Auteur Topic: Tips na schade/aanrijding.  (gelezen 5740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Tips na schade/aanrijding.
« Gepost op: 12 juni 2015, 16:28 »
Ik ben vanmiddag van achter aangereden door een uit de kluiten gewassen Ford.

Met mij alles goed verder maar de motor heeft een ''tikje'' gehad  :-X

Op het eerste gezicht is alleen de dwars stang van mn kofferframe een beetje krom (en mn knipper afgebroken/achterlicht kapot). Motor rijd nog prima enzo maar ik wil even wat suggesties horen.

Moet zsm nalopen of en wat er stuk is want ik ga binnenkort op reis met dit ding.

Ik haal zodirect het zadel er even af om het subframe te bekijken.
Vervolgens de velg op rondheid nalopen en of er spontaan lagers kapot zijn.
Ik kan naar de achterbrug kijken/uitlijnen van de ketting.

Zie ik wat over het hoofd?

Kannen we dat weer ff in orde maken.

Sidenote: Mijn koffer frame is wel hufter proof  :-X

Offline dropken

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2015, 16:55 »
eigenlijk moet er een schade expert van de verzekering komen om de schade op te nemen en de hoogte van het schadebedrag vast te stellen, dacht ik zo, zou tenminste nog niet zelf gaan sleutelen want dan verlies je mischien je claim op de dader. Zou wel alle schade stap voor stap op foto's vastleggen zodat je dat als bewijs zeker in handen hebt. Zou wel kijken/controleren of het frame niet krom is en dan in een rapportje vertellen wat er kapot is en een begroting van wat de vervangingsdelen CQ reparatiekosten (arbeidsloon etc.) zijn.
Je zult zelf nog schrikken wat van een paar eenvoudige dingen dan de prijzen zijn als je onderdelen en loonkosten bij elkaar optelt want je eigen uren mag je ook rekenen vind ik want je hebt niet om deze schade gevraagd. Kunt ook even bellen met je eigen verzekering wat zij je aanraden om te doen of nog zo laten of zelf alvast gaan sleutelen.

Offline martsky

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2015, 17:12 »
Balen zeg, met jou wel alles goed ?

Ik zou ff stukje rijden, en kijken of je met losse handen nog netjes recht vooruit gaat (i.v.m. krom frame) en dan wellicht ook voorzichtig remmen met de achterrem.

En bij twijfel meteen langs een motorzaak om een officieel rapport op te laten maken. Anders wordt de kans op schade verhalen wel kleiner.
Heb je wel een ingevuld schade formulier of zelfs een politierapport ?
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline mickey

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2015, 17:23 »
inderdaad effe bellen met je eigen verzekering,
en als het een verzekerings kwestie is, altijd een expert laten komen, via je rechtsbijstand bijvoorbeeld.
je schrikt er inderdaad van hoeveel schade je zult hebben.

Offline TransAlpGhost

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2015, 18:03 »
Bellen met je verzekering, is je motorfiets snel financiël totale loss vraag dan na wat de schade grens is waar een expert bij moet komen. Bij knmv was dat in december 750 of meer euro. En inderdaad heb een een ingevuld en ondertekend schade formulier? Zoniet zou ik me inderdaad richten op de inspectie en reparatie.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2015, 18:41 »
Ja ik snap dat het officieel via de verzekering moet enzo maar als het bij een setje knippers en achterlicht blijft dan vind ik dat niet de moeite waard en komen we er onderling ook wel uit.

Financieel total loss verklaren = vakantie + jaar voorbereiding (en kosten) het raam uit => geen optie :)

Net naar de werkplaats gereden, motor spoort goed, remt goed. Geen gekke hobbels int wiel dus het zal allemaal wel meevallen. Na het weekend ff het wiel eruit en de achterbrug controleren.
Subframe is niet krom en mn kofferframe staat niet onder spanning. Alleen dat dwarsstuk is wat krom.

Als iemand nog (techische) toevoegingen heeft wbt controle hoor ik het graag.

