Auteur Topic: webdagboek; Jaspers transalp.  (gelezen 28605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaspersFZR

webdagboek; Jaspers transalp.
« Gepost op: 09 juli 2015, 20:30 »
Zooo Hallo allemaal!

Van andere fora's ben ik gewend dat mensen vaak een soort webdagboek maken, ik vind dat altijd wel handig, als ik dan wat vragen heb hoef ik niet steeds een nieuw topic aan te maken. Dit zal mijn webdagboekje zijn (tenzij dit beter op een andere plek hoort)

Mijn transalp zoals ik hem kocht


zoals die nu is:




Inmiddels tijdelijk mijn navigatie, met de zuignap op het raampje weten te fiksen, hier moet wel een echte mooie bracket voor komen en een mooie 12v aansluiting maken.

Dat is mijn eerste vraag. ik ken wel die carpoint 12v stopcontacten. die dingen zijn zo'n but kwaliteit, die wil ik niet, het moet wel lekker waterdicht kunnen met een dopje. Heeft iemand een goed advies voor een mooi 12v inbouw socket?

Nu mijn tweede vraag... ik ken inmiddels al heel wat topics over km teller problemen. Toch heb ik nog niet de gouden tip! Ik dacht dat mijn teflon tandwieltje wel stuk zou zijn, dus van iemand hier maar vast een nieuwe gescoord... Wat blijkt nu na demontage (jeetje dat had ik eerder moeten doen, wat sleuteld de transalp lekker makkelijk en snel!) Mijn teflon tandwieltje is van staal (of alu) en ziet er super netjes uit!


Het probleem zit hem denk ik in de andere worm, als ik met de hand aan het tandwiel draai, merk ik dat de haakse worm niet meedraait, alles goed schoongemaakt, en dan denk ik ook te zien dat idd die haakse worm een beetje uitgevreten is.



Wat ik ook zie is dat dat metalen wieltje (de opnemer) wel veel speling heeft over het de as. dat helpt natuurlijk ook niet mee!

Wat te doen? eens proberen met nieuwe kunststof wieltje? Of beter gewoon een 'nieuwe' tachometer kopen (huisje met hele overbrenging erin?)

Had trouwens ook nog last van een uitgeleuterde schroef... grrr....

maar met een torxbitje zo gefikst!!!
« Laatst bewerkt op: 17 april 2016, 10:43 door jaspersFZR »
Nieuwe transalp rijder!

Offline downunder

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2015, 20:57 »
ah, het spul is aangekomen :)

nooit geweten dat er ook nog iets anders was dan een kunststof tandwieltje. Als de worm is versleten, lijkt me het meest aannemelijk dat die is beschadigd door je stalen tandwiel, doordat bijv de kabel stroef draait ofzo. Heb je dat al getest?
Als de worm daadwerkelijk beschadigd is, zou ik er in geen geval een nieuw tandwiel in zetten, of dat nou kunststof is of staal. Beter het huisje vervangen.

Offline TransAlpGhost

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2015, 23:29 »
12 volt spul kun je vaak bij een watersport zaak vinden met klepjes ed...

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2015, 11:40 »
Hee dat is een goeie tip, een watersportzaak! Ga ik eens kijken!

Downunder, ik denk dat ik jou even een pb stuur voor het huisje als je die nog hebt, ik denk idd dat het ene wieltje het ander aan gort heeft gedraaid!

Dus beter even een verse worm en dan monteren met nieuw kunststof wieltje! kabel moet ik nog checken of die soepel draait, iemand daar een tip voor? het sleufje van de kabel zit nogal diep in het rubber weg.
Nieuwe transalp rijder!

Offline downunder

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2015, 11:47 »
dat kabeltje kun je volgens mij met de hand draaien, of aan de bovenkant uittrekken met een tangetje anders. Even smeren kan nooit kwaad (teflon ofzo?)
controleer bij het terug monteren ook of hij een mooie lijn maakt zonder knikken van voorwiel naar de tellerset.

Offline V-Twin

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2015, 13:58 »
.....Dus beter even een verse worm en dan monteren met nieuw kunststof wieltje! kabel moet ik nog checken of die soepel draait, iemand daar een tip voor? het sleufje van de kabel zit nogal diep in het rubber weg....

Met een verse worm ga je het niet redden als die al te koop is.
De worm op het asje is niet gelagerd en dat is nu juist het probleem. Het asje holt het huis uit en krijgt dan t.o.v. het teflon deel een andere positie wat de tanden doet opvreten en het deel op het asje gaat steeds zwaarder draaien.

