Techniek > Honda Africa Twin

E10 ja of nee?

(1/10) > >>

M.:
Ik woon vlak bij de Duitse grens en ga dan ook met enige regelmaat daar tanken.
Nu lees ik vandaag dat bij veel Duitse tankstations de euro95 standaard is vervangen door euro95 met 10% Ethanol, oftewel E10.
Er wordt voor gewaarschuwd om dat niet zo maar in elke auto te gebruiken.
Dan rijst bij mij de vraag, mag ik zomaar E10 in mijn AT kieperen?

Meestal tank ik daar sowieso euro98 omdat hij dan merkbaar fijner loopt, maar ja, scheelt weer in de beurs.

Cas:
Nee, ik zou het niet doen, hier op het forum hebben ook enkelen al negatieve ervaringen met deze slaolie.

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/7/e10-schadelijk-voor-motorfietsen-10114808

Arjen:
Ach even Googlen en je hebt een richtlijn:


--- Citaat ---Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen.
--- Einde van citaat ---

Bron: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/motorscooter/honda/

PimW:
Overigens kun je in Duitsland, voor zover ik weet, ook nog gewoon niet-E10 brandstof krijgen.

Ik heb het twee dagen terug nog getankt :)

Ik heb in Frankrijk wel eens E10 getankt omdat er geen andere was, niks van gemerkt. Volgens mij is het enige probleem als je een oude motor hebt waarin rubbers in het brandstof systeem verwerkt zitten waarvan de weekmakers oplossen door de ethanol. Zoals Arjan aangeeft is de industrie op een gegeven moment overgestapt en als je weet wanneer dan weet je waar je aan toe bent.

Zolang je de motor niet langere tijd stil laat staan zou er geen probleem moeten ontstaan met het aantrekken van water en de oxidatie die daarmee gepaard kan gaan.

Oldtimer:
Probleem gehad met het buitenland weekend 3 jaar geleden met de Varadero ( 2004 ) injectie.
E 10 getankt en hij was niet meer vooruit te branden. Heb zelfs overwogen om het eruit te kieperen.
Na 200 km Ron 100 erbij getankt en toen ging het wel weer.
Goed of niet goed laat ik maar aan de wijsneuzen over, maar bij mij komt het niet meer in de tank.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt is een hoger octaan gewoon lekkerder voor de motor.
Loopt mooier, pakt beter op en betere prestaties.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View