Auteur Topic: webdagboek; Jaspers transalp.  (gelezen 50406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: Jaspers transalp.
« Reactie #90 Gepost op: 16 april 2016, 10:16 »
Gefeliciteerd Jasper.
Was er van overtuigd dat het met het aanpassen van wat beugelwerk de boel weer zou passen.
Nu alleen nog die rare putjes uit de vorkhoezen halen. Is geen porum. :-X
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: Jaspers transalp.
« Reactie #91 Gepost op: 17 april 2016, 10:40 »
Zoooo de eerste echte kilometers gemaakt! alles gaat soepeltjes, ik hoor nog wel wat dingen, ik vind de ketting wat geluid maken. en ik hoor een wat gierend geluid uit de motor. Ben heel benieuwd waar dat vandaan komt. lijkt uit de regio van mijn voortandwiel te komen...

Zaterdag naar Sprundel gereden voor de inspectie! Was een gezellige en leerzame ochtend.

en mijn motor is helemaal goedgekeurd! Wel wat dingen die moeten gebeuren, maar niks wat concreet per direct een groot probleem is!

Motor stond in goed gezelschap:




Aangezien ik pas net bij de club ben ben ik nog niet zo gewend aan samenscholingen van de transalp familie. Voor mij erg bijzonder nog dus  ;)

Het lijstje waar ik aan kan werken, sommige dingen zijn heel eenvoudig, andere (balhoofdlagers bijvoorbeeld) moet ik wel even moed voor verzamelen  ::)


De terugweg van sprundel was heerlijk, ben 3 keer door belgie gereden (goeie frieten gegeten) rare belgen laten ineens het verharde ophouden, dus daar stond ik met mijn vers gepoetste motor....



Nog even snel wat kiekjes maken voor ie weer vies is!




Tsja... het was maar een kilometer door zand en op een gegeven moment vieze glibberige blubber...

 
Nu ken ik weer poetsen!!! (al ben ik daar niet zo van... dus staat ie nu met blubber en al in de garage...)

Wel echt heerlijk gereden!!! De motor rijd echt heel fijn! Ben alleen nog niet zo blij met mijn nieuwe helm... die maakt een klere herrie vergeleken met mijn oude... enorm veel windgeruis....Maargoed, goede reden om eindelijk eens oordoppen te gaan gebruiken!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Cas

Re: Jaspers transalp.
« Reactie #92 Gepost op: 17 april 2016, 10:51 »
gierend geluid uit de motor.
Ketting te strak!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #93 Gepost op: 17 april 2016, 11:02 »
Ja dat dacht ik ook, maar we hebben tijdens de inspectie even extra aandacht besteed aan de kettingspanning, die was perfect volgens Rob!

Neemt niet weg dat ik hem niet ietsjes losser kan stellen en dan kijken of het weg is!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Cas

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #94 Gepost op: 17 april 2016, 11:08 »
Ja dat dacht ik ook, maar we hebben tijdens de inspectie even extra aandacht besteed aan de kettingspanning, die was perfect volgens Rob!

Neemt niet weg dat ik hem niet ietsjes losser kan stellen en dan kijken of het weg is!
Ik zou er even mee wachten, iedere keer als ik mijn ketting heb afgesteld en ik heb een flinke rit gemaakt dan staat ie weer een stukje losser :o Alsof de boel zich opnieuw gaat zetten. Maar liever iets te los dan iets te strak is mijn idee.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline arne

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #95 Gepost op: 17 april 2016, 14:28 »
Maar liever iets te los dan iets te strak is mijn idee.
Ik denk dat de vorige eigenaar van mijn alp dat ook dacht... Die ketting hing bijna op de grond.  :P


Maareuh, ziet er goed uit Jasper! Mooi man. Met die modder ook vooral.  8)

Offline Oldtimer

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #96 Gepost op: 17 april 2016, 19:32 »
Citaat
Met die modder ook vooral

Ik zie alleen maar wat nat zand hoor.  :-* :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #97 Gepost op: 10 juli 2016, 10:37 »
Zo in de categorie niet nodig, wel leuk  8)



Uitlaatje van oldtimer overgenomen. Klinkt wel heel cool, beetje aso zonder db killer, met braaf met een lekker diep plofje

Ik moest wel even een beugeltje fiksen omdat ik de demper niet fatsoenlijk op de goede plek kreeg (het zou wel lukken maar dan stond de hele linkpijp en bochten onder spanning.



Maar al met al zit het nu mooi in elkaar en het ziet er toch wel heel sjiek uit!


Gister met een grijns van oor tot oor een ommetje gemaakt 8)
de transalp wordt steeds mooier

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #98 Gepost op: 10 augustus 2016, 08:27 »
Zo ik had elder op het forum al verteld dat ik een type 1 offroadcursus had gevolgd bij endurofun. Het leuke is dat ze daar ook wat kiekjes maken. Helaas niet op de stukken waar de modder het diepste was (daar had ik de fotograaf bijna van zijn sokken gereden toen mijn motor onder me ineens een ander spoor opzocht)

Eerst wat behendigheid op een aangelegd parcours

Hier zaten ook wat stukken met boomstammen in, waar ik de transalp meteen ram op vast reed, volgens mij steekt voor dit soort dingen de middenbok te ver naar beneden uit!!!

Wat rem oefeningen en wat driften op een mooi zandpad


En natuurlijk wat echte diepe modder (al koos ik hier het veilige pad hoog en droog!)


En vriend peter was er ook met zijn africatwin, daar staat de modder toch ook wel heel mooi op!


Was echt een leuke dag! Op naar de type 2 training (hogere snelheid, ruiger terrein en zelfs sprongetjes geloof ik) en type 3 (zand)  8)
de transalp wordt steeds mooier

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #99 Gepost op: 12 augustus 2016, 09:01 »
Ja ik heb een vraagje!

Ik heb zo'n mooie hoge kuipruit! Helemaal top.... maar eigenlijk is het ding niet handig. Voor offroad is ie te hoog, zat er van het weekend al met mijn helm tegenaan..

Op de weg geeft dat ding veeeeeel te veeeeeel turbulentie. Ik vind het naast mijn kuipruit beter vertoeven dan erachter!

Ik wil dus eigenlijk gewoon een origineel kort ruitje. ivm uv degradatie scheurtjes enzo, denk ik aan een nieuwe. Waar koop je zoiets? Of heeft iemand nog iets moois liggen voor een goed prijsje.
de transalp wordt steeds mooier

Offline Oldtimer

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #100 Gepost op: 12 augustus 2016, 09:34 »
Heb ik.
Een standaard ( lage ) ruit in rookkleur met een opzetruitje.

Je weet de weg  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Motolazy28

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #101 Gepost op: 21 augustus 2016, 10:02 »
Jasper, als je naar de Drenthe allroad rit gaat dan kunnen we wel samen rijden. Ik heb A) dezelfde kleurstelling en B) ook weinig offroad ervaring.
Nu nog een goede coach vinden ;)
I'll be back again before it's time for Sunny-down,
I'll be lazing on a Sunday afternoon.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #102 Gepost op: 05 april 2017, 10:21 »
Even een vraag, van het weekend in de ardennen mijn alpje in een diepe modderplas slagzij laten maken (koppie onder zowel ik als de alp)  8) na wat dikke pret, en een boel avontuur de boel weer aan de praat gekregen en weer lekker verder aan kunnen modderen!

Er kwam ongeveer een halve liter tot een liter water uit het luchtfilterhuis, toen dat eruit was starte de alp vrij snel weer. luchtfilter gedroogd over de uitlaat en een beetje open teruggemonteerd (luchtfilter was te verzadigd om de motor te laten lopen), dus er iets tussen geklemt dat hij een beetje een kier had.

Nu snap ik wel dat water drinken niet gezond is voor een motor, zeker niet modder water met kikkerdril (geen grapje). Uiteraard ga ik er een nieuw luchtfilter opzetten. Ik denk meteen aan een schuim filter, dan kan ik hem de volgende keer gewoon uitspoelen en uitwringen. Is dit een slimme gedachtegang?

Wat kan ik verder nog doen nu, om de schade te beperken van dit duikboot avontuur? Zijn er specifieke dingen die ik nu echt even moet cleanen voor de gezondheid van mijn alpje?