Advies: koop een complete nieuwe tacho opnemer en smeer met een dun middel maar niet overvloedig de kabel. Met teveel smeer loop je de kans dat de handel naarboven gaat draaien je tellerhuis in.

Succes.

Offline dropken

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2015, 14:38 »
heb zelf een aansteker contact gescoord op een chinese site met klepje spatwaterdicht en voor erg weinig geld
en prima kwaliteit, ben toch erg tevreden over die chinese spulletjes als er iets niet goed is dan klaag je en krijg je voor niets een ander die het wel doet.

Offline Brombeer

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2015, 17:03 »
Die speedo-opnemertjes zijn nieuw, onprettig duur.

Die van een AT, NX Dominator en in meen zelfs XR, passen ook, toch?


De teller binnenkabel trek je er juist van onder af eruit. Als je er niet bij kunt, draai de wartel onder de kilometerteller in de cockpit los en duw de binnenkabel van daar in de buitenkabel. Komt-ie aan de onderkant er uit.

Meestal draaien die wormwieltjes/opnemerhuis kapot omdat de aandrijfkabel te zwaar loopt (knik, verhard vet e.d.) terwijl het voorwiel vrolijk doorgaat  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Mirko

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2015, 20:41 »
heb zelf een aansteker contact gescoord op een chinese site met klepje spatwaterdicht en voor erg weinig geld
en prima kwaliteit, ben toch erg tevreden over die chinese spulletjes als er iets niet goed is dan klaag je en krijg je voor niets een ander die het wel doet.

Heb ik ook gedaan. Prima ding, maar duurde wel ff voor het binnen was
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2015, 08:39 »
Zo km teller onderdeeltjes zijn nog onderweg! Ondertussen blijf ik gewoon verder tweaken!

Schakelpookje, hadden ze een KTM pookje onder gehobbiet, opzich fijn, want het was een wegklappende, en dat aluminium is best mooi! Maar verder... pookje was te lang, en de steekasmaat was verkeerd, geen porem dus!


Hier zie je het verschil goed!


Dit is echt beun werk...


Nu is het netjes!!! (alhoewel... een likje zwarte verf zou het helemaal afmaken!!!)


De hoogte van het pookje vind ik wel even zoeken, nu vind ik hem wat aan de lage kant, 1 tandje hoger lijkt die wat aan de hoge kant. Dus effe een stuk rijden binnenkort, dan merk ik vanzelf of het goed is! 8)
Nieuwe transalp rijder!

Offline The Headless Horseman

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2015, 17:49 »
Idd een pruts oplossing met dat KTM pookje  :-\. Veel beter zo,de originele  8)

Ik stel 'm altijd zo af dat het pookje min of meer op dezelfde hoogte (waterpas) zit als de voetsteun, dat werkt voor mij iig prima, zowel zittend als staand  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline Paul

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2015, 20:49 »
Hij  Kan Tegen Modder  :)) ;D

Offline GK

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2015, 09:55 »
Inderdaad, is afhankelijk van hoe je rijdt. Positie van voeren is afhankelijk van of je snelweg rijdt, binnen bebouwde kom (veel schakelen) of staand (off road)

is zo verzet dat pookje, dus gewoon lekker rijden en als je er last van hebt, verzet je hem een beetje!

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes opgelost!
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2015, 07:33 »
Zooo inmiddels is mijn km teller probleem opgelost!

Uiteindelijk een '2e hands' nieuw tachohuisje met worm, nieuw kunststof tandwieltje en een goedlopende kabel. Inderdaad was de kabel het euvel, dat ding zat muurvast!

en kijkerdekijk!


naar:


Nu vanmiddag even een lekker stuk proefrijden! ga ik eindelijk "officieel" de eerste kilometers op mijn transalp zetten  8)
Nieuwe transalp rijder!

Offline downunder

Re: Jaspers transalp. KM-teller probleempjes opgelost!
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2015, 14:32 »
heel fijn te horen, helemaal gelukt dus :)

veel plezier ermee!

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. Nieuw pak!
« Reactie #15 Gepost op: 06 augustus 2015, 08:54 »
Op de transalp rijden met een sportief leren pak is geen porem... Mijn oude textielen pak was inmiddels ook versleten, mijn knieprotectors bungelden ineens bij mijn schenen... (ineens ben ik dat pak veel meer gaan gebruiken... dat kon ie niet hebben!)

Na een hele zoektocht heb ik nu een nieuw pak, ik ben nogal kieskeurig, en was nogal aan het twijfelen (eerst ging ik voor een puur doorwaaipak, uiteindelijk toch overgestapt naar een 3 in 1 pak)

Mijn budget was rond de 400,- de zoektocht heeft wel een week of 3 geduurd, en uiteindelijk heb ik een voor mij perfect pak!

