Auteur Topic: Nieuw hier.  (gelezen 7344 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Storm50

Nieuw hier.
« Gepost op: 14 augustus 2015, 14:33 »
Sinds enkele weken lid van de club. Tot 2011 verschillende motoren gereden. Waaronder een Blackbird, Suzuki GSX1100F, GSX750R, Honda CB900 enz, enz. Ik heb mijn motorrijbewijs nog gehaald in de tijd dat je met een proefrijbewijs mocht rondrijden en daarna examen afgelegd op mijn eigen motor. (Suzuki GT550)
Drie maanden geleden toch weer de kriebels gekregen en weer eens rondgekeken. Mijn keuze was toen gevallen op een Kawasaki VN1500 mean streak. Mooie motor, maar niet praktisch. Daar kwamen wij dus al snel achter. Wij konden niets meenemen en achterop was ook niet de meest luxe zitpositie. Dus maar weer op Marktplaats gezet. Gelukkig snel verkocht. Ik ben daarna eens gaan rondkijken voor een Honda Varadero of een Suzuki V-Strom. Uiteindelijk de keuze laten vallen op een Varadero, deze vond ik toch mooier. Op internet zag ik een Varadero staan met weinig kilometers. Wij zijn gaan kijken en hebben een flinke proefrit gemaakt. De motor beviel gelijk goed en zag er heel mooi uit. Dus de koop was snel gesloten. Het is dus een Varadero geworden uit 2004 met 29.000 km en een mooie honda kofferset. Op naar de warme weekenden.
Ik ben lid geworden, omdat je op deze wijze een hoop informatie kan vergaren. Als voorbeeld de O2 Eliminator die ik inmiddels geplaatst heb en waarbij ik zeker verbetering merk. Nu lekker kilometers vreten.
Groetjes Storm

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2015, 16:58 »
Bedoel je met proefrijbewijs de oefenvergunning die je rond 1974 op het politiebureau kon afhalen, je kreeg dan rondom je eigen adres een paar straten toegewezen waar je mocht oefenen waarna iedereen het L-plaatje eraf schroefde en dezelfde dag via de snelweg naar de andere kant van het land scheurde en om die reden de oefenvergunning weer is afgeschaft?

Bedoel je die oefenvergunning Storm of is een proefrijbewijs iets anders? :D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Storm50

Re: Nieuw hier.
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2015, 21:39 »
Klopt, die bedoel ik.  Mocht in mijn eigen gemeente rondrijden, behalve de hoofdweg. Dus op m'n 17e met motor naar school. L-plaatje onder kentekenplaat en gaan.


Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2015, 21:50 »
Dan mocht je meer dan ik, ik mocht maar in een paar straten rijden en als ik me goed herinner pas op mijn 18e.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Storm50

Re: Nieuw hier.
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:09 »
Dit was in 1980 en 3 maanden voordat je 18 werd. En ik had inderdaad wel een aardig gebied waar ik kon rijden. Op mijn 18de 2 lessen genomen, daarna examen aangevraagd. Examen afgereden op mijn eigen Suzuki GT550, 2 takt. Het examen duurde ongeveer 10 minuten, omdat het heel hard regende. Zo hard dat er een cilinder uitviel, de motor begon te stotteren en flink te roken.  Dus de examinator, die natuurlijk in de auto erachter zat vond het goed zo. Ik dacht dat het jaar erop het proefrijbewijs verdween.

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:23 »
Klinkt bekend, ik had 3 lessen en daarna examen, waar ik me niet veel meer van kan herinneren. Het examen wel gereden op mijn Yamaha 200 waar iedere 500 km de rechterbougie eruit knalde maar dat ging op het examen goed. Dat examen stelde in die tijd niet veel voor, dat is nu wel ff anders.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuw hier.
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:19 »
Herkenbaar  :). Ik heb ook een oefenvergunning gehad. Leuk verhaal:

Om die vergunning te verkrijgen moest ik op het politiebureau een theorietest doen. Ze hadden 10 verschillende en dmv je een cijfer te laten noemen werd de keuze voor welke test gemaakt. De 1e x haalde ik de test niet, dus mocht pas 2 weken later terugkomen. Ga eerst maar eens leren werd er gezegd  :-\
Na 2 weken weer terug, vraagt de agent: Noem maar een cijfer tussen 1 en 10. Dat was niet zo moeilijk natuurlijk, zelfde test gekozen en glansrijk geslaagd  ;D

Ik mocht met die vergunning in mijn hele dorp rondrijden. In de aanliggende stad zat mijn rijschool, dus ik heb in die stad ook een oefenvergunning aangevraagd en zo kon ik op mijn eigen motor naar de rijschool en dan op de lesmotor lessen.

