Auteur Topic: E10 ja of nee?  (gelezen 20464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #30 Gepost op: 01 september 2015, 20:52 »
Dus even kort samengevat, de nadelen van E10:

- minder rendement per liter
- minder vermogen
- hogere verbrandingstemperatuur
- sterk hygroscopisch
- weekmaker voor rubber
- en mogelijk ook een hoger olieverbruik, en da's bepaald niet goed voor het milieu
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #31 Gepost op: 02 september 2015, 17:45 »
Dus even kort samengevat, de nadelen van E10:

- minder rendement per liter
- minder vermogen
- hogere verbrandingstemperatuur
- sterk hygroscopisch
- weekmaker voor rubber
- en mogelijk ook een hoger olieverbruik, en da's bepaald niet goed voor het milieu

Minder rendement/vermogen: klopt, want er zit minder energie in een druppel Ethanol dan in Benzine.
Hygroscopisch: da's ook wel een voordeel eigenlijk, want daardoor kun je gene ijsvlokken in je benzine hebben (waar ik woon wordt 't wel eens -35, dus dan is dat 'n voordeel! :-P)
Hoger olieverbruik lijkt me sterk
Weekmaker voor rubber: inderdaad, dat is een drama.

Hier in Noord Amerika zijn de flexfuel auto's geschikt voor 15% ethanol, is dat niet 'E85' in Europa? 10% Ethanol is voor iedereen zeg maar.

... was ooit lid ...

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #32 Gepost op: 02 september 2015, 18:10 »
Hygroscopisch: da's ook wel een voordeel eigenlijk, want daardoor kun je gene ijsvlokken in je benzine hebben (waar ik woon wordt 't wel eens -35, dus dan is dat 'n voordeel! :-P)

Die moet je even uitleggen, meer water in de benzine betekent toch ook meer ijs in de benzine of zie ik dat verkeerd?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #33 Gepost op: 02 september 2015, 19:17 »
Hier in Noord Amerika zijn de flexfuel auto's geschikt voor 15% ethanol, is dat niet 'E85' in Europa? 10% Ethanol is voor iedereen zeg maar.

Die kant zullen we hier ook wel opgaan, 15% en mss wel hoger, het is voor regeringen op korte termijn de makkelijkste oplossing om iets te doen aan het milieuprobleem. Dat je motor de soep in gaat is niet hun probleem.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #34 Gepost op: 02 september 2015, 21:00 »
2 volle pagina's   8)

feit blijft dat hele hordes nog steeds benzine addicted zijn en iedere vorm van verandering als een bedreiging zien en niet zozeer als een uitdaging om een andere weg in te slaan.
dat  beschouw ik als een gemiste kans

toen benzine nog  benzeen en lood bevatte  en de overgang er was naar kalium houdende brandstof en later  loodvrij waren er ook al felle tegenstanders want  dat kon niet goed gaan.

en nu zijn we ruim 30 jaar verder en begint het zelfde geouwehoer over e 10
als in het boekje staat dat het er in kan.. zo be it if not... additief
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #35 Gepost op: 02 september 2015, 21:08 »
De huidige motoren zijn ontworpen om op loodvrije benzine te rijden en het mag toch wel duidelijk zijn dat veel hedendaagse motoren nog niet zo lekker op E10 lopen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #36 Gepost op: 02 september 2015, 21:30 »
E10 is duurder dan normale benzine want je rijdt minder kilometers met een liter.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #37 Gepost op: 03 september 2015, 01:52 »
 E 10 geeft minder uitstoot en  geeft besparing op fossiele brandstof

het hogere verbruik hadden we ook al na de katalysator al dan niet versterkt door de wijze waarop Honda zijn nieuwe modellen presenteert
 als vergelijk : waarom haal je met een v strom wel 1 op 26  of met bmw gemiddeld 1 op 23


nederland  rekent de hoogste accijns van bijna alle eu  lid staten  incl de hoogste milieu heffingen

overigens geeft honda  geen beperking op  voor het gebruik  ervan in hun modellen (ook niet in onderhouds interval)
en dat technische verhaal is  nu juist de uitdaging

met de juiste bandenspanning kun je ook al ca 15  procent besparen en daar kijkt ook bijna niemand wekelijks na.
een versleten ketting kanook goed zijn voor + 5 %
maar vooral de rechterhand doet het meeste

overigens geef je de enige echte reden aan waarom het mensen  nu nog tegen staat..... DE PRIJS

oplossing:  tanken in het buiten land net als we met zoveel zaken al doen (alibaba, aliexpress, internet shops etc)

« Laatst bewerkt op: 03 september 2015, 01:55 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline M.

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #38 Gepost op: 04 september 2015, 10:42 »
Volgens mij is er inmiddels genoeg gediscussieerd!
Ik tank lekker RON98 in Duitsland. Dan loopt de AT duidelijk beter en het is goedkoper dan in NL RON95 tanken.

Offline Sandra

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #39 Gepost op: 04 september 2015, 11:35 »
Volgens mij is er inmiddels genoeg gediscussieerd!
Ik tank lekker RON98 in Duitsland. Dan loopt de AT duidelijk beter en het is goedkoper dan in NL RON95 tanken.
Precies! Doen wij ook en onze luchtgekoelde VW bus loopt als een speer op de 102 RON Aral benzine en is veel zuiniger!
Lang leve de duitse brandstofprijzen!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PimW

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #40 Gepost op: 04 september 2015, 11:51 »
En dan te bedenken dat er landen zijn waar (dezelfde) benzine goedkoper is dan water...

