Techniek > Honda Transalp

Nokkenaskettingspanner vervangen?

(1/3) > >>

Tijmenb:
Beste leden,
Uit het blok van mijn Transalp uit 92 (pd06) komt een akelig getik. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit de nokkenaskettingspanners zijn.
Nu heb ik her en der gelezen dat je kan checken of ze aan vervanging toe zijn, hoe kan ik dit checken? ik heb 50000 op de teller staan, even ter informatie.

Alvast bedankt!

jeroenmeertens:
Hallo Tijmeb,

Getik uit je blok kan idd de nokkenas kettingen zijn alhoewel 50k op de teller erg weinig is hiervoor.

Om te controleren haal je de cilinder deksel of hoe dat ding ook heet eraf en dan zie je de ketting en spanner zitten.

Bij de spanner zit een wig wat maximaal 7mm mag uitsteken ofzoiets anders is de ketting aan vervanging toe.

Ik heb ze toevallig zelf ook paar weken geleden vervangen en het valt reuze mee kwa werk.

Als niemand foto's voor je heeft kan ik proberen deze vanmiddag of vanavond voor je te maken uit de manual ;)

Hoor wel als er vragen zijn,

Jeroen

Ps sorry voor de taalfouten, telefoon op vakantie ;)

Tijmenb:

--- Citaat van: jeroenmeertens op 14 augustus 2015, 11:43 ---Hallo Tijmeb,

Getik uit je blok kan idd de nokkenas kettingen zijn alhoewel 50k op de teller erg weinig is hiervoor.

Om te controleren haal je de cilinder deksel of hoe dat ding ook heet eraf en dan zie je de ketting en spanner zitten.

Bij de spanner zit een wig wat maximaal 7mm mag uitsteken ofzoiets anders is de ketting aan vervanging toe.

Ik heb ze toevallig zelf ook paar weken geleden vervangen en het valt reuze mee kwa werk.

Als niemand foto's voor je heeft kan ik proberen deze vanmiddag of vanavond voor je te maken uit de manual ;)

Hoor wel als er vragen zijn,

Jeroen

Ps sorry voor de taalfouten, telefoon op vakantie ;)

--- Einde van citaat ---


Om dit te checken, moet ik dan het motorblok eruit halen, of kan dit ook gewoon zonder dit te doen?
Als ik de spanners moet vervangen moet ik het blok er wel uithalen neem ik aan? Hoeveel werk is dit om dat hele blok eruit te halen?

Bedankt voor je reactie!

jeroenmeertens:
Om te checken hoeft het blok er niet uit. Om ze te vervangen durf ik niet zeker te zeggen of jet blok moet uitbouwen
 Ik heb dit wel gedaan want het is opzich niet zoveel werk. Tank weg, carb weg, slangetjes los en 3 bevestigingsbouten. Valt goed mee en daar staan wel wat handleidingen voor op het forum.

Het blok weegt wel behoorlijk wat ;)

len_tour:
Volgens mij moet het blok er uit. Je krijgt de kleppendeksels er nl niet af. Heel misschien kun je ze net genoeg oplichten om te meten maar voor een wissel moet het blok er echt uit.

Mocht je dit gaan doen zorg voor een werkplaatshandboek. Je kan dan stap voor stap alles netjes doen. Dat scheelt gedoe en verminderd de kans op fouten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View