis zelf. Op zich hoeft dat niet zo'n robuuste stalen ding te zijn. Een plankje met een groot gat om je sleutel doorheen te kunnen steken, en 4 gaatjes om het ding aan je koppelingshuis te monteren werkt ook prima. (Zal vanavond even een fotootje maken van de mijne... staat gewoon gereed en heeft al 2x dienst gedaan).
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Blok Splitsen
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2015, 08:46 »
Mooie foto's Lennert, ik kijk gewoon stiekem mee omdat dit voor mij er ook aankomt straks.
Vliegwiel was ook nog een stunt. Ik heb een bout ( wielbout vrachtwagen ) hiervoor die je gewoon kunt aandraaien.
Let wel op dat de bout die in het midden zit van het vliegwiel rechtsom los gaat.
De bout die je erin kunt draaien is links.

Mocht je nog blokdelen nodig hebben, heb ik nog wel eea liggen.
Nee, niet van dat nieuwe blokje, want die gaat open.

Suc6 in elk geval.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2015, 09:45 »
Tip voor de boutjes op de juiste plek... een stukje karton met een tekening hoe het zit (boven, benden, links rechts), en daar de boutjes in volgorde doorheen prikken.

Die ken ik idd maar ik heb zo weinig ruimte dat de boutjes geheid uit het karton gaan vallen wanneer ik weer eens op zoek moet naar bijvoorbeeld een poulietrekker. Het voordeel van deze methode is dat je bijna alles op de foto zet en dat is een mooie aanvulling op het wph.

Mooie foto's Lennert, ik kijk gewoon stiekem mee omdat dit voor mij er ook aankomt straks.
Daar doen we het voor, inspiratie was ook een beetje het perikelen topic  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline dropken

Re: Blok Splitsen
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2015, 09:56 »
of ik het ooit nodig heb ? wie zal het weten en dan is het altijd goed vooraf kennis van een en ander tot je te nemen, dus blijf graag geinformeerd in zake deze.

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2015, 13:59 »
Het vliegwiel kom ik er afkrijgen met een poulietrekker die ik ooit voor het vliegwiel van mij Tomos 4TL had gekocht. Ik moest wel even een stevige bout in de opening van de originele vliegwielbout steken want de bout van de poulie verdween er nl in.



Je kan nog net het vliegwiel en de poulie zien. Het naaldlagertje met een Tywrap op z'n plek en door!


Eerst de distributiekettingen los. Die zweven wat rond en kunnen beschadigen door het gepruts. Aan de vliegwiel kant hoef je alleen een plaatje los te halen maar aan de koppellingskant moet er wat meer los. Gelukkig kan het plaatje voor de opnemers van de ontsteking (timing vd krukas) en de bijbehorende tandwielen maar op 1 manier op de as.




De tuimelaars en nokkenas loshalen. Het lastige is hier de kettingspanner. Je moet een lipje aantrekken en er een pen in steken om de spanning er af te halen. Ik kreeg het maar niet voor elkaar. Ik heb de andere spanner bekeken en besloten de bovenkant van de geleider/spanner tege te houden en de bouten aan de buitenkant los te halen. NB je moet de bovenkant tegenhouden anders komt er spanning op de bouten en sloop je de boel. Het pennetje kan je voor de montage er nu veel makkelijker insteken.




Nu kan de kop los.
Tip!!!! Draai als eerste de verborgen inbusbout los. Je kan hier minder kracht op zetten en wanneer de andere bouten en moeren los zijn zit het kreng heul vast (was ik al eerder achter gekomen.


Met een rubber hamer voorzichtig tikken om kop en cilinder los te halen. De zuiger is wat vies maar ziet er niet versleten uit. Das weer fijn!


Clipjes van de pistonpen los en met dopje 12 en een verlenger kun je de pen er uitdrukken. Normaal doe je natuurlijk een doekje in de gaten maar het blok gaat helemaal uitelkaar en dan maak ik het schoon dus bespaar ik me de moeite. Splits je de zooi niet scherm de gaten dan goed af ivm vallende moertjes en andere ongein.


Dan de waterpomp. Die zit goed vast! Ik heb hem met een rubberhamer rondgetikt, terug gedrukt met een dikke schroevendraaier, en weer tikken, etc. Uiteindelijk kon ik hem met een draai- wrik-beweging loskrijgen.


