Auteur Topic: mijn eerste grote rit  (gelezen 9453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ben

mijn eerste grote rit
« Gepost op: 23 juli 2015, 21:33 »
begin juli heb ik anderhalve week verlof genomen met de bedoeling om een schutting in mijn tuin te plaatsen. doordat de leverancier met vakantie is kwam het gelegen uit om toch maar met de motor op pad te gaan. mijn vriendin heeft maar net werk en kon dus niet mee :D. lekker alleen dus, heerlijk! het was de bedoeling om een paar dagen lekker alleen te zijn met de natuur, in de Elzas en lekker bivakkeren . motor bepakt en hop, op naar de Elzas. heb de snelweg vermeden en ben dezelfde dag aangekomen

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2015, 21:38 »
mijn eerste bivak helemaal alleen. vond het wel spannend.  na het eten ben ik begonnen met de tent opzetten . en ben even daarna gaan slapen wat erg lastig werd gemaakt door het matrasje, verschrikkelijk ding. en rond 2:00 hoorde ik rennende voetstappen, schrok er wel van moet ik zeggen. maar het waren gelukkig wat herten die voorbij draafde. pffffffff

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2015, 21:55 »
na een moeizame maar spannende nacht ergerlijk opgestaan en gemopperd op het matrasje. die zei natuurlijk: ben je zelf schuld, had je maar een self inflating matras gekocht. nou ik had dus geen zin meer om op het matje te liggen. en wilde mijn stemming weer de goede kant op krijgen en besloot om naar Zwitserland te gaan. was trouwens niet zo ver van de Elzas af. kwam binnen via basel en zag op een gegeven moment een terrasje op een grote kruising waar ik dan even ben gestopt om wat te eten en drinken.

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2015, 22:00 »
nog wat foto's van Zwitserland . die met de zonnecel is op de sustenpas. gek dat ik die hele rit niet aan het matje heb gedacht ;D .

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2015, 22:15 »
nu ik toch,  na de sustenpas te hebben bereden bijna in Italië ben, heb ik besloten om naar porlezza te gaan (bij lugano in de buurt).
daar ben ik twee jaar geleden met mijn vriendin geweest en was toen goed bevallen .ik was deze dag vroeg op (mede door het matrasje) en heb veel kilometers gemaakt waardoor mijn kont toch voelbaar was geworden. ook de alp had last van nukken, als ik vlotter doortrok ,  hield die af en toe in. wat duide op een verstopte benzinefilter. nadat ik deze had doorgeblazen ging die weer als een speer, wat een heerlijk ding  ;D ben trouwens overgegaan naar hotels omdat ik niet meer op het matje wil liggen. en ben weer vroeg onder de lakens gegaan.

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2015, 22:25 »
de volgende morgen bij het onbijt , samen met google maps heb ik besloten om naar bormio te gaan . en ben weer op de alp gestapt zonder motorkleding, lange broek  blouse met korte mouwen en hop. pfffffff wat was dat warm zeg. opweg naar bormio heb ik besloten om de route iets te korten en ben van menaggio naar varenna gevaren met de veerboot, moest wel ander halfuur wachten vertelde ze mij met een terassje in zicht, mooi.hier maak ik gebruik van.

Offline GK

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2015, 22:47 »
Mooi zeg  :o :D

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2015, 22:52 »
onderweg nog een bezoekje aan een automateriaalzaak om een benzinefilter te halen, heb er meteen maar twee genomen en ter plekke eentje vervangen. na een flinke rit (allemaal binnendoor). bij bormio ,zie ik op een bord: " passo di stelvio". staan . een collega heeft me er wel eens iets over verteld . na een bezoek aan een tankstation wat erg lastig is door siësta en cash betalen in een automaat wat niet wisselt of teruggeeft. best wel lastig als je alleen maar 50 euro biljetten hebt. gelukkig zijn motorrijders onder elkaar erg behulpzaam en heb kunnen wisselen en uiteindelijk getankt. toen weer de bordjes stelvio gevolgd. wat een heerlijke weg , de ene bocht nog leuker dan de ander .de alp is helemaal in zijn element. de laatse  is de alp op een filmpje waar ik een foto van heb gemaakt.
mijn eerste grote trip, bij de volgende keer moet ik mijn alp wat meer in de spotlight zetten.

