Auteur Topic: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen  (gelezen 10621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Gepost op: 24 juli 2015, 14:30 »
Om het 'eerste grote reis' topic niet te vervuilen een begin van waarom kiest wie voor wat. Ik heb een beperkt budget dus bever-sport en andere outdoor dieven zien mij niet snel als klant. De Decathlon, Xenos, Action en DealExtreme.com zijn mijn leverancier.

Mij ervaring is niet alleen gebaseerd op mezelf maar ik reis meestal met 5a6 anderen (de barreltrip, al meer dan 12 jaar op avontuur in europa) en we kijken de kunst van elkaar af. Iedereen heeft inmiddels een luchtbed en 5 van de 6 een pop-up tent.

Om te beginnen met waar slaap ik op?

Ik slaap voor minder dan 20 euro op een lekker luchtbedje http://www.decathlon.nl/luchtbed-basic-70-id_8299060.html . Lekgaan? Ja dat kan, de een sneller als het ander bedje (hoe lichter hoe sneller lek). Kou? Nog geen last van gehad doordat ik mijn slaapzak niet te koud kies en een soort van ISO matje mee heb. Denk hierbij aan de zilverfolie/schuim dingetjes die je op je autoraam kan leggen tegen de warmte. NB heb het ding eigenlijk nooit nodig.

Ik heb een 12volt pompje (Action) wat nu al 5 jaar meegaat. Een medereiziger heeft een pompje wat al zo'n 10 jaar meegaat.

Ik heb eind april gekampeerd met ijs op mijn tent (met iso matje & thermo-ondergoed) en op meer dan 2000 meter hoogte. En  bv plekken zoals deze :

De slaapzak die ik afgelopen vakantie heb gebruikt was eentje van de Lidl (20 euro). Een mummiding dat redelijk licht is en warm genoeg. Daarvoor sliep ik in een Nomad Wing, een dekenslaapzak met een comfort-temperatuur vanaf 4 graden. Een dekenslaapzak vind ik fijner ivm de bewegingsvrijheid maar een mummy pakt kleiner in en is lichter.

Mijn tent is een Quechua quickhiker 2. Betaalbaar, redelijk licht en je hebt aan twee kanten een ingang en buitentent gedeelte voor bagage, schoenen/laarzen en stinksokken. Ik had een quechua 2seconds2 pop-up en die beviel ook zeer goed. Was ik niet besmet met het allroadvirus reed ik hier nogsteeds mee rond. De pop-up staat in no time en pakt ook zeer snel in (na wat oefening) bijkomend voordeel is dat je niet per se haringen in een rots hoeft te drukken.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 14:36 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2015, 17:41 »
Leuk topic Lennert  8)

Meestal ben ik ook nogal gierig, dus als het goedkoop kan vind ik dat prima, maar soms durf ik wat meer centjes uit te geven, dus kom ook wel eens bij de outdoor zaken  :)

Mijn uitrusting nu:
- Eureka Spifire Duo tentje voor als ik alleen ga.
- Eureka Susten 3 voor als we samen gaan
- kleine tarp van Perry met lichtgewicht alu tentstokken
- Exped Synmat om op te slapen (donders comfortabel én goed isolerend)
- een heeeeele dikke én zware synthetische mummy slaapzak van Perry (Iceland dacht ik) Gaat al 15 jaar mee ofzo.
- Helinox stoeltje
- MSR Whisperlite allesbrander
- diverse Ortlieb zakken en Rackpack's om alles in te pakken
- ROK straps om het aan de motor vast te sjorren

Ben best tevreden met de spullen die ik nu gebruik, alleen voor de slaapzak moet nog een x een andere komen. Ik zou graag dons willen, en dan met name vanwege het pakvolume, maar goed, ik zit ook nogal tegen de kosten er van aan te hikken  :-\

Altijd leuk om te lezen wat anderen gebruiken en de ervaringen daarmee!

Grtz,
René

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline dropken

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2015, 18:10 »
Heb een luchtbed gescoord bij de action en een luchtpompje, dat pompje was bij Obelink waar mijn tent jaren geleden vandaan kwam 2x zo duur maar op de motoronderdelenmarkt in Marl Duitsland zag ik ze voor 3 euro en dat was weer minder dan de helft bij de action, dus het kan altijd nog goedkoper. Tent is storm zeker koste toen 25 gulden bij Obelink Winterswijk, het luchtbed moet zich nog bewijzen is als vervanger van alle lekke en poreuze bedden die bij ons al jarenlang op zolder lagen. De slaapzak is al jaren oud en is een krijgertje van een kennis dus goedkoper kan niet. Maar is wel een groot massa ding, zag vandaag bij Louis in Wesel mooie kleine rolletjes welke ook een slaapzak bevatten op noordpool kwaliteit dus ben er over aan het nadenken voor € 29,95 dacht ik. Binnenkort maar weer gaan kamperen met de Alp naar een motortreffen waar de persoonlijke verzorging verder all inclusief is.

Offline Sandra

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2015, 18:25 »
Heb een luchtbed gescoord bij de action en een luchtpompje, dat pompje was bij Obelink waar mijn tent jaren geleden vandaan kwam 2x zo duur maar op de motoronderdelenmarkt in Marl Duitsland zag ik ze voor 3 euro en dat was weer minder dan de helft bij de action, dus het kan altijd nog goedkoper. Tent is storm zeker koste toen 25 gulden bij Obelink Winterswijk, het luchtbed moet zich nog bewijzen is als vervanger van alle lekke en poreuze bedden die bij ons al jarenlang op zolder lagen. De slaapzak is al jaren oud en is een krijgertje van een kennis dus goedkoper kan niet. Maar is wel een groot massa ding, zag vandaag bij Louis in Wesel mooie kleine rolletjes welke ook een slaapzak bevatten op noordpool kwaliteit dus ben er over aan het nadenken voor € 29,95 dacht ik. Binnenkort maar weer gaan kamperen met de Alp naar een motortreffen waar de persoonlijke verzorging verder all inclusief is.
Eigenlijk buj ok wel een bitjen een krent Marcel.. ;).... Net als ik overigens... :))
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Joxer

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2015, 18:37 »
Voordat ik een motor kocht, mocht ik ook graag op de fiets een eindje de hort op gaan.
Het grootste gedeelte van mijn spullen komt dus uit die tijd.

Als fietser merk je iedere kilo en dan is lichtgewicht vaak ook duur...
Ik heb 2 tenten (3 persoon Vaude (3kg) & 1 persoons Berghaus (1,5kg) - beiden > 15 jaar oud)
Ik had altijd een Term-A-Rest, maar die gaf 2 jaar geleden (na 20 jaar trouwe dienst) de geest.
Een goedkope gekocht bij de Decathlon (ik was onderweg en moest toch iets).
Die is wel groter (qua volume) en zwaarder; ben benieuwd hoe lang die het volhoud.
Mijn brander is een Trangia stove, ook ruim 20 jaar oud en kan gaat echt niet kapot.
Slaapzak is van PerrySport en 20 jaar oud, deze laat ik iedere 3 jaar opnieuw vullen.

Dan nog wat kleding en dan is het klaar.
Heb nooit meer dan 10kg aan spullen bij me, meestal is de kleding en het eten het zwaarst.
 






Offline Arjen

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2015, 23:20 »
Ik ben geloof ik een beetje verslaafd aan mooie functionele spulletjes, dat komt inderdaad wel met een prijs. Ik zoek altijd de kruizing tussen comfort en pijnlijden.

Ik ga ook graag in het voor-, en naseizoen. Ik vind het belangrijk om dan goede spullen te hebben.

Mijn uitrusting:

- Eureka Bighorn 3XDi (als we met z'n tweetjes zijn op langere tour)
- The NorthFace Mountain-24 (als ik alleen ben, of kort met twee)
- Thermarest self-inflating slaapmat
- Lowlands dekenmodel ganzendons slaapzak (comf. 0 graden) of Salewa mummie (comf. +6 graden)
- Trangia spiritusbrander en/of MSR Dragonfly (allesbrander)
- Alite Mayfly stoeltje
- Klein opvouwbaar tasje voor tandenborstel etc, met hervulbare zeepflesjes



Toertjes die ik met mezelf rijd: alles past in 1 roltas en (kleine) topkoffer als ik ga kamperen.
Toertjes die we samen rijden (en meest langer zijn): kofferset en topkoffer, met matje los achterop gebonden.

@Len-tour: overigens heb ik heel veel respect voor jullie barreltrips en heb met ontzettend veel plezier jouw video verslagen bekeken. Wanneer komt de volgende? Het kietelt wel enorm om gewoon ook eens met ontzettende prutzooi te gaan, want ik weet dat het avontuur er alleen maar beter van wordt :) :) :)
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2015, 14:29 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline xrvtuur

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2015, 23:23 »
Ik heb al een paar keer flink noodweer gehad, veel wind en dikke hagelstenen en Eureka tenten blijven het dan goed volhouden, dus Eureka Bighorn 3 xdi tent (kilo of 6) als we samen gaan, hiervoor jaren de Bighorn 2 gehad. Eureka Moonshadow 2 (kilo of 2,5) als ik alleen ga. Therm a rest 5cm dikke slaapmatten. Bergans donzen slaapzakken van een kilootje maar afhankelijk van het weer gebruiken we er verschillende binnenslaapzakken bij, tot rond het vriespunt werkt dit goed. msr Whisperlight brander (20jaar oud). en luxe stoelen met voetenbank, ooit gekocht bij Louis.de. dingen wegen 5 kg pstuk maar gaan al 15 jaar mee en je zit er een hele dag lekker in. en omdat dat kan neem ik ook wel 5 kg boeken mee, maar ik overweeg een E reader.

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 23:34 door xrvtuur »
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2015, 23:26 »
neem ik ook wel 5 kg boeken mee, maar ik overweeg een E reader.

Ha, dat deed ik ook altijd. Waar mijn Lord of the Rings trilogie allemaal niet is geweest. De halve wereld rond. Nu sinds 1,5 jaar een Kobo e-reader. Weegt 100 gram (ofzo) en zitten 1500 boeken in. Opladen via sigaretten-aansteker met hetzelfde ladertje als voor de telefoon (micro-usb). In 3 weken tijd 1x hoeven opladen. Ideaal!
“Never Stop Exploring”

Offline dropken

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2015, 09:41 »
OKee die E reader was ik nog vergeten te vermelden, zonder dat ding kan ik niet gaan.

Offline len_tour

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2015, 12:23 »
En luxe stoelen met voetenbank, ooit gekocht bij Louis.de. dingen wegen 5 kg pstuk maar gaan al 15 jaar mee en je zit er een hele dag lekker in.


Een luxe stoel idd. Daarin verschillen we qua wensen. In ons groepje neemt 1 altijd zo'n exemplaar mee met voetenbank. Hij haalt ze bij de Xenos en die houden het iets minder lang uit denk ik. 1 van ons neemt de klassieke klapstoel mee en de rest variaties op de vouwstoel met bierblikhouder. Ik heb inmiddels een stoel van de Decathlon, weegt ook best veel maar ik vertrouw die lichtgewicht dingen niet op ongelijke, verraderlijke ondergronden. Vorig jaar heb ik iets kleiners en lichters geprobeerd maar die raakte verbogen.

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n helinox het houdt wanneer je er lichtelijk aangeschoten in ploft of er mee omvalt omdat een pootje in een kuil schiet.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jomakra

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2015, 13:05 »
Uiteindelijk gaat het allemaal om het verwachtingspatroon van de persoon die het mee moet nemen.
Ik ben ook geen bever/zwerfkei/????? persoon.
Meer van de Kampeermarkt in Eindhoven.
Ik verwacht wel wat kwaliteit maar wel in verhouding naar de aankoopprijs.
Een 1 pers. Gossamer (Jack Wolfskin) gebruikt ik voor een enkele overnachting.
Een 2 pers. tent in vergelijkbare prijsklasse voor de langere trips.
Een Coleman 1 pits gastank brandertje.
Laatste week in de Pyreneeën zelfs geen stoeltje mee.
Er is altijd wel een rots/boomstam/café/restaurant in de buurt.
Wel div. 1,5 en 1 liter plastic tankjes mee voor water/benzine.

Misschien is dit wel een leuk item voor de TCN500 k(r)ampeer rit (weekend) ??
 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Arjen

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2015, 14:29 »
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n helinox het houdt wanneer je er lichtelijk aangeschoten in ploft of er mee omvalt omdat een pootje in een kuil schiet.

Ik bedacht me ineens dat ik juist geen helinox heb gekozen, omwille die pootjes. Ik heb gekozen voor de Alite Mayfly. Die heeft geen uitstekende pootjes, maar meer een buis waarop je zit (die dus niet zo eenvoudig wegzakken).



Volgens de maker zouden deze goed moeten zijn tot 130kg. Persoonlijk lijkt me dat erg enthousiast. Ik weeg ongeveer 82kg en zou niet veel zwaarder gaan. Als je hoog gras hebt is het handig om er toch iets van een zitlap onder te leggen, want je zakt genoeg door met mijn gewicht om nét het gras te raken. Aan de andere kant: levenslange garantie, dus ik heb toch maar het fortuin betaald.

Grootste voordeel, het hele pakketje is kleiner dan een 1-liter waterfles om mee te nemen (en ook lichter).
“Never Stop Exploring”

Offline The Headless Horseman

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2015, 14:51 »
De pootjes zijn idd hét grote nadeel van de Helinox  :-\. (Zompig) gras is een drama ja!
Toch heb ik 'm verkozen boven de Alite omdat de Helinox net wat hoger en dus ook comfortabeler zit, met name bij het opstaan vanuit de stoel, maar ook bijv tijdens het koken is dat wel erg prettig.
De Alite is zéker comfortabel, maar erg laag bij de grond en 'achterover'.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sandra

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2015, 18:34 »
OKee die E reader was ik nog vergeten te vermelden, zonder dat ding kan ik niet gaan.
;D ;D ;D ;D ;D ;D.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Piet Berden

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2015, 21:08 »
een goedkoper Helinox vind je hier op ebay: http://www.ebay.com/itm/Portable-Folding-Camping-Stool-Chair-Seat-for-Fishing-Picnic-BBQ-Beach-Lightblue-/391163572321?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5b132a7061

Heb het ding besteld en hoop dat ie medio augustus geleverd wordt: kost U$ 39.95

Offline ron overkleeft

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2015, 16:47 »
 39,80 dollar is lekker goedkoop ik betaalde 89.95 euro voor dat zelfde
stoeltje en toen was tie nog in de uitverkoop ook.
Super stoeltje is die Helinox wel ,je kan er uren in blijven zitten en na vijf
biertjes kom/wil je er niet meer uit. :P

Offline Oldtimer

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2015, 17:42 »
Citaat
na vijf
biertjes kom/wil je er niet meer uit. :P

Maar dat ligt dan niet aan de stoel  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ron overkleeft

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2015, 18:04 »
Maar dat ligt dan niet aan de stoel  ;)
Nee dat komt omdat ik een slechte bierdrinker ben Oldie

Kan dat stoeltje iedereen aanraden,hij weegt nog geen kilo en is vlug
in elkaar te zetten of op te bergen. gebruik hem al verschillende jaren
en er is nog geen slijtage te zien.
Deze zomer hebben we een tweede gekocht zodat mijn vrouw er ook
eentje heeft,en zij zit er ook lekker in met haar slechte knieen en ruim
bemeten zit oppervlak .         ( ooh god als ze dit leest) :o

Offline Oldtimer

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2015, 18:09 »
Hmmm,
Ik zeg niks hoor.
Maar als je wilt leren bierdrinken, heb ik wel wat voor je  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: Kamperen, wat neem je mee? Comfort of kramperen
« Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2015, 21:02 »
Hoezo oldie geef je een cursus met gratis drank misschien ?