Mjaaa dat is inderdaad een bekend truukje bij autootjes. De bendix-met-startrelais op een oto-startmoter zit anders in elkaar en geintegreerd in de de startmotor. Soms zit de bendix vast, of de motor heeft een rotte winding. Door dat ding een mep te verkopen tijdens 'starten' springt die bendix uit, of het anker in de motor verdraaid een tikje en komt alsnog op gang.
Is op zich wel toe te passen op een moto. Starknop indrukken en op startrelais tikken met schroevendraaier handvat. De starmotor moet je echt een lel verkopen met een end ijzer of zoiets. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd.
Anyways,
Op jouw 'klik' momentje, twee dingen om juist dan te proberen, te weten enerzijds werking startmotor/accu, en anderzijds contact in startrelais.
- om op dat moment de accu te testen, en tegelijkertijd de startmotor: verbind de beide dikke rode plussen op het startrelais door met bijv. een (geisoleerde!) punttang (daar hoeft het contact niet voor aan te staan). Gaat de startmotor rond, kun je die, en de accu, in principe uitsluiten. Gaat die niet rond, dan accu verdenken, of de startmotor (koolborstels /defecte spoel).
De betere multimeters hebben een diode test-stand. Doorgifte geeft dan een piepsignaal. Geen doorgeefte hoor je niks.
- zet op elke plus op het startrelais een sonde van de multimeter, in diode-stand. Zet contact aan en start. Naast de klik, moet nu de pieptoon klinken (doorgifte, plus naar startmotor is doorverbonden). Dan accu of startmotor verdenken. Piept die echter niet, is er blijkbaar wel beweging in startrelais, maar maakt geen contact met één van beide plussen.
Ik zou zeggen, lees je topique na, en ga stapsgewijs aan de gang. Copy/paste en print, als hand-out tijdens je werk. Alles om je probleem op te lossen, staat reeds neergeschreven. Doe steeds één test tegelijk, om overzicht te houden in wat je doet. Schrijf het resultaat anders steeds op.
Hou ons op de hoogte van je vordering, vinden we leuk. Succes