Ik denk er sterk over om zowieso ook even mijn carbs te reinigen, had op de heenweg (gewoon onroad) naar de ardennen al last van waarschijnlijk een vuiltje in een sproeier (toen liep hij tot 4000 toeren regelmatig maar op 1 pit) toen even de wegenwacht erbij gehad, die vond dat de voorste cilinder wat warm werd/wat arm liep. en die heeft toen de stelschroef op die carburateur wat opengedraaid. Toen liep hij iets beter, maar pas na een kilometer of 20 verder begon hij weer echt goed te lopen. (tot ik dus onder water dook een dag later  :-X )

Ik zal zo ook even wat foto's eropzetten, het hele weekend smaakte echt wel naar meer

Ik denk, zet het verhaal ook even in mijn eigen topic, dan passen er wat beter foto's enzo bij!

Hier had ik de boel net weer aan de praat, de plas waar we achter staan was dieper dan hij leek  ;D (de oplettende kijker ziet dat peter mijn luchtfilter in zijn hand heeft)


daarna reed ie weer prima



de transalp wordt steeds mooier

Offline Arjen

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #103 Gepost op: 05 april 2017, 11:00 »
Ik twijfel een beetje of je aan de warmte van een cilinder kan voelen of hij te arm zou lopen. Die dingen worden sowieso gewoon meer dan handwarm.

De stelschroef is voor de luchttoevoer, als je die verder open draait krijg je meer lucht dus een nóg armer mengsel. Vraag is dus een beetje welke kant hij opgedraaid is (open of dicht).

Niet lekker lopen kan inderdaad te maken hebben met vuile carbs, maar kan ook (veel) andere oorzaken hebben. Carbs schoonmaken kan echter nooit kwaad en vanaf 4000 toeren meedraaien zou best kunnen betekenen dat de kleine sproeier bijna verstopt zit. Die kleine verstopt ook het snelst.

Ik zou (al dan niet wat je onlangs gedaan hebt):

+ carbs cleanen (ultrasoon)
+ kleppen stellen (tenzij die onlangs gedaan is)
+ carbs synchroniseren (dit kan ook goed je probleem zijn, is met de juiste apparatuur snel te onderzoeken)
+ bougies vervangen

Tot slot olie verversen als je verdenkt dat er op een verkeerd plekje (prut)water is gekomen.
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #104 Gepost op: 05 april 2017, 15:34 »
Allemaal noodzakelijk kwaad zoals Arjen aangeeft.
De stelschroef lucht staat standaard 2,5 slag open t.o.v. geheel dicht.( beide kanten net boven de aftap schroef )
Naarmate je verder open draait zal er een punt komen dat de motor slechter gaat lopen.
Draai dan de boel terug tot hij weer normaal loopt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #105 Gepost op: 07 februari 2018, 08:30 »
Zooo weer een flinke update voor in mijn topic, wel balen dat photobucket zorgt dat mijn topic amper meer te lezen is (bijna geen foto's doen het meer...)

Maargoed, wat nieuwe foto's fleuren de boel wel weer op!!!

Vorige week bij waffie geweest. De transalp liep al tijden best ok, maar net niet helemaal jofel.


- Olie ververst.
- kleppen gecontroleerd en gesteld waar nodig
- carburateurs los gehad en netjes gemaakt (bleek dat de hele brandstoftoevoer leiding achterstevoren erop zat. dit zit nu weer zoals het hoord)
- gereinigd wat gereinigd moest worden (stationair sproeiers zaten zo goed als verstopt) verklaard dat niet helemaal jofele loop ;D
- luchtfilter was al vervangen
- kilometerteller deed het ook weer een tijdje niet, ook gerepareerd

categorie, niet nodig wel leuk:
- tkc80 bandjes
- pims carterbakkie
- de laser produro (maar die zat er al een paar maand onder, alleen niet helemaal lekker)


flink kaal om bij de kleppen te kunnen






ziet er toch echt wel vet uit zo!

Oude banden waren nog best ok

dus die mochten in 'het holst van de nacht' achterop weer mee terug naar eindhoven

En een paar dagen later bij klaarlichte dag (en kou) weer verder klussen, de carterbak was ook binnen!!!



ik vind de aansluiting van de bak op de motor echt een verademing ( ik zat altijd te klooien met die oude bak, die moest tussen de valbeugels en de steun in gefrot worden. altijd geklooi om de schroeven erin te krijgen, dit werkt echt plug & play)

En natuurlijkk meteen alles afmonteren










Al met al ziet het er wel weer helemaal top uit zo!!! Ik ben er nu al ontzettend blij mee.

nog op het todo lijstje staan:
- balhoofd
- achterwiellagers inspecteren (leek wat speling op te zitten)
- lekker rijden!!!
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 08:43 door jaspersFZR »
de transalp wordt steeds mooier

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #106 Gepost op: 10 april 2018, 08:41 »
Zo vraagje.

Wat zou het effect op motorloop/rijgedrag kunnen zijn als de beluchtingsslang bovenop 1 carburateur zo goed als dicht geknikt zit?




Ik denk dat het de oorzaak moet zijn van wat problemen die ik had.

Bij waffie alles netjes gecheckt en (zonder tank en luchtfilter) synchroon gesteld. Toen liep de motor perfect. Daarna redelijk vlug alles teruggemonteerd(waarschijnlijk niet opgelet terwijl ik luchtfilterkanaal terug heb geplaatst) en hop de snelweg op naar huis, het was al laat. (toen reed ie dus prima dacht ik)

Daarna een paar ritjes en 1 grote rit gemaakt. En steeds wat problemen met de motorloop.
1. Choke leek het heel raar te doen, koud starten zonder choke soepel. met choke beroerde loop en sputterend op toeren komen. pas na choke dicht en hem met horten en stoten op een hoog toerental draaien leek ineens de boel door te blazen en liep alles weer redelijk ok.
2. als ik tijdens rijden het gas terug draai, dan blijft hij wat hoog hangen in toeren. In eerste instantie 3 a 4duizend. na wat "spelen"met de mengselschroeven. en de stationair schroef had ik dit redelijk onder controle.
3. als de motor stationair loopt, ploft/puft hij (volgens mij uit 1 van de twee cilinders)
4. spontaan (niet op een duidelijk moment) klimmen van stationair toerental. zonder dat daar vermogen achter zit (met andere woorden, toerental verhoogd, maar als je de koppeling laat opkomen smoort ie gewoon, dan loopt ie weer even netjes totdat ie spontaan weer opklimt)

Wat denken jullie?

Ik verwacht dat als ik nu de boel weer in elkaar zet, zorg dat dit slangetje netjes zit. en de mengsel schroeven weer op 2 en 5/8e slag staan dat ik waarschijnlijk weer een lekker rijdende transalp heb.

de transalp wordt steeds mooier

Offline xrvtuur

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #107 Gepost op: 10 april 2018, 11:34 »
dat gaat je probleem zeker wel oplossen, ik heb met mijn rd04 eens iets dergelijks gehad.
Varadero SD02  2004

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #108 Gepost op: 16 april 2018, 11:36 »
Nou Alles teruggebouwd vorige week, en even gestart. Liep ogenschijnlijk meteen zoals het hoorde, en reageerde op de choke zoals het hoorde.

Vanavond even proefrijden of hij ook rijd zoals het zou moeten ;)
de transalp wordt steeds mooier

Petrus64

  • Gast
Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #109 Gepost op: 16 april 2018, 11:43 »
De vooruitzichten lijken goed ;D

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #110 Gepost op: 17 april 2018, 10:07 »
Nou Gister lekker een avondritje gemaakt. De motor rijdt weer echt als vanouds. Lijkt of ik 100PK extra heb.

Bizar hoeveel het scheelt nu alles weer loopt zoals het hoort te lopen.

Nog 1 klein probleempje. voor al deze perikelen plofte de motor altijd heerlijk bij gas los. echt van die volle ploffende knalletjes. Heerlijk! Die zijn ook weer terug.

