Auteur Topic: Startprobleem Transalp 1996 (startrelais klikt wel, maar startmotor draait niet)  (gelezen 16395 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hondatransalp1996

Beste Transalpers,

Mijn Honda Transalp uit 1996 wil - ineens - niet meer starten. Ik hoor alleen het startrelais nog klikken, maar vervolgens gebeurt er helaas helemaal niets. Aanduwen is op dit moment de enige optie, maar daar word je ook niet vrolijk van.

Ik heb de zekeringen (waaronder de 30A zekering bij het startrelais) gecheckt. Ook heb ik met startkabels via een andere accu geprobeerd te starten, maar zonder resultaat. Het ligt naar mijn idee dus niet aan de zekeringen of aan de accuspanning.

Inmiddels heb ik o.a. dit forum erop nageslagen (waar ik overigens reeds een soortgelijk topic vond) en de 'Haynes Service & Repair Manual' van de Transalp bekeken. Daar staat op p. 283 te lezen: "If the relay clicks, then the fault is in the wiring or motor". Met andere woorden: waarschijnlijk is de startmotor kapot. De bedrading heb ik namelijk (vluchtig) gecontroleerd.

Ik ben benieuwd of jullie ook vermoeden dat de startmotor kapot is. En (als het inderdaad de startmotor is) hoe te handelen. Compleet nieuwe (tweedehandse) of reviseren? Voor het laatste heb ik zelf in ieder geval niet voldoende verstand van zaken...

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Offline Mirko

Begin maar met het overbruggen van het relais. Ofwel gewoon spanning op de startmotor zetten. Asl deze niet rondgaat is het de startmotor (uitgaande van een goece accu)
Yamaha XJR 1300

Offline Oldtimer

Eens met Mirko, maar ik zou eerst eens even de accuklemmen nalopen.
Als deze niet goed vast zitten heb je hetzelfde effect.
Verder kan het relais wel degelijk stuk of intern geoxideerd en zelfs verbrand zijn.

Als startmotor overleden is heb ik er nog wel eentje in de aanbieding
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Sometimes even Haynes sucks..  :)

Ik vermoed dat je accu overleden is. In dat geval kan het voorkomen dat de accu de spanning van een andere, via startkabels, ook niet meer overneemt. Maar, het kan ook onschuldiger zijn gelukkig.

Zoals gezegd, controleer of de accupolen goed vast zitten. Controleer of de beide plussen (rood) zowel op het startrelais, als op de startmotor zelf, vast zitten. Controleer ook of de min vanaf de accu op de startmotor zelf (zwart) goed vastzit. Als één van deze slecht contact maakt, gaat de startmotor misschien niet rond (onvoldoende contact om hoge stroom door te laten).

Controleer ook de accuspanning over de polen, met een multimeter in DC V stand. De spanning moet tenminste 12,5V zijn. Een zeer gezonde accu meet zelfs 12,6 of ietsje meer. Een accu die 12V aangeeft, is ontladen, of defect. In dat geval, opladen! Mocht dat onvoldoende effect hebben, wissel de accu voor een betrouwbare (lenen?) en probeer opnieuw.

Mocht de accuspanning 12,5V of wat meer zijn en het startrelais klikt alleen maar, dan kun je het startrelais overbruggen door met een punttang de beide dikke rode draden op het startrelais, met elkaar door te verbinden. Als de startmotor dan wel rondgaat, moet je het startrelais verdenken. Schrik niet, het is een vrij heftig effect, maar het kan geen kwaad. Pas op met kortsluiting tegen het frame!

Mocht dit allemaal geen uitkomst bieden, zien we je graag hier terug.

Maar, ik vermoed dat je accu aan vervanging toe is  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2015, 22:35 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

Wat brom zegt! (Ben t wel vaak met je eens de laatste tijd is het niet brom? ;) ) ooit is er zelfs een WLNS subclub (voorloper van een stammtisch) voortgekomen uit dezelfde vraag. Bleek de accu te zijn....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Bill

Eens met Mirko, maar ik zou eerst eens even de accuklemmen nalopen.
Als deze niet goed vast zitten heb je hetzelfde effect.
Verder kan het relais wel degelijk stuk of intern geoxideerd en zelfs verbrand zijn.

Als startmotor overleden is heb ik er nog wel eentje in de aanbieding
Mee eens oxidatie op stekkertjes. Even met schroevendraaier overheen krabben. Als het dan nog niet werkt heb ik OOk nog wel een startmotor liggen  ;D NEE brom niet die problemen bij mij gaf :P

Offline hondatransalp1996

Heren, bedankt voor jullie reacties!

Nadat ik de accupolen had losgemaakt en weer aangeschroefd, de plus op het startrelais en de min op het startmotor had gecheckt (zoals Brombeer omschreef) en had in gespoten met wat WD40 was er geen verandering waarneembaar bij het starten. Vervolgens nog een keer hetzelfde gedaan en wat zitten friemelen aan de stekkers, en -tadaa- hij startte :).

