Auteur Topic: wat voor kleding voor off road.  (gelezen 7675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eerde jan

wat voor kleding voor off road.
« Gepost op: 04 augustus 2015, 12:11 »
Ik ga alles op alles proberen te zetten om 12 september mee te doen met de dranthe all road rit.
Maar nou heb ik wel eens vaker een beetje off road gereden maar dan met mijn gewone motorpak aan etc.
Maar wat zou nou b.v een goeie bodyprotector zijn? Vest of alleen harnas.
Mijn huidige motorjas heeft namelijk wel bescherming bij de ellebogen en een plaat in de rug.
Of kan ik beter een ouwe motorjas opzoeken zonder bescherming?
En een nekbrace enzo wil ik nog niet aan beginnen.
Ik wil het eerst low budget houden maar wel beschermt. :)

Offline GK

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2015, 22:19 »
Ik heb zelf een vest van o'neal aangeschaft toen ik wat vaker off road ging rijden.

Als ik iets belangrijk vindt naast de basis bescherming van je pak is het wel een goede rugprotector. Soms zit er alleen een foam laagje in. Het minste wat je kan doen is daar een stevige protector in doen.

Mijn ruggenwervel blijft voor mij het belangrijkste, en tja, deze loopt door tot je kont en je nek dus je hebt nogal wat te beschermen.

PS. een vest of harnas hoeft nog niet al te duur te zijn

Offline eerde jan

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2015, 10:19 »
Bedankt, het gaat mij ook inderdaad het meest om mijn rug en ribben zeg maar.
Ik zal zoeken naar een goeie protector, en nog een cross/enduro helm denk ik.

Offline daandus

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2015, 16:12 »
Ik rijd met:

Degelijke laarzen (Sidi)
Knie-protectors (want een broek, daarvan blijven de protectors niet op hun plaats)
Crossbroek (stelt eigenlijk niets voor....)
Body protector. Een goeie, i.d.d. voornamelijk vanwege de rugplaat.
Helm
Handschoenen

Vorige maand m'n maatje van n berg moeten sleuren omdat 'ie op z'n waffel was gegaan - en ik heb hem tot in de OK kunnen brengen. Bodyprotector deed z'n werk..... en heeft misschien wel z'n leven gered!
(elleboog helemaal aan bonken, open botbreuk en veel bloedverlies)

Viel wel op dat de bodyprotector de eerste klap heeft opgevangen - maar daarna is verschoven. Maar goed, je kunt niet alles hebben!
Wij rijden veel op stenen en dan doet zo'n protector enkel iets bij de eerste impact.

Voor een standaard allroad-ritje met 'n zandpaadje zou ik me niet te druk maken - natuurlijk is full body armour beter maar ik denk dat het gros met normale kleding rijdt.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2015, 16:17 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline eerde jan

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2015, 19:02 »
Niet zo'n mooi verhaal Daan. :-\
Hoop dat het verder goed gaat met hem.
En over dat off road rijden over zandpadjes hebben we wel ongeveer dezelfde gedachte dus.
Ik zal zien of ik nog een bodyprotector kan scoren.

Offline robgoesdakar

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2015, 19:10 »
Is en blijft altijd het dilemma. Als je weinig of nog nooit offroad gereden hebt, dan ben je ook nog niet genegen om veel geld uit te gaan geven aan protectie.
Aan de andere kant heb je door gebrek aan ervaring wel meer kans dat je een keer valt. Daarbij wel aangetekend dat die valpartij meestal bij lagere snelheden zal zijn door datzelfde gebrek aan ervaring.

Om op de vraag terug te komen...
Begin bij goede, stevige laarzen. Die zijn niet alleen van belang bij een eventuele valpartij, maar geven ook meer rust in de voeten tijdens het staan. (Druk wordt beter over de hele zool verdeeld)
Daarna body protector. Begin gewoon met een low budget harde body protector (geloof dat bij Louis een madhead protector te koop is). En koop dat meteen voor een paar euro een schuimkraag. Werkt weliswaar niet zo goed als een echte nek brace, maar helpt wel degelijk (en de snelheden zijn over het algemeen niet zo hoog zoals al gezegd). Vergeet niet elleboog en knie protectoren.

Maar alles bij elkaar gaat het echt wel een paar euro kosten :
(bij benadering)
Laarzen : €200,=
body protector : € 70,=
knie protectoren : € 25,=
elleboog protectoren : € 20,=
nek brace (schuim) : € 24,=

tja... niet genoemd... cross helm....
Je hebt natuurlijk al een helm, maar een cross helml heeft wat voordelen tov je normale helm. Lichter in gewicht, opener dus meer verkoeling, zonne klep (niet alleen tegen zon, maar ook tegen opspattende stenen van je voorganger !).
Crosshelmen heb je ook al vanaf 70 euro.... (laat ik even de kwaliteits discussie buiten beschouwing)

De protectie dient eigenlijk gewoon strak tegen het lichaam aan te zitten. Dit zodat het dus ook blijf zitten bij een eventuele impact. Met het bovenstaande lijstje kun je de protectoren uit je jas verwijderen. En dat voelt ook nog wel wat prettiger, en is wat luchtiger.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline The Headless Horseman

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2015, 20:02 »
In grote lijnen met Rob hierboven eensch  8)

Maar ik blijf toch eigenlijk wel van mening dat je all-road ritjes, zoals door de TCN georganiseerd worden, gewoon met je normale motorkleding moet kunnen doen!

De állerbeste protectie zit trouwens in je rechterhand  8)

Word niet overmoedig. Pas je tempo aan aan je eigen vaardigheden en niet aan degene die voor je rijd. Een beheersbare snelheid zorgt er voor dat je de wielen onder houd en mócht je toch een x vallen doet het ook minder pijn  :)

Uit ervaring weet ik dat het vanaf een kilometertje of 40/u au gaat doen, waarmee ik niet wil zeggen dat je nooit harder moet of kunt gaan, maar met ónder je grens blijven houd je de boel onder controle en meestal overeind  ;)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2015, 22:31 »
Tja.... een andere wijze offroad rijder zij eens ...." de meeste valpartijen gebeuren in de eerste 2 versnellingen "   >:D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline The Headless Horseman

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2015, 22:38 »
Haha, zit ook wel wat in Rob  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline daandus

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2015, 23:16 »
Niet zo'n mooi verhaal Daan. :-\
Hoop dat het verder goed gaat met hem.
En over dat off road rijden over zandpadjes hebben we wel ongeveer dezelfde gedachte dus.
Ik zal zien of ik nog een bodyprotector kan scoren.

Hij is inmiddels 2x geopereerd en het gaat goed.
Er is een kiezel van pakweg 2.5cm uit z'n ellebooggewricht gehaald, en een stuk bot weggehakt omdat het te smerig was om schoon te maken. Toen alles aan elkaar gefrunnikt :-D We schatten ongeveer een liter bloed verloren. (En ja, ik weet dat 't er vaak erger uitziet dan 't is.... maar als je het begint op te vangen in een witte plastic zak en die giet je een paar keer leeg krijg je best een goed beeld!)
Was einde van de dag dus vlakbij de auto - anders had het een prijzig helicoptervluchtje geworden!

Hier nog een gratis tip van Daan:
- Koppie erbij totdat je je sleutel uit het contact draait. Ikzelf en m'n 3 rijmaatjes (inclusief Mirjam) hebben allemaal bij de Emergency Care gezeten in het afgelopen jaar.
Mrjam brak haar been 8 meter bij de auto vandaan, op de parkeerplaats
Jordan brak z'n schouderkom 4 km bij de auto vandaan (verbindingswegje terug)
Trent brak z'n elleboog 5 km bij de auto vandaan, laatste stukkie
Ikzelf separeerde m'n 'AC joint' ofzo in m'n schouder 30 meter van de auto, een paar weken geleden, op de campeerplaats.
Dit alles aan het einde van de dag!

Dus: koppie erbij houden en vooral geen 'vreugedansjes' aan het einde van de dag!

Nog een tip:
Mocht je veel offroad rijden en dus een beetje van de gebaande paden, een EHBO cursusje en een goede verbanddoos kan veel goedmaken!
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2015, 23:19 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Swijgerde

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2015, 08:45 »
In grote lijnen met Rob hierboven eensch  8)

Maar ik blijf toch eigenlijk wel van mening dat je all-road ritjes, zoals door de TCN georganiseerd worden, gewoon met je normale motorkleding moet kunnen doen!

De állerbeste protectie zit trouwens in je rechterhand  8)

Word niet overmoedig. Pas je tempo aan aan je eigen vaardigheden en niet aan degene die voor je rijd. Een beheersbare snelheid zorgt er voor dat je de wielen onder houd en mócht je toch een x vallen doet het ook minder pijn  :)

Uit ervaring weet ik dat het vanaf een kilometertje of 40/u au gaat doen, waarmee ik niet wil zeggen dat je nooit harder moet of kunt gaan, maar met ónder je grens blijven houd je de boel onder controle en meestal overeind  ;)

Grtz,
René

Daar voeg ik nog aan toe genoeg afstand van je voorganger houden! Ik heb gemerkt dat je heel makkelijk tegen iemand opkruipt als je minder hard rijdt (als dat je normaal doet op de weg), maar je remweg word op zand/modder er niet beter op!

Ow en inderdaad wat daandus zegt koppie erbij, ik ben een keer uitgegleden op me werk mijn motor stond onroad maar ik stapte offroad (en had niet door dat ik in grind stond). bij afstappen glijdt mijn standbeen weg met motor en al. Gelukkig stond een collega nabij om mij te helpen en heeft de motor de grond niet geraakt. Maar wel paar dagen pijn in me rug omdat ik de 200kg opving net voor de grond:)!
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2015, 08:48 door Swijgerde »

Offline GK

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2015, 09:07 »
hahaha klopt al helemaal in los zand, dan is plotseling remmen geen optie X-D

Offline eerde jan

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2015, 16:05 »
Bedankt jongens ik ga opzoek na spulletjes.
Eerst maar zien dat ik een bodyprotector scoor voor drenthe all road.

En Daan veel beterschap voor je maat want die zal de eerst komende tijd wel niet
weer motorrijden.

Offline luwe

Re: wat voor kleding voor off road.
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:27 »
ook van deze kant beterschap aan je maat 
even wat tips gelezen heb er de banden niet voor op de alp
allen veilige km en kopie er bij  :)