Het vliegwiel kom ik er afkrijgen met een poulietrekker die ik ooit voor het vliegwiel van mij Tomos 4TL had gekocht. Ik moest wel even een stevige bout in de opening van de originele vliegwielbout steken want de bout van de poulie verdween er nl in.
Je kan nog net het vliegwiel en de poulie zien. Het naaldlagertje met een Tywrap op z'n plek en door!
Eerst de distributiekettingen los. Die zweven wat rond en kunnen beschadigen door het gepruts. Aan de vliegwiel kant hoef je alleen een plaatje los te halen maar aan de koppellingskant moet er wat meer los. Gelukkig kan het plaatje voor de opnemers van de ontsteking (timing vd krukas) en de bijbehorende tandwielen maar op 1 manier op de as.
De tuimelaars en nokkenas loshalen. Het lastige is hier de kettingspanner. Je moet een lipje aantrekken en er een pen in steken om de spanning er af te halen. Ik kreeg het maar niet voor elkaar. Ik heb de andere spanner bekeken en besloten de bovenkant van de geleider/spanner tege te houden en de bouten aan de buitenkant los te halen. NB je moet de bovenkant tegenhouden anders komt er spanning op de bouten en sloop je de boel. Het pennetje kan je voor de montage er nu veel makkelijker insteken.
Nu kan de kop los.
Tip!!!! Draai als eerste de verborgen inbusbout los. Je kan hier minder kracht op zetten en wanneer de andere bouten en moeren los zijn zit het kreng heul vast (was ik al eerder achter gekomen.
Met een rubber hamer voorzichtig tikken om kop en cilinder los te halen. De zuiger is wat vies maar ziet er niet versleten uit. Das weer fijn!
Clipjes van de pistonpen los en met dopje 12 en een verlenger kun je de pen er uitdrukken. Normaal doe je natuurlijk een doekje in de gaten maar het blok gaat helemaal uitelkaar en dan maak ik het schoon dus bespaar ik me de moeite. Splits je de zooi niet scherm de gaten dan goed af ivm vallende moertjes en andere ongein.
Dan de waterpomp. Die zit goed vast! Ik heb hem met een rubberhamer rondgetikt, terug gedrukt met een dikke schroevendraaier, en weer tikken, etc. Uiteindelijk kon ik hem met een draai- wrik-beweging loskrijgen.
De tandwielen van de Oliepomp er afhalen en het schakelmechanisme is Easy dus geen foto's. De veer staat wel behoorlijk strak dus dat wordt leuk bij de montage.
Nu moet ik inbus dopjes hebben om het blok te splitsen. Ik kan met de normale inbussleutel niet genoeg kracht zetten...
Tot zover