Offline len_tour

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2015, 19:13 »
Wanneer alles recht en ok is zou ik alleen nog maar benieuwd zijn naar de lagers van achterwiel en prolink gedoe. Maar wanneer alleen de dwarsbalk alles opgevangen heeft kan ik me niet voorstellen dat er iets mee is.

Gelukkig is alles met jou iig ok. Sterkte met 'het gedoe' !
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2015, 20:07 »
mijn advies,

Beslist niet onderhands gaan regelen want dit stuit altijd op gelazer zodra het op betalen aankomt


gewoon een schade formulier invullen en opsturen naar de verzekering en een schade rapportage  laten opmaken
(lees je polis  vooraf goed door !!!!)
en naar aanleiding van die rapportage bepaald  je verzekering of er een expert bij moet komen of niet
maar denk ook aan kleding en helmschade (staat los van je schade aan je motorfiets)
de schade vast stelling laten doen op basis van uurtje factuurtje en niet op 10 % van het schade bedrag
heb niet altijd het idee dat de expert in jouw voordeel gaat werken .
ja het kost tijd zeker als je enkel WA dekking hebt
1000 euri schade  zit je zo aan, (wieltje incl nieuwe spaken = € 900 +

onze eigen goeroes hebben hier ruime ervaring mee.. en kunnen je beslist goed van dienst zijn
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2015, 20:56 »
mijn advies,

Beslist niet onderhands gaan regelen want dit stuit altijd op gelazer zodra het op betalen aankomt

gewoon een schade formulier invullen en opsturen naar de verzekering

+1 

Nou ben ik geen goeroe, maar wel ervaren. Ik heb es een VFR in mijn otodeur gehad en die gast had geen rijbewijs. Ik herkende dat wel en we gooiden het op een onderhands akkoordje.

Ik heb mijn geld nooit gezien..  :-X
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2015, 08:21 »
Wat iedereen al riep.... verzekering.... hoe klein ook de schade op het eerste gezicht lijkt.

Maar uit eigen ervaring (ooit van achter een nauwelijks merkbaar tikje gehad bij het stoplicht) gewoon in je claim de wiellagers meenemen (Die van mij waren nl. 3 weken na het tikje stuk.... kan altijd natuurlijk, maar voelde gerelateerd aan het tikje) Dus ook al lijkt alles goed, preventief vervangen van wiellagers zeker even overwegen. Zeker als je op pad gaat....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2015, 23:20 »
We gaan het zien, ik heb de schade bekeken en uitvoerig op de motor gereden. De bumper (ja de bumper ;D ) heeft mijn linker kofferrek geraakt, de dwarsstang was dunwandig CV buis, die heeft nu dus de kromming van de voorkant van de Ford. Kan niet duidelijk opmaken of het wiel ook geraakt is.
In ieder geval mankeert daar niet meer aan dan eerst. Wiellagers moeten nog vervangen worden voor de vakantie dus dat is dan mazzel (ik houd niet van dubbel werk).

Morgen even bellen met de tegenpartij.
Als de beste man niet mijn overbuurman was en in een minder signifikante auto gereden had en ik niet binnen twee weken voor 2 maanden op reis ging had ik het via de verzekering gedaan.

In ieder geval bedankt voor de input, ik houd hullie op de hoogte :)


Offline dropken

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2015, 13:45 »
als je meteen had gezegt dat je de bestuurder kent en het onderling wilt regelen.
En ja een grote ford is een prima auto daar is niets mis mee.
Maar is je buurman bereid om de kosten ook van preventief vernieuwen te betalen ?
maak een totaal sommetje van wat je gaat doen en vraag het hem eerst voor je daadwerkelijk wat gaat doen kun je altijd nog de verzekering inschakelen als hij het teveel vind.

Offline PimW

Re: Tips na schade/aanrijding.
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2015, 13:59 »
Ja vandaar ook:

Citaat
Als iemand nog (techische) toevoegingen heeft wbt controle hoor ik het graag.

Maakt niet uit, het is evengoed relevant en ik neem/nam een risico.

Grote Ford:



die heeft aan mij niks opgelopen ;D
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2015, 18:02 door varaderohuibje »