De tandwielen van de Oliepomp er afhalen en het schakelmechanisme is Easy dus geen foto's. De veer staat wel behoorlijk strak dus dat wordt leuk bij de montage.

Nu moet ik inbus dopjes hebben om het blok te splitsen. Ik kan met de normale inbussleutel niet genoeg kracht zetten...

Tot zover
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Mirko

Re: Blok Splitsen
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2015, 16:24 »
Leuke uiteenzetting van je demontage. Ik heb mijn blok ook helemaal los gehad, maar ik heb wel de beschikking over perslucht en dat maakt het wel een stuk makkelijker (bijvoorbeeld de bout van de koppeling is er dan zo af).

Wat me ook opviel is dat je het hebt over je Tomos 4TL, maar als je zo handig bent waarom was het dan niet een 5 TL ?  :) :)   
Yamaha XJR 1300

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #7 Gepost op: 01 juni 2015, 17:05 »
Wat me ook opviel is dat je het hebt over je Tomos 4TL, maar als je zo handig bent waarom was het dan niet een 5 TL ?  :) :)
Ik had hem geimporteerd vanuit Den Haag naar Friesland waar Kreidler en Zundap de brommerjugents favorieten waren dus kennis om zo'n ding om te bouwen had ik niet en internet stond nog in de kinderschoenen, vandaar.

Ik ben redelijk handig maar dit is mijn eerste keer dat ik een versnellingsbak demonteer (op die brommer na maar dat is 20 jaar geleden geloof ik). De verhandeling is dan ook om mensen vertrouwen te geven dat je met een beetje gezond verstand en een WPH best zo'n blok open kan trekken.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #8 Gepost op: 01 juni 2015, 18:41 »
Zo het blok ligt uit elkaar. Ik schat een uur of 8/9 werk maar ik had al 1 cilinder verwijderd. Cilinder er af is een uur werk ongeveer. Ik werk langzaam en check regelmatig het handboek dus het zou sneller kunnen.

De laatste loodjes alles is los en nu eerst de ene kant en dan de andere kant volgens WPH loshalen. NB ben je eigenwijs en lees je het wph niet let dan op de kleinste boutjes en de inbus, die los je het eerst ivm de spanning die op de dunne draad komt. Kleintjes gaan dus voor omdat ze anders verwringen.



Wanneer alles aan beide kanten los is ligt het blok met de vliegwielkant op balkjes om de boel te ondersteunen. Nu is het met een rubberhamer tikken en met een schroevendraaier in de speciale wring-uitsparingen lichtjes wrikken. Na veel geduld komt het blok los. Een tip is een korte schroevendraaier aan de onderkant tegen een opstaand randje zetten, een beetje onder spanning. Er zit geen plek om te wringen maar die schroevendraaier helpt daar een beetje.

Dan is de boel los.



Krukas er uit en het schakelgebeuren lostrekken. Die blijft dus hangen op de keerring van de aandrijfas. Een paar voorzichtige technische tikjes en friemel, pruts pruts en de boel komt los.



Ik denk dat het loshalen en weer monteren van het schakelgebeuren het lastigst van de hele klus is. Ik ga binnenkort kijken of ik het er weer in krijg en wanneer dat lukt trek ik waarschijnlijk het volgende blok open, die met de zingende 5 (nee geen ketting, banden oid)

Ik denk dat ik dan een nieuw topic open voor de montage/reparatie
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Blok Splitsen
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2015, 20:33 »
Jee,  je gaat me ff te snel.
Opentrekken kan ik ook wel maar dan.

Ik mis de meest spannende foto's.  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2015, 20:46 »
Ik mis de meest spannende foto's.  ;D

Er was niks spannends aan  ;) Ok de assen met de versnellingen zitten nog in elkaar maar ook dat ziet er niet angstaanjagend uit. Wat wil je weten of zien? Ik heb meer foto' s maar het is echt niet moeilijk. Zoals gezegt de versnellingen terugdrukken is spannend maar wanneer je een nokkenas ketting kan vervangen lukt dit ook wel.

Oh ja nu meten en inspecteren op slijtage
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Blok Splitsen
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2015, 20:52 »
Citaat
Ok de assen met de versnellingen zitten nog in elkaar maar ook dat ziet er niet angstaanjagend uit

Heb begrepen dat het terugzetten van de schakeldelen/tandwielen het meest problemen oplevert.
Uit elkaar halen is geen probleem, dat heb ik al eens gedaan.
Maar dat was zonder de intentie om het terug te monteren. Blok was compleet vast, dus geen herstel.