Het is (vooralsnog) dus opgelost. Nu maar hopen dat dit een blijvende oplossing is (ik weet nu namelijk niet exact wat het was...)!

Ik heb overigens zelf geen multimeter (en heb de spanning dus ook nog niet kunnen meten), maar zal die eens een aanschaffen. Ik heb nu overigens ook geconstateerd dat het peil van de accu bedenkelijk is en zag dat de accu dateert van 2011; eens kijken wat ik daarmee ga doen...

De startmotor blijkt het dus toch nog te doen. Toch bedankt voor jullie aanbod startmotors!

Offline Oldtimer

Zoals hier meerdere keren gemeld.
Stekkers schoonmaken en goed nalopen
Probleem 99% opgelost.

Wedden !!
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Nou da's mooi! Gelukkig onschuldig, lijkt.

Toch moet het ergens met de verbinding van de dikke draden richting startmotor hebben gezeten. Want, als je 'klik' hoort, maken de stekkers die er op dat moment toe doen, goed contact. Want, 'klik',het startrelais verbind de plus naar startmotor door. Echter, blijkbaar onvoldoende spanning/stroom voorhanden om die rond te laten gaan.

Nou ja veel rijplezier. Je weet nu i.i.g. dat als het weer voorkomt, je met wat gereutel wel weer thuis komt  ;D


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Swijgerde

Ik heb overigens zelf geen multimeter (en heb de spanning dus ook nog niet kunnen meten), maar zal die eens een aanschaffen. Ik heb nu overigens ook geconstateerd dat het peil van de accu bedenkelijk is en zag dat de accu dateert van 2011; eens kijken wat ik daarmee ga doen...

Als je hem kan peile kan je hem waarschijnlijk ook bij (laten) vullen. Zou je een keer moeten doen een accu kan in "goede" omstandigheden overigens 10 jaar mee gaan. Dus zeker de moeite waard om gewoon bij te (laten) vullen.

Offline hondatransalp1996

Gelukkig onschuldig, zo lijkt het inderdaad.

Ik heb de accu inmiddels bijgevuld met gedemineraliseerd water, dus hopen dat ik nu de 10 jaar kan volmaken ;)

Offline hondatransalp1996

Ruim een week startte de Transalp dagelijks direct en zonder problemen. Vandaag heb ik helaas weer exact hetzelfde probleem gehad. Hij wilde - ineens, nota bene bij een warme motor - weer niet starten.  Ik hoor alleen het startrelais nog klikken, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets. Weer aan moeten duwen dus. Ook een paar uur later geprobeerd te starten, maar geen respons (behalve dat klikje dan...).

Ik ga het stappenplan van Brombeer binnenkort maar weer eens toepassen.

Daarop vooruitlopend: heeft iemand (met deze info) wellicht een meer concreet vermoeden wat het is / kan zijn?

Wederom bedankt alvast!

Offline Brombeer

Dat is jammer om te horen!

Het is veel te laat nu, ik ga morgen beter reageren.


Om de motor te laten starten (ronddraaien), heb je nodig:

- gezonde accu
- impuls startknop
- goed startrelais
- gezonde startmotor
- prima kabel-aansluiting

Als je motor het een week lang goed doet, en dan ineens nie, valt de accu in principe af.

Als het relais daarna ineens alleen  'klik' zegt, valt de startknop (en alles ervóór) af.



Blijven als verdachten over, functie startrelais, prima kabel-aansluiting, of de startmotor.


Morgen  ;)

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2015, 02:31 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

Brommie; of je hebt een gebroken plaat in je accu zitten waardoor die de ene x genoeg spanning geeft, de andere x niet... zou de accu dus niet uitsluiten!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Oldtimer

Citaat
functie startrelais, prima kabel-aansluiting, of de startmotor.

Jammer, meer smaken hebben we niet ( concreet )

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Ennnn wat nog niemand geroepen heeft: Een multimeter kost je de kop niet!

Wanneer het het relais is wat blijft hangen kun je er een paar ferme tikken tegenaan geven met een blokkie hout ofzo. Soms schiet het relais dan los en doet hij het weer. Zo zijn vrienden van mij naar omgeving Dakar gereden met een Suzuki 4x4. Ik betwijfel wel een beetje dat het relais vast zit ivm de klik maar wie weet.

Maar vergeet niet meten is weten wtb de accu (lege, slechte accu geeft de symptomen die je noemd)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Mjaaa dat is inderdaad een bekend truukje bij autootjes. De bendix-met-startrelais op een oto-startmoter zit anders in elkaar en geintegreerd in de de startmotor. Soms zit de bendix vast, of de motor heeft een rotte winding. Door dat ding een mep te verkopen tijdens 'starten' springt die bendix uit, of het anker in de motor verdraaid een tikje en komt alsnog op gang.

Is op zich wel toe te passen op een moto. Starknop indrukken en op startrelais tikken met schroevendraaier handvat. De starmotor moet je echt een lel verkopen met een end ijzer of zoiets. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd.


