Auteur Topic: Transalp loopt niet mooi  (gelezen 2591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jim

Transalp loopt niet mooi
« Gepost op: 16 augustus 2015, 17:59 »
Beste Transalpers,

Voor een kennis ben ik bezig aan een transalp uit '93, hij had hem destijds nieuw gekocht en er staat nu 20,000 km op de teller. Hij heeft de motor 15 jaar geleden weggezet, maar gelukkig met benzine in de tank, en hij heeft de carburateurs leeg laten lopen.
Ik heb de tank gecheckt op roest, en die was nog schoon.
De reden dat hij de motor 15 jaar geleden had weggezet was dat de motor niet meer lekker liep, nadat hij een tijdje niet had gereden. De motor klonk ruw, klom niet makkelijk in z'n toeren, en bleef zonder gas te geven alleen stationair lopen met volle choke.

Ik heb nu de oude benzine in de tank vervangen voor nieuwe, de olie en kvs vervangen, nieuwe bougies geplaatst en een nieuwe accu. De motor start met de choke er vol op en het gas een beetje open meteen, maar hij loopt niet mooi, hij ploft uit de uitlaat en qua geluid doet het mij denken aan toen mijn GS750 (viercillinder) maar op 3 cillinders liep omdat er een bobine defect was. Ook wordt de voorste uitlaatbocht minder snel warm dan de achterste.

De CDI's heb ik omgewisseld, en als daar een probleem mee was had de toerenteller problemen moeten geven toch?.
De 4 bobines (transalp heeft 4 bougies, 2 per cillinder) heb ik gedemonteerd en doorgemeten, 3 van de bobines zaten netjes tussen de 7.4 en 12.8 K ohm, maar bij 1 bobine gaf de multimeter geen waarde weer. Die bobine heb ik vervangen, maar de motor loopt nog even slecht.

Wie weet waar we verder kunnen zoeken? Het eerstvolgende wat ik wil doen is de carburateurs laten ultrasonen.

Offline Oldtimer

Re: Transalp loopt niet mooi
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2015, 18:38 »
1er ingeving:

Carburateur probleem

Eerst maar eens door de ultrasoon halen.
Dan pas verder zoeken.
Waarschijnlijk is de carb vergumd, en/of blijft de choke gewoon hangen.
Verder kunnen membramen versleten/lek zijn.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Transalp loopt niet mooi
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2015, 18:43 »
 de carb ultrasoon reiningen is een goede basis omdat je motorfiets al heel lang stil heeft gestaan

te checken

heb ik brandstof en komt deze in de cylinder

staan de kleppen goed en is er gesychroniseerd

start de motor ?
is het mengsel in orde(te rijk of te arm
is de ontsteking in orde (maw werken de pick up spoelen, cdi, bougie doppen etc)

het blijft even zoeken maar begin  stap voor stap iets uit te sluiten

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mirko

Re: Transalp loopt niet mooi
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2015, 18:51 »
Na zo lang stilstaan is de kans groot dat de membranen van de carbs. lek zijn. Zoals al aanbevolen in vorige reactie. Carbs. eraf halen demonteren, ultrasoon reinigen.
Yamaha XJR 1300

Offline Jim

Re: Transalp loopt niet mooi
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2015, 20:06 »
Bedankt voor de reacties, de membranen zijn niet lek, die heb ik gecheckt. Ik heb de bobines losgehaald en de weerstand gemeten van de aansluiting op de bobine tot de bougiedop, die geven de juiste waardes. De pickupspoelen en de cdi zal ik ook doormeten, kan iemand mij vertellen welke draden/stekkers ik dan moet doormeten met de multimeter? Of kent iemand misschien een goede link?

De carburateurs wil ik sowieso laten ultrasonen, de eigenaar had de motor een tijdje niet gebruikt (hij weet niet meer precies hoe lang) en daarna begon de motor zo slecht te lopen, waarna hij hem heeft weggezet in de schuur. De kleppen kan ik ook nog checken, maar pas nadat de carburateurs zijn gereinigd en alles is doorgemeten, want 20,000km lijkt me vrij weinig om problemen met de klepspeling te geven.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2015, 20:08 door Jim »

Offline Waffie

Re: Transalp loopt niet mooi
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2015, 20:58 »
het is niet een kwestie van niet verwachten het is een kwestie van uit sluiten

het onderhoudsschema van honda is vrij duidelijk en op dit moment weet je niet wat daar nog van overgebleven is maw je moet voor je zelf een nul sutuatie gaan maken

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl