Auteur Topic: NTV 650 blok in transalp PD10  (gelezen 7587 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline malp

NTV 650 blok in transalp PD10
« Gepost op: 09 juni 2015, 18:33 »
Er staan bij mij thuis een transalp PD10 (1998) met het originele 600cc blok ca 60.000 km
En een ntv (1995) met een 650 cc blok. Dit laatste heeft merkbaar meer power, maar vooral minder km's. ca 40.000 km.
Beide motoren zijn gewoon in prima staat en goed onderhouden.
Zou ik de blokken kunnen omwisselen of is het ntv blok fundamenteel anders ivm cardan as?
Is het überhaupt legaal?

Een hypothetische vraag, waarbij de waardevermindering van de motoren even buiten beschouwing moet worden gelaten...

Groeten!

Offline Cas

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2015, 19:29 »
Ik weet niets van een Alp, maar een blok met kettingaandrijving omwisselen met een blok met cardanaandrijving lijkt mij niet mogelijk. Je zit ook met je achterbrug en de klok van de cardanaandrijving bij het achterwiel.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline dropken

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2015, 20:18 »
kun je de cardan met achterbrug en achterwiel niet in de alp bouwen ????
heb wel gekkere dingen zien gebeuren.

Offline Waffie

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2015, 22:35 »
 met geweld kun je ook een olifant nemen

zou dan eerder  het hawk motorblok nemen want dat gaat wel lukken
een cardan verbouwing is het je zelf alleen heel gewikkeld maken  .. niet dat het niet kan maar voor de meeste is de kennis  en het juiste gereedschap dan toch een probleem want je zukt een aantal onderdelen zelf moeten gaan maken  en of verbouwen dus denk aan goed laswek en bouwtechnische berekeningen en tekekningen

en nee officieel  verander je iets aan het frame en daarmee voldoet  het voertuig niet meer aan de homologatie wet geving
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2015, 23:07 »
Ik vraag me toch ernstig af of eea (blok, compleet met achterbrug/cardan en achterwiel) zoals Dropken al voorstelde dus, niet heeeeel eenvoudig over te zetten is in de Alp  :-\
De blokken hebben tenslotte grote overeenkomsten  :)

Maar het zou ook zomaar kunnen, zoals Ad zegt, dat je behoorlijk wat aanpassingen moet doen  :-\

Heb zelf ook al eens met dit idee gespeeld, maar is nooit tot een daadwerkelijke poging gekomen.

Aan jou de uitdaging om te kijken of het simpel pas te maken is malp  :)

We horen en lezen graag hier of het mogelijk is of niet, jij hebt alle onderdelen tenslotte al bij je thuis staan  8)

Mét veel foto's graag  ;D

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline malp

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2015, 07:53 »
 Dank voor jullie reacties.

Zo op het eerste gezicht lijkt het ntv blok erg veel op het 650 transalp blok, alleen die cardan as aansluiting weet ik nog even niet.
Het zou voor mij alleen interessant zijn als de cardan as op de ntv kon blijven.
Als de cardan over te zetten is, wat zijn dan zaken waar nog meer problemen verwacht kunnen worden?
Zoals bijvoorbeeld het luchtfilter, die van de transalp is veel kleiner qua oppervlakte...

Offline Oldtimer

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2015, 08:55 »
Behalve aanpassingen aan het frame is ook de type goedkeuring ongeldig geworden door een ander type motorblok te monteren.
Het blok is van een categorie, die niet bij het frame hoort.

RDW doet daar moeilijk over.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jeroen

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2015, 10:45 »
Aan de andere kant,  als ik op tv die chopper prutsers een blok in een frame zie smijten is het een kwestie van blok erin passen, tandwielen uitlijnen en blok aan het frame vastmaken/lassen. Hoe moeilijk kan het zijn?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline dropken

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2015, 11:40 »
als je een compleet kenteken hebt en zolang er geen apk komt en je geen ongelukken bouwt komt het ding nooit meer bij de RDW, maar is dat wat je wilt of het risico wat je wilt lopen ? heb er zo al velen zien rijden met aanpassingen waar de RDW geen weet van heeft en alles gaat goed in NL regelland in Duitsland hoef je dit al helemaal niet te proberen.

Offline The Headless Horseman

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2015, 13:10 »
Het is me eerlijk gezegd nog niet hélemaal duidelijk waarom je het eigenlijk zou willen  :-\
Is het nou echt voornamelijk vanwege die 60K vs 40K op het NTV blok? Dan onderschat je de kwaliteit van de Alp blokken toch enigzins  ;) 60K stelt écht niet zoveel voor hoor, dat blokkie kan nog heeeeel veel meer hebben  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline wimj

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2015, 13:17 »
Het is me eerlijk gezegd nog niet hélemaal duidelijk waarom je het eigenlijk zou willen  :-\
Is het nou echt voornamelijk vanwege die 60K vs 40K op het NTV blok? Dan onderschat je de kwaliteit van de Alp blokken toch enigzins  ;) 60K stelt écht niet zoveel voor hoor, dat blokkie kan nog heeeeel veel meer hebben  8)

+1  ;)

p.s. ik zie in je handtekening een TA650 uit 1990 staan, bijzonder!
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline malp

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2015, 15:05 »
Het is meer een hersenspinsel.
Heb beide motoren staan. Het 650 blok van de ntv heeft meer power bij hetzelfde verbruik.
Het lijkt in eerste instantie geen ingewikkelde ingreep.

Als de cardan gewoon inwisselbaar blijkt (ketting blijft natuurlijk op de TA) dan zijn er dus de problemen met het rdw, luchtfilter, en de waarde vermindering van met name de ntv.

Overigens ben ik heel erg tevreden met de TA! De fijnste motor al zeg ik dat met de geringe ervaring die ik heb.
Het enige wat mij een beetje stoort is het hoge toerental van ca 6000 tot 6500 rpm bij 120 -130 km/h.
Al begin ik daar al aan te wennen.

Offline malp

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2015, 15:12 »
Citaat
p.s. ik zie in je handtekening een TA650 uit 1990 staan, bijzonder!

Hetzelfde trucje uitgehaald toevallig?  :P

Offline PimW

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2015, 17:15 »
Het is meer een hersenspinsel.
Heb beide motoren staan. Het 650 blok van de ntv heeft meer power bij hetzelfde verbruik.
Het lijkt in eerste instantie geen ingewikkelde ingreep.

Als de cardan gewoon inwisselbaar blijkt (ketting blijft natuurlijk op de TA) dan zijn er dus de problemen met het rdw, luchtfilter, en de waarde vermindering van met name de ntv.

Overigens ben ik heel erg tevreden met de TA! De fijnste motor al zeg ik dat met de geringe ervaring die ik heb.
Het enige wat mij een beetje stoort is het hoge toerental van ca 6000 tot 6500 rpm bij 120 -130 km/h.
Al begin ik daar al aan te wennen.

Een tandje groter voortandwiel haalt dat al omlaag naar ~5000 toeren per minuut  :D

Offline wimj

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2015, 18:51 »
Hetzelfde trucje uitgehaald toevallig?  :P

Begrijp ik uit je reactie dat je een 650 blok in een TA600 hebt gelepeld? Respect!!
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline The Headless Horseman

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2015, 19:47 »
Hi Wim  :)

Ik heb idd een XRV650 blok in het Alp frame gelepeld ja  ;D
Knap? Valt reuze mee hoor, wat kleine aanpassingen zijn nodig, maar was goed te doen  8)

Is denk ik al zéker 15 jaar terug dat ik dat gedaan heb, in die tijd was het redelijk populair om een Twin blok in een Alp te hangen. Een 750 kon ik toen zo snel niet vinden, maar de 650 is ook prima  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline malp

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2015, 09:01 »
Citaat
Een tandje groter voortandwiel haalt dat al omlaag naar ~5000 toeren per minuut  :D

Wat is eigenlijk de ideale tandwielverhouding voor gebruik op de snelweg, stad en binnendoor ?
Zijn er veel die 120 rijden bij 5000 rpm? Trekt de motor dan nog voldoende goed op in lagere versnellingen?

Offline PimW

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2015, 10:52 »
Ik vind van wel.


Kom offroad ook prima overal en nergens.

Offline wimj

Re: NTV 650 blok in transalp PD10
« Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2015, 17:16 »
Wat is eigenlijk de ideale tandwielverhouding voor gebruik op de snelweg, stad en binnendoor ?
Zijn er veel die 120 rijden bij 5000 rpm? Trekt de motor dan nog voldoende goed op in lagere versnellingen?

Grappig, ik ben (noodgedwongen) naar 1 tandje groter achter gegaan, dus net de andere kant op, en dat bevalt mij prima omdat ik zelden op de snelweg te vinden ben. Samen met wat wijzigingen aan het blok (-/- PAIR, kleinere sproeiers, zie ander topic) levert dat een stuk meer trekkracht op. Zo past iedereen zijn brommer aan aan zijn voorkeur.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu