Techniek > Honda Transalp
Spanningsregelaar nummer 1277
Oldtimer:
Heel veel over te doen en nog steeds een van de kritische onderdelen van onze alpjes.
Maar er is nogal wat aftermarket verkrijgbaar en dan loop je tegen het volgende probleem aan.
Deze SR's hebben in plaats van 3 maar 2 uitgaande draden en nieuwsgierig als ik ben, even gekeken waar die 3e draad nu eigenlijk voor is.
Ik heb even de massa en de 3e draad in beeld gebracht door een kleurtje te geven.
De rood gekleurde lijn is van deze 3e draad, en die gaat naar verschillende delen in het circuit, zoals remlicht, knipperlicht enz.
De groene is de massa en de overgebleven draad is natuurlijk de + draad die naar de accu gaat.
Wat is nu de functie van deze rode lijn/draad. Een 2e + uitgang die separaat naar de diverse punten gaat, naast de "master" die de accu moet laden.
Wanneer je dus een aftermarket SR hebt, zou je de overgebleven loze aansluiting moet koppelen met de uitgaande + op de SR.
Wie het weet mag het zeggen.
Arjen:
Ik ben geen vonkentrekker, maar stiekem wel een beetje werktuigbouwkundige.
Een spanningsregelaar met 2 draden, hoort (denk ik) bij een 1 fase dynamo. Op onze TA zit een 3 fase dynamo met 3 gele draden. Als je die 3 draden op 2 aansluitingen monteert, moet dat volgens mij gewoon netjes gelijkgericht moeten worden. Punt is alleen dat je niet het volledige vermogen van de dynamo gebruikt.
Wat je op de tekening ziet, met de gekleurde draden, is zover ik kan bepalen alleen maar verdeling van de gelijkgerichte fasen (vermogen).
De vraag is, de SR met 2 uitgangsdraden heeft ook 2 ingangsdraden uit de dynamo?
V-Twin:
--- Citaat van: Arjen op 26 juni 2015, 09:17 ---
Op onze TA zit een 3 fase dynamo met 3 gele draden. Als je die 3 draden op 2 aansluitingen monteert, moet dat volgens mij gewoon netjes gelijkgericht moeten worden. Punt is alleen dat je niet het volledige vermogen van de dynamo gebruikt.
Wat je op de tekening ziet, met de gekleurde draden, is zover ik kan bepalen alleen maar verdeling van de gelijkgerichte fasen (vermogen).
De vraag is, de SR met 2 uitgangsdraden heeft ook 2 ingangsdraden uit de dynamo?
--- Einde van citaat ---
Helaas deze redenatie klopt niet. Al onze clubmotoren hebben een dynamo met drie gele draden vanaf de dynamo maar niet alle clubmotoren hebben een Sr met drie uitgaande draden. De oudere TA's en AT's hebben dat alleen en volgens mij heeft dat te maken met de lay-out van het elektrisch laadsysteem. Het laadsysteem is bij de TA 600/650 en eigenlijk nog meer bij de AT's een punt van aandacht omdat het qua bedrading vrij licht is uitgevoerd. De twee positieve draden kunnen gewoon bijelkaar worden genomen en rechtstreeks op de + van de accu worden aangesloten. De massa van de SR kan direct op de - van de accu. Deze wijze van monteren wordt ook door Motek in Duitsland, leverancier van gemodificeerde SR's, gepromoot.
Oldtimer:
Dusssss, mijn stelling klopt dus wel Bram
V-Twin:
Marien, in jouw ingekleurde schema heeft 1 draad zowel de groene als de rode kleur dat is vreemd.
Maar inderdaad die derde draad kan je daar op de 'loze' draad aansluiten. Als ik zo naar het schema kijk lijkt het op een stuurstroom.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie