Techniek > Honda Transalp

Temperatuur cilinder

(1/3) > >>

GK:
Beste,

Op mijn oude transalp met zwart blok heb ik geen temperatuursensor meer. Als oplossing heb ik nu een temperatuursensor die onder de bougie zit op de cilinder.

De temperatuur bij stevig doorrijden kan met dit zomerse weer naar de 120 graden Celsius oplopen. Ik vraag mij af of dit niet te heet is, en zo ja wat ik er aan kan doen.

Grt.

Kwafo

Sandor:
Op mijn pd tientje is de tempmeter geen betrouwbare meter om te weten wat de temp van het blok is. Reageert pas laat of bij veel stadverkeer ivm weinig rijwind.
Ik heb een tempmeter als oliepeilstok. Dit geeft de temp van de olie aan. HET koelmiddel van je blok. Deze blijft redelijk constant rond de 80 gr.
Jij meet de temp op DE plek waar de klappen vallen. Ik denk dat daar de meeste warmte opgewekt wordt en dat een verkeerd beeld geeft van de temp van je gehele werkende gedeelte van het blok.
Ik kan er naast zitten.

Oldtimer:
Denk inderdaad dat je metertje een heel ietsie pietsie klein beetje afwijkt. >:D

Het blok zelf is watergekoeld, dus  ( behalve als de koelvloeistof onder druk zou staan)  zou de temperatuur niet boven de 100 graden uitkomen.
Wanneer je in plaats van de standaard temperatuur meter een analoge zou monteren zul je tot de conclusie komen dat de temperatuur niet boven de 86 graden uit komt. Ook het moment dat je thermostaat open gaat.

Maar je kunt gewoon een "normaal "temperatuur metertje aanschaffen en die op de plek van de bestaande sensor aansluiten.

GK:
Hahahha, oke, dat snap ik

maar is het niet mogelijk dat de cilinder warmer wordt dan het koelwater?

koelwater kan een maximale temperatuur opnemen natuurlijk, maar ik snap de principes ook nog niet helemaal.

Ik kan er als ik het goed begrijp wel vanuit gaan dat het koelwater niet boven de 100 graden komt omdat er anders leidingen zouden knappen ofzo :-p

Arjen:
Gelukkig staat het koelsysteem van jouw Transalp gewoon onder druk. De temperatuur van de koelvloeistof loopt tijdens warme dagen ook best wel boven de 80 graden op.

De thermostaat opent volgens specificatie tussen 80-84 graden Celsius, wat betekent dat bij die temperatuur de koelvloeistof ook door beide radiateurs begint te stromen. Bij ongeveer 95 graden Celsius staat de themostaat volledig open.

De druk op het koelsysteem ligt ergens tussen de 0.8 en 1.3 bar overdruk. Dit is overigens de reden dat je niet moet proberen het deksel van je radiateur ineens los te draaien als je motor goed warm is. Dan heb je grote kans op een bezoekje aan Beverwijk ;)

Omdat het koelsysteem gesloten is en onder druk staat en er gebruik gemaakt wordt van koelvloeistof (chemisch mengseltje) ligt het kookpunt ongeveer bij 125 graden Celsius.

Wat ik niet helemaal begrijp is de sensor 'onder' de bougie. Kan je die toelichten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View