Wat dat betreft zitten we aan de verkeerde kant van het voormalige gordijn  ;D

Offline Miquel

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2015, 13:05 »
Precies! Doen wij ook en onze luchtgekoelde VW bus loopt als een speer op de 102 RON Aral benzine en is veel zuiniger!
Lang leve de duitse brandstofprijzen!

Dat tank ik ook alleen met de Varadero.
Alcohol moet je drinken niet op rijden. ;) ;D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Brombeer

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2015, 22:58 »
Wel grappig, en ce topique lopen verschillende verhaallijnen door elkaar.

Wat betreft de mijne (olieverbruik als gevolg van E-10??), ik heb mijn vakantie tankbonnen bij elkaar geschraapt. Ik had ze niet allemaal meer, maar van één dag waarop ineens flink olieverbruik optrad, bleek ik de vorige avond E-10 getankt te hebben.. [Aire de Longueville-les-St.-Avold, A4, Frankrijk]. Is totaal 2 keer gebeurd..

Ik ben nu een week of 6 weer terug en rij elke dag! Geen olieverbruik, nog geen druppel.


 ::)

« Laatst bewerkt op: 22 september 2015, 23:00 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Rob de Bob

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #43 Gepost op: 07 september 2017, 12:18 »
Sinds een ritje door de Ardennen een paar keer Euro98 getankt, omdat ik geen zin had in de E10.

Ik had nog nooit eerder 98 getankt met de Transalp, maar wat een verschil zeg (tov 95)! Hij heeft nu net wat meer vermogen en loopt net wat lekkerder in z'n lage toeren. Jammer dat er nog maar weinig tankstations 98 aanbieden. Heb hier gelukkig nog een BP redelijk in de buurt. Zal een kwestie van tijd zijn dat BP het ook uit het assortiment gaat halen denk ik.

Offline Cas

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #44 Gepost op: 07 september 2017, 12:52 »

Jammer dat er nog maar weinig tankstations 98 aanbieden.

Valt toch wel mee Rob? Ik woon in dezelfde omgeving als jij en bij praktisch alle tankstations hebben ze 98. Alleen bij die kleine, vaak onbemande, tankstations heb je alleen de keuze tussen diesel of 95 is mijn ervaring. Ik ga trouwens altijd hier net over de grens in Essen tanken dat is een heel stuk goedkoper. Je hebt daar de keuze tussen diesel, E10 en 98.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Rob de Bob

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #45 Gepost op: 07 september 2017, 13:16 »
Hier in de buurt hebben alleen twee BP stations (Breda en Raamsdonksveer) nog euro 98. Verder nog geen andere kunnen ontdekken (kan aan mij liggen).

Blijkbaar hebben Tinq en Tango ook nog wel eens euro 98, maar ook niet overal zag ik.

Shell, Total, etc. voeren 98 al een tijd niet meer. Dan hebben ze nog wel zo'n tussenvariant, maar blijkbaar is dat voor 95% euro95 en 5% euro98 (is me verteld). En uit ervaring rijd dat inderdaad ook niet zo fijn als euro 98.

Offline honda2x

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #46 Gepost op: 07 september 2017, 14:50 »
ik tank nu uitsluiten 98 inderdaad na  gebruik ervaring naar  luxemburg div keren getankt en daar achter kwam dat die op 98 beduiden lekkerder op loopt

Dat staat even los dat euro 95 maar 60 dagen goed blijft en dan met de bekende problemen  als ik de motor even een week of 4 niet gebruik
Tap ik meteen de vlotter kamer even af door het schroefje even los te draaien . meesstal zit er dan al vocht in volgen de motor bedrijf waar ik kom al zegt die na al 2 weken .

Nu kan  ik interessant kan doen  >:D en stuken eruit kan tikken is het beter om  als je nu meteen motor 73 koopt nr 18  staat nu alles in met de in en outs van  wat eigenlijk voor de motoren  de nadelen zijn .

groet Frits
« Laatst bewerkt op: 07 september 2017, 14:58 door honda2x »

Offline Rob de Bob

Re: E10 ja of nee?
« Reactie #47 Gepost op: 07 september 2017, 15:44 »
ik tank nu uitsluiten 98 inderdaad na  gebruik ervaring naar  luxemburg div keren getankt en daar achter kwam dat die op 98 beduiden lekkerder op loopt

Dat staat even los dat euro 95 maar 60 dagen goed blijft en dan met de bekende problemen  als ik de motor even een week of 4 niet gebruik
Tap ik meteen de vlotter kamer even af door het schroefje even los te draaien . meesstal zit er dan al vocht in volgen de motor bedrijf waar ik kom al zegt die na al 2 weken .

Nu kan  ik interessant kan doen  >:D en stuken eruit kan tikken is het beter om  als je nu meteen motor 73 koopt nr 18  staat nu alles in met de in en outs van  wat eigenlijk voor de motoren  de nadelen zijn .

groet Frits

Gek is dat overduidelijke verschil ja, dat ie zoveel lekkerder loopt! Als ik dat had geweten, was ik er al eerder aan begonnen om 98 te tanken.

Hij reageert nu veel lekkerder op de gashendel, onder andere bijvoorbeeld dat ie niet zo snel inkakt als ik het gas ook maar een klein beetje los laat.

Als ik uit noodzaak weer even 95 moet tanken, en ik daarna weer een keer 98 tank, dan lijkt het alsof het motorblokje daar weer even van bij moet komen, voordat hij de 98 weer lekker te pakken heeft. Of zit dat misschien tussen m'n oren  ::).

@aftappen vlotterkamer: dat hoef ik gelukkig niet te doen, want ik rijd het hele jaar door, dus de tank is altijd ruim binnen de 60 dagen op. Wel goed om te weten!