Maar daarnaast heb ik ook echt enorme kanonslagen erbij gekregen. Als ik hem van ongeveer 5000 toeren laat terugzakken (gas dicht) Dan ploft hij als vanouds, totdat ie echt een megaknal geeft. (best gaaf overigens 8) ) Echter is dit wel een beetje asociaal. Mengsel schroeven staan op 2 en 5/8 slag. (fabrieksinstelling) heb ze beide nu een tikkie dicht gedraait (1/8e slag ongeveer)  knallen lijkt erger te worden. Is dit logisch? dit zou betekenen dat als ik ze een tikkie verder open draai (dus 2 en 6/8 slag vanaf dicht) dat de knallen minder zouden moeten worden. Is dit de juiste beredenering? Ik zoek even naar de richting, dan ga ik zelf gewoon rijden en tweeken en rijden net zo lang tot het goed voelt voor mij. of zijn er betere adviezen?
de transalp wordt steeds mooier

Petrus64

  • Gast
Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #111 Gepost op: 17 april 2018, 10:57 »
Er staat me bij dat ie dan te arm is afgesteld dus iets rijker zou het probleem moeten oplossen. :)

Offline xrvtuur

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #112 Gepost op: 17 april 2018, 13:00 »
knallen worden waarschijnlijk veroorzaakt door een lek in je uitlaat, en ik vermoed ergens voor dat de demper begint, zou zelfs kunnen op het deel waar je uitlaat aan de koppen zit.
Varadero SD02  2004

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #113 Gepost op: 18 april 2018, 09:13 »
Zou dat echt? Ik heb recent een RVS uitlaat systeem gemonteerd. En deze een aantal weken geleden helemaal netjes gezet omdat hij inderdaad lekte. Ik weet vrij zeker dat hij nu volledig gasdicht is. (op een minimiem lek na bij de aansluiting van bochten op demper)

wat betekend te arm, is dat te weinig lucht of te weinig benzine in het mengsel? Als hij rijker moet, moeten de mengselschroeven dan verder open? (dat is zowieso mijn volgende probeer stap)
de transalp wordt steeds mooier

Petrus64

  • Gast
Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #114 Gepost op: 18 april 2018, 09:30 »
Je zou hem dan nog iets uit moeten uitdraaien geloof ik.  Een werkplaatshandboek geeft precies aan wat je moet doen. Dus mss niet onverstandig er 1 aan te schaffen of te downlloaden. De mengsel verhoudingen liggen nogal gevoelig.

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #115 Gepost op: 19 april 2018, 11:23 »
Werkplaatshandboek heb ik (ik weet alleen niet meer waar  ??? ) goede tip, ik ga eens even zoeken!!!
de transalp wordt steeds mooier

Offline jaspersFZR

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #116 Gepost op: 16 juni 2018, 14:25 »
We tuffen lekker verder. Laatst de accu stuk gehad, bleek 1 cel stuk, gaf nog maar 10 volt. Daar start de transalp niet op. Rijden ging perfect overigens, enkel even aanduwen steeds!!!

Maargoed, toch maar in de buidel getast voor een nieuwe accu. dat rijdt toch wel iets fijner ;D


Toen ik mijn accu aan het monteren was zag ik dit:



OOps.... Ik wist altijd dat dit een risico was, maar tot het laatste ritje ging het goed, niks aan te zien.... Laatste rit was echter boven de 30 graden buiten, denk dat dat toch te veel was!!!

Nu heb ik deze knippers nog liggen:

Wat vinden jullie daarvan? Op iedere andere motor zou ik dit een upgrade vinden, maar ik vind eigenlijk dat bij een transalp deze grote knipperknotsen gewoon horen. Zo'n iel lampje vind ik niet helemaal in verhouding. Wat jullie?

Ook even mijn extra schermpje gemonteerd:


Als dat bevalt ga ik een keer investeren in een nieuw ruitje, haha nu is het de vlag op de strontschuit 8)


Echt mooie kwaliteit spul!!!
de transalp wordt steeds mooier

Petrus64

  • Gast
Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #117 Gepost op: 16 juni 2018, 16:11 »
Ik vind die kleine knippers ook niet echt mooi op een ta of at. het lijkt op de foto dat die kleine helemaal in de uitlaat stroom komt te zitten? :-\

Offline Oldtimer

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #118 Gepost op: 16 juni 2018, 20:43 »
 Bij een aftermarket uitlaat moet je de knippers gewoon hoger aan het rek zetten. Past gewoon hoor
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: webdagboek; Jaspers transalp.
« Reactie #119 Gepost op: 16 juni 2018, 20:44 »
Ken ook een stukkie pijp aan lassen, om de luchtstroom wat omlaag te sturen. Jouw uitlaat lijkt ook wel wat ingekort te zijn?