Een Macna Jura night eye jas, en een macna alpine broek. (die broek wordt al sinds 2012 niet meer gemaakt... maar de opvolger van die broek heeft niet de grote ventilatie flappen die je open kan ritsen!!!)



Deze spullen van Macna vond ik er kwa prijs/kwaliteit echt met kop en schouders bovenuit steken. Andere merken bieden ook dit soort spul aan, maar of veel duurder, of van voelbaar slechtere kwaliteit (vond ik)

Ik heb er nu een tochtje mee gemaakt in 32graden, was prima te doen, lekker fris windje naar binnen (moet wel af en toe even naast mijn kuipruit gaan hangen  :P )

En het pak staat ook gewoon mooi bij de transalp 8)

Nieuwe transalp rijder!

Offline GK

Re: Jaspers transalp. Nieuw pak!
« Reactie #16 Gepost op: 06 augustus 2015, 09:07 »
ziet er goed uit, ik maak me altijd het meeste zorgen over de hoosbuien, warmte komt meestal wel goed

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. Eerste blubber gehad!
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2015, 14:44 »
Jaja het is een feit!

De eerste dikke modder kek zit op mijn nog spik en span transalp.... Mijn blokje was nog zo netjes alsof ie net uit de showroom kwam. Maar nu niet meer   8)

Vet cool!!!

Zondag gingen we een stukje rijden, en zomaar toevallig kwamen we op een onverharde weg terecht, na alle hoosbuien van afgelopen weekend, was dat al snel tot aan de as in de plas! (het was serieus niet de bedoeling, we dachten een zandpad te hebben, maar na een klein stukje werd dat echt drek!)

Ik merk dat het allemaal heel onvertrouwt voelde, ik moet hier echt meer ervaring mee opdoen, grind en gravel heb ik wel eens gehad, maar echte zuigende glibberende modder nog niet (met de motor dan, ik had ooit een suzukie samurai, daar blubberde ik wel eens mee)

Wat me vooral opviel was het zoeken en glibberen van je voorwiel. Heel logisch dat je voorwiel steeds naar het laagste punt wil glijden, toch is dat effe wennen! Ik vond het wel enorm leuk, ook al zijn we de eerste de beste mogelijkheid weer terug het verharde op gegaan!

in het kader van pics or it didn't happen



Mijn banden hadden overigens zichtbaar meer grip als de AT ernaast, die heeft echte wegbanden en glibberde helemaal alle kanten op!

Dus nu zaak dat de AT snel zijn banden opslijt en wat meer allroads eronder legt. En dan eens een keer met wat experts het terrein in zodat we daarvan kunnen leren!

Nieuwe transalp rijder!

Offline Swijgerde

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #18 Gepost op: 04 september 2015, 08:15 »
Hoi,

Ik heb laatst ook me eerste allroad gedaan veel modder en los zand! zeker geweldig. Maar kreeg de tip om de banden ook wat leeg te lopen en het verschil merkte je al gauw! met name de voorband ging veel minder spoor zoeken vond ik! Misschien iets wat je al wist maar misschien ook niet :angel:.

Offline Rob de Bob

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #19 Gepost op: 04 september 2015, 14:20 »
Gaaf hoor Jasper! Toevallig had ik gister onverwachts ook een stuk zand/modderweg meegepakt en ik deel je enthousiasme!  :))

Alleen dat schoonmaken nadien vind ik dan weer niks :P.

Online Oldtimer

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #20 Gepost op: 04 september 2015, 16:02 »
Nou nou, noemen jullie dit offroad vuil ?????

Zeker vorig jaar niet op de beurs geweest in de stand van de Transalpclub.. ( of was het 2 jaar geleden )

Daar zat pas echt offroad blubber op.
Dit was je eraf met een zacht straaltje uit de tuinslang  >:D >:D


PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #21 Gepost op: 04 september 2015, 16:20 »
Zo ziet mijn Varadero er momenteel ook uit en die komt nooit in de blubber ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Online Oldtimer

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #22 Gepost op: 04 september 2015, 16:34 »
Citaat
en die komt nooit in de blubber ;D

Maar jij kunt het plakfolie er gewoon aftrekken, dat dan weer wel  >:D   :-*
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #23 Gepost op: 04 september 2015, 16:36 »
Dat klopt Marien ;D
Maar een bijkomend voordeel van folie is dat vuil en insecten heel makkelijk te verwijderen zijn.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #24 Gepost op: 04 september 2015, 19:00 »
Ja zeg!

