Auteur Topic: Inkratten Transalp  (gelezen 2941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piet Berden

Inkratten Transalp
« Gepost op: 17 juli 2015, 18:35 »
Hoi,

zoals ik al eerder een keertje gemeld heb, mag ik van moeders de vrouw een paar weekjes met mijn broers gaan toeren in Zuidelijk Afrika. De voorbereidingen zijn in volle gang, de carnets de passages zijn inmiddels aangevraagd en de vlucht naar Johannesburg is geboekt. De TA 94 is in orde, de valbeugel en keienvanger zijn gemonteerd, dus dat is allemaal al klaar. Ook heb ik de eerste spuitjes opgehaald bij de plaatselijke GGD en ben ik begonnen aan het verzamelen van een erg lange wat-neem-ik-mee-op-reis-lijst. We hebben inmiddels in Rotterdam een vervoerder gevonden die onze motoren wil verschepen en dat is dan tevens het begin van het volgende hoofdstuk en ook het begin van een nieuwe vraag, wie kan mij adviseren over het inkratten van mijn TA, wie heeft er bv ervaring en wil deze delen.
We weten dat we de motoren moeten verpakken in ISPM15 gekeurde kratten. Naast behandeld hout kunnen dit bv multiplex platen zijn of underlayment platen, zolang ze maar behandeld zijn (de mogelijkheid van meereizende diertjes, insecten of anderszins biologisch spul moet uitgesloten zijn). Die info heb ik inmiddels en bij een beetje DHZ-zaak is voldoende te koop (bonnetje wel als bewijs meesturen is me aangeraden). Maar nu komt het inkratten en verpakken zelf aan bod. En nogmaals, een beetje advies en een paar instructie-foto's zouden van harte welkom zijn.

groet Piet

p.s. mijn TA mag samen in de krat met een BMW F600GS, kan gezellig worden onderweg :)

Offline Sandor

Re: Inkratten Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2015, 19:17 »
Je zou bij de verzekering kunnen vragen. Misschien dat het inkratten verzekeringstechnisch aan spelregels vast zit.
Mogelijk het brandstof niveau. 75% max gevuld, accu afgekoppeld.
Zijn maar suggesties.
Ik heb heel wat containers zeewaardig gestuwd, de inhoud bedoel ik. Tevens gemachtig tot tekenen van container packing certificate (voor Defensie). Rekening houden met krachten tot 2 G, in alle richtingen.
Xl600 PD10 '98

Offline Brombeer

Re: Inkratten Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2015, 20:38 »
Waarom probeer je geen standaard transportkrat te ritselen waarmee motoren van fabriek naar klant verscheept worden?

Voorwiel uitnemen en voorvork in de veren sjorren. Spiegels en ruit eraf, stuur los en wegdraaien. Nummerplaathouder afnemen achterband aflaten. Allemaal manieren om je motor te doen krimpen in breedte en hoogte.

Volgens mij moet die tank leeg en mag die accu niet mee. Dat was i.i.g vroeger (al) zo. In praktijk controleert geen hond dat, wel de accu-min afkoppelen.

Leuk! Reisje naar Africa...  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Piet Berden

Re: Inkratten Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2015, 19:25 »
Hej, dank jullie alvast voor de reacties, de meeste zaken hebben we al gerealiseerd. Voorwiel eruit en slechts een beetje wind in de banden lijkt me een logisch en goed advies. Tav de hoeveelheid benzine weet ik dat de tank eigenlijk leeg behoort te zijn maar niet droog maw er mag een litertje in blijven. Hetzelfde geld voor de accu, die mag mee op reis maar moet wel losgekoppeld en de accuklemmen moeten "ingepakt" zijn voor de veiligheid. Tot zever gaat dus alles goed, nu zoek ik alleen nog iemand met advies voor het maken van een stevige, stapelbare krat. Wellicht heeft iemand die al een keertje gemaakt en wat foto's genomen. Moet het voorwiel er bv wel uit, of kun je het wiel makkelijk klemmen en hoe dan. Nou, ik zioe en of hoor wel of iemand nog een paar tips heeft. Tot dan, groet en dank Piet

Offline Brombeer

Re: Inkratten Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2015, 23:04 »
Je hebt gelijk Piet, van die accu. Ik herinner me het weer: in een vliegtuig mag die niet mee. Haha ja echt, gedaan! Krat onder in ons vliegtuig  ;D  Controleert niemand.

Verscheept heb ik ook in Singapore, en inderdaad tank leeg en accu ernaast in het krat. Accu moet wel vast staan.

Op beide manieren maakte het niet hoe je het aanbood, het ging het pakvolume. De motor moest enkel sjorvast staan op de grondplaat. De rest eromheen (dichtimmeren) was voor jezelf, tegen grijpgrage handen. In dat krat, kun je trouwens enorm veel rommel bij stouwen op de lege plekken naast de motor.

Anekdote: in Kathmandu is arbeid goedkoop, dus we timmerden een krat uit gesprokkeld hout, die koud op de grond stond. Niet erg, goedkope arbeid tilde het krat met vele handen in het vliegtuig. In Bangkok echter, hadden ze maar één goedkope kracht, op een heftruck. Dat gaf een hele hoop zeik. Maar alles lukte wel, uiteindelijk  :)

Zorg dat je eventueel zelfgebouwde krat, met een heftruck aan te nemen is!


Bromz
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2015, 23:06 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin