Auteur Topic: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?  (gelezen 10552 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Gepost op: 04 juni 2015, 10:26 »
Ik wil in Augustus met mijn paard richting Spanje maar niet zonder van links naar rechts de Pyreneen mee te pakken. Ik heb begrepen dat de N260 aan de Spaanse kant erg mooi moet zijn om te rijden maar ik heb dus nul bergrit-ervaring en wil het O Sole Mio gaan ondernemen :D Doen of niet doen? Verder nog tips? Geen 'onverharde' plannen btw want dat gaat me iets te ver in mijn uppie.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2015, 11:08 door Mr Blue »

Offline dropken

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2015, 11:12 »
een goede telefoon meenemen

Offline len_tour

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2015, 11:15 »
Gewoon doen!!!!! Met een beetje gezond verstand rijden en je leert het wel. Afdalingen remmen op de motor en omhoog zorgen dat je niet te laag in toeren rijdt zodat je wat pit over hebt. Op tijd terugschakelen dus. Ik moet iedere keer weer wennen aan haarspeldbochten maar na een tijdje wordt het weer feest. Ik heb nooit een bergtraining gedaan en mis het ook niet.

leesvoer
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bergen/

In je uppie door die indrukwekkende bergen rijden is een geweldige ervaring.

Veel plezier,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2015, 14:37 »
Huur mij maar in!

Tegen een passende kilometer- en onkostenvergoeding wil ik je best bergtraining geven hoor. Ter plekke uiteraard  ;D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline gert

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2015, 16:10 »
Gewoon gaan. Rijsnelheid aanpassen naar wat je zelf prettig vindt en je niets van anderen aantrekken.
De eerst bochtjes en hellingen even rustig sturen en je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.
Ga er wel even vanuit dat je op het asfalt blijft.
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Gustlock

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2015, 20:26 »
Blijven kijken waar je naartoe wilt. Als je bij de bergen toevallig iemand voor je hebt rijden die voor jou een mooi tempo heeft is het makkelijk om daar een stukje achteraan te rijden om een beetje de 'feeling' te krijgen.
Gewoon gaan!!

Owja: bij bergaf niet de hele weg omlaag de rem vasthouden/half vasthouden. Als je te lang met de rem 'sleept' kunnen je remmen oververhit raken. Je remvloeistof gaat dan koken en je krijgt gasbellen in je remsysteem wat sompige/slechte remmen tot gevolg heeft.
Bij auto's/zwaardere voertuigen komt dat eerder voor. Een motorfiets remt op de motor zelf al vrij aardig af dus minder van toepassing.
Mocht je echt een stijl stuk hebben en je moet veel remmen kun je beter kortere poses 'feller' remmen en tussendoor de rem loslaten dan de hele tijd de rem half vast hebben.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2015, 20:31 door Gustlock »

Offline PimW

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2015, 20:36 »
Rijd je twee keer de Vaalser berg op en af, als je een wieler weekend pikt en je overleeft dat komt je ook de bergen wel door.

Centrum van Amsterdam is ook goede oefening.

 :))

Offline Cas

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2015, 21:55 »
bij bergaf niet de hele weg omlaag de rem vasthouden/half vasthouden. Als je te lang met de rem 'sleept' kunnen je remmen oververhit raken. Je remvloeistof gaat dan koken en je krijgt gasbellen in je remsysteem wat sompige/slechte remmen tot gevolg heeft.

Dat verschijnsel heet vapour lock en dat treedt op als er water in de remvloeistof zit die gaat koken. Dan ontstaan er dus gasbelletjes. Als je nu je remhendel inknijpt heb je dus pech, geen remmen meer.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2015, 22:34 »

Mocht je echt een stijl stuk hebben en je moet veel remmen kun je beter kortere poses 'feller' remmen en tussendoor de rem loslaten dan de hele tijd de rem half vast hebben.
Dat zeg ik remmen op de motor! Wanneer je veel moet remmen zit je in de verkeerde versnelling!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline GSApaul

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2015, 23:12 »
Van die N260 moet niet te veel van voorstellen, er is een nieuwe weg van het geld van de EEG dwars door het gebied (lees dwars over de N260) aangelegd waardoor er met moeite nog kleine stukjes van gereden kunnen worden.
Bergtraining heb je daar niet nodig, gewoon rustig aan doen en dan kom je best over.

Offline Robertehv

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2015, 09:09 »
Lees er gewoon wat over, op de site van de lcvm kun je ook veel info vinden over hoe goede lijnen te rijden.

Beste tip die ik je kan geven als het gaat om rijden in de bergen, realiseer jezelf dat de weg overal verkant is. Waar je hier dus denkt even je voet aan de grond te zetten, is in de bergen die grond vaak een heel stuk verder weg.

En over haarspeldbochten, als je naar boven rijdt, heel goed naar boven kijken om te zien of er dalend verkeer aan komt, buitenkant van de bocht opzoeken, inkantelen en zorgen dat je aan de binnenkant van jouw rijbaan weer uitkomt, daar kijk je dus gewoon heen, dan volgt je motor vanzelf. Voor het naar beneden rijden, zelfde versnelling als bergop gebruiken, dan gebruik je de motorrem die je gelukkig op een twee cilinder ruim voorhanden hebt. Ook bij dalen, goed verder kijken, je ziet waar je heen moet vaak al links of rechts onder je liggen, buitenkant bocht pakken en vloeiend er doorheen.

Lijkt allemaal moeilijker dan het is, gewoon doen.

Mooi ritje.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Mr Blue

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #11 Gepost op: 05 juni 2015, 11:40 »
Goeie tips dank. Ben al blij dat jullie het me niet stevig afraden als onervaren berggeit. Dank voor de linkjes ook. Heb nog wel wat te studeren zie ik. Wordt er ook wat meegenomen qua vervangingsonderdelen? Ik lees dat het bijvoorbeeld handig is een gas- en koppelingskabel als reserve mee te nemen? Ik ga maar drie weekjes heh.. Kan in drie weken veel gebeuren maar daar gaan we niet vanuit natuurlijk.

En deze doe ik dagelijks dus wat kan me gebeuren :P

Centrum van Amsterdam is ook goede oefening.

 :))

Offline dropken

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #12 Gepost op: 05 juni 2015, 12:00 »
wat handgereedschap zou ik ook meenemen om de kleine reparaties ter plekke op te lossen en tyrips (trekbandjes) en ducktape overal goed voor en vooral niet vergeten rol WC papier ook overal goed voor al is het maar om je vizier mee schoon te maken.

Offline PimW

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2015, 12:34 »
Pro-tip: stop de wc papier in een afsluitbaar zakje.

;D

Offline Gustlock

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2015, 12:39 »
Binnenbanden heb ik altijd bij me en een reserve rem/koppelingshendel. Maar ik rij dan wel offroad.

Offline len_tour

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2015, 12:54 »
Check je remblokken en ketting voor je gaat, natuurlijk kettingsmeer en zoals gezegd Tyraps en Tape. Ik zou een forse steek/ring sleutel voor het achterwiel meenemen ivm kettingspannen (boordgereedschap is nl niet toerijkend) Zorg voor voldoende water en een snackje voor onderweg het vreet nl energie.

Routes: http://nl.wikiloc.com

Wanneer het even kan overnachten op een redelijke hoogte zodat je lichaam went aan de ijle lucht. Scheelt ook in de hitte ;) Onthoudt dat je op grote hoogte genoeg water moet drinken. De een heeft meer last van hoogte dan de ander. Volgende artikel gaat over extreme hoogte maar ik weet uit ervaring met een groep van 4 dat iedereen rond de 2500 meter de gevolgen merkt dus een beetje inlezen kan geen kwaad. Ik rij met een camelback zodat ik zonder gedoe een paar slokken kan nemen (dingen zijn skofterig duur maar bij Decathlon betaalbaar). Vergis je niet in het temperatuurverschil op grote hoogte dus warm en koele kleding maken je reis aangenamer. Kamperen op hoogte 800m+? Warme slaapzak en/of thermo-ondergoed!

http://www.globetrotter.nl/hoogteziekte.html

Je kan voor je GPS de POI's van Honda dealers downloaden, kan ook handig zijn maar hulp is altijd dichtbij in de vorm van andere bikers ;)

Belangrijkste tip: Neem niet teveel spullen mee! Volgende artikel geeft op het eind ook kledingtips.
http://www.motoravonturist.nl/therightmood/peter/motorreis-stamina/

Maar het belangrijkste is dat je gaat of je de spullen nu hebt of niet er zijn daar winkels (oh ja Decathlon Poi's) voor nieuwe sokken of ondergoed etc.

Lennert
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 12:57 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Robertehv

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2015, 15:25 »
De tips over drinken gelden voor alle ritten met de motor, vooral die ij hogere temperaturen, ongeacht de hoogte.

Als je een camelback zoekt kijk dan eens bij een militaire dump.

Ik heb goede ervaringen met militaria4u in Zutphen. Hebben ook een webshop.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline len_tour

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2015, 17:20 »
De tips over drinken gelden voor alle ritten met de motor, vooral die ij hogere temperaturen, ongeacht de hoogte.
Sorry maar wanneer je het artikel leest en je er in verdiept leer je dat drinken op grote hoogte  erg belangrijk is. Heeft niks met hitte te maken want dat valt wel mee op grote hoogte.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Robertehv

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2015, 20:56 »
Jij leest mijn post niet zoals ik hem bedoel, niet alleen op hoogte is drinken belangrijk. Drinken is altijd belangrijk.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline len_tour

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2015, 21:52 »
Jij leest mijn post niet zoals ik hem bedoel, niet alleen op hoogte is drinken belangrijk. Drinken is altijd belangrijk.
Eens! Misschien lezen we elkaars posts verkeerd. Ik probeer duidelijk te maken dat je er extra op moet letten op grote hoogte ivm dikker bloed en minder zuurstof. Je lichaam geeft minder dorstsignalen terwijl het wel extra vocht nodig heeft. Daar zit dus een addertje waar je je terdege van bewust moet zijn.
Dat gaat dus verder dan "je moet altijd genoeg drinken" want dat weet iedereen toch? De Pyreneeen zijn erg hoog en vanaf 2000 meter is er al een deel van de bevolking dat last krijgt van hoogteziekte vanaf 2500 10% van de lage-landenbewoners. Ik had last van duizeligheid op de Col d'Iseran (2770 meter) en ben mij er toen ik thuis kwam in gaan verdiepen. Het jaar erop heb ik extra gedronken op grote hoogte en had veel minder last.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Piet Berden

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2015, 23:19 »
Mr Bleu,

de Spaanse Pyreneeën zijn wonderschoon en in de bijlage staan de 10 mooiste bergetappes van de Pyreneeën, Frankrijk en Spanje.
Het rijden over de N260 is alleen mooi als je regelmatig links of recht echt de bergen in gaat. Het is een strakke weg zoals we er in Nederland ook veel hebben (onze N-wegen). Een beetje internetten en je vindt de meest mooie plekjes om te bezoeken en routes om te rijden. Overnachten is vaak geen probleem, tijdig beginnen met het zoeken van een bed is overigens wel handig. In september ga ik ook die kant uit, samen met een vriend en wij rijden dan deels offroad, deels onroad. Helaas slechts een weekje (8 dagen) want ik moet ook nog tijd hebben om een paar centen te verdienen.
Wat het rijden in de bergen betreft: idd even een weekenddag naar Zuid Limburg voor een middagje oefenen en dan wel even de iets kleinere holle wegen gebruiken (ook voor tegemoetkomend verkeer) en dan lukt het wel. Naar boven toch liever een klein beetje gas erop zodat het altijd in de vooruit gaat, niet teveel want dat ik vaak niet nodig, tijdig op- en afschakelen en het kan bijna niet mis gaan.
Veul plezeer

Offline Brombeer

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #21 Gepost op: 06 juni 2015, 09:44 »
Het belangrijkste is natuurlijk dat het zonnetje in je hoofd schijnt!

Berg-op rijden is snelheid het makkelijkst te doseren, de zwaartekracht helpt immers mee remmen voor bochten.

Berg-af krijg je daardoor juist flink wat energie meer mee en je moet beducht zijn soms flink meer bij te moeten remmen om tijdig je bochtsnelheid goed te krijgen.

In de bergen word je veelvuldig geconfronteerd met scherpe bochten en dat maakt het allemaal ook zo leuk. Weergaloos en zorgeloos genieten van bergtoeren staat of valt met gebruik van de voetrem in met name scherp bochtenwerk.

Met beide remmen haal je de vaart zo ver eruit dat je de bocht veilig in kan sturen. Met alleen de voetrem, doch met het gas erop, trek je je motor door de bocht (zoals met 8-tje rijden of straatje keren tijdens lessen).


De voetrem, je beste vriend in de bergen!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marlene

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2015, 19:00 »
heel plezier in de bergen.
Je hebt echt geen training en hoogtepillen nodig hoor! ( wel een warme slaapzak als je boven de 1000m kampeert.
In het jaar dat ik mijn rijbewijs had gehaald,ben ik direct met mijn vriend mee gereden naar de Alpen.... gewoon doen, dan leer je het snelst!
Inmiddels heb ik al heel wat motorvakanties in de Alpen achter de rug en elke keer is het best weer even wennen, maar daarna een feest.
Mijn tips:
Parkeer je motor altijd in de eerste versnelling, dan rijdt hij niet van de standaard!
Kijk goed door de bochten, zodat je mooie lijnen rijdt en ziet wat er aan komt!
Rijd je eigen tempo. trek je niets aan van snelle kereltjes in hun T-shirt met een meisje met blote enkeltjes achterop die je met duizelingwekkende snelheid en de gekste capriolen inhalen in, voor, na en tijdens de haarspeldbochten... Rijd in het tempo waar jij je prettig bij voelt.
Houd  wat afstand van trage voertuigen, zoals vrachtwagens en campers. Met name in de bochten omhoog nemen zij veel snelheid terug, terwijl je met je motor juist wat trekkracht wilt houden. Vind ik zelf de grootste ergernis van rijden in de bergen. Door wat afstand te bewaren, heb je wat reservemeters om je motor vlot door de bocht te trekken. ( deze snelheid heb je mn bergop nodig, anders lig je op zijn kant...)
Wij zijn lid van de ANWB met buitenlanddekking. Als er iets met de motoren is wat we zelf niet op kunnen lossen, kunnen we daar altijd op terugvallen.

maar bovenal: Heel veel plezier!!

Offline Timy

Re: Pyreneen zonder bergtraining. Te doen? Tips?
« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2015, 19:40 »
Iedereen vergeet het allerbelangrijkste te noemen...

Je fototoestel!  ;D Na al die tips willen wij natuurlijk wel foto's zien  ;)
Veilige rit en geniet ervan, tis geweldig rijden in/rond de Pyreneeën!
 
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel