Hallo allemaal,
Gelijk maar even een korte introductie erbij: Ik ben Harm en heb na de zomer vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald. Ik had toen het idee mijn scooter te verkopen en van dat geld een goedkope motor te kopen om op te knappen. Van een kennis kreeg ik een Diversion. Deze heb ik in orde gemaakt maar na er anderhalve week op gereden te hebben ben ik aangereden en was hij total loss. Gelukkig bracht de verzekering veel geld op en daarvan heb ik mijn huidige motor gekocht: een Transalp uit 1996.
Met deze Transalp ben ik al naar de Noordkaap gereden, al liep hij bij aanvang niet helemaal goed. Als ik rond de 120 reed op de snelweg en gas gaf, hield hij even in en dan pas versnelde hij. Ook was het brandstofverbruik hoog; volgens mij liep één van de cilinders wat te rijk, door misschien versleten gasnaalden of choke die bleef hangen. Tijdens de trip heb ik een aantal keer de olie gepeild, en deze had eigenlijk constant dezelfde stand. Op de terugweg door Finland had ik een tijd niet gepeild en in Zweden ging mijn olielampje branden. Gelukkig waren we toevallig bij een auto-/motorgek, die wel wat olie had. Er is toen wat dikkere olie in gegaan en daarna heeft hij niet meer gebruikt. Wel was het gedrag rond de 120 km/u nog slechter geworden, met veel haperen en wegvallen van vermogen rond die snelheid.
In Nederland heb ik de carburateurset vervangen, omdat ik er toevallig één voor €20,- op marktplaats zag staan, waarvan één membraan gescheurd was (die ik dan weer uit mijn ouder carburateur heb gehaald). De motor heeft nu dezelfde problemen rond 120 km/u als voor de trip; inhouden als ik gas geef maar niet meer het constante haperen. Vorige week heb ik echter een paar keer gehad dat de motor vast leek te zitten; de startmotor hoor je wel kracht zetten, maar krijgt de motor niet rond. Na een paar keer voor en achteruit lopen en de koppeling laten schieten, doet hij het dan ineens wel. Verder zien de bougies er als volgt uit:
Achter:
Voor:
De ene lijkt mij duidelijk olie, toch? In combinatie met het vastzitten zou ik dan zeggen kapotte zuigerveren. Gezien de opstapeling van problemen, weet ik nu even niet wat ik moet doen; wat adviseren jullie mij?
Harm