Mij een beetje vertellen dat deze blubber slechts een beetje makkelijk weg te poetsen vuil is! Ik scheet 7 kleuren toen ik door de blub aan het hossen was  :o Dus voor mij is het heel wat!!!

 :angel:

Ik ben maar gewoon een buikschuivertje gewend, de enige reden om die te poetsen waren vliegjes op de kuip :P

(en alle begin is klein!)
Nieuwe transalp rijder!

Online Oldtimer

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #25 Gepost op: 04 september 2015, 19:35 »
Jasper, ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar het is vragen om commentaar als je dit zo post. ;)

5 spatjes op de valbeugel en zelfs geen spatje modder op de wielen  ;D
Maar chapeau hoor, je moet inderdaad ergens beginnen en mijn opmerking is dan ook NIET beledigend bedoeld.

Mijn advies is kom over 2 weken naar de Drenthe Allroad en laat je begeleiden door wat meer ervaren rijders.
Ook daar heb je de Transalpclub voor en ik weet 100% zeker dat je met open armen wordt ontvangen.
Alle begin is moeilijk en ook met wat mindere bandjes kun je heel leuk het zandpad op en de moddergaten verkennen.

Maar ga nooit alleen proberen zwaarder offroad. Je kunt op het forum ontdekken waarom dat is.


In elk geval heel veel suc6 met je alpenavontuur en wie weet, zien we je binnenkort IRL

Groeten

Oldtimer



« Laatst bewerkt op: 07 september 2015, 09:10 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #26 Gepost op: 04 september 2015, 23:46 »
Jaja het is een feit!

De eerste dikke modder kek zit op mijn nog spik en span transalp.... Mijn blokje was nog zo netjes alsof ie net uit de showroom kwam. Maar nu niet meer   8)

Vet cool!!!

Zondag gingen we een stukje rijden, en zomaar toevallig kwamen we op een onverharde weg terecht, na alle hoosbuien van afgelopen weekend, was dat al snel tot aan de as in de plas! (het was serieus niet de bedoeling, we dachten een zandpad te hebben, maar na een klein stukje werd dat echt drek!)

Ik merk dat het allemaal heel onvertrouwt voelde, ik moet hier echt meer ervaring mee opdoen, grind en gravel heb ik wel eens gehad, maar echte zuigende glibberende modder nog niet (met de motor dan, ik had ooit een suzukie samurai, daar blubberde ik wel eens mee)

Wat me vooral opviel was het zoeken en glibberen van je voorwiel. Heel logisch dat je voorwiel steeds naar het laagste punt wil glijden, toch is dat effe wennen! Ik vond het wel enorm leuk, ook al zijn we de eerste de beste mogelijkheid weer terug het verharde op gegaan!

jaspersFZR, ENJOY!!  :)


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #27 Gepost op: 07 september 2015, 07:29 »
Oldtimer, je hebt helemaal gelijk! Ik heb me vorige week ook aangemeld voor de TCN dus ik ga jullie zeker IRL ontmoeten. En hoop het kunstje van jullie af te kunnen kijken.

Over 2 weken ben ik een weekje op vakantie, dus dan helaas nog niet, maar dat komt wel goed!

Inmiddels wel mooie stepjes gevonden (was er niet eens naar opzoek, maar die vriend met de africa twin die had een tweedehands koffersetje gescoord, en zag die stepjes liggen, die had hij maar voor me meegenomen!)

Van dit:


Naar dit:




Staat lekker stevig!  :D

Wat is eigenlijk jullie mening van die aluminium kleurige valbeugelset? Ik heb het idee dat dat ding veel slapper is, als hij doet vermoeden, aan een kant zit hij al tegen een kap aan.
Nieuwe transalp rijder!

Offline PimW

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #28 Gepost op: 07 september 2015, 08:19 »
Ik had precies hetzelfde, mijn SW-Motech setje gaf geen krimp maar deze beugels verbuigen wel had ik het idee.

Probleem is dat ze bijna niet meer terug te buigen zijn.

Online Oldtimer

Re: Jaspers transalp. door de blubber
« Reactie #29 Gepost op: 07 september 2015, 09:24 »
Citaat
aan een kant zit hij al tegen een kap aan.

Lijkt er meer op dat deze beugels alleen voor de sier zijn.
Blijkbaar heeft de motor al eens op z'n zijkant gelegen.

Maar,
Wat Pim zegt,
Motech is steviger en als je echt offroad gaat zou ik overwegen om een beter setje aan te schaffen
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.