Anyways,

Op jouw 'klik' momentje, twee dingen om juist dan te proberen, te weten enerzijds werking startmotor/accu, en anderzijds contact in startrelais.

- om op dat moment de accu te testen, en tegelijkertijd de startmotor: verbind de beide dikke rode plussen op het startrelais door met bijv. een (geisoleerde!) punttang (daar hoeft het contact niet voor aan te staan). Gaat de startmotor rond, kun je die, en de accu, in principe uitsluiten. Gaat die niet rond, dan accu verdenken, of de startmotor (koolborstels /defecte spoel).


De betere multimeters hebben een diode test-stand. Doorgifte geeft dan een piepsignaal. Geen doorgeefte hoor je niks.

- zet op elke plus op het startrelais een sonde van de multimeter, in diode-stand. Zet contact aan en start. Naast de klik, moet nu de pieptoon klinken (doorgifte, plus naar startmotor is doorverbonden). Dan accu of startmotor verdenken. Piept die echter niet, is er blijkbaar wel beweging in startrelais, maar maakt geen contact met één van beide plussen.


Ik zou zeggen, lees je topique na, en ga stapsgewijs aan de gang. Copy/paste en print, als hand-out tijdens je werk. Alles om je probleem op te lossen, staat reeds neergeschreven. Doe steeds één test tegelijk, om overzicht te houden in wat je doet. Schrijf het resultaat anders steeds op.

Hou ons op de hoogte van je vordering, vinden we leuk. Succes  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hondatransalp1996

Heren, wederom bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Zoals gezegd zou ik het stappenplan weer gaan nalopen. Wat bleek: bij de eerste stap  - het moervast zetten van de accupolen - startte hij direct.

Toch vreemd, omdat ik de accupolen de vorige keer (n.a.v. de eerste reacties van Oldtimer en Brombeer) naar mijn idee ook al écht moervast had gezet. Wellicht dat die (mede door het rijden over onverharde paden) ietwat zijn losgetrild ofzo, met als gevolg dat er dus idd genoeg spanning/stroom voorhanden is om de lichten etc., te laten branden, maar niet genoeg om de startmotor rond te laten gaan...

Het loopt dus af met een sisser, maar ik ben blij.

Ik heb vanaf nu in elk geval altijd gereedschap bij me om die accuklemmen vast te zetten.

Bedankt voor jullie input! Ook leerzaam voor anderen op dit forum lijkt me.

Offline Oldtimer

Citaat
Ook leerzaam voor anderen op dit forum lijkt me.

Dat weten die anderen intussen ook. 8) 8)  Je was niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste met dit euvel.


Maar zoals vele malen is de oorzaak vaak iets wat niet meteen zichtbaar is.
Je gaat zoeken op de verkeerde plaatsen en uiteindelijk kom je toch weer terug bij de bron.

De accu en de aansluitingen.

Wanneer er een elektrisch probleem is, wat niet continue is ,zijn er maar een paar componenten die de oorzaak kunnen zijn.
Denk aan een CDI of relais. Voor de rest,  zekering houders, schakelaars, stekers en bekabeling.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline roland65

Je kan er ook een zelfborgende moer opzetten, scheelt je weer gereedschap meenemen.
Nu bij de Lidl in een leuk assortimentsdoosje voor weinig!
Of je zet er een veerring achter.
Je raadt het al: ook nu bij de Lidl in een leuk assortimenstdoosje!

Offline Brombeer

Nee ben je niet bang dat je nu gewoon weer wat hebt lopen reutelen en dat hij het 'ineens' weer doet...?


Ga ik toch weer mee met Jeroen, die min van die accu kan wel es kaduuk zijn (plaat).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Een accupool kabel kan echt vast lijken te zitten, maar toch net niet genoeg contact maken.

Bij mijn AT ook gehad. Starten lopen, ff tanken, starten.... niets... accupool kabel leek vast te zitten, maar toch even een extra draai gegeven. Starten lopen.
Maak de boel bij de polen ook maar eens goed schoon, en ff invetten met wat vaseline.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer


Mjaa ik dacht meer aan slecht contact van de min met de platen, binnen in de accu.

Maar goed, zolang je alle andere tests ook niet doet, weet je nooit waar je het zoeken moet..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Rob

Sorry, want jullie hebben veel uitgelegd maar: als ik de startknop in druk begint het startrelais (als dat tenminste dat kleine zwarte kastje is waar de kabel naar de + pool vd accu aan zit) te knetteren (heel snel te tikken..).. Er tegen aan tikken helpt niets.. Mag ik er dan van uit gaan dat ik een nieuw startrelais moet hebben?
Alias raceneus..

Offline Waffie

of een andere accu ?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Rob

Nog bedankt voor je ractie Waffie..
En je had ook nog gelijk: bleek gewoon de accu te zijn die was overleden! Is toch volgens mij meest voorkomend..
Alias raceneus..