Geen idee meer hoe veel ik gelest heb, maar het examen stelde idd niet zo veel voor. 3x een cluster opdracht (communicatie bestond nog niet) en we waren weer terug bij het CBR. Kwartiertje denk ik, en geslaagd  8)

Is idd nu wel anders ja!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Rob de Bob

Re: Nieuw hier.
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:05 »


Is idd nu wel anders ja!

Dat kun je wel stellen, maar gezien de toegenomen drukte op de weg denk ik dat het alleen maar goed is

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuw hier.
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2015, 15:12 »
Dat ben ik helemaal met je eens Rob!

En het is niet alleen de toegenomen drukte, er is nu gewoon veel meer aandacht voor de veiligheid. 30 jaar geleden hing het motorrijden er maar een beetje bij. Die enkeling die toen ging motorrijden was voor de ongevals-statistieken niet zo interessant  :-\

Inmiddels zijn we wijzer geworden er word er sowieso veel meer aandacht besteed aan de voertuigbeheersing, maar ook bijv het inschatten van en het vermijden van risico's tijdens de verkeersdeelname.
En dat heeft dus ook zijn weerslag op het aantal lessen wat je moet volgen om op het vereiste niveau te komen.
Voordeel is wel dat je als beginnend motorrijder béter voorbereid op de weg komt. Daarmee vergeleken werden wij vroeger veeeeel te snel losgelaten en moesten we soms door schade en schande wijs worden  :-\

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2015, 16:10 »
Ook helemaal mee eens René, die voertuigbeheersing is een belangrijk aspect dat er is bijgekomen hoewel ik hier op het oefenterrein af en toe wel eens een ambulance zie staan omdat er bij regenachtig weer wel eens te hard in het voorremmetje wordt geknepen.
Nu nog van dat belachelijke A3 en A2 af en iedereen zelf laten kiezen op welke motorfiets hij/zij wilt gaan rijden en we zijn er.
Het achterlijke idee dat een lichte motorfiets veiliger zou zijn dan een zware motorfiets vind ik van de zotte, hier in Roosendaal is er zelfs een examinator die met het A3 examen niet de autosnelweg op gaat, vindt ie te gevaarlijk met zo'n bromfiets. 
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuw hier.
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2015, 17:26 »
Kleine spraakverwarring, die ik me overigens goed voor kan stellen Cas  ;)

A1 = max 125cc/11Kw
A2 = max 35Kw
A = onbeperkt

Ik voel eerlijk gezegd wel mee met die examinator! Persoonlijk vind ik het af en toe ook ídd best link met die A1 op de autosnelweg  :-\ Als er een goed alternatief is, bijv een provinciale- of autoweg, met mogelijkheden om in- en uit te voegen is het eigenlijk ook helemaal niet nodig om op de autosnelweg te komen tijdens een examen.
Hier in mijn omgeving ontbreekt dat helaas, en word er met examens ook op de snelweg gereden, dus wij oefenen dat ook, maar om nou te zeggen dat ik er vrolijk van word..... Neen  :(

Wij hebben overigens hoogst zelden brokken met de voertuigbeheersing. Nagenoeg álle motorfietsen (behalve die A1 natuurlijk  ::)) hebben ABS en dat voorkomt veel ellende  8)

Maar we dwalen wat af, sorry Storm  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Storm50

Re: Nieuw hier.
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2015, 21:30 »
Geeft niet, is wel leuk om allemaal te volgen. Maar we kunnen deze tijd niet meer vergelijken met 30 jaar geleden.
Nog een aanvulling van mijn kant uit: in 1994 nog een Gelderse Motorvaardigheids Training gevolgd. Dit was een nieuw opgezette vervolgrij-opleiding. Dit werd gepromoot op tv bij ik dacht Motorlife. En wat denk je, ik zat in de uitzending, hahahaha. Helaas heb ik er geen beelden meer van. Nog wel een certificaat. Ik reed toen een Suzuki GSX1100F.