Ik blijf het volgen, geen probleem  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2015, 21:17 »
Ik zal mijn poging om het weer te monteren vastleggen en posten. Wel een paar dagen wachten want nu eerst andere dingen doen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline EDxrv

Re: Blok Splitsen
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2015, 21:33 »
PETJE AF ! C:-)

Offline Mirko

Re: Blok Splitsen
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2015, 22:27 »
Ik zal mijn poging om het weer te monteren vastleggen en posten. Wel een paar dagen wachten want nu eerst andere dingen doen.

leuk om jou project te volgen. Heb bij mij het onderblok (versnellingsbak en krukas) laten zitten. Ben benieuwd hoe dat jou vergaat met monteren.
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: Blok Splitsen
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2015, 21:00 »
De koppeling was een hel om los te krijgen (....) Haynes heeft het over een speciaal stukje gereedschap wat je zelf kunt maken met een stalen strip, wat boutjes, een oud tandwiel en een boor.



Ik heb de laatste tijd ook wat koppelingsgedoe. Slepen, rottig en luidruchtig schakelen. Kabel was niks mis mee.

Bij mij brak tot 3x toe de kop van zo'n M6 boutje af, 3x met een linkse tap het restje uit het tandwiel gehaald. Ik denk dat ik het tandwiel maar opoffer en die blokkerstrip er maar op las..  ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2015, 21:52 »
Bij mij brak tot 3x toe de kop van zo'n M6 boutje af, 3x met een linkse tap het restje uit het tandwiel gehaald. Ik denk dat ik het tandwiel maar opoffer en die blokkerstrip er maar op las..  ???

Dat ken ik idd. Ik heb langere boutjes gekocht (rvs) zodat ze een eindje uitsteken. Dan krijg je ze er makkelijker uit.


Anyway, niet stilgezeten maar ben gaan meten. Eerst grof met een brakke schuifmaat en dat zag er goed uit. Slotspeling van de zuigerveren, ruim binnen de marge. Nokkenas, prima. Dus binnenmaat kalipers besteld en vandaag de cilinders gemeten met een geleende nauwkeurige schuifmaat en de kalipers. Ik had nl al een cilinder van Ad gekocht, incl zuiger en alles zit ver van de revisie-limiet. Ook de oliepomp zag er onbeschadigd uit, het roostertje moet ik wel ff ontdoen van metaalsplinters.
Conclusie, dit blok gaat weer in elkaar en ik ga niet de versnellingszooi in de Olieboot gooien.
Ik heb al 1 Kop onderhanden genomen een jaar of wat terug en nu ga ik ook de andere kleppen inslijpen en de seals vervangen.
Verder ga ik de cilinders ontglazen met zo'n hoon-ding op een boormachien (misschien volgt een video). Nieuwe pakkingen en seals, eventueel nieuwe koppelingsplaten want die heb ik nog liggen en dicht met dat blok! Ik vindt het maar spannend allemaal  :-\

« Laatst bewerkt op: 06 juni 2015, 21:54 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Blok Splitsen
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2015, 22:18 »
De zuiger is wat vies maar ziet er niet versleten uit. Das weer fijn!


Anyway, niet stilgezeten maar ben gaan meten. Eerst grof met een brakke schuifmaat en dat zag er goed uit. Slotspeling van de zuigerveren, ruim binnen de marge.

Zou je niet de betreffende cylinder zekerheidshalve laten opmeten? Als ik kijk naar de koolsporen op de compressieveren kan dat duiden op onrondheid.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Blok Splitsen
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2015, 22:44 »
Zou je niet de betreffende cylinder zekerheidshalve laten opmeten? Als ik kijk naar de koolsporen op de compressieveren kan dat duiden op onrondheid.
Ik zal nog wat meer punten rondom meten iig voor en na het ontglazen maar eigenlijk wil ik het eerst eens aanzien wbt olieverbruik ed. Het blok kan er  altijd nog een keer uit wanneer ik meer geld heb of ik kan de cilinders van het blok waarmee ik nu rij laten opboren. Wat je ziet kan ook ander vuil zijn, hij had een nacht in de WD40 staan weken.  Perfect rond is hij niet maar das normaal na 60000km lijkt mij.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!