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2015, 23:12 »
eenmaal beneden aangekomen besloten om weer wat te eten en drinken en wederom een terrasje bezocht (ja ja echt mazzel met het weer).om de indrukken te verwerken en dacht tijdens het eten met hulp van google maps  dat ik niet ver van berchtesgaden af ben en er altijd al een keer naartoe wilde en toch weer richting huis ging en ben weer verder gegaan . uiteindelijk werd het weer tijd om  een hotel te zoeken en kwam in pfunds terrecht, mooi hotel  in een mooi dorp tussen de bergen. ik naar binnen en gevraagd of er nog een kamer voor 1 persoon voor 1 nacht . "wir haben nur noch einen suit". shit dacht ik, dat gaat euro's kosten . 53 euro zei ze  :o . kon het niet geloven en vroeg nog een keer. ik met mijn mondhoeken tot aan de oren ingecheckt. en voor het slapen gaan het dorpje bezocht. wat een geweld dat water zeg.

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2015, 23:29 »
na een heerlijk ontbijt (was inclusief). weer op mijn ezel gestapt en verder gereden. natuurlijk alles binnendoor. wat een natuurschoon zeg zo groen en blauw zo vers, fantastisch! laat me nu een bordje tegenkomen met de tekst kaunertaler gletsjerstrasse.
mijn buik zegt doen en de alp voert het bevel uit. bij de "poort" aangekomen moest ik 14,10 neertikken. "mautstrasse" ik hoopte dat dat het waard was... en ja hoor wat een fantastisch gebied. ook hier de alp niet in de spot light gezet en weer een foto van filmpje geknipt.
als iemand zich afvraagt waar het matrasje en de slaapzakrol zijn gebleven. die heb ik in Italië in het eerste hotel laten liggen , scheelt gewicht en was van plan het niet meer te gebruiken. (heb nog meer slaapzakken).

Offline len_tour

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2015, 23:59 »
Leuk om het verhaal van een beginnende reiziger te horen. Ik zou wel zeggen kies voor een luchtbed ipv self inflatable (gelijk 12volt pompje erbij, pompje action, luchtbed decathlon wanneer je normale lengte hebt). En probeer niet al je bagage omhoog te knopen maar zijtassen of koffers voor de balans.

In ieder geval respect dat je in je uppie je eerste lange tocht gemaakt hebt. Veel mensen lullen, jij hebt gedaan. Welcome to the club ;)
 
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2015, 00:00 »
van kaunertal naar ramsau gereden ,ook weer door mooie gebieden . (ik maakte trouwens weer gebruik van mijn motorkleding toen ik in bormio was). eenmaal in ramsau aangekomen ook weer een leuk hotel tegengekomen. de volgende ochtend was het flink bewolkt maar droog en was het twijfelen om het kehlsteinhaus te bezoeken vanwege mogelijk slecht zicht. mijn buik zei weer "je bent toch hier" en de alp koerst de obersalzberg op. prachtig gebied, toch beetje vreemd, wetende dat hier besluiten zijn genomen tussen uitroeiing en oorlog. na al deze indrukken heb ik besloten om een stukje alpenstrasse te rijden richting munchen en ben uiteindelijk de snelweg opgegaan en richting huis gereden. in mainz heb ik mijn laatste hotel gepakt om vervolgens nog maar 290 km te rijden om thuis aan te komen. zo gezegd zo gedaan. de hele trip van 2608km waarvan ongeveer 1900 binnendoor 6 dagen zonder pech en fantastisch weer . kom ik 40 km voor venlo flinke wolken tegen die zich leegde... thuis aangekomen toch nog nat geworden! ondanks dit beetje kijk ik terug naar een fantastische ervaring, dingen die ik niet moet doen bv is z'n stom matjes meenemen of reservefilter niet meenemen. of de motor te weinig in de picture gezet. allemaal verbeterpunten voor de volgende trip.

ik hoop dat dit een beetje leesbaar is neem me niet kwalijk als er fouten instaan is mijn eerste post. :)

Offline dropken

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2015, 09:54 »
Ben,
leuk verhaal en best een hele trip geweest. Ik had inderdaad ook een luchtbed en pompje van de action meegenomen, maar als je het niet meer gebruiken wilde waarom heb je de hele handel tent incluis niet als postpakket naar huis gestuurd was je van een hele berg bagage afgeweest. Ik weet makkelijk lullen jij hebt het hem wel geflikt en hebt ons met mooie plaatjes kijkplezier het motorleven weer laten zien. daarvoor dank

Offline Arjen

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2015, 11:53 »
Ben, prachtig verhaal. Zou ook heel mooi in de Transalper passen (ons clubblad)!