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2015, 21:44 »
O Storm, dat was voor die tijd een hele spannende motorfiets, mooie kuip, standaard, erop en als ik me goed herinner een 16 klepper met een dikke 130 pk :))
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2015, 21:47 »
Kleine spraakverwarring, die ik me overigens goed voor kan stellen Cas  ;)

A1 = max 125cc/11Kw
A2 = max 35Kw
A = onbeperkt


Ik weet het weer, maar het woord "onbeperkt" is makkelijk te onthouden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Mirko

Re: Nieuw hier.
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2015, 19:07 »
Allemaal heel herkenbaar. Proefrijbewijs halen op het politiebureau. En dan dat bordje met die L onder je kentekenplaat vouwen. Ik ben afgereden op mn Triumph bonneville van 1972. Geen knippers, maar hand uitsteken mocht toen ook nog.

Het is idd goed dat het allemaal wat strenger is geworden.
Yamaha XJR 1300

Offline Sandra

Re: Nieuw hier.
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2015, 19:37 »
Ja, waren nog eens tijden! 33 jaar geleden was het zelfs nog best bijzonder wanneer je als vrouw motor ging rijden , om je dood te lachen.
Bij ons was het zo dat als je als 18 jarige les had bij een rijschool (wat helemaall niet werd gecontroleerd) je binnen de gemeentegrenzen mocht rijden met een iekem het L plaatje met een vlindermoer er af schroeven onderweg als je wat verder ging haha...hartkloppingen kreeg ik er van maar ik deed het wel...
Ik kreeg na een les of 8 verkering met een jongen die instrukteur was in het leger, de rijschool liet ik voor wat ie was en die jongen gaf mij op zaterdagmorgen motorrijles, hij reed met een oude ford taunus achter me aan en om de paar straten werd er gestopt want intercom was er niet... Toen kon ik het examen wel aanvragen, maar bij wie?
Helemaal niet aan gedacht toen ik niet meernaar die rijdchool ging. Een man bij mij in de straat gaf alleen autorijles en hij was well bereid om een motorexamen aan te vragen 80,00 gulden kostte dat...'t kwam allemaal goed.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Nieuw hier.
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2015, 19:40 »
Foutje...
Met een L plaatje onderaan de nummerplaat die er stiekem afging buiten de gemeentegrenzen...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Cas

Re: Nieuw hier.
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2015, 20:08 »
Allemaal heel herkenbaar. Proefrijbewijs halen op het politiebureau. En dan dat bordje met die L onder je kentekenplaat vouwen. Ik ben afgereden op mn Triumph bonneville van 1972. Geen knippers, maar hand uitsteken mocht toen ook nog.

Het is idd goed dat het allemaal wat strenger is geworden.

Het is in ieder geval goed dat er nu een rijopleiding is voor motorrijders.
Toen ik in 1974 3 "rijlessen" kreeg van een "instructeur" die in het dagelijks leven monteur was bij de plaatselijke dealer Manniën Motors kreeg ik na iedere les te horen dat ik goed moest letten op de plaats op de rijbaan, goed in de zijstraten moest kijken en nergens tegenaan moest rijden en dan zou ik wel slagen. Van een rijopleiding was in die tijd natuurlijk helemaal geen sprake maar met het met roze papiertje mocht je wel op alle motorfietsen rijden, geen beperking.
Nu hebben we een gedegen rijopleiding en voertuigbeheersing voor de 3 A-tjes dus diegenen die nu het motorrijbewijs halen weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn maar helaas worden ze nu veroordeeld tot 2 jaar rijden met een opgevoerde bromfiets terwijl de beginnende bestuurder met het B-rijbewijs een Lamborghini met een paar honderd pk onder de kap mag rijden.
Dat 3-A gebeuren hadden ze vroeger moeten doen toen er nog geen rijopleiding bestond. Maar als het dan toch moet beperk de beginnende motorrijder dan tot een paar jaar 600 cc rijden en daarna onbeperkt zonder nog een keer examen te moeten doen.
Het cbr verdient al genoeg en de motorrijder wordt uitgezogen.
Maar goed, dat is mening.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Jeroen

Re: Nieuw hier.
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2015, 20:32 »
Welkom hier! Ik ging op de motor naar motorrijles. Werd me niet in dank afgenomen. ......
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Re: Nieuw hier.
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2015, 23:54 »
In het België kon het tot 2 jaar geleden nog een beetje zoals toen. Theorie halen en die stelt niets voor. Daarna 6 lesjes en dan mag je 1 jaar met blauwe l rijden :)

vrienden van me zijn met de l naar rijexamen gereden, gezakt, en weer weggereden met de l  :o ;D
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991