Ik heb zelf de Tomtom Rider 400 premium aangeschaft omdat hier ook een bevestigingssteun voor de auto bij zit, van mijn ingebouwde navigatie word ik niet echt vrolijk.
Tevens zitten er 2 sloten bij, 1 om de Rider te vergrendelen en 1 om de rammount te vergrendelen, dit spul weegt echter 180 gram en dat is veel te zwaar voor mijn navigatiesteun en gebruik ik dus niet.
Verder lifetime updates voor kaartmateriaal en flitsers. Verder lifetime Tomtom services voor verkeersinfo en mobiele flitsers, dit werkt echter alleen via de internetverbinding van de mobiele telefoon dus die gebruiken we ook niet.
Tire Pro krijg je er ook gratis bij alsmede een heel mooi opbergtasje dat je waarschijnlijk ook niet gebruikt
De 400 heeft kaartmateriaal van heel Europa, zelfs Rusland staat er geheel op.
De 400 kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt, handig voor binnen en buiten de bebouwde kom. Hadden de vorige Riders een mooi stekkertje dat rechtstreeks in de dock kon worden geplugd, de 400 heeft een grote deelbare stekker die alleen maar heel erg in de weg zit minpunt.
De 400 heeft 2 speakers die bij een bluetooth verbinding naar een headset automatisch uitschakelen.
Het eerste dat opvalt als je de 400 opstart is dat hij meteen verbinding heeft met satellieten, zelfs binnenshuis. Dat was met de vorige Riders wel anders, die hadden binnenshuis geen verbinding dus je moest eerst naar buiten en dan 5 minuten wachten op verbinding, pluspunt voor de 400.
Dan het beeldscherm dat je kunt vergelijken met dat van een smartphone of tablet. Je kunt scrollen of vergroten en verkleinen met je vingers, alles gaat bliksemsnel en soepel en dat was bij de vorige Riders wel anders, pluspunt voor de 400. Op het scherm ook veel informatie zoals de naam en afstand tot de volgende straat aangegeven met een duidelijke pijl en nog een pijl voor de volgende afslag als die dichtbij is. Rechts van het beeldscherm een kader met daarin de huidige tijd en de tijd en afstand die nog gereden moet worden. Tevens staan hier alle flitsers, benzinestations e.d. met de bijbehorende afstand over de gehele route vermeld.
Het beeld valt een beetje tegen, de vorige Riders hebben vettere kleuren en de route en pijlen die de afslag aangeven zijn veel groter en duidelijker in beeld, minpunt voor de 400. Kwestie van wennen denk ik en ik heb nog geen afslag gemist en ook bij direct zonlicht blijft de informatie zichtbaar.
Het menu is een kwestie van scrollen en wijst zichzelf uit, een beetje mee spelen en je hebt het zo door.
Het meest interessant (voor mij) is de optie "spannende routes". Hier heb je de keuze uit 3 opties: een mooie route, een spannende route en een - je weet niet wat je meemaakt - route. Hieraan kan volgens mij niets verbeterd worden, 400 pluspunten voor de 400.
Een route instellen is ook heel makkelijk, je hoeft niet eerst een land in te stellen, type gewoon de plaats in of alleen de straatnaam en het huisnummer en de 400 zoekt hem automatisch op. Hij komt met alle plaatsen met die straatnaam, de dichtstbijzijnde eerst, en dan kun je een keuze maken. Pluspunt voor de 400.
Heb je eenmaal een adres dan heb je weer een hoop routeopties zoals kronkelwegen en de mogelijkheid tot het zoeken naar alternatieve routes.
Waar ik nu benieuwd naar ben is wat de 400 doet met een gpx bestand. Mijn Rider 5 heeft me bij iedere tocht laten staan. Zodra je de route niet verder kunt volgen lig je er uit. Hij blijft constant teruggaan naar het laatste punt, zo heb ik begin dit jaar Volendam goed leren kennen, mooie stad maar veel te druk. Hopelijk doet de 400 dit beter en is er een mogelijkheid om de route verderop weer op te pakken.
Een kaartfout doorgeven is makkelijk, even stoppen, klikken op het scherm en de juiste waarde doorgeven aan Tomtom. Zo heb ik vandaag 3x een foute max snelheid en 1x een geslotenverklaring doorgegeven. Weer een goede bijdrage voor de volgende kaartupdate
Verder een mooie vormgeving en een laag stroomverbruik.
Kortom...................een heel VET apparaat en zijn geld meer dan waard!
http://www.mrgps.nl/review-tomtom-rider-400/