Dan nog even dit:

Ik zou wel zeggen kies voor een luchtbed ipv self inflatable (gelijk 12volt pompje erbij, pompje action, luchtbed decathlon wanneer je normale lengte hebt).

Ieder zijn ding, maar:

- een luchtbed isoleert voor geen meter, toch wel handig als je in de alpen aan het kamperen bent
- een luchtbed gaat drie keer sneller lek
- een 12V pompje kan kapot
- een luchtbed + pompje is zwaarder dan een self-inflating matje

Wat ik op de foto zie, is ook geen slaapmatje, maar lijkt mij meer een isolatiematje. Ik kan me voorstellen dat zoiets bepaald niet lekker slaapt.

Zelf reis ik óf met een self-inflating slaapmat als ik comfort wil (je moet gewoon een thermarest kopen), of als ik licht en onbreekbaar wil met een expeditiemat. Mocht je iets meer comfort willen, dan is die laatste ook in een dikkere (18mm) variant verkrijgbaar.

Wat belangrijk is, is dat je in de winkel niet alleen de matjes bekijkt, maar er ook op gaat liggen. Bij Zwerfkei en Bever kan je op een 'stenenbed' matjes testen (de meest slechte omstandigheden die je tegen kan komen dus). De meeste mensen kijken en voelen alleen maar, hebben geen idee hoe comfortabel zo'n self-inflating kan zijn. Belangrijkste keuze qua dikte van de mat, hangt af van het feit of je een echte "zij-slaper" bent, of meestal (half) op je rug of buik slaapt.
“Never Stop Exploring”

Offline The Headless Horseman

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2015, 12:45 »
Mooi verslag Ben, bedankt voor het delen hier  :)

Oh, over slaapmatjes gesproken: Errug tevreden over de Exped matrassen hiero! De voordelen van een luchtbed (comfort) én van een selfinflating- of expeditiemat (isolatie) in één  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jbm

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2015, 10:11 »
Ben,

mooi verslag, Kaunertaler Gletscherstrasse, moet je zeker doen als je in de buurt bent, wij waren er in 2011

Offline Goobi

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2015, 18:16 »
begin juli heb ik anderhalve week verlof genomen met de bedoeling om een schutting in mijn tuin te plaatsen... het was de bedoeling om een paar dagen lekker alleen te zijn met de natuur, in de Elzas en lekker bivakkeren . motor bepakt en hop, op naar de Elzas.

En dan ff doorknallen naar Italië en de Stelviopas pakken, gewoon omdat het kan! 'kwijl', ben jaloers Ben, haha. Top man!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 18:21 door Goobi »
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline ben

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2015, 19:10 »
allen bedankt voor de reactie.

zo zien jullie maar weer dat ik nog een "leerling" ben en dat ik jullie reactie met tips waardeer, mijn dank hiervoor.
als ik de foto's en video's bekijk wat ik heb mogen zien , omdat het kon , geniet ik steeds weer , beseffende dat ik eigenlijk een paar dagen in de Elzas zou verblijven. aan de volgende trip ben ik al aan het werken, kofferrekken voor de zijkant zijn besteld zodat ik de "zooi" niet zo hoog hoef te stapelen. oordopjes heb ik ook nu in mijn bezit. komend weekend kijken voor het matrasje.

Offline Bono

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2015, 20:06 »
Het virus heeft Ben te pakken. Hahaha. Goed bezig! 8)
-- Han --

Offline Piet Berden

Re: mijn eerste grote rit
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2015, 20:50 »
mooi verhaal Ben en goed geschreven, alsof we er bij waren. Maar dat was natuurlijk niet want je was alleen, Het nodigt in elk geval uit daaro eens te gaan kijken.